Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1184
Een niewe Proiete-tragMe.
IWAN GILKIN. Prométhée, poème
dramatique. Paris, Fischhachr. 1899.
I.
Ruim twee jaar geleden werd te Parijs een
begin gemaakt met het uitgeven van een reeks
werken van Fransche dichters in het buitenland.
De liefde vaüde Fransche intellectuels voor
hun taal en literatuur is ontegenzeggelijk zeer
groot. Zy doen wat in geen ander land ge
schiedt voor de verbreiding en kennis daarvan in
het buitenland. Hun Alliance francaise" iseen
stichting waarop z\j met recht trotsch kunnen
agn, en dat hun patriotisme zich niet tot eene
platonische liefde bepaalt, blijkt wel uit het
feit, dat in de gloeiende Juli- en
Augustusdagen, als ieder die dit eenigszins kan, de
stotfige, heete Parijsche straten ontvlucht, ge
regeld een schaar van geleerden daar blijtt, om
vacantie-cursussen te geven aan de uit alle
landen tot hen ge.komen vreemdelingen, ten
einde ze in te wijden in de kennis hunner
taal en de schoonheden hunner literatuur.
Van een zelfde liefde getuigt, zy het op
op andere wyze, de onderneming die zich ten
doel stelt de vruchten die in het buitenland rijpen
aan verspreide takken van den geliefden boom,
met sympath'e voor de verre hoveniers aan de
eigen landgenooten voor te zetten. Ook dit
streven bly'kt met succes bekroond. Begonnen
met de uitgave van La Nuit, een dichtbundel
van den Belgischen dichter Iwan Gilkin, pu
bliceerde men achtereenvolgens la Oithare en
Ie Collier d'Opales van Valere Gile, aan wiens
eerste werk een bekroning door de Académie
franc,aise ten deel viel, dan Héros et Pierrots
van Albert Giraud, Ie Cerisier fleuri van Iwan
Gilkin en ook van dezen het dramatisch gedicht,
waarop ik thans de aandacht ga vestigen.
De dichter heeft vooraf iets zelf te vertellen
aangaande den vorm waarin zijn werk tot ons
komt. Na vroeger het Fransche vers van de
romantieken en p&rnassiens voor iets
onaantastbaars gehouden te hebben, is hjj meer en
meer gaan voelen voor het streven van de
jongeren, die zich beklemd achtten in die vr\j
enge maat- en rijm-bewegingen, en trachtten
meer vrijheid te veroveren in het vers libre,
dat in hartstochtelijke bewogenheid veel beter
zich aanpaste aan de onstuimige deiningen der
lyrische extaze, en ook in de dramatische
poëzie beter de overgangen, de sty gingen tot
conflict, de eveningen tot verzoening wist uit
te beelden. Toch bleef er by dezen dichter
nog een bezwaar bestaan tegen de uitersten
van het verslibrisme. ? En we kunnen er voor
voelen. Hy wilde toch vóór alles in het vers het
harmonische behouden, den maatval, de heffing
en daling, de saamklank die het onderscheiden
van proza, waarvan de verzen der geheel-en-al
vrijen" soms moeielijk te onderkennen zy'n
Zijn vernieuwing bestond hoofdzakelijk in
een terugkeer tot de vrij zich bewegende
verzen van La Fontaine, van Molière in zijn
Ampliitryon, waarin hy regels van negen of
elt silaben tusschenvoegde. Dan en dit is
een hoofdzaak, verving hy het rijm voor het
oog door het ry'm voor het oor, aldus terug
keerend tot een uitspraak van onzen ouden
Casteleya (1548). Ook heeft hy niet geschroomd
hier en daar een rijmloos vers te gebruiken,
als de rhythmus hoofdzaak werd, en zich vrij
gemaakt van de voorgeschreven caesuren. Hoe
kettersch dit alles klinke, van al deze vrij
heden kunnen verontruste lezers in de Fransche
poëzie vinden wat de wetsmannen precedenten"
noemen, zegt de dichier fijntjes spottend.
Maar genoeg hierover.
Na lezing van dit dramatisch gedicht moest
ik my verwonderen dat al niet lang onder de
jongere dichters aan iemand dit onderwerp
zich opnieuw ter behandeling opdrong. De
Prometheus-mythe is en blyft toch voor alle
ty'den even belaugrijk. En juist in een tijd
van groote gisting onder de menschen, van het
zich baan breken van nieuwe levensvormen,
van een verzet tegen dogmatisch geloof, een
stryd voor individueele vrijheid en
menschenrechten, heeft die mythe te grooter aantrekke
lijkheid, daar Prometheus de prototype is van
den strijder voor menschenrecht en
menschengeluk tegenover de overmacht van
beheerschende goden.
Shelley zegt in zijn voorrede van Prometheus
Unbound: het eenige verbeeldingswezen, iets
gelijkend op Prometheus, is Satan", maar voegt
er direct zooveel verschilpunten bij, dat de
overeenkomst ten slot te uitloopt op ... een
tegenstelling l Juist dit zwevende in de Pro
metheus figuur, wat tot veel bespiegelen van
geleerden heeft aanleiding gegeven, moet voor
dichters te grooter bekoring hebben, omdat het
nu aan ieder vrijstaat een eigen Prometheus
te schepp-n, die alleen in hoofdtrekken met
de prototype hoeft overeen te stemmen.
Ik kom hier nog op terug, maar acht het
gewenscht eerst het gedicht van den Belgischen
dichter te overzien.
Men weet dat van Aeschylus' trilogie alleen
het midden-gedeelte, I)e geketende Promcthews,
is overgebleven. Het eerste stuk, De
vuurbrengende Promeiheus, is geheel verloren, van
het laatste, De ontboeide Prometheus, zijn
alleen fragmenten ge tonden, die dr. Burgersdijk
aanleiding gaven tot een poging om den inhoud
ervan vast te stellen, zich streng houdend aan
de gegevens door Aeschylus zelven hem ver
schaft (De Gids, 1880 No. 8). De scheppingen
van Herder Der entfesselte Premotheus en van
Shelley, Promelhem Unbuitnd, waren geen
pogingen in dezen zin. Zij staan geheel vrij.
De heer Iwan Gilkin heeft, ten volle gebruik
makend van Aeschylus' tragedie, toch gestreefd
iets geheel individiieels in dit werk te geven.
Dat hij daarby tevens aan Goethe's Pfometheus
iets ontleende, hij erkent het oprecht, en hij
verdedigt het zeer snedig met een aanhaling
uit Goethe's Gesprache mit Eckermann", waar
deze voor het plagiaat partij kiest, als het
maar met talent geschiedt.
Prométliée bevat dan den hoofd-inhoud van
Aeschylus' Geketende Promotheus en ly'kt my
tevens een poging dien te completeeren, tevens
de stof opnieuw te bezielen met een ons nader
staande levensopenbaring van individueel den
ken en voelen, dat in alle moderniteit toch
uittëraard innig verknocht blijft aar de
quintessens van menschelijk denken en voelen van
alle tijden.
Dat de dichter zich niet, gelijk Burgersdijk,
in zijn fantazie belemmerd heeft met zich te
binden aan de, voorzoover bekende, denkbeel
den van Aeschylus, dat hij in dit opzicht
de vryheid nam die Goethe zich gaf, het was
zijn recht. Hy geeft, evenals Goethe, Prome
theus als de schepper der menschen. een op
vatting van later tijd, in vidius Gedaante
verwisselingen te vinden (I. 82 sqq.). en waarbij
Prometheus voorgesteld wordt de menschen
uit aardsch« klei geformeerd te hebben. Horatius
(Oden I, 26) voegt er een on dit" aan toe,
dat Proaietheus geen klei genoeg meer had
voor den mensch en toen van de dieren iets
moest afnemen. Op die wijze kreeg de mensch
zijn leeuwen-aard!
Het gedicht bsgint met een gesprek tusschen
Prometheus en Epimetheus. (Ik herinner er
even aan dat de naam des eersten beteekent:
de vooruitziende of voorbedachte, van den laat
ste: de ml-denkende, later overwegende).
Prometheus is ontevreden. Hij voelt in zich
een beter wezen dan die grove titanen waartoe
hij behoort en hij wil daaraan vorm geven.
Hij voelt in zich den onrustigen scheppersdrang
van wie iets nieuws zal doen geboren worden.
Epimetheus waarschuwt hem:
Laisse Ie monde tel qu'il est:
Ne rien changer, c'est toute la sagesse.
Met deze goedkoope wijsheid laat Prometheus
zich niet paaien. En hij gaat voort de stille
wouden te bevolken met de beelden waarin
hij zijn heerlijke droomen belichaamt. Wat
hij zich het hoogste, het edelste voelen en
denken kan, wil hij vastleggen in die lijnen en
kontoeren. Maar hoe meer bezieling hy tracht
te geven aan de uitdrukking van hun gelaat,
te meer wanhopig maakt hem zyn machteloos
heid om hen met werkelyk leven te begiftigen.
Waar vindt hy' het leven? Waar houdt de
aarde dat verborgen? Waarmee doorademt hij
al die levenlooze kinderen?
Dan komt Minerva, en hij beklaagt zich by
haar over de goden. Wat doen zy voor hem
in dank voor het vele wat hij deed? Waarom
weigert Zeus het leven aan zijn kinderen?
Waar vindt hy dat leven?
En dan zegt Minerva als in een orakelspreuk:
Toute la vie est dans l'amour,
en zij verdwijnt.
Dit exaspereert Prometheus eerst. Heeft hij
ze niet lief, die kinderen? Mair dan wordt
hij verteederd door de schoonheid van de zelf
geschapen Pandora en in zijn teederheid houdt
hij op met klagen en vragen, eindigt hy' met
zelfverloochening:
Inerte pour tout l'univers,
Pandore, tu vivras pour moi!
En nu onder de warmte van zyn liefde
(we denken aan Pygmalion) voelt hy haar
lichaam tot leven ontwaken.
Maar Prometheus' liefde is die van den vader.
Geen begeerte kwelt hem. Hij wil enkel het
geluk van de door hem geschapenen, wier leven
nu bosch en dil vult. En hy gaat het als
een valstrik beschouwen, door Zeus hem ge
spannen, dat hem een oogenblik levenwekkende
kracht werd vergund. Wat zyn zyn schepselen,
die menscheu?
Quand il permit de vivre a mes pauvres enfants
C'était pour redoubler ma rage et mes tourments.
Leur vie! O la tragique, ó l'effroyable vie!
Wel heeft hij, evenals Goethe's Prometheus,
hun geleerd zich een hut te bouwen ter be
scherming, maar hun bestaan blijft gelijk aan
dat der dieren. Daarby lijden ze een groot
Trademark
THEE - E. BRANDSMA.
rademarï:
KOLBEWEIJ & COBBIÏRE,
ft L, E l DSCH CHT «..}|k
" AMHTMttUAM. «*w
Groot Beddemnagazjjn.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Babytafeltjes, Babybascules, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus,
Yerzekering-laalscliappij HOLDA".
Damrak 74, Amsterdam.
Werkkrachtverzekering.
Onontbeerlijk voor wie van /ijn beroep afhankelijk
is. Uitkeering bij ziekten, ongelukken, organische ge
breken. Niets uitgesloten.
PHILIPP0NA KETELAAR,
Maison de Blanc.
A. SCHRÖDER & C0.,
Atntslri-tiain, f Attische straat 39/34.
SPECIALITEIT IN
Linnens, Tafelgoederen, Tricotages.
ITZITTIV, LÏIIBMAIDn.
f oliën Mm van Ju & ulam», fmm. $
KALVEBSTBAAT 180, AMSTERÖAJt
SPECIALE INRICHTING voor het vervmardigen van volledige
Uitzetten en Luiermanden,
Op aanvraag worden prysopgaven en mode'Kin franco toegezonden.
I
TANDARTS.
Plantage Middenlaan 86.
WILLLIVI BULMER,
Singel 159.
m
Spreekuur iederen werkdag van 9 tot
12 uur en van 2 tot 5 uur.
Eerste Nederl. Verzekering-Maatschappij op het Leven, tegen Invaliditeit en Ongelukken,
gevestigd te 's-Gravenhage, Kneuterdjjk n. Directeuren: Jhr. Mr. W. SIX en Mr. A. F. K. HARTOGH. Adjunct-Directeur: P. DEUBINK.
Bykantoren: te Amsterdam, Utrechtschestraat hoek Rembrandtp'ein; te Rotterdam, Gelderschestraat, Plan C No. 4.
fèraveur fêapetier de
733 Keizersgracht 733
AMSTERDAM.
Volteekend Maatschappelijk Kapitaal ? 1,500,000.
waarop 20 pCt. is gestort.
Verzekerd Kapitaal op het Leven, uit. 1898.
| Verzekerde rente
j Ontvangsten over 1898
16,717.290.28
469,260.01
1,519,902.59
HËLMERS^SCHIPPERHËIJNTC0.
Vijzelstraat i&&, Amsterdam,
leveren onder garantie
rood koperen Geijsers metgeémaill, Badkuipen
tegen scherp concurreerende prijzen.
Heser ven en Zekerheidsfondsen ultimo 1898 . . .
Bezittingen ultimo 1898
Tegen ongevallen met doodelijken afloop, ultimo 1898
invaliditeit, gevolg van ongevallen,
/ 5,083,683.57
, 5.371,226.81
38,171,666.59
, 41,984,463.28
KAUFMANN & LANDHEER
32 Delftsche Vaart, Rotterdam.
Ornamenten
Eloctriscli
KOPEREN WINKEL-ETALAGES
in de grootste ver-sclieiclenlieid.
MILNEB's ffirelfllieroeMe BKilDKASTEN.
TE KOOP:
een zoo goed als nieuwe
klein formaat, zeer weinig bespeeld,
kruissnarig doorloopend ijzerraam.
Brieven, motto Vleugel", Bureau van
dit blad.
PQPl
lübJ
CACAO B' CHOCOLADE
is PRIiVIA Amsterdam.
S M i 'l" S & S U « IJ J, 'L,
Tuinarch ifecten,
NAARDEN en BUSSUM,
belasten zich mei den aanleg en de
verandering var kleine en groote
Tuinen, Parken e>.i Buitenplaatsen.
DAMES
RIJWIELEN:
? 100.
lao
165.
HEI.REX
RIJWIELEN:
? 100.
12O
155.
_ 18O.
Geen beter, solider en goedkooper
adres dan by
J. ELSENBURG,
N. Z. Voorburgwal 177.
TELEFOONADRES No. 2699.
IN VIER TALEN.
486 Sil)g*l » H STER D AM S(0g?l 486
nu ABONNEMENT:
4 hoeken tweemaal per maand geruild,
p halfjaar f 7.50, f>. jaar //?
MEN ONTVANGT FRANCO, MA^.R ZENDT OOK "FRANCO TERUG.
tifit FibHrjtll'ek Is a-.lmrl nii;uu> eri ba-at ds nieuwste t.n destc LetluUT.
ldenkolt k Zoonen
AMSTERDAM.
Bij alle Boekhandelaars is de inteekening opengesteld op den Twintigsten
Jaargang van
DE NATUUR,
Populair Geïllustreerd Maandschrift,
gewijd aan de
Natuurkundige Wetenschappen en hare toepassingen,
o.iilcr Rt'AuMe run Dr. A. VAN JIENXEKELER, met veler medewerking.
UK NATUUR stelt zich ten doel, op populaire wijze een
overzicht te geven van liet nieuwste en belangrijkste op natuur
wetenschappelijk gebied. Behalve nieuwe uitvindingen en
ontdekkingen worden ook andere wetenswaardige onderwerpen
op natuurwetenschappelijk gebied tot stof van behandeling
gekozen.
Een machtig hulpmiddel tot verduidelijking der behandeld wordende onder
werpen vormen de vele illustratiën, die overal waar zulks eenigszins gewenscht is,
tusschen den tekst voorkomen.
In elke a/l. bevindt zich een rubriek Correspondentie, waarin alle vragen door
de lezers tot de liedactie gericht, worden beantwoord.
De prijs van DE NATUUR" is per jaargang ? 5.2O.