Historisch Archief 1877-1940
No. 1745
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
VN V. HET TOONEE
Aanplakbillet in kleurendruk van R. N. Roland Holst.
De TertooBing ran Vollers Lncifsr.
Door de vertooning van Lucifer hebben
Willem Royaards en R. N. Boland Holst
met nen stouten slag bereikt, wat ^ win tig
?jaren lang reeds in theorieën en t&nvaste
pogingen werd gezocht en bestreef«|: Zoo
ooit, dan is het woord gebeurtenis", 'dat in
zake van kunst door veelvuldig misbruik
?dreigde welhaast onbruikbaar te worden,
hier op ny'n rechtmatige en waardi ze plaats.
Wint deze op voerinr, het werk van Royaards
en Boland Holst, kan een datum stellen in
de geschiedenis der Nederlandecbe-
tooneelkunst. Kan stellen, indien namelijk op
het hier in zuivere consequentie gevolgde
beginsel ook by de opvoering van elk ander
niet-naturalistisch drama trouw wordt voort
gebouwd.
R^eds meermalen, niet alleen in de kolom
men van dit weekblad, heb ik gepleit voor
?de vervanging der naturalistisch-geschilderde
decors (bosechen, vergezichten, rotsen, vijvers
en wat dies nreer zij) door drie-dimensionaal
materieel, daar de in de ruimte bewegende spe
lers en het twee-dimensionaal decor in voort
durende en onontkoombare disharmonie blij
ven.. Na het pompeuze paradijs doek (van De
Moor) in Adarp. in Ballingschap, na de
jammerlijk-ouderwetsche en toch met zooveel ophef
als nieuw aangekondigde enecèneering van
^PNSCHAPPEUJKE
Tiuenlirtt Terras aderen-yerloop.
De ouderwetsche, veel bespotte, manier
?waarop van politie zijde misdadigers en andere
minder schuldige wezens werden beschreven
om voor herkenning vatbaar te worden, is
büernstig detective-werk reeds lang vervan
gen door een wetenschappelijker en (dus?)
betrouwbaarder methode. Van deje nieuwere
identificatie systemen is dat van Berli Ion lan
gen tijd het populairste geweest, waaroy aller
lei lichaamsmaten en kent eekenen opgenomen
werden op onveranderlijke wijze, en genoteerd
in een uitgebreid archief. Op deze wijze werd
het mogelijk op verschillenden leeftijd de
identiteit van een persoon secuur vast te
stellen, al had het gesicbt schijnbaar nog
zooveel veranderingen ondergaan, die voor
een gewoon mensch zeer misleidend zouden
zy'n. Maar het bezwaar van Bertillon's systeem
is dat behalve de talrijke instrumenten ook
een staf van bekwame medewerkers noodig
is om de metingen goed volgens regel te
verrichten. Niet de eerste de beste kan dit
gewichtige werk verrichten waar zeer veel
van afhangt.
Reeds even lang minstens, was reeds be
kend dat de huid van de vingertoppen een
Manyas had ik een zoo spoedige verwezen
lijking, door den heer Boland Holst, van de
theorie der zuivere beginselen niet verwacht.
Met des te meer warmte wensch ik dan t bans
mijn bewondering te betuigen voor den
grootschen ea logischen opbouw van den
tooneel-toestal büdeze stralende vertooning
van Lucifer.
Wie zon ook het tooneel, dat in den hemel"
is, door geschilderde decors hebben willen
verbeelden, of door nabootsingen van wolken,
toch louter vlakke linnen lappen, die van
niemand, noch van den naïeven, noch van
den veel-eischenden en naar harmonische
schoonheid dorstenden toeschouwer, de ver
beelding tot bet hemelsche paleis zouden
hebben opgevoerd... Hier zien wy
kolonnaden, zuilen en treden en een hooger gewelf, in
hun blankheid en rustigen eenvoud tegen
het effen (echter ietwat te lauw gekleurd)
acbteidoek een voornamen aanblik gevend.
Het is een evenwichtig stak representatieve
architectuur, dat wil zeggen: een
tooneelopbouw die slechts voorstelt, maar op waar
dige en de verbeelding opwekkende en hoo
ger opvoerende wijze. Het schenkt een on
gestoord schoon'ieidsgenot, te weten dat hier
niet naar de onbereikbare nabootsing van
den Hemel werd gestreefd.
Tasschen deze zuilen, op en voor deze
treden, werd het mysterie-spel van den
zeer regelmatige teekening vertoont doordat
de fijne porieën in lange ry'en liggen op fijne
huidplooien, die als heuvelrnngen boven de
huid zich verheffen. Met het bloote oog kan
men deze lijnen op de vingertoppen zeer
duidelijk on ierseheiden, ter wy l de fijne porieën
zelf juist even zichtbaar zijn, maar met een
loupe veel duidelijker woiden. Wil men deie
lijnen op zijn gemak bestudeeren, dan is het
't beste even de vingers door ons haar te
halen (dat steeds iets vettig is) om daarna
de vingertoppen op de vensterruiten te druk
ken. De vetdeeltjes op de huid spelen dan
dezelfde rol als drukinkt by drukwerk; er
ontstaat een getrouwe afdruk van de
huidverhevenbeien op het glae. Beziet men deze
afdrubje dan zy'n de vingers onderling meestal
reeds niet gelijk, zelfs niet de gelijknamige
vingers der beide handen. Laat men zy'n
buisgenooten op hetzelfde glas vingerafdruk
ken maken, dan blijken zelfs de naast ver
wante familieleden nog verschillende afdruk
ken te hebben; zelfs tweelingen, hoe ook
uiterlijk gelijk aan elkaar, verschillen in dit
vingertop- npzicht. Qeen twee menechen op de
wereld hebben gelijke vingerafdrukken, al zy'n
soms de verschillen alleen voor bevoegde
menschen dadelijk zichtbaar. Daarentegen zal
n mensch tijdens zijn geheele leven dezelfde
vingerafdrukken maken; de lijnfiguren ver
anderen niet meer van de geboorte af tot de
dood toe, tenzy natuurlijk litteekens de tee
kening beïnvloeden, waardoor deze echter
nog gemakkelijk te herkennen wordt in het
vervolg. Op dit verschijnsel heeft in 1901de
Londensche detective-inrichting een nieuw
stelsel van identificeering gebouwd. Het blijkt
Fig. 1. DB VIEE HOOFD-TTPEN VAN VDJOBBTOP-ADPEUKKBN (VBBGBOOT). Van Hnkt naar recht»; l. TYPB BOOG, de
lijnen loopen nooit terug ; t. TTPB LUS, de lijnen loopen torn» terug en vormen luiten ; 3. TYPB SPIRAAL, de lijnen loopen
minstens ns rond in een spiraal; 4. SAMENGESTELD TTPB, de lijnen combineeren hierbij twee of drie der andere typen.
Engelen-val gespeeld, in gewaden die door
kleuren- en lynenpracht volkomen
samenstemden met den statigen tooneelbouw, in
standen en figuren-schikking, welke op het
tooneel van een even ontroerende gratie waren
als die op de heerlijkste schilderijen der Katho
lieke kunstenaars van 15de en 16de eeuw. En
hier bewoog en leefde alles, hier bestegen
de figuren in hunne sierlijke gewaden de
blanke trappen, hier snelden zy' nader of
slopen weg in levendige sprekende gebaren;
hier zeiden zij verzen, welke zinvol waren
en vol m u dek, de hoogste schoonheid van
het woord.
Ouder Royaards' leiding wordt, men weet
het uit al zijne opvoeringen, ook door mindere
krachten behoorlek gespeeld. De wei-ver
zorgdheid van het spel op zich-zelf, van
acteeren en zeggen, bleek bij deze
Lucifervertooning opnieuw. Royaards zelf, in de
hoofdrol, was bewonder er s vaardig van vorste
lijke kracht; mevr. Royaards?SandOerg, als
Bafaël, van een voorname bekoorlijkheid in
gebaar en gelaatsuitdrukking, welke de
teederste gestalten der primitieven nabykwam.
Beider samenspel, in bet vierde bedrijf, by'
Licifer's laatsten tweestrijd, had een eid
zame en edele spanning, gelijk de dramatische
kunst slechts bij uitzondering te aanschouwen
geeft.
Woord en spel, gebaar en dans, ensc
neering en gewaden, alles werkte eendrachtig
samen om hier een bijna volkomen-schoone
dramatische vertooning te vormen; en indien
de begeleidende muziek, vooral in de reien,
de profetische statigheid van deze Vondei's
verhevenste lyrische verzen ook maar van
verre had weten te benaderen, de genieting
en de zuiverte der stemming waren nog
hooger gestegen.
De Vondel-kenner dr. Gerard Brom heeft,
ter inleiding van het publiek binnen de on
gewone sfeer van '0 dicuters hemel-drama, een
heldere verklaring en een bondig overzicht
'geschreven, waarbij hy, en terecht, den
dogmatischen ondergrond zooveel mogelijk on
aangeroerd liet. Slechts even spreekt bij van
de geschiedenis van den Engelenval als van
een goddelijke openbaring." Voor wis ook
de meoschelyke rede als zoodanig beschou
wen, is er natuurlijkerwijze een onoplosbare
tegenstrijdigheid tusechen het wonderlijk ver
haal van der Laciferüten opstand en de al
wetende Voorzienigheid en Almacht van God,
die door deze beide eigenschappen de gansche
historie, zoowel van den val der Eigelen als
van den menschelyken Zonden val, had kan
nen weten en v ooi komen. Voor onze
menschelijke, maar als fcodegeschenk toch ook
goddelijke Bede, is heel deze dogmatische
mythologie slechts een verplaatsing van de
raadselen, maar allesbehalve eea Openba
ring." De oorsprong en de noodwendigheid
van goed en kwaad blijven een duister ge
heim, waarvan de vernuftigst bedachte mythen
den sluier niet vermogen weg te schuiven.
Het spreekt vanzelf dat Dr. Brom en zijne
mede katholieken deze dingen heel anders
zien en gevoelen. Maar een groot deel der
vertolkers van Vondei's drama, en zeker
ook wel de heer B. N. Roland Holst die.
naar ik meen, niet van dogmatisch Katholi
cisme verdacht kan worden, ? wellicht
eveneens het meerendeel der toeschouwers,
die allen waardeeren andere eigenschap
pen in Lucifer dan lonter de dramatiseering
van een goddelijke openbaring". Evenwel
betreft deze waar deer in g geen uiterlijke eigen
schappen alleen. Het pltit te meer voor
Vondel's ziele-grootheid dat zy, die niet met
hem opgaan in bet, voor hunne oogen kin
derlijk vertrouwend, geloof zijner K.erk, toch
een algemeen-menschelyken, voor alle ty'den
scherp-ontleden getnoedsatryd in de
antropomoifiiche duivelen en engelen van het drama
mogen bewonderen.
Alleen zoo beschouwd de dogmatische
ondergrond als verouderde mythologie
lykt het my verdedigbaar dat niet-katholieke
kunstenaars de vertooning van dit door-en
door katholiek-bedoelde dra na ondernomen
hebben. Niet een ITd'eeuwsch theologisch
dat bij onderzoek vau veel vingerafdrukken
geen gely'kheid te vinden is in fijne details,
maar wel soms in hoofdlijnen waardoor een
aantal hoofdiypen op te stellen zijn, waar
onder de gemaakte afdruk valt. Deze hoofd
typen zijn de volgende (zie fig. 1). Bij het eerste
type loopen de lijnen gebogen van links naar
rechts, zonder ooit teruggaande lichting te
verkrijgen op een deel van hun weg: type
boog; by het tweede zy'n enkele van deze
lijnen weer naar links teiuggebogen, zoodat
lussen gevormd worden, maar nog geen spi
ralen : type lus; by het derde type maken
de lijnen een teruggaande beweging, die in
een spiraalvorm uitloopt van minstens n
winding: type spiraal. Het vierde hoofdtype
eindelijk is zödat het patroon der ly'nen
een samenstel is van de twee of drie andere
hoofdtypen: samen gettelde type. Deze vier hoofd
typen zy'n weer verdeeld in zeer tahy'ke on
dergroepen (1021) berustende op detail-ver
schillen. Elke van deze ondergroepen is weer
verder onderverdeeld, enz. zoodat een zeer
overzichtelijke collectie te verkrijgen is.
Alle misdadigers die de politie in handen
krijgt moeten een compleet stel afdrukken
maken van alle vingers van beide handen,
eerst elke vinger een voor een, en dan de
vingers van elke hand tegelijkertijd (zoodat
men de afdruk krijgt van den vingerstand
bij een greep}. By deze afdrukken worden
naam, bijnamen, nummer, enz. genoteerd
van de persoon, wien 't aangaat. Dit geheel
wordt bewaard in het archief. Wordt by een
misdaad een vingerafdruk (vuile vingers zy'n
by' inbraken niet steeds te vermijden I) ge
vonden, dan wordt deze afdruk naar Scotland
Yard gestuurd, en
binnen een paar mi
nuten is het soms
reeds mogelijk op te
geven of deze afdruk
reeds voorradig is d.
w. z. of de misdadi
ger een oude bekende
is, die dadelyk opge
spoord kan worden.
Dit snelle vinden van
den j uitten afdruk
uit de kleine 200.000
stellen afdrukken die
het archief reeds bezit
is te danken aan
het boven beschreven
classificatie-stelsel.
Vergissingen zijn
neg nooit voorgeko
men ; meermalen is
de gelijkenis vaat wee
strijdschrift zagen zij, geluk de militante pre
dikanten van 1654, maar een kunstwerk van
wereldbeteekenis en visionaire schoonheid.
Overigens is de samenwerking in dezen van
Katholieken en paganisten weder een der
vele bewy'ien voor de ontwrichting onzer
cultuur-beginselen, of een bewy's dat de
Kunst in sferen leeft boven de verschillen
van godsdienst en wereldbeschouwing ? ....
Anders dan Dr. Gerard Brom moeten
Wiliem Royaards en B. N. Roland Holst
tegenover Vondel's Lucifer hebben gestaan l
P. H. VAN MOEEKERKEN JE.
^Moeten wüonze Meren m St. Nicolaas
ratellffl?
l uur 's nacht B.
Liefje: Vader, heeft Sint Nicolaas z'n paard
z'n hooi zoet opgegeten 1"
A's Liefje nu zoet gaat slapen, en als 't
dan wér morgen is, dan is St\ Nicolaas er
geweest, en dan," enz. enz. enz.
Sint Niklaas kapoenlje,
Gooi wat in my'n schoentje,
Gooi wat in mijn laareje,
Danije, Sint Niklaasje."
De ouden: Wat zal ze 't prachtig vinden,
de dot l" De fchat, ze was er zoo echt
io, tel" Denk er aan 't hooi weg te
nemen l" By' ons thuis was er altyd..."
enz. enz. en?.
personen bijzonder frappant, maar hun vin
gerafdrukken doen hen uiteenhouden en
juist identificeeren. In geval iemand van
een misdaad verdacht wordt, kaneen vinger
afdruk büde misdaad gevonden, beslissen
of de verdachte schuldig ot onschuldig is.
Het voordeel van het geheele stelsel is nog
dat de vingerafdrukken door elke beambte
opgenomen kunnen worden met behulp van
een korte oefening en een stuk papier en wat
inkt; geen kostbare instrumenten, geen be
paalde opleiding voor de gebruikers, ziedaar
groote voordeelen boren Bertillon'ssysteem.
In geval de afdrukken erg onduidelijk zijn,
kan men met een poeder, bestaande uit kwik
en kalk de lijnen bepoeieren, waardoor de
teekeoing duidelijk zichtbaar wordt; zoo is
o. a. een vingerafdruk op wit papier dadelijk
zichtbaar te krijgen. Ook op niet-juridisch
gebied is de onverandsrlykbeid van de vin
gerafdruk reeds veel gebruikt als een middel
tegen vervalsching van cheques e. a.
In den laatsten tijd is echter propaganda
gemaakt voor een ander, eveneens zeer be
trouwbaar identificatie-middel, nader ontwik
keld door prof. Tammassia van Padua. Hy'
gebruikt als herkenningsmiddel het
lijnenverloop der aderen onder de huid van de
handrng. Tarwy'l immers alleen de grootere
bloedvaten een gelijk verloop hebben bij alle
menschen, is dit volstrekt niet het geval met
de kleinere vaten. Op de handrng zijn deze
aderen duidelijk zichtbaar, tenminste zij zijn
gemakkelijk zichtbaar te maken door de
hand een tijdlang te laten hangen en door
een band om de pols het bloed op te stu
wen in de aderen.
Het ie gebleken dat dit aderen patroon bij
geen twee personen gelijk is, ook niet bij
zeer na verwante menschen. Ook van
rechteren linkerhand kan het patroon geheel ver
schillend zijn, maar dit is niet
noodzakelijk, [udien bij toeval van
twee menschen de rechterhanden
gelijk zijn, zijn hun linkerhanden
echter wél verschillend- By' het
herkennen van deze patronen is
ook gebrnik gemaakt van verdee
ling in een zes-tal hoofdtypen n.l.
1. n groote ader loopt gebogen
of slingerend, soms ten deele recht,
over de hand met slechts enkele'
zijtakjes, 2. drie of vier gpoote
aderen loopen alteen van de polg
naar de vingers, waar elke ader
een of meer takken vormtde,
hoofdaderen zijn meestal gegolfd en
door kleine aderen gekruist; 3. een
groote ader en vele kleine aderen
2 nar 's nacht s.
Liesje: Moeder, kan jy de Zwarte Knecht
wel zien zoo in 't donker ?"
3 n u r 's nacht 8.
Liefje: Vader, Lieeje is toch hél zot t
geweest, niewaar vader ? l"
4 uur 's nachts.
Liesje : Moeder, je slaapt toch niet ? je
let toch wel op de bel a's Sint Nicolaas komt?"'
5 uur 'd nacht s.
Lietje: Zal je me morgen vooral vroeg
wakker maken ? Ik vind Sint Nicolaas toch zóó
heerlijk l Jij ook hè?"
vormen een onregelmatig netwerk met vier
kante, hartvormige of ovale mazen; 4. twee
groote aderen vormen een V met de basis bij
de pols; 5. twee g'oot s aderen vormen een V
met de top bij de pols, terwy'l de beenen
verbonden zijn, aan ban uiteinden, door een
korte, rechte, dikke ader ; 6. het laatste type
bevat combinaties der vijf overige.
Voor architf-bewaring worden teekeningen
of p hot o's van de hand gemaakt, nadat door
arm-hangen en pols-onderbinding de aderen
gezwollen zijn. tiet is het beste het patroon
duidelijker te maken door de aderen na te
trekken op de huid met een donkere kleur
stof, zooals gebeurd is by de handen gere
produceerd in fig. 2. Tamassia's methode is
aanbevelenswaard door eenvoudigheid; de
patronen veranderen niet in den loop der
jaren, terwijl misdadigers het patroon niet
kunnen veranderen, zonder ernstige ver.
wending.
Het spreekt vanzelf dat nooit deze aderen
patronen de plaats kunnen innemen, die de
vingerafdrukken in de detective-wereld
bekleeden, want, al is de identificatie van een
misdadiger in beide ge allen misschien even
goed mogelijk, de opsporing van misdadigers
door middel van de vingerafdrukken bij een
misdaad gevonden, is, zooals vanzelf spreekt,
nooit te doen door middel van het aderen
patroon.
P. VAN OLST.
Fig. 2. ADEBBN VAN LINKEB- EN RECHTBBHAND
VAN BBN ZBLFDE MENSCH. Door onderbinding
van de pols en het hangen van den arm tijn de
aderen gezwollen, waarna met donkere verf op de
huid het verloop der aderen duidelijker ii aangegevin.