Historisch Archief 1877-1940
No. 1199
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
teictói Natura Saiiaf'
Op de tentoonstelling te Parijs in de Galerie
des machines, op den Champ de Mars, zyn
de Nederlandsche gezondheidgetablissementen
?waardig vertegenwoordigd door de model-in
richting «Natura San at", te Scheveningen.
Geheel in miniatuur op een schaal van 3/ioo
is het gebonw der physiatrische inrichting met
zijn tuinen en | wandelgaandery nagebootst;
zóó, dat zelfs alle bijzonderheden van toe
stellen en meubelen daarin zyn weer te vin
den. Reeds op de historisch-geneeskundige
tentoonstelling in het vorig jaar te Arnhem,
trok dit miniatuur, [waarvan de afbeelding
hierbij gevoegd is,';dealgemeene_l>elangstelling
Op het dak is de plaats waar ons
verweekely'kt, koudevattend geslacht door methodische
luchtkuren weder gehard wordt, om ten slotte
zelfs bij koud weder de inwerking der buiten
lucht op het lichaam zonder schade te leeren
verdragen. Geheel dus in tegenstelling met
het meestal geldende principe, waarby' een
gevoelig persoon door verwennen met warme
kleederen en opsluiten in een verwarmd ver
trek nog gevoeliger wordt gemaakt. Trouwens,
niet-alleen als middel tot harding maar ook
tot versterking, dus tot genezing werken deze
luchtbaden uitstekend.
Als afscheiding tusschen de heeren- en dam
esZaal voor Zweedsche gymnastiek (voor Heeren).
Duidelijk is op het platte dak iets
ongewoons te zien: het is namelijk omgeven door
een muur met een hek erop, en groen en
bloemen vormen daar een soort tuin.
(Het meisje houdt op de afbeelding
de damesafdeeling van het dak in de hand,
waarop een scherp oog spoedig tenten en hang
matten onderscheidt).
afdeeling is op het dak een middenbouw,
waarin kleed- en badkamers zich bevinden;
want ook de koudwateraanwendingen worden
op het dak gedaan, n.l. in den zomertijd,
wanneer by' sterken zonneschijn de gele wimpel
wordt geheschen, ten teeken dat er zonne
baden kunnen worden genomen. E renais vóór
20 eeuwen volgt er nu nog «p de zonnebaden
steeds een koudwateraanwending, om het lichaam
van zyn overmatige warmte te bevrijden. Dit
oude geneesmiddel, dat bijna geheel verlaten
was, krijgt weder groote beteekenis, nu men
door wetenschappelijke proefnemingen den
grooten invloed van het licht op levende orga
nismen heeft leeren kennen.
In den middenbouw is een lift, waarmede
de zwaar-zieken of lijders, die niet kunnen
loopen, in hun wagentje worden
omhooggevoerd, om daar de weldaden van lucht en zon
te genieten, liggende in een tent, min of meer
beschut, naarmate de lichamelijke toestand het
toelaat, al of niet afgewisseld met gymnastische
beweging.
De damesafdeeling is op de eerste tage;
in de damesgymnastiek met de eenvoudige
banken en rekken, volgens het systeem der
Zweedsche gymnastiek, worden met de patiënten
meer speciale bewegingen uitgevoerd door
assistenten, naar eigenaardig daarvoor bestaande
voorschriften. In deze zaal worden ook op
onbepaalde tijden door den geneesheer-direc
teur voordrachten gehouden voor het publiek,
om de grondbeginselen dezer nieuwe (of zoo
men wil zeer oude) geneeswijze te verbreiden
en den mensen te leeren, dat de beste wij ze
om de gezondheid te behouden en te herstellen
is door het aannemen van natuurlijke middelen:
licht, lucht, water, beweging en doelmatig
voedsel.
Aan deze zaal grenzen eenige kamers, die
voor massage, natte inwikkelingen etc. worden i
gebruikt.
Aan de voorzijde van het gebouw vindt men
een dergelijke zaal met kamers tot hetzelfde
doel voor heeren.
Behalve een groote wachtkamer en een ver
trek voor het personeel, is op deze verdieping
het laboratorium voor chemische en bacterio
logische onderzoekingen en verder kamers
voor verschillende geneeskundige behandelingen
met de meest volledige electrische toestellen.
Behalve de gewone galvanisatie, faradisatie,
electrisch bad, de toestellen voor statische
electriciteit, voor sinusoïde voltaïsatie en voor
doorlichting, werd de collectie kort geleden
verrijkt met een volledige installatie voor
X-stralen en voor de zoogenaamde Haute
t'réquence," de wondervolle electrische golven,
die het telegrafeeren zonder draad mogelijk
maken en naar het voorbeeld van Ftansche
medici met zooveel succes in de geneeskunde
worden toegepast bij eenige vroeger als onge
neeslijk beschouwde huidaandoeningen, by
stofwisselingsziekten etc.
Ook bij verschillende zenuwziekten wordt
dikwijls de electriciteit toegepast en daardoor
zou men misschien versterkt worden in het
vreemde begrip, dat deze inrichting alleen
voor zenuwlijders bestemd is, een dwaalbegrip,
ontstaan door het woord »physiatrie" (behan
deling door geneeskundige middelen) te ver
warren met psychiatrie" (behandeling van
zielsziekten).
In andere vertrekken vindt men
massagebanken, en den concussor, een ingenieus
bewerkten toestel, om zeer snel-opeenvolgende
trillende bewegingen op de zieke deelen over
te brengen; by' hartziekten by'v. met veel
succes reeds gebruikt.
In de bad-afdeeling der dames, welke even
als die der heeren is ingericht in ruime,
heldere, goed geventileerde zalen, z\jn allerlei
kuipen en douches, die een juiste regeling
der temperatuur toelaten; stoom- en
heeteluclitkasten volgens eigen systeem. Een geheele
ry' kleedkamers komt in deze vertrekken uit,
zoodat iedere patiënt afzonderlijk behandeld
kan worden door het personeel of door een
der geneesheeren.
Het personeel voor de damesafdeeling bestaat
natuurlyk uit dames. Waterkuren worden
tegenwoordig tegen vele kwalen nuttig geacht,
maar vooral ly'ders aan hart of ingewanden,
rheumatici en zenuwlyders vinden hier de
hulpmiddelen tot herstel.
Bij slecht weder zou er voor gevoelige per
sonen kans zijn koude te vatten; daarom is
er over de geheele diepte van het gebouw een
wandelgaandery' met planten en bloemen
verDe heerlijke omgeving der Scheveningsche
boschjes met de mooie vijvers, de duinen, het
strand der zee; maar vooral ook de uitermate
zuivere gezonde zeelucht, die men ia ruime
Franklinisatie.
sierd, om een ty'd lang jbswegingj te nemen nd,
het bad vóór men zich buiten begeeft.
In een tusschenbouw aan de voorzijde vindt
men het bureau en de portiersloge, welke
toegang geeft tot de wachtkamers en consul
tatiekamer met daarby behoorende kleedkamers,
mate] in het gebouw* toelaat, wetende dat frische
lucht voor gezonden en zieken het leven is,
houden alle onaangename ziekenhuis-luchtjes
verre.
Zoo zal de vreemdeling door de inzending
der Physiatrische Inrichting te Scheveningen,
Wandelgaanderij.
welke zich in de woning van den geneesheer
directeur bevinden.
Het geheele gebouw is ingericht voor genees
kundige behandeling; logeeren kan men er
niet; maar daartoe vinden de patiënten ruim
schoots de gelegenheid in naburige pensions.
de eenige in ons land van die uitgebreidheid
en volkomenheid, een goeden indruk kragen
van ons sanatoriumwezen en de badplaats
Scheveningen zal daardoor nog meer in trek
komen by landgenoot en vreemdeling.
Dr. v. N.
IHIIMIIMIIIlmlMIIJII
llinillllMimiimMJHMIIIIIimilllHIIJIIimilMHIIIIIHmilHHHIIH
DAMEjS.
?IE::
De yronw en fle kunst,
Het bekende spreekwoord: «Zeg mij met wien
gij verkeert, ik zal u zeggen wie ge zyt" is
geheel in tiguurly'ken zin van toepassing op
de opvatting die de kunstenaars van af de
vroegste tijden hadden, waar het gold het in
beeld brengen van de vrouw.
De Venetiaansche school heeft voorheen een
grooten invloed uitgeoefend, op de voortbren
ging der schilderkunst in andere deelen van
de wereld ; en zoo komt het dan ook, dat men
haar veilig tot richtsnoer kan nemen, waar
men de uitingen van kunstenaars in het alge
meen bepreekt.
Zoolang de vrouw een geheel ondergeschikte
plaats in de maatschappij bekleedde, zoolang
zij slechts werd beschouwd als te zijn, niet de
gelijke van den man, maar zijn dienstmaagd,
was het natuurlijk, dat ie artisten haar afbeeld
den in onderdanige houding, met den blik
temeer geslagen en de handen deemoedig op
de borst gekruisd. Het neerslaan der oogen,
gaf iets geduldigs, iets lydelyks aan het ge
heele gelaat, maar maakte het zonder eenige
uitdrukking. Immers: >In den Augen liegt das
Herz l"
Zoo komt het dan ook, dat de ideaal
Madonna's als reine maagden, .maar zonder
eenige geestvolle uitdrukking door de schilders
werden afgebeeld.
Georgione was een van de eersten, die het
waagde een meer wereldsch aanzien aan zyn
Madonnabeeld te geven, en zijn tijdgenoot
Palma Vecchio volgde zyn voorbeeld. Titiaan's
Madonna's toonen leven en geest, en ook zyn
Magdalenabeelden tintelen van kleur en leven.
Zijn Antieken, de Yenusbeelden en zijn
Danaézijn als het ware de vereeniging van
hemelsch- en aordschgezindheid.
Terwijl ten. tijde van Georgione zelfs vrouwen
van twijfelachtige zeden, als reine maagden
werden afgebeeld, met niets wellustigs, wel
eerder met iets wat het medelijden opwekte,
(b.v. De Hetaeren van Carpaccio) worden
allengs meer en meer de vrouwen .afgebeeld,
met weelderige kleederen en wulpsche blikken.
Zelfs de altaarstukken vertoonden een meer
wereldsche dan hemelsche kunstopvatting, en
ten tijde van de Reformatie waren de beelden
in de kerken zóó weinig geestelijk uitgevoerd,
dat de prelaten, het met het oog op de strenge
gevoelens der afgevallenen van de Roomsche
kerk, noodig oordeelden tegen die wereldsche
opvatting te protesteeren.
Toen de weelde grooter werd, en de
patricische vrouwen al meer en meer begeerden
zooveel mogelijk van het korte leven te ge
nieten, was het te verwachten, dat die wensen
van invloed moest zyn op de kleeding en
omgeving, waarin die dames leefden.
Vandaar dat de kunst zich op geheel andere
wijzen uitte, als toen de madonna's, met
neergeslagen oogen en ietwat ovaalvormig
gelaat, het haar bedekt met een doek, en in
een ruim gewaad, tot model dienden.
Paulo Veronese schilderde Maria, toen de
Engel haar de blyde boodschap verkondigde,
gehuld in een rood zyden morgengewaad. De
heiligen, die haar na de geboorte van Jezus
komen bezoeken, hebben niet het voorkomen
of zij aanbidden, maar meer alsof zij een ge
zellig praatje komen maken. Om het kindeke
bekommert zich blijkbaar niemand!
Waar vroeger Jezus, op den schoot zyner
moeder, als hoofdpersoon werd aangemerkt,
daar is nu de madonna degene, wier vereering
de afbeelding ten doel heeft.
De Venusfiguren, die Veronese heeft ge
schilderd, gelijken niet op Grieksche godinnen,
maar zij doen meer denken aan de Iletaeren.
Zij spreken tot de zinnen, maar karakter moet
men in haar trekken niet zoeken.
Dat een schilder leven en ziel kan leggen
in de beelden die hij op het doek brengt,
heeft Veronese niet begrepen.
Lang vóór de 18de eeuw, in den Rococotyd,
was de kunst dan ook veel meer wereldsch
geworden. Men wilde er liever niet aan her
innerd worden, dat het leven zoo kort en toch
zoo ernstig was, en vond het niet aangenaam
telkens te worden gewezen op al het ver
gankelijke van dit ondermaansche.
En nu legden de schilders zich er liever
op toe, luchtige en kleurige tooneeltjes te
schetsen, bekoorlijk voor het oog, maar uiterst
arm aan denkbeelden. Als men Tiepolo's
«Charlatan" ziet, en op den voorgrond daar
van de gemaskerde, kortgerokte dame, door
haar rijke kleeding bly'ken te behooren tot
den voornamen stand, dan is het duidelijk,
dat de beoefening der kunst een geheel ander
tijdperk was ingetreden.
De vrouwen van de wereld hadden nu den
voorrang boven de ideale, hemelschgezinde
maagden. Natuurlijk was daarvan het gevolg,
dat degenen die door de natuur stiefmoederlijk
waren bedeeld, door de kunst, zochten te ver
krijgen, wat haar was onthouden.
De pastelteekeningen gaven iets popperigs
| aan de beelden der geblankette dames, en van
de forsche kunst van een Titiaan was niet veel
meer te vinden.
De schilders kwamen er rond vooruit, op
welke wy'ze zy' de vrouw het liefst schilderden,
en welke hoedanigheden de hare moesten zyn,
wanneer zy waarlyk een schoone vrouw wilde
wezen. Om iets te noemen uit het
Schoonheidswetboek van die dagen:
Over den Mond: De vorm moet zoodanig
zijn, dat die door lachen, aan het geheele ge
laat een bekoorlijke uitdrukking geeft. Wan
neer de mond niet lacht, moet hij getuigen
van inwendige kalmte en tevredenheid.
Schouders: «Ietwat vierkant, maar.... mollig
en breed."
Elk deel van het lichaam wordt afzonderlijk
behandeld en alles moet natuurlyk vol
maakt zijn, naar den smaak van de heeren,
die zich wel met dit gewichtig punt hebben
willen bezighouden.
In het jaar 1786 verscheen een boekje met
den titel: «Dertig eigenschappen, die de vrouw
moet bezitten, om aan alle vereischten te
beantwoorden, waartoe behooren: Drie zwarte,
drie witte, drie roode, drie lange, drie korte,
drie breede, drie dikke, drie dunne, drie smalle,
drie kleine!"
Bijvoorbeeld: Zwart: Haaren, oogen, wenk
brauwen, enz.
De heeren hebben het maar voor het zeggen!
De dames moeten nu zelve maar eens verder
nagaan, wat er met die, bovengenoemde eigen
schappen wordt bedoeld!
Alhoewel de artisten by voorkeur fraai
gekleede dames op het doek brachten, zoo waren
er ook eenigen die het intérieur van de minder
welvarende standen, liever bestudeerden.
Men denke aan onze Hollandsche
schilderschool uit dien ty'd en vooral van vroeger.
Immers kozen Jan Steen, Teniers en zooveel
anderen liefst hun modellen, d£ar, waar z\j
het volksleven in volle ontwikkeling zagen.
Dat de modellen van genoemde schilders, vaak
meer op furie's dan op madonna's geleken,
bewy'st, dat zy een oog hadden voor de reali
teit des levens.
Madonnakopjes ziet men slechts zeer zelden;
en als men ze ziet, dan krijgt men onwille
keurig een gevoel van medelijden met de
bezitsters er van.
Want voor haar is de levensstrijd wel het
moeiely'kst; haar al te fijn bewerktuigd gemoed
komt telkens in botsing met de ruwheid van
haar omgeving.
Als de realiteit in de schilderkunst, de liefde
voor al wat waar is, niet zoo groot was, dan
zou er heden ten dage alle kans bestaan, dat
er een scherpe afscheiding zou zy'n tusschen
natuur- en waarheidschilders, en degenen die
het liefst de salons frequenteeren.
Maar de schilders hebben geleerd zichzelf
te zyn, en niet maar blindelings te volgen het
door een ander pasklaar gemaakte systeem.
Het ia een heerlyke ty'd, nu ieder zyn eigen
weg kan gaan wanneer hij dit begeert, en niet
zooals voorheen heeft te voldoen aan hetgeen
door de menigte wordt beschouwd als te zy'n:
up to date, het moge dan genoemd worden
»de kunst der Quattrocento, Cinquecento, of
Rococo !...
En evenzoo heeft nu een schilder zich by
het kiezen zijner modellen, niet meer af te
vragen, welk genre en vogue is, maar al naar
de opvatting die hy' heeft van de vrouw als
individu, zal hij zijn keuze zelf kunnen vestigen.
VERA.
Vronwen-stenirecnt en e Nefl. Her?. Kerk,
Eenige weken geleden is, zooals men weet,
door eenige vrouwen eene adres-beweging
georganiseerd om aan de Synode der Ned.
Herv. Kerk te verzoeken ook aan de vrouwelijke
lidmaten het stemrecht in de kerk toe te
kennen. Daartoe werd een woord van op
wekking gericht tot de vrouwelijke lidmaten,
om haar aan te moedigen zelf de zaak ter
harte te nemen en zich eenige inspanning te
getroosten tot verkrijging van hare gelijkstelling
met de mannelijke lidmaten der kerk.
De medewerking der vrouwen en ook die
van verschillende predikanten is totnogtoe
vry bevredigend. Vele lijsten met
handteekeningen komen voortdurend in.
Toch is het wenschely'k, dat nog meer
nog veel meer vrouwen zich wenden tot
mevrouw Versluys?Poelman, 2e Oosterpark
straat 221, Amsterdam, om adreslysten aan te
vragen en in haar kring mee te werken.
Laten dus nog velen dezen stryd helpen
stryden; laat de uitspraak der vrouw in haar
eigen zaak zoo krachtig en zoo ondubbelzinnig
mogelyk zyn. De ly'sten kunnen uiterlijk tot
l Juli circuleeren. De Synode komt na 15 Juli
bijeen en vóór dien tijd moeten de lijsten
gerangschikt, de namen geteld worden om met
een gezegeld adres te worden opgezonden.
By voorbaat onzen dank aan de bereid
willigheid der redacties, die deze beweging
wel willen steunen door ons gastvrijheid te
verleenen in hunne kolommen.
Douair. KLBB.CK?v. HOGENDOBP.
A. W. L. VEKSLUYS POELMAN.
tmittiiititiiitiiniiiitiitnitiiiiniiniiiinmiiiiiiiiifiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiMi
tiHiiiiiiiiiiiiiiiimiinmmmiiiniiniiiiiiiiiii
Guy de Maupassant. Borstbeeld te
liouaan. I'Vans Hals. Monument
te Haarlem.
»In principio muiier est hominis confusio."
Dit is niet Ie dernier cri; niet het laatst be
dachte, niet het fonkelnieuwe, niet de nieuwste
nieuwigheid. Oud is dit gezegde; eeuwen-oud;
ondanks zyn hoogen leeftijd heeft het recht
van bestaan, want, het bevat een stok-oude
en een gloed-nieuwe waarheid; een ongerepte
waarheid alle ty'den het hoofd biedend, alle
wisselingen trotseerend.
Nog in onze dagen is de vrouw in de
menschensoort voor den man het verbijsterend samen
stel, het wezen, dat hem in de uiterste ver
legenheid brengt; het schepsel waaruit hy
hoogst zelden wya kan worden.
Mannen hebben geen juisten kyk op vrouwen.
In dat opzicht sehy'nt een aangeboren arge
loosheid voorbestemd hun parten te spelen.
Beschikten zij in ruimer mate over de geluk
kige gave kaf van koorn, natuur van kunst
te onderscheiden, allicht zouden er minder
ongelukkige huwelijken zijn. Een verstandig,
lief bescheiden meisje in alle stilte en zedig
heid haar levens-weggetje wandelend, blyft
door de mannen dikwijls onopgemerkt; zy'
laten haar, die geen \jdeltuitige pogingen
aanwendt de aandacht te trekken, kalmpjes
kuieren of »zitten". Zy denken er niet over
haar, de plichtmatige, de zich nimmer naar
den voorgrond stuwende, voor te stellen
vereenigd met hen zich een weg te zoeken door
's levens kreupelhout; met ondenkbare stomp
zinnigheid versmaden zy' het de liefde te
vragen van het eenvoudig, nederig schepseltje,
wier moederlijk-zorgzame handen voor hen
veel wee in wél zou doen verkeeren.
Schalkachtig gaat de natuur te werk. Om
l?* J?" 's Oaoct
is tooslist on.gr ©