Historisch Archief 1877-1940
4
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD t:00R NEDERLAND.
No. 15&6
van de zon die de wereld beschijnt l
net h\j afzonderlek, hjj voelt het groot*;
veifcand der dingen, want alles is toeter-,
tnMwd aan de zorg van den grooten Baas
die daar hooge, den eeuwigen gang der dingen
baheeracht en beheert.'-" (blz. 55). Wij
beneren bier van zelf de diepe geestelijke
tont van Streuvels' werk: de berustende
? «vergave aan, en het vertrouwen op de
Opperste Macht. Ia dit, natuurlijk met de
schrijversgave en het groote gemoed, wellicht
'niet de oorzaak, waarom by Streuvels de
f»»t*urbeschrijvingen bijna altijd den toon
i hebben van een verheerlijking, een eerbiedige
'«n vreugde-volle aanbidding? Zooala bij
Crai(k> Geielle, dien groptsten dichter?
Voorbeelden ter verduidelijking van wat ik
boren reide, zijn téover, doch eenige zinnen
?al ik aanhalen, die, hoewel uit hun verband
genomen, u toch ineens zullen doen voelen
weik een diepen zin de schoone
natuurbe«chrij ringen bij Streuvels bevatten, (bl. 47^:....
n deed hy zonder inzicht of bedoeling,
vrijen zin. Gelijk de zonne komt op
tjjd, zoo kwam de zaaier omdat de
leato naakte, omdat de lucht, het land milde
«B gereed waren om het zaad groeiveerdig
t* ontvangen. En onderaan dezelfde blz....
dat verheugde den jongen boer en hij voelde
aith «p het hoogland, de belangvolle
uitvoer?4fi v»n een groote daad: de levenwekker
?Vf het doode land. blz. 57. Binst de week, of
kotter voor, was het groote wonder gebeurd
?«p 4e kouters: het zaad was levend
gewor?HumZ. blz. 63 al wie nu op 't land
vertoevde en wrocht, was onder den indruk en
«??gedaan door het onbesefbaar wonder dat
«?d en altijd even nieuw, de groote
gebeur*«ms bluft van het jaar. Het ontwaken, het
levend worden uit den dood, van alle"
dingan. En blz. 74 en ylg.; blz. 128 de alinea
?Mt den aanhef: In den openen buiten zijn
«Heen dégroote en eeuwige dingen: enz.
Eo dan het onweer van blz. 246 en volgende,
<«ramr het opkomen, en losbreken en weer
?vergaan van de donderbni boven de aarde,
?wonderschoon verwoord wordt. Vooral het
«tuier worden, het einde van de bui, w,an^
neer het weer langzaam opklaart, is ala muziek
«?troerend. Ik heb bülezing onmiddellijk
xt*a de Vle symphonie van Beethoven ge
dacht. Er kwamen openingen en groote
Uaarten in de lucht. Van langerhand
ver«tiMe 't geweld; de regen suisde nu zachtjes
?«? de waterstralen blonken als glasdraden;
«r scheen eene vermoeidheid, eene verademing
?te komen; 't geweld loste van kracht. De
ngen streelde lijzig. De donder rolde heel
» de verte, 't gevaar was geweken en de
ntfaxhea kwasaea weer tot 8J»ak6",
Doch om dit aangehaalde miver te
waar«feecea moet ge het voorafgaande, van blz.
3*5 *£ lezen.
Sa is het beslist jammer, dat aan Streu
vels, dje ons den diepen zin der natuur
openlegt met zjjn schoone taal, het vermogen
ontbreekt, niét om mepachen te laten be
wegen in hun gewone doening, afzonderlijk
of te zamen, -^ want dit kan hij zeer goed,
(zie de bewerking van nét land, het wieden,
de elyting enz.), maar om ons een psychisch
conflict, zqpwel in n enkel mensch, als
tusschèn meer personen, werkelijk te maken.
HU vermag meesterlijk u een boer te typee
ren, den ouden, stuggen Vermeulen, of een
jonge deerne, als Schelïbelle; doéh de ver
zwegen strijd, de innerlijke verwordingen,
welke een mensch doormaakt, zijn er niet;
wij voelen niet de wondere inwerking van
den eenen op den anderen mensch; de per
sonen staan allen afzonderlijk, zonder onder
ling verband; en daarin meen ik de oorzaak
te vinden dat het verhaal van den ouden
boer die de meester wil blijven op zijn hoeve
en met weerzin ziet dat zy'n zoon volwassen
wordt en hem ontgroeit, en' .die zy'n kind ten
slotte met den stok neerslaat omdat hy tegen
vaders bevel de slijtinge leidt op de-,
»laschaard, dat dit verhaal, hoe schoon
ook van -onderwerp, ons niet aandoet als
iets diep-tragisch'; wy voelen de onderlinge
verhoudingen der menschen niet. Wanneer
de oude Vermeulen na den slag alleen op
zy'n avondland staat, is het weer goed, daar
gaat een adem van grootheid die aan het
Oude Testament doét denken. En dat be
wonder ik ten zeerste. Want geenszins ver
lang ik van treuvels dat hij me boeren zou
beelden, zooals men vindt in mentgen
Hollandschen roman der werkelijkheid, integen
deel ik waardeer in dit boek het streven
om als een bybelsch verhaal te schrijven
van het landleven, voor mij een schoone
wyze waarop de psychologische onbelang
rijkheid van boerenmenschen in kunst ge
bruikt kan worden. '
Doch de hooge vreugde van Dl Vlatchaard
blijft my de natuurbeschrijving, waar ik den
diepen zin bespeur.
P. VAN DER MEER.
Godsonteering. Roman uit de Christelijke
wereld, door DAAN VAK DER ZEE. Van
Holkema en Warendorf.
En wat noemt gij my': Heere. Heere....
en doet niet hetgeen ik zeg?'' is het motto
van dit werk. 't Ia n pleidooi tegen het
officieele Christendom, het Christendom van
het woord, dat gerugsteund wordt, waar 't
noodig bly'kt te zy'n, door de ordonantiën
Gods", Is zjJs Isleidsad -waard" s«igt v, d.
Zee, geen tendens in zijn werk te willen
leggen, 'k Zou zeggen dat 't heele werk n
ieudenz ie. De sehr§?er plaatst E|JB hoofd
persoon * in een Christelijk milieu", en Iaat
zien dat geen dier Christenen" een navolger
van Christus genoemd kan worden. Op allen
is het motto-van toepassing: allen hebben
den mond vol van hetgeen Christelijk is,
van hetgeen een Christen al of niet doen
moet, maar zy denken er niet aan hun
woorden in daden om te zetten.
Dat gemis aan daden, dat spreken in den
naam van God en Christus, zonder er maar
een oogenblik aan te denken dat juiat het
Christendom vóór alles daden eischt, dus
juist het tegendeel doen van wat Christus zoo
nadrukkelijk geboden heeft, dat noemt D.
v. d. Z. Godsonteering".
Ii het boek n pleidooi tegen het officieele
Christendom, 't ig tegelykertyd een pleidooi
vóór het Christelijk Socialisme, of beter ge
zegd : D. v. d. Z. laat zijn Nico v. Weening
geleidelijk komen tot de consequentie van de
leer van Christus, en tot het besef dat de
Christelijke maatschappij" c. a. zoo bedroefd
weinig met Christus te maken heeft.
Dit nu ia niet nieuw, hoevelen hebben
vóór D. v. d. Z. al op datzelfde aambeeld
gehamerd l Of du i r om zyn boek overbodig
is? 'k Geloof 't niet. Waar dagelijks in naam
van Christus noem het 't menschelijk
ideaal, zoo ge wilt wandaden bedreven
worden, waar dagelijks met den naam van
Christus op de lippen onchristelijk gehandeld
wordt, of slechts zaken worden goedgepraat,
daar ia een boek' als Godsonteering" nog
zér wel op zij o plaats, 't Is het frappez
taujovrt".
De" schrijver heeft de klip van het be
lachelijke weten te vermyden. Zijn personen
zy'n gewone menschen, zooals er twaalf in
een dozijn gaan. Er is geen een marqué" by'
en van der Zee valt die gewone menschen
dan ook alleen aan omdat ze zich Christenen,
d.w.E. navolgers van Christus noemen. Hij
is blijkbaar opgegroeid in zoo'n kring.
Ik trok dadelyk een parallel tuaschen hem
en Anna de Savornin Lohman. Beiden zijn
volkomen op de hoogte van zoo'n Christelijke
omgeving en hebben zich vermoedelijk nog
al eens gestooten aan die flagrante tegen
stelling tusEchen woord en daad. Maar, waar
in A. de S. Lohman faalde, daar slaagde van
der Zee: in het, met enkele trekje?, met een
paar lijnen aangeven van de broeders en
zusters", zonder er ook maar de verste verte
een caricatuur van te maken. Zy'n menschen
blijven menschen. Er is nog een ander ge
deelte waarin van der Zee het wint. A. de
S. L. breekt af met een fanatisme, dat sterk
riekt naar de geestdrijverij van den orthodox,
een fanatisme waarbij alles met den grond
gelijk gemaaakt wordt, waarbij we een
hopelooss laagte ovsrhsadea, waarbij het nooit
beantwoorde en daardoor rampzalige wat
na?" overblijft. Daan yan der Zee breekt óók
af, ook hij strijd tegen de conventies, tegen
dat misbruik in woorden van het hoogste
maar hy verliest daarom dat hoogste, dat
ideale niet uit 't oog, hy houdt 't kramp
achtig vast en hy geeft ten slotte aan, wat
Christenen z.i. wél moeten doen.
't Is waar, bij plaatst de verschillende
gevallen", de verschillende typen van chris
tenen" wat dicht bij elkaar, het kringetje is
wat klein voor zoovele verscheidenhedèn.
Echter zullen zy, die in Christelijke" kringen
bekend zijn, daar niet over vallen. Zij zullen
zien dat de karakters goed zyn geteekend.
Van der Zee overdrijft niet, hij geeft
werkely'k de menschen zooals ze kunnen zyn.
Voor enkelen weet hij zelfs sympathie te wek
ken. Zoo voor het Christelijk schoolhoofd.
Diens uiterlijk is niet innemend, en het is
'n beetje een pedanticus, maar dat belet
niet, dat hij toch nog wel een man
kan zijn waarmee men op kan schieten."
En zoo is 'fc ook, men gaat wat voor hem
voelen. Maar hij doet iets wat -hij als
navolger van Christus niet mag doen: hij
vult zijn belastingbillet te laag in, pleegt dus
diefstal en vindt dat heelemaal niet erg,
noemt hier 't woord diefstal" zelfs een
enormiteit.
Een fout tegen de consequentie heeft v. d.
Zee begaan, wanneer Nico van Weening,
die langzamerhand Christen van den daad"
is geworden en 't holle van de Christenen van
het woord" door en door heeft leeren kennen,
niet alleen de hulp van deze laatsten inroept
by een sollicitatie, maar hierbij zelf zijn be
ginselen verloochent wanneer er kans be
staat, dat hij, op grond van zijn oppositie,
bij de Christelijke broeders" echec zal lijden.
En in een betrekking, de nieuwe werkkring,
aldus verkregen, zal hij een navolger van
Christus worden!
Daan van der Zee had iets te vertellen en
daarom schreef hij, Dat is pi ij rena waard.
Wanneer er werkelijk een drang is en men
heeft te beschikken over een niet alledaagsche
opmerkingsgave, dan is 't de meest natuurlijke
zaak van de wereld, dat men neerschrijft
wat men gezien en opgemerkt heeft. Maar
en hier komt de groote maar"?dan doet men
dit m. i. met zijn eigen taal en dan gaat men
niet eerst na, hoe (dvraas) anderen dat wel
eens gedaan hebben. Men gaat niet een ander,
voor dit doel expresselyk vervaardigd taaltje
gebruiken, waardoor hetgeen men wil zeggen
soms niet te begrijpen is. Hoe v. d. Z., die
zulke gezonde gedachten neerschreef, tot zulk
een dwaas besluit gekomen is, lijkt mij een
psychisch raadsel, en hij bereikt er niets mee.
Ten eerste heeft hij geen enkel woord gemaakt,
dat 't doet". Hy tracht soms door een
eigea gemaakt woord eea stemming of een
handeling uit te drukken maar 't lukt niet,
Hij wil ook van alle woorden werkwoorden
maken, hij maakt ze T?EB zelfsi, BBBrnwöordeu,
van bijvoegeiijke n. w., van bijvoorden, het
eene nog dwazer dan 't andere. Van waar die
onzinnige lust? En dan zegt hy de meest
gewone dingen zoo dwaas. Wanneer hy wil
yertellen, dat 'een' deurtje met eenig gerucht
open gaat zegt hij dat zóó: Eindelyk
geruchtte het deurtje, week uitwaarts open"
enz. of: Plots, 'in de dommelende deining;
van= geheimende avondstilte, kletste stem
geluid._ Om cirkelende deur brak den
sprookjes-nevel van wég-schemerende kamer".
Andere, staaltjes: Aangesuisde lucifer geelde
rustig tnssehen de dikke stompe vingertjes
van bewegende hospita, glimpte over het
nikkel van den gebogen driepoot, waarin het
spiritus bakje rondde", of: greep haar
hand en gaf ze 'n enkelen zoen, die ze schuchter
weeromde", of: gewillig werend het klare
zonnestraal" enz. en», enz.
'k Vind zulke nonsens beneden de waardig
heid van iemand die werkelijk een talent
heeft, zooals Daan van der Zee bewezen heeft
er een te hebben: het talent van'te hooren,
te zien en weer te geven de menschen om
hem heen. Als hy weer wat te vertellen
heeft, laat hy dat dan doen in zyn gewone
taal, en h-et aantal van hen, dienaar hem willen
luisteren,' zal dan ongetwijfeld grooter «yn,
dan nu 't geval zal moeten wezen. Menigeen
toch zal struikelen over de vele dwaasheden,
en door den nevel van nonsens het werkelijk
goede niet zien.
HERM. BOLT.
Inhoud van Tijdschriften.
Den Gulden Winckel,No.\: Onze schrijvers;
Bij pastoor Hugo Verriest (een interview) door
Andréde Ridder (met portret en 2 illustraties).
Een en ander ,over Lithografie, door Gast.
van de Wall Perné(met 5 afb.)
Boekenschouw, door Gerard van Bekeren (met por
tret). Boekbeschrij ving, letterkundig Ie ven.
uit da tijdschriften, leestafel.
Caedlia, No. 1: Een, mnziek-bibliotheek,
door J. Aldus. Muziekwetenschap en
muzikale techniek, door J. C. Hol.
Aanteekeningen over het orgel in de St. Maar
tenskerk te Zalt-Bommel, door J. W. Enschedé.
Italiaansche opera ondernemingen, door Hol
lander VI. Nieuwe uitgaven. - Maande
lijkse h Overzicht. Muziekberichten.
Tijdschrift voor onderwijs en handenarbeid,
No. 2 : In Memoriam, Otto Salomon. Otto
Salomon, door L. A. B. Ulehake. De leer
middelen en de handenarbeid van het
Philanthropinum van Basedow I.?Modern onder
wijs IF, door L. A. B. Ulehake. Uit de
oract^k. Ieder oBiJe3-s5jj:i:e.r-/.»brikaai ?aa re
liëfs, door W. van Brouwershaven. Lijs'en
vaa leien,handenarbeid ea natuurlijke historie,
door A. Jomac. Gaan we ferag? door A»
van Waart.
DE
ONDERGOEDEREN
VAN
«JANSEN &TILANUS
fe FRIEZENVEEN.
^^^~
vij n verkrijgbaar:
te Arnhem bij S. de Lieme;
Hatiufactiiiirhamlel voorheen
J. Bunker ; Assen, A. van der
laan; Apeldoorn, W. F. Meijer;
Alkmaar, Inhulsen & Hoyer;
*s-Bosch, E. Schmeink, H. C.
Meerkerk; Breda, H. van
Besouw ; Baarn, G. M. C. Smit;
«eventer, T. M. Wilmink, H.
& L. Elfrink ; Enschedé, Wed.
D. J. Blom &Zn.; Groningen,
B. Burmann, J. W. Hommes;
Haarlem, F. Buhning, Abr.
Meijer ; Hengelo, H. H. Bonke;
Hilversum, A. Vlaanderen.
Sf En verder in alle
voor. naamste plaatsen. *TO8
Adressen worden gaarne opge
geven.
Geïllustreerde Prijscourant
op aanvraag te bekomen.
froor's
Mosterd
. A. SPOOR Jr., Fabrikant, Culemborg.
THEE
SEYFFARDT
> BOEKHANDEL
'DfllYIRflK99
TelephoonS34l
ATLASSEN
AUETTBIiEDIEMTEM.
meubelfabrikanten en Behangers.
SINGEL 1>U de Paleisstraat 259, Amsterdam.
JOAMMAft
Telephoon Ho. 4646.
adres voor KOFFERS en TA^SOKLEIV is
W. J&IVSElu Bamstraaf l®, Eattailt uu Rëpat U
Fabrleh t Spuistraat 9MO.
Begrafenis-Onderneming
Prinsengracht 837. Telephoon No. 906.
Voorhanden
bij
J. H. DE WIT,
Boekhandelaar
Uireolilscliestraat 54,
WILHELM BUSCH
WERKEN
in deeltjes van ? 1.95, ? 1.30,
? 1.20 en 85 ets.
LUXE-PAPIER.
?MOWGIUM STEMPELEN,
CEBR.SIMONS
KAI.VERSTRAAT 124.
34.
Chocolade Magazp
LeÜSCtlCStMt^l iMnmnpIUM
Galerij 32-33. .
immmleBoIchel&C0,
Hoogte Kadijk,
Telefoon 5623 (na 6 nor 'a aronda 669<5i
leveren
n m BmsTE
Engeische en Belgische
Anthraciet.
Vraagt Prijscourant
PHILIPPONA KETELAAR,
I^ournisseui* de la Cour.,
lialvet'fstntat fC»C, Amsterdam*
GRANDE SPECIALITÉPOUR
Trousseaux <Sc Layettes.
Sur demande envoi franco de Devis et ce modèles. Téléphone No. 5939.
S tf M 1W Tfc E* 1W M'ss BROOKES' billijk en gezellig Pension, aan
"-^ ?" ?»?? " *^ -L? te bevelen voor Hollanders voor korter of langer
(W.HAMPSTEAD.) verblijf. Gezonde ligging, Lawntennis en Billard.
Eng. conversatie. Tevens gel. tot opl. L. A. Eng., door Leerares M. O.
Fr. Br. 92 Fordwyek Koad, W. Hampstead. _
De SWAN" Vulpenhouder
geschikt voor ELKE HAND, is wereldberoemd als DE BESTE
(Verkleinde afbeelding.)
Prijs vanaf ? 6.8O. "Wacht u voor namaak!
SWAN" PEN ALBUM op aanvrage gratis.
Verkrijgbaar bij alle soliede handelaren in schrijfbehoeften.
Hoof d-A genten: GE BR. POLAK, VLISSINGEN.
NAAMLÜOZE VENNOOTSCHAP
iegrafenis-Vereeniging
TB AMSTERDAM.
j Administrateur: K. SAX Jr., adres P. O. Hoofftatr. M.
Telephoon No. 941. De Raad van Bukmr:
A W. VAN EEGHEN Jr, Vtanttt*.
Ia. DA COSTA, Gedtlegeerdt.
RESTAURANT ci-devant TAlf PER FIJI.,
MS Plaats, JLa Hayc.
K PREMIÈRE M AIS O N DE LA HOLLAND E. ?+
S.A.NS OHCHESTBE. ~
VRAAG
UW
EKH
PROEF=
MEVERINE
DE VROUW EN HAAR HUIS.
GEÏLLUSTREERD MAANDSCHRIFT.
ONDER REDACTIE VAN
Prijs per geheelen jaargang f4 50.
Dit geïllustreerde Maandblad
behandelt:
Kunst en Kleediug
(Reformkleeding), Huis en Hof, Moeder en
Kind, Hygiëne en Sport. Tal
van bevoegde medewerkers hebben
hunne medewerking toegezegd.
eu groot aantal platen versieren
den tekst. .