Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTEKDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1528
verklanken, neen, hij heeft er toongedichten
van gewrocht, die door hunne beteekenis en
rijkdom van inhoud aan de litteraire werken
een ongekend relief geven.
Het woord klavierbegeleiding dat de com
ponist gebruikt by deze verschillende
zangstukken, zegt eigenlijk te weinig. Het zyn
kleine symphoniën voor klavier, die de zang
stem schragen. Enkele daarvan zijn ook door
Diepenbrock voor orchest gezet. Het zijn de
sonnetten uit Perk's Mathilde". En ik kan
mij best begrijpen dat de componist zich
hiertoe beeft aangetrokken gevoeld, want
die teere en fijne melodieën die de zangstem
omranken en die expressieve harmonieën
moeten zich wonderwel eigenen voor een
orchéstratie.
Dat is echter ook het geval met v. Eeden's
sonnet; te meer nog omdat het hoofdmotief,
plechtig en breed, steeds in de begeleiding,
nooit in de zangstem voorkomt.
Prachtig getroffen dunkt mij het sonnet
van v. Deyssel, met zijn drie uiteenloopende
stemmingen.
Het ware te wenschen dat ook deze son
netten voor orchest geïnstrumenteerd gereed
lagen; de doorwrochte en polyphone piano
bewerking vraagt er eigenlijk om.
Maar waar is de zanger die nu deze stukken
zal zingen? De componist heeft ze voor een
tenorstem gedacht; slechts v. Deyssel's sonnet
kan ook door een sopraan gezongen wordan.
Met even groot meesterschap en even
magistrale pianopartij zijn ook de Duitsche
gedichten van Caroline von Günderode,
Goethe (die Liebende schreibt) en Novalis
(Hiriüber wall'ich aus Hymnen an die Nacht")
gecomponeerd. Ook deze stukken stellen de
hoogste eischen aan de uitvoerenden.
Eenvoudiger, juist in overeenstemming met
de onderwerpen, zijn de gedichten van
Brentano en Heine behandeld; maar daarom niet
minder artistiek.
Trouwens het sterkste bewijs van zijn veel
zijdigheid geeft Diepenbrock in zijn opvatting
van Verlaine's verzen. Geen spoor van over
gevoelige weekheid, maar nobele, ranke melo
dieën vindt men hier, gesteund door een
doorzichtige pianopartij.
Diepenbrock richt zich met deze compo
sitiën niet tot de groote, wufte menigte van
musiceerende dames en heeren; maar allen
die de kunst met ernst beoefenen, ook al is
iedereen dan nog niet in staat om in het
openbaar er mede op te treden (iets wat
stellig buiten de bedoeling ligt van den
toondichter), raad ik aan zich te verdiepen in de
studie van deze meesterwerken; zij kunnen
er onnoemelijk veel uit leeren.
Thans nog een enkel woord over de
Hymne" aan het hoofd van deze aankon
diging afgedrukt. Zij is door den componist
gedacht voor viool-solo en orchest, echter
gedrukt met piano-bewerking.
Twee hoofdmotieven hebben den
toondichter het materiaal verschaft voor zijn werk.
Het eerste is echter met bijzondere voorliefde
behandeld en verschijnt in een
onuitputtelijken rijkdom van harmonie, in de begeleiding
voortdurend gewijzigd en met al de geheimen
der modulatiekunst, in verschillende toon
aarden getransponeerd.
Grootsch vooral is de terugkeer van het
hoofdthema in zijn oorspronkelijken toonaard.
Daar komt het begrip Hymne" tot zijn volle
recht.
De groote belangrijkheid dezer compositiën
dacht mij een afzonderlijke bespreking wel
gerechtvaardigd.
De volijverige uitgever A. A. Noske te
Middelburg, heeft ze in een koninklijk
gewaad gestoken, volkomen der compositiën
waardig.
ANT. AVEKKAMP.
3e Jaargang. 7 October 1906.
Red.: C. H. BKOEKKAMP, Damrak 59, Amst.
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, te richten aan bovenstaand adres.
Probleem No. 70, ter mededinging" No. 11.
Zwart (5 schijven en 2 dammen).
Wit (8 schijven en l dam).
Oplossingen moeten binnen 14 dagen
worden opgezonden aan bovenstaand adres.
Oplossing van pr. No. 68, van den auteur
W. van Daalen, Haarlem. Wit 49-44, 35-30,
44-40, 26-21, 28-22, 42-37, 43-38, 34-30,29.38,
33 : 111
Oplossing van het eindspel Van Vught".
W 27-3». 30-43 , 43-34, 34-48 , 48-25 , 25-3 ,
Z 42:33, 9-9A, 3ü-38, 9-13B, 13-19C, 5-10,
15:4 , 4-15!
19-24 D,
, 4-18 of 13 enz.!
D 19-23 of 38-42,
, 15-10 enz.!
C 13-18 of 33-42,
, 15-10 enz, l
B 9-14,
, 43-25, 15-4 , 26-3 enz.,
A 3-8 , 5-10, 33-38,
Wij rien hier weder een van die fijne stukjes,
waarin men den meester erkent.
CORRECTIE.
In het verslag van Lyon (vorige rubriek)
heeft de drukker een fout gemaakt. Er moest
staan: M. Legoff 25 punten, alle partijen gew.
UIT DE DAMWERELD.
Heden, Zondagmiddag ten 2 ure, zal, in de
speelzaal van de damvereeniging
Amsterdam", Caféde Kroon" Rembrandtplein,
onder eene gezellige bijeenkomst de uitreiking
plaats hebban van de medailles en diploma's,
behaald in de Ie Ned. zes-kamp, uitgeschre
ven door den Alg. Ned. Damb.", waarbij
alle houders van introductiekaarten toegang
hebben.
Bij deze gelegenheid zullen de prijzen, be
staande in fraaie met zilver gemonteerde
kunstvoorwerpen en diploma's, uitgeloofd in
den Nationalen Correspondentie-wedstrijd
uitgeschreven door de redactie van deze
rubriek, ter bezichtiging gesteld worden.
Partij No. 45, gespeeld in de zes-kamp,
tusschen de heeren D. Kikke, Edam met wit
en K. Koster, Hoog Carspel met zwart.
KORTE CENTRUM-OPENING".
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
Wit Zwart. Wit
SS 28 18 23 29. 82: 21
31 27 12 18 1) 30. 37 32
27 22! 18: 27 31. 42 37
32: 12 23: 32
37: 28 7: 18
41 37 2) 27
39 33 7 12
44 39 20 24
34 30 15 20
30 25! 10 15
47 41 11 17
37 32? 3) 17 21
41 37 18 2314)41.39:28
36 31 5) 12 18! 42. 30 24
31 27 6) 21 26 7) 43. 28: 19
46 41 24 29! 44. 25: 34
33: 24 20: 29
39 34! 6 11!
41 36 l 6!
34 30 18 22?
27: 18 13: 33
Zwart.
26:17
9 13
10 14
4 9
14 19!
17 22
23:34
19 23
13 19
9 13
11 17
22:33
3 8
19: 30
13:24
8 13
17 21
46. 36 31 10) 6 11
47. 48 43 13 18!
48. 31 26 gedw.24 30!! 11)
32. 35 30 9)
33. 45 40
34. 40 35
35. 34 29
36. 30: 39
37. 49 44!
38. 37 81
39. 35 30
40. 33 28
45. 31 27
40 34 8) 29: 40
38: 18
45: 34
50 45
43 38
30: 19
38 33
8 13
13: 22
5 10!
19 24!
14: 23
22 27
49. 26: 6
50. 43 38
51. 27 21
52. 32: 21
53. 21 17
54. 6:17
55. 17 11
56. 11 7
remisel
30:50!
18 23
16:27
23 29
50:11
29 34
34 40
40 44
12)
IIHIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllltHIMIIIIIIlnMIimlIIMMMIMMMIII lltHIMIIIIMIIIII
EEN HEVI<kE-TVPHOON'B£7.0E\<T-MET-EEN ?NIEuW-C!EEL-G,EV/ïftR-t>E CHlNEESCHE-WftTEREN
Te&ELVK-&K6IM(keN-l>E.-O^T(»NI>ELiNOt?N -OP- CfBe-EEN NiET MILDER
LETTEWVD"^
V/££R- EEN' «\MOr.5w; .«c 65
re ?NEDeRLONt>scH£=.poj.r.iÊ-HouDr.zicH-orti.Etx MET
: VEKKERR-EVE-RBOD
VERSTERKT- ftflT-, .TIET HElNl Tor
PETEKWJL-DE ? ..rtEEM^KER-K" ONZE ? REEEl-E
<~>v-, -OVER
iN.pe- HOI-ONiëN-SI-flft<iT-/;!7E.-&fiLi-6XPEl>iriE-6c£HEEL NflflK
-WEN5CHDE -firetfONE -STATIE- t>E-4ROMT)W6TTeLVK6 -OPEN JNH-DER .$TflTeN-CcENER.flftL-ri.flftr5'
HftJwij deelen hetzelfde gevoelen, omdat wit zich
onmiddellijk van het centrum kan meester
maken.
2) Juist gespeeld! Wit krijgt, bij goede
voortzetting, beslist de betere stelling.
3) Minder goed. Het veld 32 moet zoolang
mogelyk opengelaten worden, om zwart geen
gelegenheid te geven het veld 23 in te nemen,
waardoor hy zich van de lastige schijf op 25
kan ontdoen. 36-31 enz. was beter geweest
daar allicht een attaque op dien vleugel kon
ontwikkeld worden.
4) Zeer goed; waardoor de fout bij den
tweeden zet grootendeels hersteld wordt.
5) Goed, maar niet zoo waardig als bij den
12en zet.
6) O.i. is op dit moment 46-41 en 41-36 beter.
7) Deze schijf zoolang mogelijk op 21 laten
staan was o. i. beter. Hij is als 't ware de
deursluiting van den korten vleugel. 6-11 en
1-6 maakt de vleugel krachtiger.
8) Deze afruiling geschiedt te vroeg. Wit
kan dit gambiet gerust toelaten, daar hij, met
beleid gespeeld, thans in staat is eene op
sluiting te ontwikkelen, omdat zwart een
1) Barteling" noemt, in zijn reeds vroeger
verschenen verhandeling deze zet zwak, en
gewrongen stelling inneemt. Gelukt dit niet,
dan kan de schijf altijd teruggenomen wor
den, terwijl de remise verzekerd en de winst
kans niet buitengesloten is.
9) 4» tot op 40 brengen, is o. i. beter.
10) Nog een klein valletje wordt hier open
gezet, indien zwart onbedacht 21-26'zou spe
len, om de schijf te winnen. Wit zou echter
direct vervolgen met 34-30 en 30:8!
11) Zeer goed. 11-17 was nog iets gevaarlijk.
Zwart moet zich hier met de remise tevre
den stellen,
12) Behoudens enkele positie-fouten (in
welke partij komen die niet voor?) is deze
partij meesterlijk gespeeld, en ter studeering
aan te bevelen.
CORRESPONDENTIE-WEDSTRIJD,
Tabel der gespeelde zetten van Wit.
P.
W.
z.
Voortzetting van partij :
No. 36. F 44-39. M 34 :43 gedw.
No. 23.
D 44-40
K
No. 33. j
F 30-24!
E - i
No
F
M
. 36. ;
48:39;
* i
No.
N
D
77,
1-6
nillllllItlllllMlU
J. J. BIESING,
Kunsthandel»
's-GRA.VENHA.GE,
Molenstraat 65,65* en 61.
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
MEUBEL-BAZAR,
Singel 263 283,
t>U de Faleiwertrcurt.
Kantoor-Meubelen era.
J. MEIJERDÏK MEIJER.
Telefoon 800».
Prfls. . ? 3O.
MARMEREN SCHOORSTEENMANTELS
G. & J. COOL,
AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT.
BLOEMGRACHT 77 DELFT5CHESTRftftT6i BILTiTRIJAT 30
INRICHTING VOOR
NIJVERiHEIDSKUNST
LEIDSCHESTR. 13
m AMSTERDAM m
NAAMLOOSE VENNOOTSCHAP
ZEISTER FABRIEK
_ _ VAN
KOPERWERKEN
2 MINUTEN VAN
STATION DRIEBERGEN
MODERN EN
ANTIEK KOPERWERK
GIETERIJ VOOR
FIJN KOPER EN BRONS
PERMANENTE
* TENTOONSTELLING
VAN __
KLEURETSEN VAN FRANSCHE
MEESTERS + + 4- + + +
REPRODUCTIES PROCÉDÉV4.N
MEURS 4- + + + + + +
PHOTOGRAVUREN NAAR OUDE
EN NIEUWE SCHILDERIJEN + +
F AC-SIMILE-AQUARELLEN + +
ANTIEKE EN MODERNE BEELDEN
LIJSTEN EN SPIEGELS + + +
IN DEN
mrtm DEL-WED. G. DORENS &ZN.
EOKIN56. AMSTERDAM.
DROUOT
H- ?* WESSER & Co. ?*? ?*?
* LANGE HOUTSTRAAT 7 & 2 *
- - - Oen Haag: - -
. . TELEFOON I.NTEBC. 974 - >
GROOTSTE INRICHTING VOOR
COMPLETE MEUBILEERING =
IN ALLE STIJLEN = = = =
ANTIQUITEITEN = = =
EIGEN MEUBELFABRIEK
AmSTEA
TEGELS
LJL£JL=JL=JL=JLEJLE
AFD-HOLLAnD5O1
KUn5TnAALDV?RK
;ll
«l
Si
*fa jto
«T? «f»
KALV?R5TRAAT iÖ7
XArl5T6RDAI1>:
IL;
n
,P
In
M§\m H LOGPUIT-5P6U6K
l Ion, tr. Fabriek van Zitowerta, I
= Hofjuwelier. =
f Oudegracht E 17, Utrecht. |
l ZE OEI, KI 2f G EBT.?f
mHiiiiiiimmiimiiiiiimiiiiiimiiiiiim