Historisch Archief 1877-1940
No 828
DE AMSTERDAMMER, WEEEBLAD VOOR NEDERLAND.
?'
1
zachte gefluister van. den wind als den machtigen
storm der elementen voor onze oogen toovérr,
worden'deze regelen, uit dankbare herinnering ge
wijd, door Prins Albert, Buckingham Palace."
Men ziet het, ware Mendelssohn voortgegaan ons
de geheimen van het tooverrijk der Elfen binnen
te leiden, men zou gezegd hebben dat hij op
dwaalwegen was geraakt, doch velen zijn tot een
ander inzicht gekomen. Dat hebben dunkt mij ook
weer de uitvoeringen van de
SommernachtstraumMmik door de Maatschappij Caecilia en van Elias.
door de zangvereeniging van de Maatschappij
t. h. d. Toonkunst bewezen.
Hij zij verre van mij, iets op de waarde van
Elias af te dingen, of dit werk niet op 'de juiste
waarde te schalten, doch ik wilde alleen in het
licht stellen dat thans voor velen de meesterwerken
van Mendelssobn andere zijn dan men vroeger oor
deelde.
Het ble<k echter dat liet publiek gaarne een
werk hoort dat het zeer goed kent, want het on
gelooflijke had thans plaats. Ook de koren werden
geapplaudisseerd. (Dit feit toch is te zeldzaam om
het niet te releveeren). Oe uitvoering was echter
wat de koren betreft ook zeer goed. Bfthoudens een
enkele weifeling zongen de kooiieden friseh en vast;
zij hebben m. i. op deze uitvoering het beste in
dit seizoen gegeven.
Ook met de solisten was men voortreffelijk ge
slaagd. Eerst liet het zich niet gunstig aanzien.
Mevr. Uzielli (sopraan) werd ongesteld, doch daar
voor kreeg men mevr. Wilhelmi, die zeer voldeed.
Ook de alt-zangeres, mej. Huhn, seinde dat zij
verhinderd was ; een poging bij eene andere alt
zangeres, mej. Hahn, gelukte niet, doch eindelijk
slaagde men met mevr. Fleisch, die bleek een zan
geres te zijn met een zeer schoune altstep) waar
van de ontwikkeling vooral in het tweede deel
in het volle licht verscheen.
De tenor Hennk Westberg (ons van vroeger
bekend) bracht zijne schoone stem. goede zang
kunst en goede voordracht in de lyrische
momeuten weer mede, terwijl de heer Messchaert (Elias)
zijne partij weder vertolkte met al de zesginsskracht
van den krachtigen profeet en later met al de
diepgevoelde smart van den moedeloos geworden
mensen.
Over deze uitvoering, waarbij in de kwar^tten
en in het trio ook de dames Loman en J. v. E. D.
medewerkten, heerschte een gelukkig gesternte.
Vooral de ensembles van solisten slaagden ook zeer
goed. Het was eene uitvoering waarmede men
den dirigent den heer Röntgen zeer kan
gelukwenschen.
Het opera-seizoen is thans gesloten. In
de Fransche opera werd na de veel succes
hebbende Cavalleria-uit voeringen nog een extra
uitvoering voor het afscheid vau mevr. Cognault
gegeven, die in Lakméoptrad. Deze voorstelling
bereikte geen doel, noch wat de talrijke opkomst
Van het publiek betreft, noch om vau mevr.
Cognault's .zang nog eens volop te kunnen genieten.
Dit was ui. de eeuige maal in dit seizoen dat
deze zangeres niet zeker van liare partij was.
Meermalen vergiste zij zich en in de derde acte
gaf zij al den indruk, hare partij niet meer uit
bet hoofd te kennen. De opvoering verloor daar
door zeer aan kleur en belangrijkheid.
Tocli bracht men mevr. Cognau.lt en deu lieer
Samaty met hartelijkheid hulde voor de wijze waarop
zij de Fransche Opera-voorstellingen ten onzent aan
trekkelijk hebben gemaakt.
Het is niet mijn voornemen thans uit te spre
ken wat ik in het volgend saizoen van de
Fran8che Opera venvacht. De heer Merteus is een
kunstenaar, die door zijn wijze van dirigeereu
getoond heeft als zoodanig hoog te staan. Hij
weet dus het best wat, men van eeue Opera
verlangen mag. Laten wij dus hopen dat er geen
stoffelijke bezwareu zijn voor den theater-directeur
Mertens om alles zoo in te richten als de kunste
naar Mertens dit wenscht. Dan ik twijfel er
niet aan zal het volgende jaar ons veel goeds
en belangrijks kunnen brengen en zullen wij ook
wellicht de noviteiten nog hooren, die ons dit jaar
wel waren aangekondigd, doch waaraan men niet
is toegekomen.
De Ned. Opera rust eveneens tot September.
Het gewichtigste feit was voor haar in dit saisoen
de opvoering vau Van der Linden's Opera Lelden
ontzti.
Ik hoop dat deze opera, die eerst op het laatst
kwam, een volgend jaar weer op het programma
zal prijken. Wel heeft men gezegd, dat liet niet
vol was en dat men daarom de opvoering staakte,
doch het bleek dat de aanwezigen dit werk met
warmte toejuichten en dat het dus //pakte".
Ik geloof bovendien niet, dat het//niet vol zij u"
in de Ned. Opera een juiste maatstaf aangeeft. De
vele voorstellingen voor verminderde prijken, die
dit jaar weer hebben plaats gehad, kunnen niet
anders dan nadeelig werken op de gewone voor
stellingen.
Hoe het ook zij, ik hoop dat het volgend saizoen
ons die verbeteringen moge brengen, waarvan men
de noodzakelijkheid zelf moet hebben ingezien.
Er is bij dit gezelschap een niet genoeg te roe
men ijver en toewijding. De leden spannen zich zeer
in, eu ik heH weinig gezelschappen gezien, waar
zoo zelden zangers, door verkoudheid of
ongesteldheden, op hun post ontbreken.
Ik weet dat men mij wel eens hard vond in
miju oordeel, m verband met de groote werk
kracht, die allen hier openbaarden. Ik stel er
daarom prijs op aan die energie eii werkkracht
thans alle hulde te brengen.
Doch in kunst moet men dikwijls meereischeu;
men moet ook verlangen dat de vertolkers door
gaven en ontwikkeling berekend zijn voor hetgeen
zij te vertolkeu hebben, en daarom zij hier nu
uiting gegeven aan hetgeen ik reeds lang heb
willen zegden en waarvoor ik het nu het incest
geschikte tijdperk acht.
Het is toch een feit, dat ieder nieuw seizoen
ons eea clubje jonge zangeressen ea zangers brengt,
die nog nooit een voet op het tooneel hebben
gezet en waarvan enkelen bruikbaar zijn, doch
waarvan vele volstrekt niet opgewassen blijken
tegen hel geen rnen van hen verlangen mag. Dit
ziet de directie dan langzamerhand zelf in en laat
zulke krachten (?) weer los, doch zit er niettemin
een geheel seizoen mede opgescheept.
Ik geloof dat het inwinnen van deskundige voor
lichting in dit opzicht heel wat teleurstelling kan
voorkomen. De voorlichting van den orkest-direc
teur, de heer Van der Linden, en de wenken van
een zoo ervaren en begaafd kunstenaar als h et lid
van de dramatische commissie, de heer R. Hol,
zou men toch in de eerste plaats dienen in te
roepen.
Ik ben echter overtuigd, dat de heer de Groot
dit zelf reeds zal begrepen hebben, want Lok voor
hem is het onaangenaam zich gedurig bedrogen te
zien in personen, waarmee men gehoopt had het
saisoeu glansrijk te voleindigen.
Met de hoop dat de glanspuuten van dit gezel
schap (Orelio en Pauwels) en de verdere goede
krachten ervan zullen behouden blijven en dat vele
verbeteringen bij de heropening zullen ziju op te
merken (men mag vooral wel eens aandacht aan
het koor wijden) wensch ik der Ned. Opera eeue
gelukkige keuze van nieuwe krachten toe, eu spreek
tevens de hoop uit dat de zoo volijverige
orkestmeester Van der Linden een volgend jaar niet
meer zonder plaatsvervanger blijve die hem zoo
noodig geheel kan vervangen. Zijn taak toch.
zoo. als die nu is, is op den duur door niemand vol
' te houden.
VA V MlLLIGEN.
Het nieuwe Iheater de Vereeniginy in de Kal
verstraat is dezer dagen geopend met een
invitatie-voorstelling en trekt sedert, zooals te
verwachten was, veel bezoekers.
't Is een zeer gelukkig denkbeeld van den on
dernemer, den heer Muller, geweest om midden
in 't drukste gedeelte der stad van alle kan
ten gemakkelijk te bereiken een keurig net
theater te bouwen, waar men zich met zijn dames
eenige oogenblikken aangenaam verpoozen kan,
door 't zien en hooren van allerlei specialiteiten,
chansonnetten, kleine operetten, muzikale excen
triciteiten. acrobaten, clowns fin de siècle enz.
Men heeft zoo dikwijls geklaagd: »is er dan
hier in Amsterdam geen café-concert waar men
mot vrouw en dochters eens een uurtje kan
gaan zitten?" Welnu thans is er een en wel
een zér goed; comfortabel, electrisch verlicht,
goed rookvrij geventileerd en geheel naar do
nieuwste eischen ingericht. Het Th'ater de
heeft ruime, gemakkelijke fauteuils,
sterk amphitheatersgewijze geplaatst, zoodat ieder
een goed zien kan, oen aardig fraai gedecoreerd
tooneel en een keurig netten, huiselijk gezelliaen
foyer, goede en billijke consumptie en de entree
75 en 50 cent valt onder ieders bereik.
Het gezelschap dat er thans optreedt biedt,
door de verschillende goode krachten, aangename
afwisseling. De Serpentine-dance wordt er o. a.
voortreffelijk uitgevoerd. De directeur heeft door
zijn vroegere onderneming bewezen er steeds op
uit te zijn, bet nieuwste en beste in 't genre
«spectacle varié'1 te kiezen.
Het is dus te verwachten dat men voortdurend
in 't Thentrr '/e Vereeniqing iets goeds, iets
vroolijks en iets bijzonders zal kunnen zien of
hooren. We vertrouwen daarom dat een druk be
zoek den heer Muller moge bewijzen hoe het
publiek zijn ondernemingsgeest op prijs stelt.
In de plainte, tegen do IIII. Kreeft en
Buderman, directeuren van den Artis-schouwburg in
gediend, wegens het spelen van operette-ver
talingen, aan het repertoire der IIII. Prot direc
teuren van den schouwburg Frascati ontleend,
heeft de rechtbank Vrijdag uitspraak gedaan. Van
'de drie aan de directeuren van den Artis-schouw
burg ten laste gelegde overtredingen word slechts
n als voldoende bewezen beschouwd, en de
H. II. Kreeft en Buderman tot eene geldboete van
250 gulden veroordeeld.
De aanstaande Duitscho »Tonk
nstler-Versammlung'' en de daarbij voorgenomen uitvoerin
gen zullen van '2(> tot ,'id Mei aanstaande te
Miinchen plaats vinden. Als feestdirigenten zullen
fungeerfin Herman n Levi, Porges, Franz Kischer,
Auer, Abel en Keilerman ; als solisten zullen
meclowerken de dames Carrnno-d'Albert, Ilalir,
Louisc Ileuss on Ferninn, do heeren d'Albert, Auer,
Sandberger, (Jura, Vogl, Giesseri, Hul i r en
Schwartz, en twee kwartetvereenigingen. Voor do
concertopvoeringpn zijn voorloopig de volgende
werken vastgesteld : Lis/t, Die, Lle'tle,
symplionische Dichtung. en do 1,'ïe psalm voor sol i, koor
en orkest; \Vagner, HuJ/lir/nnf/-;- en
K't/sermarsch ; Berlioz, Scène uit de opera, Le.-i Troyr «s ;
lirahms, kamermuziekwerken ; Uiehard Stranss,
Wanderer's S'urmlied ; Tcbaïkowsky, Fntnsexiia
di Rimini en Vioolc meert ; Smetana, Strijkkwartet ;
Lassen. L'ed'r; Alex. Hitter. M/>«;>/w«/«c'ie
\Vnlzer; HobertFranz, Liever; ISriickner, Atlaginuti de
C-moll Si/m,phnnie, ; d'Albert, Kln.rii">c»nnerf, So
nate en 8tri/jkktoi.rtet : lïobert Kalm, Kluner
kwartet: en Sandberger, f>'>natr, voor klavier en
viool. In het >Hofthoater'' zullen de opera's:
Barbier von Bagdad, on do Cii van Oo-.-nelius,
en Sonnb.iqsmorgen van Schjolderup worden op
gevoerd.
In Ifannover is met succes onze landgenoote
Mej. fhr. Schotel, in een drietal -Lieder und
Duett-Abende'' met den heer Herm liruno op
getreden. Behalve liederen en duetten van
lirahms, Mendelssohn, enz. zong zij ook eene
aria van IliVndel met ttuitbegelo.idini;.
De bekende musicus Iviuanl Goltermann vierde
dezer dagen zijn veertigjarig feest als muziek
directeur van hot stadstboator te Frankfort. 'lij
begon zijn loopbaan als violoncollist, on was voor
compositie de leerling v.in Laclnior. In 1S.~>I had
eene symphouie van hem te Leipzig iti het
Gcwandhaus buiten ge\voon succes, na verschillende
wisselingen werd hij in 1S5:! kapelmeester te
Frankfort on bleef daar, steeds in rang ver
hoogd, tot heden directeur. Onder zijne leiding
werden te Frankfort tal van belangrijke werken
gecreëerd, o. a. Schubert's Iliiti^lick", Kfifi/,
Schumann's Manfred en Cfenofera ; van hem
zelven is er voor het tooneel slechts n stuk,
Ehtn werden im Mimmzl genehltissen, tekst van
Julius Rodenberg, maar talrijk zyn zijne instru
mentale werken, eene symphonie, twee ouvertures,
zeven concerten en vele sonaten voor violoncel,
voorts duetten, mannenkoren, liederen, enz. Men
heeft te Frankfort van dezen dag een groot feest
Wij vestigen gaarne de aandacht op de uitvoering,
die de heer S. van Milligen, met welwillende
medewerking van zijne Dames-Zangvereeniging
(opgericht '28 Nov. 1892), op Zaterdag II) Mei a.s.
in de kleine zaal van het Concertgebouw zal geven.
Als solisten zullen aan deze uitvoering hunne
medewerking verleonen mejuffrouw Joh. H.
Kempces en de heer Joh. Messchaert.
Het programma zal o. a. bevatten: La S'tlitniite,
vrouwenkoor met sopraan-solo, van Chabrier,
benevens vrouwenkoren van lirahms (met bege
leiding van harp en twee hoorns), Julius Röntgen
en César Franck, zoomede de Rotmecnsclit L te
derCyclus voor sopraan en baryton van S. van
Milligeii, terwijl door den heer Joh. M. ^Messchaert
twee balladen van C. Lowo zullen worden
voorgedragen.
MliiiimiiiliiniiiilMiiiiiiilliiiillllil
&-&.
Zeker zeer voelbaar gedaan door een artiest,
maar toch van dien artiest een dwaling, is het
particuliere linnen bandje, zooals Isaiie Israëls
het voor den bij \Y. Versluys uitgegeven bundel
Dansen en Rliytmen door Frans Erens, afge
leverd heeft, liet is volkomen oneigenlijk, ccn
hoezeer ook rijn-expressieven pittoresken krabbel,
zoo maar te doen reproduceeron voor
eenstempelband. Evenzeer als b. v. ook alle muziek toch
noodwendig gezet wordt naar den aard van het
instrument waarop zij wil worden uitgevoerd,
evenzoo is het fondamenteel dat elk teekenaar
in den stijl van hot ontworpene, geheel zich
richte naar het karakter in aard en grondstof van
zijn werk.
Een in linnen af te drukken stempel nu. is
iets dat hard in stugge stof geprent wordt, en
daardoor a! vaste kontoeren vraagt, en het
vierkante buitenste van een boek, het stijve
schuttende, hot schild dut door de handen gaat,
eischt ook vanzelf naar den aard van zijn be
stemming dnt kantig gestempelde, dat
bouwkunstig principieele, dat decoratief stevige van
lijnenvulling.
Dus begrepen nu in het decoratief verband
van een boek, is de geestige
kriebeldekrabomtrek, waarop mot eigenaardig schim-enden ka
dans de draaiende paartjes zich laten
rond?,vi«gei: naar het spelen der kroegmuzikanton,
begrepen in de architectuur van hot bonk, is die
vlotte, schilders-krabbel vol subtiliteit van be
weging, al zoo weinig mogelijk.
liet smakelijk zich voordoende bandje schijnt
ons waarlijk, juist mi in den laatston tijd de
artiesten deze dingen we<.r zooveel beter gaan be
grijpen een opmerkelijke dwaling van den zooveel
vermogenden en approfondeerenden teekenaar. Wat
Israëls bij de proza-schetsen van Erens wilde laten.
zien, is bizonder, maar zooals hij het gaf, is het als
boekband-decoratie zeker niet op zijn plaats.
ICn dat bij versiering van het deel in een geheel,
alles toch door de plttuts bepaald wordt, niet
waar V dat is wat algemeen te constateereu b-ijft,
en waaraan dit geval raakt. In vroeger dagen
toen de plastische kunsten organiesch voortkwa
men uit de behoeften van het leven, en zij te
zamon door een algemeen architecturaal begrip
geregeerd bleven, zou het niet denkbaar geweest
zijn, dat, zooals men thans zooveel gebeuren ziet,
werkelijke artiesten in versieringswerk de plank
zoo misslaan. Dat komt nu alleen van de zegeningen
van het individualisme of de losloopingsleer,
een leer, die, iri een tot spotvorm uitgewassen
vrijheidszin, voorbij zag, dat juist de bizondero
gave van het individu, alleen op den breeden
grondslag van algemeen ingewortelde begrippen
zonder keus van tuimelen, kunnen uitgroeien
tot iets groots.
Van de hand van Charles Saunier is een aar
dig boekje versehecnen over Ilenry Gabriel Ibels,
| waarin het uitstekende begin zoo raakt aan wijder
verschijnselen, dat het ons waard schijnt hier te
laten volgen.
»0ndcr de jonge kunstenaars, wier stoutmoedig
zoeken naar een nieuwe intellectueele kunst in
den laatsten tijd de teederen van smaak veront
rust hebben, komt de naam van Ilenry Gabriel
Ibels beteekenisvol naar voren.
Feitelijk legt hij, terwijl de meesten van zijn
strijdmakkers hunne concepties laten beheevschen
door het toeval van de lijn, of de verleiding van
! do kleur, zich toe op een straffe teekening. Niet
! academisch gestold waarlijk, maar vol uitdruk
king en leven, gevend het meerzeggende der din
gen, de rillingen van hartstocht. Zoozeer als
iemand wil hij de mooie kleur, maar deze zal,
om do termen van eene andere kunst te bezigen,
niet anders zijn dan de symphonie omhullend
het drama, dat is de lijn.
Dat nerveuze hangen naar de kleur, naar de
zeldzame tonaliteit, zal de karakteristieke ziekte
zijn der artisten van dezen tijd.
De oorsprong er van ligt in het excessieve
zoeken van enkele impressionisten, en ook in de
onvolkomen bekeken, mooie Japixnsche kunst,
zij die zoo rationeel is in haar bouw van lijn
en kleur. Doch die uitsluitende
kleurbemoeiingen, wat hebben zij een dwalingen moeten
veri ontschuldigcn, hoeveel werken werden bedorven
j in haar begoocheling! De voorgangers zelven
l zijn er niet ongedeerd door gebleven. Wanneer
Ci'zaime somtijds fijner havmoniën, Paul (iauguiu
zeldzamer eft'okten verkrijgen mocht, wat afdwa
lingen in de laatste manier van Henoir! ? Waar
z\jn de vrouwelijke elegances van voorheen, de
paarlemoeren vleesch-schyn, de diamanten blik
der oogen ?
De positie van Ibels is dus zeer bizonder,
doordien bewogen door dezelfde bemoeiingen,
opgaande met de hardnekkige volgelingen van
Gauguin en Gézanne, hij er vroeg toe. gekomen
is, de ongeschonden lijn. het overwicht toe te
kennen.
Men mag het nieuwe Bestuur van Arti den
lof geven, van dadelijk met kracht te zijn opge
treden, liet angstig kruimelen van vroegere be
windvoerders is er volkomen aan gegeven. De
koe werd bij de horens gevat. Van de hard
handigheid die hierbij juist niet in alles werd
vermeden, hebben we thans niet te spreken. We
willen eerst wijzen op het goede reeds gedaan,
om straks met meer recht een misslag te mogen
aanduiden. Het goede : terwijl de nieuwe direc
tie nog maar enkele maanden aan hot werk is,
ging er de zaak reeds door dat het al te muffe
huis geheel herbouwd zal worden, zoodat men
kans krijgt, in het zoo gunstig gelegen pand
midden in de stad, een goede localiteit voor
tentoonstellingen te verkrijgen. Bij gelegenheid
van een expositie die in de bestaande zalen nog
moest gehouden worden, werden deze intusschen
nog met zulk een lust opgetuigd, dat zij nog
verrassend oogelijk waren. Over de medaille,
welke zij op die tentoonstelling nu eenmaal verge
ven moeten, beschikten bestuurderen exceptioneel
verstandig. Niet een gangbaar handelsmerk, maar
het werk van een artiest inderdaad, werd bekroond.
Een nieuwe moeielijkheid stond te overwinnen in
liet uitschrijven van het programma voor den
jaarlijkschen wedstrijd Willink van Collen, en ook
hier toonden de nieuwe beheerders een radicale
reorganisatie aan te durven. Men weet het resul
taat. Het vorige nummer van dit blad drukte het
programma af. Het is goed dat we voor de ge
bruikelijke ergerlijke exposities, die door dezen
weds-trijd in het leven wordt geroepen, ditmaal
verschoond zullen mogen blijven, het is goed dat
het Bestuur van Arti in de opvatting der bedoe
ling van den erflater zoo ruim mogelijk is geweest,
het is goed dat men, (waarschijnlyk de renten
van eenige jaren vooruit aansprekend) ditmaal
een werkelijk rlinken prijs heeft uitgeloofd,
het is goed dat men het maken van een kunst
werk met een feitelijke bestemming uitlokt,
maar het praktische inzicht is hier niet gelijk
geweest aan den gooden wil, en de wijze waarop
het plan werd uitgevoerd is opvallend gebrekkig.
Indien de uitkomst ons ongelijk mag geven, zullen
we de eerste zijn dit te bekennen, maar voor het
oogenblik wenschen we te voorspellen dat deze
prijskamp tot geen resultaat zal leiden. Zoo als het
programma daar ligt zal degene die hier iets moois
zou kunnen leveren zich onthouden. Wie heeft
ooit gehoord van zooveel kans op verloren werk
en moeite 'i Is het ooit vertoond dat men een
wedstrijd uitschreef voor een >tamibeelfl, en de
mededingers vroeg, niet modellen of schetsen,
maar voorvast de uitgevoerde standbeelden zelve
in te leveren'? Bovendien heeft de ondervinding
nu toch al lang geleerd, dat die prijskampen voor
oen onbeperkt aantal mededingers tot niets leiden.
Men is zoover gegaan in de vrije interpretatie
van den ernater, dat men nu ook den eenigen stap
nog had moeten doen die kans gaf op eenig resul
taat. Men had, wilde men wezenlijk in het nieuwe
gebouw van Artis op een decoratief kunstwerk
van waarde kunnen wijzen, aan oen drietal in de
termen vnllende schilders behooren op te dragen
een ontwerp in te leveren, en aan den maker
van het beste ontwerp de uitvoering moeten op
dragen. Nu wacht ons slechts een kurieuze
variant op de Willink-van-Collen exposities,
meer dan levensgroot, met keur van lappen
i>.4()X;> meter. Welk artist van waardigheid
waagt zich inèe te doen aan die vertooning,
ook al was het denkbaar dat hij kant en klaar
zoo groot een schilderij zou kunnen leveren
met zoo vage kans van slagen. Arti kan niet
beter doen dan dit wilde programma weer spoedig
in te trekken, en een ernstiger wedstrijd uit te
schrijven. Dit zij ons dringend, ongevraagd advies.
V.
Bij de firma K. J. v. \Visselingh & Co.,
Kalverstniat, is geëxposeerd een schilderij van Bon
vin -Intérieur."
Marion.
Marioii, Artixta di ('o/féConcerto,
vertaald uit. het Italiaansch van ANMK
VivAN'ii, door DIDO. i'trecht, J. L.
Beijers.
>Aan mijn broeder Italo.
Herinnert ge u nog den tuin bij ons huis in
Kngeland ? dien tuin, waar moeder mij in een
lang, geborduurd jurkje en een mutsje op de
blonde krullen, ronddroeg ; weet ge nog, hoe ik
toen reeds, gillend en van mij afslaande, de kleine,
roode, gebalde vuisten de menschen vóór hot ge
zicht hield, en welk een pleizier gij er in hadt
op den muur te klimmen en de straatjeugd met
steenen te werpen ?
«Herinnert ge u nog de achter den tuin gele
gen groote, eenzame weide, vol >gele bloemen,
wa.'tr het ons kinderen verboden was een voet
te zetten? De tuinman, ten einde ons te doen
gehoorzamen, maakte ons wijs dat al die bloo
men vergiftigd waren.
>-Maar, op een ochtend, stond ik vroeg op en
kroop, o. zoo behoedzaam, door den sluimerenden
tuin naar de weide, waar het hooge, natte gras
tot mijne knieën reikte. De vergiftige bloemen
waren wel wakker, en staarden mij met haar
roinle, met (lauw gevulde oogen aan.
Eensklaps begon ik ze te plukken, zooveel
ik maar kon en, toen mijn schortje vol was,
keerde ik terug om ze jou te brengen, en ik
was wel beangst, maar toch blij!
Gij hebt mij zachtkens beknord en mij tevens
een zoen gegeven, er bijvoegend dat ik niet be
hoefde bang te zijn. voor vergiftige bloemen,
maar dat ik zoet in den tuin moest blijven spelen.