Historisch Archief 1877-1940
No. 532
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
belangstellenden blik waard. Als school voor
kunstnaaldwerk is deze verzameling van katholieke
kerkgewaden eenig. Het is immers geen grillige
fantaisie, die aan dit fijne kant- en borduurwerk
het wezen geeft: ieder velum en kasuifel, elke
koorkap of stola moet karakter hebben, en voor
de bepaalde feesten of plechtigheden, waartoe zij
dienen moeten, een bepaalde stemming uitdrukken.
Het is geen willekeur, dat groen, paarscb, rood,
wit of zwart dier misgewaden. Alles heeft zijn
symbolieke beteekenis, die haast altijd ook in het
ornamentwerk is uitgedrukt. Wordt het groen o.a.
gebruikt wanneer de H. Dienst voor de vruchten
der aarde wordt opgedragen, het paarsch strekt
dan als symbool van den boete- en vasten-tijd;
rood ziet men bij het H. Officie voor
bloedgetuigen, wit bij dat der H. Maagden en goud op
hooge feesten gebruiken, terwijl zwart de gedach
tenis aan de verstorvenen moet vernieuwen. Dit
geeft in groote, oppervlakkige trekken de betee
kenis aan dier kleuren en der symbolische borduur
werken. Hoeveel valt er niet nog; te zeggen over
den verheven zin die in haast ieder dier kantwerken:
in de altaardwalen, in de alben en roketten, ja,
tot in de kleine palla's voor de bedekking der
kelken, gevonden wordt, en die iedere kunstvaar
dige hand daarin ook tracht weer te geven; over
de beeldjes en geheele tafereelen, die als met de
naald geschilderd zijn. Doch genoeg hierover; wij
mogen de ruimte in dit blad niet gebruiken tot be
schouwingen over katholieke symboliek, die in ieder
handboek, met dat doel geschreven, te vinden zijn.
Er is meer dan dat in het voormalig Museum
van der Hoop te zien en op te merken. Dames,
die wenschen te fcwnsinaaldwerken", komt dus hier
een kijkje nemen. Te vele Penelopo's nog, die
reikhalzend naar de aankomst van den een of
anderen Ulysses uitzien, trachten dien tijd te ver
drijven met het werken van blikkerende ruiten,
grillig onzinnige meanders of lijnen, of patronen,
die tegen den goeden smaak vloeken. Hier kun
nen zij stijl, kleuren en beteekenis samen zien
toegepast, die mutatis mutandis ook in het
dagelijksche leven bij de dames-handwerken niet mogen
ontbreken. De nummers van den catalogus zijn
voor het meerendeel door zulke dames- en
religieusen-naaldwerken ingenomen. (Als keurig voor
beeld van onbegrijpelijk fijn kantwerk wijzen wy
o. a. op No. 602, een palla, vervaardigd door een
Eerw. Zuster van de H. Brigitta) en voor het be
paalde doel van deze geschenken, die Z. H. de
Paus voor de missieën en arme kerken zal be
stemmen, zijn zij bijzonder geëigend. Er blijven
ons echter nog andere kunstzaken ter beschouwing
en ter bespreking over.
Van de inzendingen af uit Utrecht, waar wij
elkander tot weerziens toeriepen, gaan wij nog
eens de eerezaal door, waar nog veel voorhanden
is, dat bijzondere opmerking verdient. Naast de
Monstrans van de Congregatie van O. L. Vr. te
Tilburg, het kunstwerk van den heer Brom te
Utrecht (niet van den heer Mengelberg, als per
abuis gezegd werd), trekt een zilver-vergulde
ciborie, het geschenk der Amsterdamsche
PiusVereeniging (direct, de heer Scholte) zeer de aan
dacht. Al staat zij als kunstwerk in gothischen
stijl niet op zoo hoogen trap als het ovenge
noemde, de eigenaardige hoekige vorm herinnert
te veel aan een reliquiarium, den heer G. van
den Breekel uit Nijmegen komt de lof toe, deze
ciborie, door de keurige bewerking, tot een der
fraaiste inzendingen van deze tentoonstelling ver
heven te hebben.
In dit gedeelte der groote zaal weet men haast
niet waar te eindigen. Men meent alles gezien
te hebben en voortdurend ontdekt men nog niet
opgemerkte voorwerpen.
In de nabijheid der pas vermelde kunstzaken,
naast den doorgang die ons straks naar de drie
zuidelijke bisdommen zal leiden, hangt op een
zeer bescheiden plaats een ander werk van den
beeldhouwer der groote Piëta-groep, den Hoor
F. L. StrackéJzn te Haarlem. Het is, in een
bronzen relief, het beeld van de H. Cunera, de
eerste martelares, wier bloed op nederlandschen
bodem vloeide. Is het geoorloofd over dit
geschenk der Parochie Overveen een oordeel
uit te spreken als kwnstzoerk, dan kunnen wij de
opvatting en uitvoering niet dan prijzen; slechts
de houding der Heilige komt ons eenigszins ge
affecteerd voor.
Ook het schuins daarboven hangende wollen
tapijt, een. werk der Weesmeisjes in het
Maagdenhuis alhier, mag niet stilzwijgend worden voorbij
gegaan. Het bevestigt hetgene ik straks over het
naaldwerk van deze tentoonstelling schreef en
toont, hoe zelfs eenvoudige weeskinderen, mits
onder goede leiding, eon toonbeeld van goeden
smaak en kleuren-harmonie kunnen vervaardigen.
Ik wijs nog even op producten van minder teere
handen: op het kranige kunstsmeedwerk (arm
luchters en kaarsenstandaard) van de Utrechtsche
afdeeling, dat ik, afgeleid door de uitstalkasten
en haar inhoud, nog onvermeld liet, en noodig
den welwillenden lezer uit mij naar de verzame
ling uit 's-Hertogenbosch, Breda en Limburg te
volgen.
Aan onze linkerhand trekt e»n eigenaardig
reiskoffertje de aandacht; het is een der
vele Missionariskoffertjes of troiisseau.v, de meost
practische voorwerpen onder de pauselijke ge
schenken. In den compactst mogolijken vorm
bevatten deze koffers al wat do missionaris in ver
afgelegen streken noodig kan hebben om de II. Mis
op te dragen: een klein altaar mot toebehooren,
kelk, misboek, kasuifels enz. Wij raden iederen
bezoeker aan deze koffertjes niet onopgemerkt
te laton. Den muur volgende, bevinden wij ons
voor eon calligraphisch geduldwerk, keurig van
uitvoering doch wat eentonig van stijl, ingezon
den door het instituut St. Louis te Oudenbosch
(onder Breda). Eon lange tafel, strekt zich hier
voor ons uit, zoo rijk voorzien, dat de uitvoerigste
beschrijving slechts oen flauw beeld kan geven
van al wat zij torscht; zij beslaat haast den
goheelen wand. Ik wijs daar slechts op de fraai
gedreven kelken van het comitévan 's
Hertogenbosch en van den Hoer Holthaus, in renaissance
stijl; op den fijneren gothiekeii miskelk, inge
zonden door de Eerw. Zusters van hot II. Ge
zelschap J. M. J. uit dezelfde stad, op de rijk
bewerkte ampullen, geschonken door de familie
van den Bichelaer te Eindhoven, en op hot
ongemeeno zilveren reliquiarium, vervaardigd door den
bekenden kunstliefhebber aldaar, den heer Her
mans. Vermelden wij nog den fraai geciseleerden
kelk in gothischen stijl, door de Dames van het
Bredasche Genootschap van Liefdadigheid aan
Z. Heiligheid aan te bieden, de ciborie met
monstrans, geschenk van de familie Stevens te
Roermond, den reliek-houder vervaardigd door
den heer R. Voss aldaar, dan kan men zich een
denkbeeld vormen van eenige der fraaiste en
opvattendstd goudsmidswerken, doch lang niet van
alles wat in de derde zaal te bewonderen valt.
Slechts een persoonlijke bezichtiging is in staat
om aan te vullen wat de verslaggever met den
besten wil niet beschrijven kan.
Ook aan groote stukken ter versiering,
meubileering of bekleeding van kerkgebouwen ontbreekt
het in deze afdeeling niet. Reeds van verre ge
voelen wij ons getrokken naar het altaar van de
HU. Cuypers & Stoltzenberg te Roermond. Het is
in bescheidener afmetingen dan de beide altaren
die de andere zalen sieren, doch doet in fijnheid
van schilderwerk en keurige afwerking voor gene
niet onder. Het heeft nog dit voordeel dat het
uiteengenomen en in een kleine ruimte verpakt
kan worden, iets wat, met het oog op de mis
sies, van geen gering belang is.
De groote Godslamp, smidswerk van de Erven
de Groot te Weert, voor het altaar hangende, ver
dient beter bekeken te worden dan haar verheven
plaats dit toelaat. Aan de voeten van het altaar
vindt de bidstoel, vervaardigd en geschonken door
het gesticht de Heibloem een waardige plaats.
Hij bewijst met welken goeden uitslag in deze
inrichting voor de opleiding van jongelieden, niet
slechts de ambachten beoefend worden, doch ook
kunstsmaak gekweekjtjrordt.
Staan wij nog even stil bij No. 389 een kruis
wegstatie, die inderdaad een nauwkeurige beschou
wing waardig is en doorstaan kan. Op uitmun
tende wijze hoeft de beeldhouwer, de heer Van
de Geldt, deze groep gemodelleerd en al het fijne
gevoel der middeleeuwsche kunst in deze ter dood
veroordeeling des Zaligmakers weten uit te druk
ken. De photographieën der andere staties doen
naar meer werken van dezen kunstenaar verlan
gen, en wij zijn gelukkig te kunnen wijzen op nog
een groep van zijn hand, een piëta in gips die
van niet minder talent getuigd. Het Bosscher Comit
kon zijn geschenken door geen vaardiger hand laten
uitvoeren dan door dezen zijnen stadgenoot.
Als laatste rustpunt treffen wij op onze wan
deling aan het vriendelijk kapelletje, dat met zijn
gebrande glazen zulk een heerlijke verpoozing
voor onze vermoeide oogen aanbiedt. Hier zijn de
inzendingen bijeengebracht der glasschilders, kun
stenaars die reeds lang hun lauweren verdiend
hebben. De heer Geuer van Utrecht schonk een
groot kerkraam dat in warme kleuren en schoone
teekening een voorval in herinnering brengt uit
het leven des Utrechtschen Paus Adriaan VI. De
heeren F.Nicolas en Zonen te Roermond verrijkten de
tentoonstelling met voorstellingen van de H.H.Harten
van Jesus en Maria, en de beelden van de II. Maagd
en van de H. Jozef, op voortreffelijke wijze in
glas gebrand. De mozaïek-ramen van den heer
Hawinckels, mede uit Roermond, maken ook goed
effect. Dit kapelletje vormt met zijn fraai Moe
dergodsbeeld eon der liefste hoekjes van de ten
toonstelling.
Wanneer wij nog een terugblik werpen over de
zaal der drie Bisdommen, dan ontgaat ons oog
zeker niet de keurige gotbieke reliquiaire, inzen
ding van het Dekenaat Weert, die hoog op de
groote middentat'el prijkt, evenmin als de verza
meling van kerkgewaden, die in grooten overvloed
ook deze tafel bedekken.
Boven ons hoofd, aan den ingang van het
kapelletje, hangt een trofee van een vischnet
vervaardigd, een inzending van den heer van
Koppen te Schipluiden.meer zinnebeeldig (op Petrus,
eersten Paus en visscher tevens) dan practiesch
toepasselijk. Toch hadden wij gaarne gezien dat
meer dergelijke geschenken, voortbrengselen van
Nederlandsche industrie naar Rom£ opgezonden
konden worden, en het geschenk van don heer
J. Pols te Leiden, een wollen deken van fijn
fabriekaat, dunkt ons wel der vermelding waardig.
Voor de uitdeeling aan arme kerken of missieën
hebben zulke voorwerpen een niet te versmaden nut.
Het zal wel niemand gelukken om alles te zien
op deze uitgebreide tentoonstelling! en, tenzij dit
onze wensen mocht zijn, meen ik dat wij vrij wel aan
het einde genaderd zijn en in hoofdzaak alles
bezichtigd hebben. Door de zaal van het Bisdom
Haarlem terugkeerend, zien wij de architectonische
teekeningen en photographieën van kerken door
de heereu Dr. Cuypers, of Margrij uitgevoerd, on
een blik in de Utrechtsche afdeeling
geworpen,
stelt ons gelukkig nog in do gelegenheid een
deipas bijgevoegde miniatuurschildcringcn van het
prachtrnissaal der H. Familie in oogenschouw te
nemen. Het is de bruiloft te Catia door den kunst
schilder Fr. G. J. van Beers to Antwerpen, eon
juweeltje van uitvoering, verheven Christelijk
opgevat. Tevens zien wij nog (helaas! waarom
niet, hooren wij) het seraphine-orgcltjeuitdct'abriek
van en geschonken door den heer Maarschalkerweerd
te Utrecht; en maken wij den bezoeker attent
op do smaakvolle wandversioring, die uit tapijten,
door verschillende firma's ingezonden, in deze af
deeling is samengesteld. Het zijn de II1I. de W. A.
& Co., Andries de Wit & Zonen, Jan Reyn Jzn.,
Brouwers en van der Heijden allen to Hil
versum, alsmede de hoeren Hamers en van Beek
te Amersfoort, die daartoe het hunne hebben
bijgedragen. De weg naar den uitgang leidt onze
schreden nog langs de groote schuif kast met
kasuifels en koorkappen, waaronder het van groote
kunstvaardigheid getuigende, kasuifel van hot
Convent der Begijnen, met herinnering aan het
Mirakel der II. Stede in 1,'U5, als echt Amster
damsche inzending, met lot' vernield moet worden.
Beschouwt men op de hier en daar in de zalen
opgehangene plattegronden van de groote
E*pu*izione Vitticuna te Rome. hot kleine plekje dat
onderaan voor Nederland bestemd is, dan begrijpt
men welk goed figuur al deze geschenken, daar
opeengehoopt, zullen maken. Het is onze overtui
ging dat daar heel wat plaats te kort zal komen
en dat ons vaderland voor andere landen niet zal
behoeven onder to doen in liet wedijveren om het
Gouden Priestcrfeest des Pausen zoo luisterrijk
mogelijk to vieren. Yes.
Amsterdam, 2'J Aua. '87.
DE NIEUWE SCHOUWBURG TE ROTTERDAM.
Andréhad dit goede, dat hij deugdelijk werk
verrigtte, zonder zich illusiën te maken omtrent
zijn eigen belangrijkheid."
Deze karaktertrek van den jeugdigen ingenieur
AndréKortenaer, uit Lidewijde, komt onwillekeu
rig in herinnering bij hen, die het voorrecht had
den door den heer, J. Verheul Dz., den evenzeer
nog jeugdigen bouwmeester van den Rotterdam
schen schouwburg in de Aert van Nesstraat, in het
door hem ontworpen en onder zijn opzicht opge
trokken gebouw te worden rondgeleid.
Zonder zich in het minst op den voorgrond te
stellen, wijst hij met ingenomenheid het schoone
aan, dat anderen naar zijn aangeven volwrochten
en brengt alle waardeering over op de
Schouwburgvereeniging, die hem in staat stelde zijn talent te
ontwikkelen. Zoowel in de breede gangen, als op het
goed ingerichte tooneel, in de cierlijke en gezellige
zaal, maar vooral in de keurige foyers wijst hij u met
welbehagen op het vele schoone, dat deze of gene
kunstenaar heeft aangebracht. Men gevoelt, dat
hij in zijn schepping opgaat en na de drie
of vier jaren van inspanning, teleurstelling en vol
harding, het oogenblik der naderende voltooiing
. met gerustheid afwacht, op al wat voorafgegaan
is met voldoening terugziet, alle wanklanken zich
voor hem in harmonie oplossen en dat er iets in
hem omgaat van de overpeinzing, die Busken
Huet den reeds genoemden ingenieur Andr
Kortenaer bij de inwijding van den spoorbrug toedicht.
Geen menschenwerk is grootsch, zoolang het
onvoltooid, of althans niet ver genoeg afgewerkt
is om zich eene voorstelling te kunnen geven van
het geheel. In geene geboorte is iets verhevens
en hoe men den arbeid ook idealiseere, hij is en
blijft poorterlijk.
Doch laat de vrucht der inspanning van zoovele
hoofden en handen; der vindingrijkheid van ge
slacht aan geslacht; der eeuwenheugende worste
ling van mensch en natuur, laat in een gegeven
oogenblik, onder gunstige omstandigheden, die
vrucht u in zijn vollen wasdom vertoond worden,
eu gij looft onwillekeurig de menschelijke in
dustrie, om het even of zij een koningrijk ver
overt, of zij een godsdienst sticht, of een spoor
weg bouwt, of een gebouw optrekt.
Zweet, bloed, verrukking van zinnon, al het
walchelijke en tegenstrijdige is uitgewischt en voor
eon poos verkwikt men zich met volle teugen aan
de bron der harmonie."
Slechts aan een vakman is het gegeven dien
indruk te hebben reeds vóór bet gebouw staat.
Oordeelende naar de teekening, bekend met de
hoofd- en onderdeelen van den bouw, kon Prof.
Eugen Gugel uit Delft reeds vóór lang in zijne
Geschiedenis van de Bouwstijlen schrijven :
Tot de belangwekkendste bouwkundige schep
pingen van den nieuwsten tijd moet zonder
twijtel de nog in aanbouw zijnde nieuwe schouwburg
te Rotterdam in de Aert van Nesstraat worden
gerangschikt: eene dor weinige stichtingen van
die soort, waarvoor de middelen ruim genoeg voor
eene monumentale uitvoering der in- en uitwen
dige ordonnantie waren aangewezen. Hoewel het
keurig en degelijk project van J. Verheul, dat
bij den beperkten internationalen prijskamp werd
bekroond, verschillende vereenvoudigingen heeft
ondergaan, is van het oorspronkelijke ontwerp toch
zooveel in stand gebleven, dat het uitgevoerde
gebouw met zijn practische on doordachte
plannenverdeeling en zijne schoone indrukwekkende even
redigheden als een werk van hooge en blijvende
waarde zal worden erkend. In overeenstemming
met de degelijke samenstelling der
binnen-ordonnantie is do smaakvol-sobere ordonnantie van het
voorgebouw, geheel van bergsteen en gebakken
steen opgetrokken.
Terwijl eene meer uitvoerige bespreking van
het monument, dat met het oog op brandvrijheid
en veiligheid in vele opzichten van oudere en
nieuwe tooneelgebouwen afwijkt, ons te ver zoude
voeren, mag, zonder op het eindoordeel vooruit
te loopeu, zoowel de doeltreffendheid der
binnenordonnantie, die door tal van schoonheden boeit,
wel in alle opzichten geslaagd genoemd worden."
Reeds bij het binnentreden van dezen nieuwen
schouwburg gevoelt men dat deze uitspraak niet
een ijdele lofgalm is. De ruime vestibule met
afzonderlijke ingangen voor bezoekers, die te voet
of per rijtuig komen, met afzonderlijke
bespreekburcaux voor de Ilollaudsche- en Opera-voorstel
lingen, met do duidelijke aanwijzing van den weg
naar de verschillende rangen, terwijl door rechts
of links te gaan de even of oneven nommers der
zitplaatsen worden bereikt, deze vestibule, 's win
ters behoorlijk verwarmd, maakt met haar war
me tint, haar stemmige draperiën, haar breede
marmeren trappen op den achtergrond, een
weldadigon, rustigen indruk.
Men gevoelt er zich welbehagelijk, en raakt in
ecu zekere stemming. liet broedo, ruime en hooge
treft overal. Terwijl in de zaal plaats is voor on
geveer 1300 personen, kunnen de corridors er
'2600 bevatten. Alle corridors zijn even als het
marmer in leverkleurigen toon; nergens het schelle
wit. Alle rangen hebben afzonderlijke uitgangen,
de nooduitgangen nog niet inedegerekend. ledere
rang, zelfs do minste, is ruimschoots voorzien van
bergplaats voor kleederen, zoodat de bepaling:
dames en heeren is liet niet ijeoorloofd in de
schouwburgzaal hun hoed op te houden," hier,
zooals reeds zoo lang in het buitenland het ge
val is, met alle beleefdheid en strengheid kan
worden toegepast. Behalve de bergplaats voor
kleederen bevat iedere rang flink ingerichte
toiletkamers.
In de vestibules boven de trap, voorzien van
koperen luchters, prijken de namen der negen
muzen mot toepasselijke vordering; hier en daar
is nog ruimte om borstbeelden van verdienste
lijke Rotterdammers aan te brengen.
Voor het orkest on het tooueel zijn ter weder
zijde van het gebouw afzonderlijke ingangen.
Eender pronkgedoelteii van dezen schouwburg zijn
de foyers voor do eerste rangen, die in ons land haar
wedergade zooken. Ze bestaan uit een middel- en
twee kleinere foyers. Do stotïeering en vordering van
ieder op zich zelf, is streng in stijl on teeder van toon.
De decorateur Marque uit Brussel, die zijn kunst aan
zaal en gangen toonde, heeft deze foyers tot ware
bijoux" gemaakt, die, als de meubelen van Allan
& Co. te Rotterdam aanwezig zijn en de rijk ver
gulde, in stijl gewerkte kroonen (te Mainz ver
vaardigd) haar licht op alles werpen, voor de
Rotterdamsche dames een uitverkoren plaats
zullen worden. Welke der drie foyers het schoonst
is, de lichte, middel of donkere, die, met blauwe,
bruine, ol goudgele pluche draperiën versierd is, valt
moeilijk te zeggen. De aangebrachte decors muntten
uit doordat zij een deel blijven van, en in over
eenstemming zijn met het geheel, en niet sch
nen of in werkelijkheid zijn : schilderijen op een
muur. In de middenfoyer zijn de zinnebeelden
van zang en dans aangebracht, keurige figuren;
verder de werelddeelen en aan het plafond de
wapens der verschillende steden waar een schouw
burg is.
Bizonder schoon ishet decor in den lichten kleinen
foyer; in de vakken zijn op mctaalachtigen grond
vogels met schitterende kleuren geborduurd, zon
der eenig schril effect te maken. In de verschillende
foyers wordt toepasselijke hulde bewezen aan hen,
die uitblonken op het gebied van tooneel of muziek,
door het vermelden hunner namen, als: Augier,
Grétry, Bredere, Lulli, V. Hugu, Scarlatti, Cimarosa,
Spohr, Rosier Faasscn en Kotzebue. Om deze
keurige zalen niet te verontreinigen door
tabaksdwalni héft de schouwburgvereeniging naast den
schouwburg een koffiehuis doen bouwen, door een
breede straat gescheiden, maar waarvan de boven
zaal door een overdekten gang met de eerste
rangen van den schouwburg verbonden is. In die
ruime hal kan naar hartelust gerookt worden.
Bij brandgevaar is deze inrichting van onbe
twistbaar nut; in minder dan een oogenblik kun
nen al de bezoekers der eerste rangen, zonder
een enkele trap op of af te gaan, in een ander
gebouw veiligheid vinden.
De schouwburgzaal zelf maakt, van het orkest
uit gezien, een grootschen indruk. Eigenaardig en
geestig staan de steokbogen. De zoldering bevat
een allegorische schildering, de muzen dalen neder,
waar Maas en Rotte samenvloeien. De zaal is in
lichten toon geschilderd, afgebroken door mat
goud en blauwe medaillons; de wanden zijn rood
bruin, de balustraden met fluweel van dezelfde
kleur. Een rijk vergulde kroon, streng in stijl,
hangt in hot midden. De ruime zitplaatsen bestaan
allen uit klepstoelen. De stalles, het parterre en
parquet zijn ter wederzijde en in het midden van
doorgangen voorzien, zoodat men zeer gemakkelijk
van en naar zijn plaats komt. Deze iudeeling is
nieuw, bizonder praktisch en bij gevaar van het
grootste nut.
Do loges d'avant-scène, bevattende 8 plaatsen,
hebben toegang tot een keurig conversatiezaaltje.
De ruimte voor het orkest is zeer diep; prak
tisch is de inrichting der lezenaars, die tevens
gasstandaards zijn en gemakkelijk verplaatst kun
nen worden.
Het tooneel zelf is gemachinoerd en ingericht
naar de nieuwe cischen, de breedte is grooter
dan de diepte; ter wederzijde is overvloed van
ruimte, onontbeerlijk voor het vertoonen van
opera's, treurspelen en drama's. De bediening
van het tooneel geschiedt in de hoogte, op han
gende vloeren. Het geheel is ingericht door den
tooneelbouwmeester llosenberg uit Keulen. De
toestellen ter nabootsing van de natuurverschijn
selen ontbreken niet.
Een veertigtal ruime kleedkamers, voorzien van
waterleiding, kamers voor regie en kostuum,
artistenfoyer, bestuurskamers, vertrekken voor
bibliotheek en schildersatelier grenzen aan het
tooneel. Eon paardenbrug, om paarden en rijtuigen
op het tooneel te brengen, is aanwezig. Het tooneel
heeft een breedte van 25 meter bij een diepte van 18;
zoo noodig kan het verlengd worden Overal
waar het nuttig is, zijn ijzeren afsluitingen aan
gebracht. Het tooneel wordt van de zaal geschei
den door een ijzeren gordijn, dat door n man
gemakkelijk kan noorgelaten worden. In geval
van nood kan men dit zelfs van uit den gang bij
de bestuurskamer doen neerdalen.
Ook mist men het toestel niet om het gas naar
verkiezing op alle rangen gelijkelijk te temperen.
De deugdelijkheid der inrichting van het tooneel
is door zaakgelastigden van het Hertogelijk
Meininger Hoftheater hoogelijk geroemd. Een betere
lofspraak kan men niet wenschen.
Een machine onder den schouwburg dient nog
vermelding, nl. de machine om zaal, gangen
en tooneel te verwarmen, of' zoo noodig te ver
koelen en van versdie lucht te voorzien. Het is
een zelfde toestel als in den grooten schouwburg
te Dresden.
Als de tijd daar is om over do decoraties en
de tooneelgordijn te oordeelen, zal men zeker niet
karig zijn iu woorden van lof, zoowel voor de
boschdoeken, do oude zalen, het gezicht op Parijs
bij nacht, enz. enz. De eerste schilders uit het
buitenland ook die uit het land waren ter
mededinging opgeroepen hebbon hun kunst
getoond: Lutkemeijer uit Coburg voor groote
architectuur, Robccchi te Parijs voor moderne
interieurs, de wereldbekende Kautsky te Weeuen
voor landschappen; terwijl de heer Roskam te
Amsterdam zijn gave kan tooiien in Hollandsche
landschappen.
Het uiterlijk van den schouwburg wijkt zooals
de plaat aantoont grootelijks van den oude. uit
de vorige eeuw, af, hetzij men haar (2) ziet van
de plaats aditer de kastelcinswoiiing, of van den
Coolsingel zooals zij (1) zich vertoonde bij het
bezoek van den Markies de Vérac, gezant van
Frankrijk, op 24 April 1780. De nieuwe is opge
trokken in Italiaanschen renaissance-stijl; op den
top van den voorgevel prijkt bet beeld der poëzie,
met twee kinderen, het eene luisterende, het
andere schrijvende; links en rechts van het voor
uitspringende voorste dool staan in nissen de
muzen van het treur- en blijspel; daar om
heen en aan do voorste zijvleugels de busten van
Mozart. Beethoven, Shakespeare on Molière; en
de namen van Wagner, Moyerbeer, Rossini, Glück,
Weber, Vondel, Langendijk, Snoek, Bingley en
Albregt.
Waar de rijtuigen oprijden, is een open voor
portaal, rustende op vier kolommen. Rondom het
gebouw zijn toestellen aangebracht om te gebrui
ken bij brandgevaar. Ze zijn even praktisch als
die aan den stadsschouwburg to Hamburg.
Van de bizouderheden tot het geheel
terugkeerende, blijkt deze schouwburg een der fraaiste
en meest praktische van ons geheele land te zijn