Historisch Archief 1877-1940
R* 924
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
kan men den man eigenlijk al geheel leeren
kennen. Daar, naar dim stoel moet hij heen,
dat is zijn doel, en hj stapt daar naar toe,
niet aarzelend of sleiterend of op
onbeteekenende voorvallen Itttend, maar met een
uitdrukking van vastleradenheid op het ge
laat, alsof hij wel hoiderd hinderpalen ver
wacht, welke hij echtei zeker is, te zullen op
zijde werpen of althans 3r over heen te springen.
En zit hij eenmaal i>p zijn stoel, dan veran
dert hij plotseling. Dan zal hij met zijne buren
nog wel geen gesprek beginnen, met de barbiers
verzekering dat hij het mooi of leelijk weertje
vandaag vindt, maar er verschijnt een glimlach
op zijn steeds zoo ernstig gelaat; hij wisselt
handdrukken met wie naast hem zitten en
stelt zich op de hoogte van hunnen gezond
heidtoestand. Dan spreidt hij de documenten,
die hij mede gebracht heeft, voor zich uit en
spoedig is hij een en al aandacht bij het nog
eens vluchtig doorlezen van de aanteekeningen,
die hij hier en daar gemaakt heeft.
Mr. Van Bolhuis is een man van ordeen regel!
Dat blijkt uit velerlei zaken, zelfs uit kleinig
heden, zooals dat hij vast eenmaal 's maands op
denzelfden tijd zijn haar laat snijden. Dit heeft,
aangezien hij een zeer vruchtbaren haarbodem
heeft, ten gevolge dat, wanneer het raads
zitting is, weinige dagen voordat zijn
haarkunstenaar zijne talenten aan hem beproefd
heeft, mr. Van Bolhuis daar wel eenigszins
den indruk maakt, dien, dunkt mij, voorheen
de oude eerwaarde rechters met hunne allonge
pruiken moeten opgewekt hebben.
Zijn grijzend welig haar staat dan recht
overeind en omringt met een volbaard, die
ook de sporen van een ijverig en welbesteed
leven niet kan verbergen, een bleek, hier eri
daar diepe rimpels vertoonend gelaat, waarin
een paar groöte, geestige oogen schitteren
Dat gelaat is meestal overtogen met een waas j
van aan somberheid grenzenden ernst, zoodat
men, als men niet beter wist, zou denken dat i
de gelukkige drager er van, in zijn leven door !
eenig groot onheil moet getroffen zijn. |
Des te meer valt het dan ook op, wanneer '
..i'ir. Van Bolhuis het woord voert, als men hem
'jne zich steeds door degelijkheid
kenmer^?^ jnde redevoeringen, door allerlei ironieke
praerkingen hoort kruiden, die niet zelden
den lachlust zijner medeleden opwekken. Als
een ander spreekt, dan kan die zeker zijn van
de onverdeelde aandacht van mr. Van Bolhuis,
of, wat er gezegd wordt, oribeteekenend is of j
niet. Zelfs kan die andere er in het eerste
geval wel een weinig op rekenen, dat, als de
voorzitter het niet doet wat gewoonlijk wel j
het geval is mr. Van Bolhuis even een j
kleine opmerking maakt. Maar als mr. Van ;
Bolhuis zelf het woord voert, dan is de ge- j
heele raad oog en oor! Ieder weet het, al is :
hij het jongste raadslid, het is niet Ie premier [
venu, die daar optreedt. Hij zegt alleen wat, j
als hij wat heeft te zeggen en zelfs wanneer j
hij alleen maar iets »wou gevraagd hebben", i
zooals gewoonlijk zijn term luidt (vermoedelijk
een gevolg van zijne verplichting om in de
rechtszaal alles door den voorzitter te laten vra
gen) en zich dan bij het ontvangen antwoord,
zonder een enkel woord van repliek, klakke- \
loos neerlegt, dan weet nog ieder, dat hij met
zijn vraag eene bedoeling had en hij enkel
het gegeven antwoord heeft willen
constateeren... wat hem misschien later nog- te
pas kan komen. i
Mr. Van Bolhuis is een goed redenaar! De ,'
woorden komen hem afgemeten en met nadruk
over de lippen en zelfs die de geringste
beteekenis schijnen te hebben, getuigen, vooral
ook door de wijze waarop zij worden uitge
sproken, van ernstig nadenken.
Zijn roem als redenaar en advocaat heeft
hij gevestigd reeds in het beruchte cholerajaar
1866, toen hij als verdediger optrad van den
bidder Graus, die zijn vrouw geworgd had,
wier lijk hij (Graus, namelijk en niet mr.
Van Bolhuis) daarna in het portaal zijner
woning, onder aan de trap, met den hals in j
het touw dat als leuning diendeen een mandje i
met turven naast haar, op den grond lïad ge
legd, in de verwachting dat de vinders aan een :
ongeluk zouden denken. Die toeleg is den bid
der toen niet gelukt. Door den drang van
allerlei bezwarende getuigenissen genoodzaakt,
bekende hij zoo omstandig de wijze waarop
hij de misdaad had volvoerd, dat de rechtbank \
hem voor 20 jaren naar Leeuwarden zond,
waar hij spoedig overleed. Maar de jonge
aglvo'caat vond in dat proces reeds gelegenheid
om zijn groöte talenten te toonen, talenten,
waarmede hij de wrekende voorzienigheid
wilde in den weg treden en die hem door een
naaister, welke eenige jaren zeer intiem met
den bidder was op en neer gegaan en die
het volgens den advocaat eigenlijk wel kon
gedaan hebben, zeer ten kwade werden geduid
Maar sedert lang doet mr. Van Bolhuis
niet meer aan strafrecht en nu hij van zijne
rechtskundige praktijk heeft afscheid geno
men zal hij, als raadsheer in het hoog militair
gerechtshof en als raadslid van onze gemeente,
met zijn groöte bekwaamheden beide colleges
zeker tot sieraad en onze stad tot groot
voordeel strekken.
lllltlllllltllIIIIIIIIIIIIIIIMIIIflIllllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllH
Inhoud van verschillende bladen.
Handelsblad, 5 Maart. »0ver Arasterdam,"
»Scheepvaartbeweging in 181)4'', (slot).
G Maart. »Een stem uit het verleden." (G. K.
v. Iloogendorp »0ver bescherming1').
7 Maart. »IIet uitvoerrecht op Java suiker."
Wie het onderste uit de kan wil hebben. (De
gewerenwet).
De Standaard, 4 en G Maart. «Veranderd ?''
(van overtuiging) I, II stuk.
5 Maart. »De stembus te Amsterdam".
8 Maart. «Toelichting I" door Kuyper.
He t Centrum. ;"> Maart. »Verwarring", (de
heer de Kanter over de Lib. Unie).
G Maart. »De l'ijl van Dr. Byvanck"
(Gidsartikel Febr.).
8 Maart. »Een belangrijke Rede" (De heer
Kolkman te Arnhem).
Het Nieuws v. d. Dag, 4 Maart. «Hu
welijk. "
5 Maart. «Onbillijke bevoorrechting" (inrichting
der kadettenschool).
7 Maart. «Militaire inundatiën," door Ares.
De T ij d, 4 Maart. «Werkloos" (Ingezonden
door D. X.).
5 Maart. «Dr. Schaepman's feestgedicht.''
G Maart. De oorlog in het Oosten."
N. Rott. C t., l Maart. «Strafbladen. Casiers
judicaires" (aanprijzing daarvan).
S Maart. «Nogmaals de nieuwe bewapening"
(de aanneming van hetregeeringsontwerp bepleit).
5 Maart. »Een blik op den toestand der
Nederlandsohe zeemacht."
8 Maart. «De maatschappij van weldadigheid.1'
De Nederlander. 5 en 7 Maart «Ons stand
punt I, H".
De Maasbode, ','> Maart. «Pessimisme" door
mr. Heydenrijck.
G Maart. »Z II. de Paus en de werklieden," IV
(de patroons), door P. M Bots, pr.
Het Vaderland, '?} 4 Maart. «Fiscaal of
bescherming V" (Tegen de Standaard over
graanrechten).
Haagsche Dagblad, l Maart. «Nogmaals :
de Vrouwenbeweging". 3?l Maart.
sAutoi.omie van gewesten en gemeenten" (de Goldersehe
jaarwedden). >De gewerenwet'' (aanbevolen).
Nieuwe (l r o n. Courant. »0ver eerlijke
Nederlanders", naar aanleiding van 's Ministers
mededeelingen omtrent de aangifte van invoer
rechten.
Utrechtsen Dagblad, l Maart. ->De vei
ligheidswet" II.
3 Mairt. III (slot).
Win se h o te r Courant, 3 Maart. «Een
Volkspartij".
A r n h. C t., 7 Maart. > Graafrechten''.
L i m b. Koerier. 5 Maart. «De motie
Dobbelman".
Recht voor Allen, -l en 3 Maart. -Kon
gevaar" (herleving van den schoolstrijd i.
5 en G Maart. «Wie zijn de ware strijders
tegen het onrecht en wie noemen zich zoo V"
De Liberaal, "2 Maart. «De circulaire der
Liberale Unie". (Tegen mr. De Ivanter). «Een
polemiek". (De corporaalsgescbiedenis in De
Amsterdammer). «Juridische dissertaties".
(Tegen de Prov. Groii. Ort.). «Het Unie
rapport". «Erfrecht en maatschappelijke her
vorming". (Contra mr. Treub). De Haarlemsche
burgemeester en Minimumloon".
De Nederlander (Wkbld.), '2 Maart. «Twee
wijzen van behandeling" (der wetsontwerpen in
de Tweede Kamer). «Veiligheidswet en arbeids
inspectie" (over het ontwerp). -Is de stap van
het bestuur der «Liberale Unie" voldoende '.-'",
door dr. Vrendenberg te Koog a d Zaan.
Sociaal W e e k b l a d. '.) Maart, -Het eind
verslag der Staatscommissie vanarbeids-enquéte V.
De Herziening der Britsche Wetgeving op
fabrieken en werkplaatsen" I.
De Volksstem il Maart. -.
Arbeidersbelangen. Een opmerking van Dr. Vrendenberg.
Kater's redevoering. Mr. Treub tot voorzitter."
De Nijverheid G Maart. «Lasschen van
metalen door middel van electriciteit."
De Wekker. '-' Maart. «Scholen van kin
deren met zwakke geestvermogens."
De Vrijdenker. 2 Maart. «Onderwijs,
godsdienst en socialisme.1'
De D e l f t s c h e O p m e r k e r. '2 Maart.
«Bovenal leerplicht."
G Maart. «Vrijhandel of protectie IV"
V e n l o o s c h W e e k blad. 2 Maart. «Ken
treffend en verrassend licht" (brochure
Doornbosch over graanrechten).
De Baanbreker. 2 Maart. .Geen Census !"
De Wachter. 2 Maart. = De strijd der
belangen" (Graanrechten.)
Bildtsche C t. 7 .Maart. «Oprichting van
oene Nedcilandsche Volkspartij."
of tien jaar was zy voor de ? Italianen »de" trag
! dienne. Er is uit dien tijd al een portret van
i Lenbach van La Duse, te Rome gemaakt, niet
mooi, maar zeer interessant, zooals zij zelve is.
Het zegel op hare buitenlandsche bekendheid
werd gedrukt door de Weener tentoonstelling van
tooneel en muziek, waar zij met haar gezelschap
in het Carl-Theater optrad, terwijl de Comédie
Franchise in het tentoonstellingstheater speelde.
In de hofloges en de aristocratische salons,
zoowel als in de talrijke café's en de
«Bierbeisels" gunde men zich het genot, vergelij
kingen te maken. Eleonora Duse werd
uitj stekend gesteund door een jong acteur van groot
talent, Antlo; de Franschen misten natuurlijk
i Sarah Bernhardt, die niet meer tot de Comédie
, PVanraise behoorde, maar hadden Got, Mlle Bartet,
i Blanche Pierson, Febvre en Mlle Reichemberg.
i De bewondering voor een der beide gezelschap
pen leidde allicht tot onrechtvaardigheid tegen
over het andere, zoodat de Weeners en hun
gasten zich genotvol warm konden maken over
hun wederzijdsche preferenties.
La Dflse,
liet is eerst sedert een jaar of zes dat Kieonora
Duse buiten Italiëbekend en terstond be
roemd geworden is. Haar eigenlijk
cosrnopolitisch debuut was St. Petersburg, waar zij een
fanatieke vereering vond, maar reeds voor negen
EU-:OXOUA Dr.-L.
De tegoistclling was zelfs te gemakkelijker,
omdat Sarah Bernhardt ontbrak, die met de
Comé.iio Fmnraise ongeveer hetzelfde contrast
vormt als la Duse, omdat beide vrouwen als sterke
individualiteiten tegenover het gepolijste, har
monische en daardoor wel eenigszins matte ge
heel van het huis van Molière staan. La Duse
is eene Venetiaansche, (zooals Strcey zegt: zonder
school), door en door origineel, niet echter van
gothische, ruwe originaliteit, maar ook door en
door modern, n'n-de-siècle. De nervositeit der
vrouwen van onzen tijd bezit zij in de hoogste
mate; sdo gansche scala der physischo en psy
chische uitingen van nervositeit in heele en halve
tonen vormt haar repertoire. Als een groot
musicus, weet zij de teerste trillingen af te luis
teren, als een groot geneesheer de geringste stuip
trekkingen van het organisme waar te nemen ;
en wat zij heeft afgeluisterd en waargenomen kan
zij zonder hulp der reflectie, als 't ware instinc
tief, weergeven." In de deliniüe, van
Duitsche hand, herkent men het contrast mot eenige
van de meest beroemde Duitsehn tooneelspelers,
Possart, Barnay, Mitterwurzer, v/ieti het wel eens
verweten is, dat men in hun scheppingen te vee! de
moeite orn te interpreteeren kon naspeuren, dat te
veel de dichter met commentaar gegeven werd, en de
acteur wel eens scheen te zeggen : -ik heb er
lang en goed over nagedacht, en dit, dames en
heeren is, naar mijne mcenirg, Shakospeare's be
doeling.'' Hiertegenover treedt Dtise's schijnbaar
impulsief spel in het krachtigste licht ; haar
kunst maakt den indruk van zuivere natuur.
De werking is te krachtiger omdat haar gestalte
niet groot, haar handen en voeten niet zeer fraai,
haar gezicht niet eigenlijk mooi is on hare stem
nu en dan reeds heesch klinkt.
Een deel van hare bekoring ligt in het mee
spelen van hare geheele persoonlijkheid ; iedere
trek van het gelaat, iedere zenuw aan het lichaam
is in harmonie ; zij componeert het type van de
rol, en geen enkel oogenblik dwaalt haar ge
dachte af. (uien gevoelsuitdrukking, die haar oo^
niet zou kunnen weergeven. ».Men hooft er
('harlotto Birch-Pfeiffer wel eens om uitgelachen,
wanneer zij schreef: Jauo Kyro bloost, Jane
Eyro verbleekt, maar de goede I.ott heeft gelijk
gekregen: zij heeft haren man gevonden, en hij
heet Eleonora Duse. La Duse kan lijkbleek
worden, wanneer zij wil; hare verbeeldingskracht
oefent heerschappij over hare gelaatskleur. liet
was niet toevallig dat haar gezichtsuitdrukking in
de slot-scène van Ihsen's AW<< geheel strak werd ?
bij iedere voorstelling deed zij dat precies eender ;
zij kent het. En men moet haar zien neen
hooren schreien. Nadat zij. in de grooto scène
van liet tweede bedrijf van Sardou's Fi-rnunde,
als Clotilde met haar trouwloozen minnaar ge
speeld heeft als de kat niet do muis en e?n
kat als een tijgerin! barst zij na zijn vertrek
in een snikken en weenen uit, zoo dat men elk
oogenblik meent, dat het teedere lichaam
brei ken zal."
l Eene specialiteit van La Duse is ook, dat zij
i in heftige momenten eer zachter, dan luider
spreekt. In Fedora aan het eind der tweede
acte zegt zij het »assassino ! ti tengo !" (moorde
naar ! nu heb ik je !) bijna licht en zonder stem
verheffing. Als van alle moderne actrices is
Sardou een harer meest gekozen auteurs ;
Fernande, Cyprienne, Orlette, Fedora, Cleopatra,
behooren tot haar repertoire, in gezelschap van
; Dumas' Dame aux caméhas, Meilhac's trovfrou,
? Ohnet's Maitre de forges, Augier's Femme de
Claurle; maar zij speelt ook Ibsen (Nora)
Sudermann (Heimuth), en Pinero (T/te second
Mrs. Tatiquerny').
Hoe groot haar nationaal-Italiaansch repertoire
in vroeger tijd mag geweest zijn, is moeielijk te
i zeggen ; op haar Europeeschen zegetocht heeft zij
er vooral van meegenomen een paar stukken van
Giacos-a, de Cavallerin Busticana van Verga en
de Locand'cra van Goldoni. De twee laatst ge
noemde zal zij hier spelen; Santussa in haar
aangrijpende ruwe boersche smart is een harer
treffendste rollen: als contrast speelt zij op
denzelfden avond de coquette »herbergierster"
Mirandolina, een der geestige typen van do oude
Italiaansche comedie.
* *
*
De eerste avond te Amsterdam. La signora
dolle camehe heeft ten volle de hooggespannen
verwachtingen bevredigd. Het was eene geheel
persoonlijke schepping, verschuilend van de hier
bekende, maar oorspronkelijk en even aangrijpend.
Op een afstand van jaren is het moeielijk ver
gelijkingen te maken; de Margherita van La
Duse scheen ons in vergelijking met die van
Sarah Bernhardt en mevrouw Brondgeest meer
intiem en minder romantisch, meer realistisch
en minder tragisch, minder eene kunstvolle com
positie, eindigend in den smettenden wellust van
tranen, dan een bijna wreed-schokkend tafreel.
Hetgeen vooral treft is de absolute reinheid van
de geheele conceptie, eene reinheid die zelfs
aan de kleur van het eerste bedrijf, en dus aan
de tegenstelling met het tweede en derde af breuk
deed, maar ook het hartstochtelijk jeu de scène
van het derde en vijfde bedrijf mogelijk maakte.
De artisten die la use vergezellen, zijn over
't geheel beter, dan men van rondreizende
troepen gewoon is. Armando (De Sancti<) heeft
zijn uiterlijk niet mee, maar bedierf' de rol niet;
Saint-Gaudens (de Goudron) was een kostelijk
type; Galliani (Gaston de Rieux) was sympathiek
in stemming en uiterlijk.
liet publiek had talrijker mogen zijn, maar
die er waren, waren opgetogen.
lllmlMMMMM
Mnzielc in fle Hoofdstad,
Het is ongeveer een jaar geleden dat de com
ponist van een nieuw dramatisch toonwerk mij in
de gelegenheid stelde met zijn muziekdrama
kennis te maken.
Ik was toen dadelijk getroffen door de
zielsen stemmingsanalyse d e het den componist ge
lukt is in tonen uit te drukken en schreef
onder den indruk van die kennismaking een
artikel om de aandacht op dit werk : S,'l--neia
Muziekdrama in een bedrijf van Einile von
Rrucken Fock woorden van Mevr. Constant te vesti
gen. (Zie Wf-Tiblixi cour Slu'.icl; 17 Maart 1S!11).
Spoedig daarop wmlen twee orkestfragmenten :
Vu(»K]>i'l' en yLnn,ei-chijH-melodie door het stedelijk
orkest te Utrecht ten gehoore gebracht en ver
schaften den componist die als kapt. hij de
genie te Utre'ht gevestigd is groöte
waardeei ring. Ik zeide toen te hopen dat die uitvoering
er toe mocht leiden dat eene opvoering van het
geheele werk zou worden gegeven, want een
drai matisch werk op zoo ernstige wijze opgevat, ver
dient gekend en gewaardeerd te worden.
Die wensch is thans vervuld. De Xed. Opera
van der Linden heeft 1.1. Dinsdag Seleiifni op
gevoerd. De componist had zelf alle repetitiën
geleid en dirigeerde ook de première.
| Voor ik een en ander over de uitvoering ze?,
\ wil ik in het kort iets van het streven van dozen
i componist zeggen.
j De heer von Brucken-Fock is in
muzikaalopzicht: a self made man. Ondanks de
weteiiselmp1 pelijke studiën aan .ijne betrekking verbonden.
! heeft hij begaafd met den meest gelukkigen
| muzikalen aanleg gelegenheid weten te vinden
niet alleen als executant doch ook als com
ponist ernstige studies te maken. Wat het laatste
j betreft heeft hij alleen met behulp van een
haml' of leerboek en door de studie van de werken
van de groöte meesters, de geheimen en raadselen
i van het gecompliceerde toonweefsei van harmonie
! en polyphonie doorgrond, en begaafd mot een
schoon scheppingsvermogen en levendige fantas!-',
heeft hij al in een vroeger werk getoond, tint
zijn kunnen zijn mi/lrn niet in den weg stant.
i Toevallig heli ik dezen componist reeds zocr
jong gekend en toen reeds openbaarde zich zijn
zoo gelukkige aanleg. In korten tijd verkreeg
Lij meer dan anderen na langer studie.
Bij beir, ging echter het bekende spreekwoord :
vl'.ig on vluchtig niet op, want met grooten ernst
wijdde hij zich aan alles wat hij ondernam in
daarom ziet rnen hier trillen en kunnen in sciioone
harmonie vereenigd.
De kunst van Wagner vond in hem een vurig
vereeidnr. Hij kan niet medegaan met de
nieuwe italiaansche richting met haar maximum
van actie en passie op het tooneel, waarbij zich
de muziek zoo nauw mogelijk moet aansluiten,
maar waarvan zij zich ook gemakkelijk kan los
maken, omdat het werk juist door de zeer ont
wikkelde handeling ook zonder muziek nog
duidelijk en genietbaar blijft.