Historisch Archief 1877-1940
D E A M S T L U A M M K U W K K K U L A VOOR N E D E R L A N D.
M o. 1613
EEKBAAK HULSEL VOOK BEVOLVERS.
Men heeft voor korten tijd een nieuw
artikel uitgevonden, om by revolvers gebezigd
te worden. Het ia een soort ran foudraal,
als een telescoop in. geledingen verdeeld,
dat om den loop van den revolver slpit
en daaraan vastgemaakt wordt. De geledin
gen, die bij het openschuiven in het verlengde
van den loop komen te liggen, zjjn van boven
geperforeerd. Het resultaat is, dat de loop
aldus langer gemaakt wordt, hetgeen het goed
mikken gemakkelijker maakt. Tevens ont
snappen de gassen by het varen niet op n
plaats, maar door alle gaatjes in het verlengde
van den loop, zoodat bijna geen knal wordt
gehoord.
*
EEN GEPKRFKCTIONNBERDE BRAAD-PAN.
Het komt dikwijls voor, dat men verschil
lende gerechten tegelijk op het vuur wil
klaarmaken b\j zoo kleine hoeveelheden, dat
het onvoordeelig zou uitkomen voor elk een
geheele pan te gebruiken. Er wordt hier
speciaal gedacht aan zei/kokende alibatairs.
De hier afgebeelde pan, die ik hun dus beschei
denlijk opdraag, is verdeeld in hokjes, waarin
de verschillende gerechten tegelijk kunnen
worden gekoskt of gebraden, zonder dat ze zich
met elkaar vermengen. Dit moet vooral prak
tisch schijnen voor allen die gewoon zijn boven
een gastoestel te koken, daar de verschillende
gerechten zoodoende boven n vlam kunnen
worden klaargemaakt, vrat zeker nog al veel
uitspaart. De schotten zijn tweeërlei. Een ia
geheel gebogen in den vorm van een V, wordt
met zijdelingsche bouten vastgehecht aan dan
bodem van de pan, en eindigt in het mid
delpunt, het andere schot loopt recht van het
midden naar de andere zijde. Zóó is de pan
in diieën verdeeld: De uiteinden van de
bouten aan den onderkant dienen om eenigen
afstand .te houden tusschen pan en toestel.
*
EEN WIPSTOEL MET EEN WAAIEK ER AAN.
Een wipstoel en een waaier dat zijn voor
de meesten onzer, die in de koele
luchtstreken wonen, ware syïnbolen van comfort en
ledigheid. In de tropen echter zijn het schier
onontbeerlijke gebruiksartikelen. Een onder
nemend uitvinder is op het denkbeeld ge
komen van een methode om hem, die op een
sehommelstoel zit, in staat te stellen zich te
bewaaien" zonder zijn banden daarbij te ge
bruiken die hij dus voor een of andere
bezigheid vrij houdt. De waaier die aan den
wipstoel verbonden wordt, bestaat uit een
schroef met breede bladen, die wentelt om een
verticalen as achter de stoelleuning. Een
vertikale roede draait mee met een katrol, die
met een sterke sptingveer aan het onderste
deel van den stoel vastgemaakt is. Achter aan
de leuning is een kromhout met een moer,
die op een draadvormig gedeelte van de
vertikale roede inwerkt. Als nu de stoel op en
neer echommelt, gaat ook die moer op en neer
en laat de roede nu eens in n richting, dan
in de andere, draaien. Zoo wordt ook de waaier
in beweging gezet, maar door een
tandradmekaniek blijft deze altijd in n richting
draaien.
M. C.
iitHimiMiiimmiiiiiiiMiiiiiHiimiimi
Tentoonstelling ran toedenflaagscne
fcnnstnüYerneid in Pnlclri Studio den Haag.
Het mag wel als een verblijdend feit aan
gemerkt worden, dat het eerzame schilder
kundig genootschap Pulchri Studio, hare zalen
heeft geopend voor het werk der
kunstn ijveraars.
Langen tijd toch heeft men gemeend, en
nog is men deze dwaling niet geheel te bovon,
dat het maken van een mooi meubel, een
mooi vaasje, een behangsel, een tapijt, minder
waardig was dan het maken van een schilderij,
en de ontwerper van voorwerpen voor
gebruikskunst een trede lager stond op den
maateehappelijken ladder, dan de schilder,
die zijn gedachten uitte in het op zich zelf
staande schilderij.
De kunstnij verheid wilde men steeds gaarne
blijven beschouwen als het ietwat gecul
tiveerde ambacht, wat het in goede tijden
waarschijnlijk tot in zeker opzicht wel geweest
is, maar wat op het oogenblik, nu het am
bacht gedegradeerd is tot een bedrijf uit
louter winstbejag zonder eenige liefde voor
het vak zelf, een soort geringschatting in
houdt.
De afstand, die ook voor het publiek steeds
tusschen pictnralisten en versierende kunste
naars ia, wordt echter hoe langer hoe minder.
Men gaat/eeds eenigazins inzien, dat het even
belangrijk kan zijn de compositie voor een
glasraam te maken als voor een schilderij,
al wil men zich nog niet gaarne geheel ge
wonnen geven, opgevoed als men is in de
eerbiedige bewondering voor het coloriet der
Nederlandache schilderschool.
En deze bijzondere symj athie scheen
waardeering van andere kunstuitingen geheel
buiten te sluiten, maar de beweging der
laatste jaren, zij kon onmogelijk onopgemerkt
voorbijgaan, en waar er schilders kwamen
die het losse doek of paneel, verwisselden
met muur of glasraam, waar er meubelen en
wanddecoraties gemaakt werden, die getuig
den van een zeldzaam schoonheidsgevoel,
van een rijkdom van verbeelding, daar moest
ten slotte een erkenning van de decoratieve
knnaten naast de picturale kunst volgen.
Dat deze openlijke erkenning van een ge
nootschap als Pulchri Studio uitging, is op
zichzelf een heugelijke gebeurtenis, het is
een toenadering, die zeker bevorderlijk is
voor de publieke opinie ten opzichte der
versierende kunsten, en wie op de openings
dag, de grootmeester Wülem Maria in de
zalen aan het Lange Voorhout zag, die voelde.
dat dit meer was dan een loutere belang
stelling, dat zijn verschijnen een zekere sanctie
aan de tentoonstelling gaf.
* *
*
En de tentoonstelling zelf, zij geeft een
viij goed beeld van wat er ten onzent ge
presteerd wordt in de verschillende onder
afdelingen der groote groep, die wij als
gebruikskunst kunnen aanmerken. Wel ont
breekt er het werk van enkelen, dat de een
of andere rubriek meer gecompleteerd zou
hebben, en missen wij mede de arbeid van
den heer en mevrouw Derkinderen, da meu
belen en batikg van Dyaselhof, het sympa
thieke naaldwerk van diens echtgenoote, de
meubelen en het metaal werk vanNieuwenhuis,
en dat van Lion Cachet, de batiks van
Lebeau, de meubelen van Penaat en zouden
wij de groep der grafische kunst gaarne
uitgebreider hebben gezien, maar quand on
n'a pas ce qu'on aime il faut aimer ce qu'on a,
wij kannen niet anders dan tevreden zijn
over wat thans is bijeengebracht, en weten
dat het ontbrekende niet te wijten is aan
de bemoeiingen van het bestuur van Pulchri,
dat zelve niets liever wenschte dan hare
tentoonstelling zoo compleet mogelijk te
hebben.
Opvallend is, dat hoewel varieerend naar Ie
persoonlijke eigenschappen van de ontwerpers,
in heel deze Nederiandsche kunstnijverheid
een ' bepaalde richting te bespeuren is. Te
merkwaardig is dit voor een oog zoo betrek
kelijk jonge beweging, waarin de meest uit
een loopende menschen naast elkaar werken.
Wel treft men natuurlijk arbeid aan van
menschen die er geheel buiten staan, voor
wie ornament niet meer is dan de gecorri
geerde natuurvorm, maar over het algemeen
heerscht er in de wijze van versieren, in de
plaatsing een zelfde opvatting, die men met
eenige reserve als Hollandsch zou kunnen
aanduiden.
Ben meubel van de Bazel, of eene van
Van Leeuwen of van den Bosch, zij hebben
bij alle induvidualiteit hunner makere, toch
verschillende punten van overeenkomst, die
ze als aan elkaar verwant doen gevoelen ;
en wat voor de meubelen geldt, het is ran
toepassing ook op andere groepen kunstnij
verheid.
Ik geloof dat de meerdere eenheid, de
meerdere harmonie tusschen versiering, ma
teriaal en vorm, een van de hoofdfactoren
is, die aan de hedendaa^-che Nederiandsche
kunstnijverheid, een bepaald cachet geeft.
Moge voor heden deze algemeene indruk
een aansporing tot bezoek zijn, een volgende
maal hopen wij uitvoeriger op de expositie
terug te komen.
R. W. P. n*' VRIES Jr.
GaMêl (Van Gogn, den Haag).
(Notities).
Er zijn hier vier werken, op deze teri toon
stelling, die ge-kend, weer troffen. Het overige
kan deze verzameling niet een maken tot eene
die Gabriël voldoende repraejenteert. Deze
vier schilderijen zijn: Het Schuitenhuisje; een
Vaart; een studie van een Huis aan een water
kant; het Witte Brugje en ik noem daarbij
nog de Bloemen, en het land met de
korenschoven. Het Schuitenhuisje" is het meest
smettelooze werkje op de«en tentoonstelling.
Rechts op het sclilderij ziet ge dit
.Schuitenbuis, terwijl links een horizont met een toren
zichtbaar is. Wat opnieuw in dit werkje treft
(ik beschreef het al eens) is de teedere niet
krachtelooze rust. De kleuren zonden b\j
Gabriël later wat blanker worden, maar de
piëteit zelden grooter. Onder dit Schuitenhuig
hangt een Vaart (er bestaat een grootere re
pliek van, maar met een bootje' en een man
er in, en die zwakker is). De vaart tnsschen
vrij hoog begroeide oevers is op het linker
deel. Op den rechteroever, bij die vaart staan
een paar boomen geschilderd, geteekend, met
die eigenaardige gebroken lijn, in de stam
men die Gabriëls liefde voor klaar détail
uitduidt. De lucht is, zooals op al zijn studies
ook, fijn en transparant. Bloeiender van opzet,
en vuriger dan we van hem gewoon zijn,
die vooral gekenmerkt is door sier-looze
oprechtheid, is de studie aan het water van
het Huisje, de Boompjes etc. 4o. Het Witte
Brugje"' staat midden op het schilderij, in
groen; rechts een roze t :>ren. De weg op den
voorgrond heeft de klank volle kleur gekregen
van wél-bestorven verf; het wit is gulden.
Er is een eigenaardig iets, en in de vaart, en
hier in het Witte Brugje, en wat bij bizonder
veel schilders voorkomt: de voorgrond van
het schilderij geeft den indruk te groot ge
nomen te zijn, te dichtbij te beginnen, en
daarbij tevens naar benee zich te buigen.
Ten slotte: de Sorenschoven zijn ietwat
korsterig van verf en de paar bloemen geven
aan, maar meer niet, hoe zwierig en snel
een schilderen hem af kon gaan.
PLASSCHAEBT.
Besliste volzinnen.
Het leven is een voortreffelijk samenspel,
dat op wederzijdsch wantrouwen berust.
*
Vervallen van het eene uiterste in het
andere is eene voortreffelijke verandering.
-*
Een leven, zonder dat men zoekt, is even
ellendig a!s een leven, nadat men gevonden
heeft.
*
Omdat ik weet, dat de hemel grooter is
dan ik ben, ben ik grooter dan de hemel is.
* ?
Het eenige bovenmenschelijke, dat een
mensch bereiken kan, is een
bovenmenschelijk verlangen.
#
leiier kunstenaar is door de menigte ter
dood veroordeeld en het vonnis wordt lang
zaam aan voltooid.
*
Een kunstenaar is iemand, die uitmuntend
verliefd is op zich zelven.
*
Slechts de meeste menschen meenen, dat
eene mee'derheid eenige beteekenis heeft.
*
De Vesuvius en de heer C. Lombroao zijn
de twee lastigste en luidruchtigste Italianen.
. JACOB ISRAËL DE HAAN.
IIIIHIIIIIIIIIIIHIIIIIHIHtlflIlllflIHIHttlllllllllHtllllllllllMIIIIIIIIMIIIIIIIII
IL? 4!i
Zooals het weer in deze maand fan stralend
licht en leven telken dage te kenteren schijnt
een wijle, maar dan weer 't licht door donkere
wolken dringt en we weer zijn in volle blijde
Mei, zoo lijkt 't ook wel eenigszinj te zy'n
in 'D materieele leren.
We vieren hoogtij EU, maar telkens dreigen
zware schaduwen over ons te drijven; toch
trekken ze weer aan ons oog voorbij, nalatend
de onzekerheid van wat nog komen zal.
Zoo is de gesteldheid der New-Yorksche
markt naar wie zich a:)es richt.
Daar ginds zijn de deskundigen zelve
Afd Amsterdam, Heerengracht 495.
Zondag 17 Mei opening
der Tentoonstelling van
SCHILTiKRI.1 EN:
B. LAGUNA.
BERNARD SCHREGEL.
-A-Q IJ ^VliELLia?^:
VICTOR BAUFFE.
E^ïSl^-^V iifun* Schilderijen vn.n :
ANTON MAUVE.
Entree ? 0.50 Leden vrij.
Idyllisch Buiteiiwonen,
|
+
VERPLAATSBARE BUITENHUIZEN van gewa
pend papier maehé, CiOEDKOOPE WONINGEN als T
OPTREKJES voor den Zomer, in prezen van T
f 12OO,?en hooger, met S kamers en meer. T
Speciale offerten voor Tropische verplaatsbare ^
Bungalows. +
Technisch Bureau MOENS & BECII te Bloemendaal. £
«»«««*« «?*»«*?+**»*»*»»»+++»«*»»?»»»
Magazijn
Oud-Holland
DamraU 75, Amsterdam.
Directie: P. C. PAEBELS.
TELEFOON 7261.
Complete Hamerlnriclitlugeii
in Oud-Hollaiidsche en andere
oude stijlen.
Atelier voor het vervaardigen van Oud-Hollandse!) sn werk.
IT
Amsterdam.
.Sf'f J.STfM 1T
Haag.
Specialiteitszaak in Zilver van Antieke Stijlbewerking,
Tafel- en Dessertzilver en Zeeuwsen Knoopzilver.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
AMSTERDAMSCHEWEG, ARNHEM.
Fabriek van Kunstaardewerk, Vazen,
Jardinières -Bloempotten etc.
FUYTEti ZOMEN
- Meubelfabrikanten UTRECHT - - Behangers -
COMPLETE AMEUBLEMENTEN
'T BINNENHUIS
l MEI
IS O P O K H E V E 3T
H KT FILIAAL K O KI K 12O.
Voortaan cenigMte adressen:
RAA.DHUISST". 48-50
AMSTERDAM
EN FILIAAL KI JSSTKAAL
KLEIJKAMP
Zl inltLVAK - ROTTERDAM
KÜNSTHAHDEL WED. S, DORENS & ZOON.
ROÏN 56. ' AMSTERDAM.
TEEKENINBEN
VAN
ANTON MAUVE
PHO'WfiRAVUKEiX NAAK OUDE
EN MODERNE MEESTERS ENZ.
? Een natuurgetrouw Portret
l»
5
naar iedere foto ge
schilderd, is een
allerdankbaarst
geschenk voor elke
gelegenheid.
Prijscourant gratis.
H. BOGAERTS & Co.,
BOXTEL,.
Agent voor Amsterdam:
MAX. COSMAN, Galerij 48.
DROUO
-t- ?* WEMSKR & Co. ?>.' ?*?
* LAUWE HOLI'STRAAT 74.' *
- - !>en Httajjr i
» - TKl.F.FOON 1V1 EK« . »? .
G KOOT rif K INIUCHTINC VOOK
COMPLETE .MEUBILKEKlMi =
IN Af.LK ST1JLEX =
A N T l Q U I T E I T E N = ~
EIGEN MEUBELFABRIEK
Meubelfabriek
Nederland".
J. A. HU1Z1MGA.
BINNEN BETIMMEBINCUSH,
BEHANQERLJ,
MODEL KAMERS.
Groningen.
WE8TEBS1NÖEL. TEL». 11$.
FBANOO LEVEKINO.
i Hofjuwelier.
f Oudegracht E 17, Utrecht.
! M K D A I I. I, F S.