Historisch Archief 1877-1940
No. 1774
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Ter geleteiMil ra de Kroiing in Eigelani,
Koning Georg V en Koningin Mary.
Willem de Veroveraar
(Naar een coin).
Richard I
(Volgens tijn monument
te Montevraud).
Hendrik VIII
(Naar een schilderij van
Holbein).
Koningin Elissbeth
(Naar een ichilderij te Hampton
Cowrt).
Karel II
(Naar Sandfords Kroning
van Jacobu» II").
Koningin Victoria
(Gewijzegde Karel 11-kroon).
De Scepter in ZJJB nienwen
vorm, met de groote
Cnlliiian. diamant.
De Keizerskroon van
George V.
4IMIIIIIMII1IIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIMHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM1IIIIMIIIIII
Vidart, die het snelst den afstand
Parjjs?Luik op zijn eendekker aflegde.
4IMIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMHIIIIIHHII1IIIIIIIIIIIMIIIII
maar vooral: Rosenorantz en Guildenetern
zjjn mat een enkle trek voorloopig get eekend.
Een ander voorbeeld: de Geest ia weg
gegaan ; Horatio en Marcellus hebben Hamlet
? teruggevonden en ondervragen hem. Hamlet
zal het geheim onthullen; hu begint raeds:
Er woonde aooit een schurk in heel Dene
marken" maar hjj bedenkt zich en ver
volgt : of 't was een aartswhelm." HU zou
gaan spreken tegenover Horatio, maar hjj
z vjjgt plotselieg als zy'n blik op Marcellns valt.
Dit laatste breekt iets. Hier heeft Hamlet dus
reeds onbewust een onderscheid gemaakt.toont
hjj zjjn voorkeur voor Horatio, gevoelen wij
dat er iets diepers tnsschen deze twee be
staat en... krygen wij een eersten indruk
dat Horatio een fijne, bizondera persoonlijk
heid moet zijn, hjj die inderdaad een geest
verwant zal blijken van Hamlet, al zal by
zich in tegenstelling tot dezen, nauwljjksin
?woorden uiten.
Het bly'kt, dat de heer Verkade niet bevreesd
is, voorstellingen van Shakespeare te geven,
die beneden de waarde blgven van de werken
als geheel, welke voorstelling, hier of in
het buitenland, staat wél op Shakespeare'a
hoogte 17, maar, anders dan by de meeste
overige Shakespeare- vertooningen, is het hem
.gelukt de zgne ia de hoofdzaken zuiver te
honden. Hjj geeft niet iets dat er naait"
is en dat daardoor, om het zeer voorzichtig
uit te drukken, den blik op het werk ver
troebelt. Zy'ne voorstellingen brengen door
hun zuiverheid, door het inzicht en de ver
beelding van den leider, Shakespeare integen
deel velen nader.
Dit laatste is maar niet zoo een bewering
van ons. Het lezen van dialogen schijnt niet
steeds geheel te voldoen. Vooral dan niet,
wanneer het tooneel werk «Is zoodanig uitste
kend is en dus o.a. niet h«t innerljjk der hande
lende personen voor een goed deel in betoogen
van deze personen over hun eigen- en anderer
innerlijk (de andere personen in het stuk)
bloot legt. Zulk uitstekend tooneelwerk geeft
dit innerljk, wij zouden baast zeggen: au
naturel, en laat den tooneelspeler zjjn taak,
het verder door stem en uiterljjk-zyn en-doen
uit te beelden.
Ben sterke bevestiging van onze meening
over ket lezen van dialogen zonder
be-schrjjving, zal man vinden in het volgende citaat
alt een Dramatische Kroniek van den h««r
Frans Coenen (?Groot Nederland,"
Maartaflevering). De Kroniekschrijver heeft het over
'" "" "' "» """iiniiiiiiiiiiiiiini.iiiriiiiiHiiiiliiiiiiiiiniMiiiiiiHniiii
Verkade's voorstelling van Romeo en Juli»",
en schrift o.m.: Hoe ry'k en woelig en levend
van luid Renaissauceleven werd het aldus.
Waar men zich onder bet lezen verbaasd had
over het tamelijk (of onbetamelijk) vlakke der
figuren, hunne geringe onderscheidenheid en
voorkomen, ook eigenlijk over dat zekere
hnmanistUck gemaniereerde en die
oververnuftigheid, die ongetwijfeld soms een kant van
Shakespeare's persoonlijkheid en altijd een
van zy'n tijdvak uitmaken (...), daar kregen
in de vertooning de meeste personages op
eens een sterk relief en voelde men in dat
schijnbaar al te nitbnadige en gewilde van
sommige ontboezemingen plotseling den ty'd,
de Renaissance, die geleerd, geestig dn on
stuimig was. Zoo zag men Shakespeare min
der, zjjn fi <uren, als menschen, meer. en het
was opnieuw Verkade die dit wrocht."
Wanneer iemand als Coenen gulweg er
kent, dat de personen, en door deze personen
knB ty'd, voor hem in de voorstelling zoo
veel duidelijker werden, zóó véal als hjj
in ons citaat aangeeft, dan vraagt men
zich af, hoe de gewone lezer het werk zal
zien na de enkele lectuur.
Het bljjkt, schreven wij intusschen,
dat de heer Verkade niet bevreesd is voor
stellingen van Shakespeare te geven, die
bljjven beneden de waarde van de werken
al* geheel (in deze woorden ligt opgesloten
dat, althans volgens onze meeting, de heer
Ver ka 4e de waarde <ran stukken als Hamlet"
en Romeo en Julia" kent.) Inderdaad
gelooven wij, dat, wanneer van vlak" gesprp
ken wordt, de heer Verkade zelf onmiddellijk
zal toegeven, dat de meeste personen van de
Shakespeare-drama's die door hem werden
opgevoerd, in het geschreven werk dieper en
fijner en in meer nuances gekarakteriseerd
zy'n, dan zulks het geval kon zy'n mat de
personen in de voorstelling. Dat verschil
lende van hen, ook dan wanneer zjj goed be
grepen bleken te zy'n, vooral tot nog dieper
van-binnen-nit levende menechen
hadden kunnen zy'n uitgebeeld. En de
oorzaak ligt voor de hand. Het was reeds
veel bereikt, dat in den regel de ver
tolking der rollen binnen de grenzen der
zuiverheid bleef en dat talrijke intenties en
het inzickt van den leider in verschillende
handelende personen, duidelijk werden. Het
geheel van de werken zag men zeer goed
door de voorstellingen heen. En het was
bjjna steeds een groot genoegen naar de
vertooning te kijken. Hoe schoon was
dikwijls het tooneelbeeld; welk een goeden
invloed op ons gevoel voor ly'n en kleur en
voor stijl, kunnen deze voorstellingen hebben
gehad. Welk een bekwaam regisseur moet
deze kunstenaar zijn, die, laten wjj de andere
kanten van zy'n werk even buiten beschouwing,
de personen op het toeneel zóó wist te plaatsen
en te doen bewegen, dat het beeld in stage
wisseling" telkens weer een goed tableau"
vormde, indien wy dit, hier in wezen
verkeerd, woord even mogen gebruiken,
en zonder dat er iets opzette! jjks ontstond;
iets opzettelijks: iets dat niet als vanzelf uit d«
innerlijke handeling voortsproot. Van waarde
is hierbij zeker ook het costnum geweest, in
zijne onderlinge kleurenharmonie, en met 0.4.
het decor een trefljjk stylgeheel uitmakend. By
?Ike nieuwe voorstelling van de Hagespelers"
leek het wel, als had mej. Cato Neeb weer ge
lukkiger resultaten verkregen, en zoo schenen
de costumes voor Romeo en Jnlia" dan
«l bizonder geslaagd. Uitnemende
tooneelcostnmee waren het inderdaad,
tooneelcostnmes in den besten zin: van de zaal
uit gezien de schijnbaar als vanzelf
aangaVéirines, de overwinnaar in den
aeroplanenwedstry'd Par u's?Madrid, als No. 2
te Luik gearriveerd.
wezen kleedij voor de bepaalde personen
van het drama.
Hoe sterk zal het verlangen zy'n van een
regisseur als Verkade, een verlangen dat wel
nimmer geheel bevredig! zon kunnen wor
den, een werk van Shakespeare ten tooneele
te voeren met krachten die alle geheel op de
hoogte staan van hunne taak. Die het in
nerlijk der personen kunnen aanvoelen en
begrijpen, en de macht hebben hen in de
stijgende ly'n der compositie uit te beelden
tot aldoor levende menschen. Zien wy' in
onze herinnering nog eens terug naar het
figuurtje van het zeer jonge meisje Jnlia
(Enny Vreede), voor de eerste maal opko
mend"; of naar Julia, de roode bloemen om
het hoofd gewonden, staande op het balcon l1
En wie is niet ontroerd geworden, terwijl zjj
daar sprak. Het wae... alsof de zon doorbrak;
b.v. in een dennebosch. De ty'd van gelijke
nissen" is voorbij, maar toch, laat ons eens
nader mogen aanduiden wat wij bedoelen.
Gg zit alleen op het mos, her ademend,
want ver weg van de benauwende straten
der stad. Het is stil en voornaam om n heen;
gij komt onder den invloed van een groote
rust, die n zeer ontvankelijk maakt voor een
fijn en innig genieten van alles wat-mooi
en beminnelijk is. Het even deinen van de
kruinen der hoornen boven uw hoofd, die,
tusschen hunne fijne-naalden trossen door, zoo
vele kleine, reeds licht-blauwe plekjes lucht
laten verschuiven; een stuk schors met die
wonderplant, die voor den aandachtigen be
schouwer het gr|jze boommos ie. Maar als
nu opeens de zon doorbreekt, dan gaat het
heele bosch tegelijkertijd leven. Alles is
lichter en blijer geworden; de
warm-glanzende zonneplekken zjjn verschenen en met
een ontwaakt in de kruinen al wat daar aan
bijen en andere insecten stil verborgen was,
tot n groot, soemend en gonzend, feest.
Kostelijk was ook in Romeo en Jnlia" het
charge-beeldje Peter" (mej. Hetty Beek).
Voornaam deed 's heeren Hermann Schwab'd
Geest in Hamlet" aan.' En om met de be
langrijkste, ook in het algemeen zeer
belangrjjke, persoonlijke spel-praestatie de
Hagespelers-bespreking te besluiten: is het
niet een groot genoegen Hamlet-zelf, den
mensen in de rol, steeds meer compleet in
Verkade's uitbeelding te zien verschijnen;
is het niet een groot genoegen om, terwjjl
de tooneelspeler aan zjJBOorspromkeljjken opzet
heeft vastgehouden, sjjae persoonlijke vide
van Hamlet steeds meer tot leven te zien
worden! ?
Terwjjl sommige beginnend* acteira reeds
bij hun eerste betreden van de planken daar
in hun element leken te zjjn, ontegen
zeggelijk door aanleg, maar niet minder door
brutaliteit (het woord is hier reeda eerder
genoemd), had de heer Verkade talrpe be
zwaren te overwinnen; en hy heeft er nog
enkele te overwinnen. Maar terwjjl verder
die al dadeljjk zoo vlot-, doch vrjjwel
fantazieloos spelende jonge menschen in den regel
niet veel béters bereikten (of men moest als
zoodanig een e pompeuze zelfgenoegzaamheid
willen beschouwen), daar was de heer Ver
kade anders en kon hjj doorwerken. Reeds
bjj zy'ne eerste groote rol: Brntns in Julins
Caesar", bjj het Nederlandsche Tooneel"
gespeeld, wjj mogen nog wel even aan dat
optreden herinneren, al is de afstand van
Brulus" vaa toen tot den Hamlet" van
thans, groot, was het oordeel van sommige
tooneelvrienden: technisch zwak en te jong,
maar de eenige fi jnur in de voorstelling, die
iets van den geest van Shakespeare
behenden bad.
De heer Verkade heeft de bezwaren tel
kens weer te overwinnen van ieder die zjjn
ideaal hoog ziet en zjjn taak (dus) hoog stelt.
En niet weinig is hjj zichzelf in den weg ge
weest, door rollen te spelen, hetzjj uit neiging,
het jy' omdat hjj de rol wel zoo bezetten moest,
die hem zeer weinig bleken te liggen.
Verkade's begaafdheid als regisseur was al
veel eerder overtuigend gebleken. Maar
geruimen tjjd kon men geen vasten blik krygen
op zy'ne tooneelspelers-kwaliteiten. Deze
Hamlet", komend na eenige andere interes
sante, hoewel niet zoo belangrijke praestaties,
heeft ook oorspronkelijk sceptisch gestemde
personen overtuigd. Verkade is een tooneel
speler volgens de schoone opvatting van het
woord; die als zoodanig het meest waardeering
zal vinden, wanneer hjj ziah tot dat soort van
werk bepaalt, hetwelk door den aard vaa
zjjn talent zeer duidelijk wordt aangewezen.
Zeker den Hamlet", den voor velen zoo
moeiljjk te doorgronden Hamlet, heeft de
heer Verkade nader gebracht tot den toe
schouwer; niet hat minst door zy'ne heldere
conceptie en het op vele plaatsen zoo rake,
van-binnen-uit-lerende in zy'ne
eenvoudigeerly'ke creatie.
*."
Andere zeer belangwekkende voorstellingen
van het seizoen waren de verteoningen van
Vondei's Lucifer" en van Balthazar
Verhagen's Marsyas" bjj het gezelschap van den
heer Willem Boy'aards. Zeer belangwekkend,
doch, om hier boren eigenlyk reeds genoemde
of stra s nog te noemen redenen, minder van
waarde voor het tooneel. Verhagen'd Marsyas"
bleek ontegenzeggelijk tooneelkwaliteiten te
bezitten, maar zou, had de muziek van Alphons
piepenbroek er niet zulke ontroerend schooae
innerlijke kanten aan gegeven, allicht als
uiterst mager zijn gevoeld.
Wat Vondel betreft wjj bljjven ook
na de meer dan honderd opvoeringen van
A.dam" en Lucifer" tot hen behaoren, die
Vondel's beteekenis voor het tooneel niet
groot achten.
Anders das bjj Shakespeare", zal men
Vondel het wezenlijkst kunnen genieten bjj
de lectuur; het ware dan, dat een bizonder
voordrachtskunstenaar, die met de «choinheid
van het vers vertrouwd is, hem met eerljj ka
middelen door de stem doet herleven.
Het vers van Vondel is veelal in zichzelf
compleet; in dien zin, dat het niet deel worden
kan van een e plastische uitbeelding. En boe
weinig dramatisch deze groote dichter voelt,
bljjkt het sterkst bjj opvoering. Zoo bleek
dit ook, sterker dan bjj de lectuur, tjjdens de
voorstelling van Lucifer". Wie bad niet ten
slotte Lucifer en Michaël tegenover elkaar
willen zien geplaatst, althans het werk willen
zien slmiten met een weeklacht van Lucifer,
in stede van met Uriël's, inderdaad zeer
schoone, epiek? Eigen)jjk voelde men het
eerste reeds als eene
noodzakelykheid.
De belangrijkheid der voorstelling ontleende
deze voornamelijk aan het feit, dat den
kunstenaar die o.a. de groote zaal van het
Bondsgebouw A. N. D. B. schoon en zinvol
versierde, in de gelegenheid was gasteld de
uiterljjke verzorging op zich te nemen van
een werk van weer zoo geheel anderen aard
dan Marsyab". Maar hoewel het wisselend
beeld der vertooning ons zeer heeft geboeid,
wühebben door deze Lucifer-voorstelling
toch ook nog weer eens de stelling bevestigd
gekregen, dat de tooneelleiding de verzorging
van een zoo belangrijk deel van het geheel,
als decor en costuum, slechts binnen zekere
grenzen aan een tweeden kunstenaar kan
overlaten. Want hoe gaarne men de aan
kleeding" van Lucifer op zichzelf ook mocht
zien, voor den Hollandschen toeschouwer deed
zij wel niet als Spanisch" aan, maar leek zjj
toch wel eenigszins Italienisch" (nog minder
wat kleur, dan wat compositie betrof) bjj
den Hollandschen Vondel. En dat de schilder
Roland Holst zeker niet in de laatste plaats,
en misschien wel bjjna uitsluitend, aan het
picturale had gedacht, bleek o. a. daaruit,
dat hij de vrouwen ook vrouwekleêren
had aangetrokken. Hoewel in dezen hemel
geen vrouwen heeten aanwezig te zjj n, was er
zeker niets tegen, dat de heer Roy'aards een
aantal der grootere en kleinere rollen
bezet had door vrouwen. Integendeel: in het
klankgeheel zonden de etemmen zeer goed
kunnen doen tegen elkaar, en de
vrouwestem (een hoogere hier, een lagere ginds)
leek ook meer geschikt voor sommige par
tijen dan de mannesten!. Doch de uiterlijke
verschijning der hemellingen, costuum en
coifftmr, had naar onze meening niet een
vergchil van sexe moeten aantoonen.
Bij de voorbereiding tot de
Marsyas"voorstelling had de regie ook meer leiding
in de beteekenis van steun kunnen geven
aan den, nitteraard met het tooneel minder
vertrouwden, verzorger van het uiterlijk".
Wjj behooren volstrekt niet tot hen, die, op
principieele gronden, het decor van den heer
Roland Holst voor Marsyas" hebben ver
oordeeld. Wij gelooren niet, dat by' de ver
tooning van een werk als Marsyas" een
decor zou kunnen worden gebezigd, dat
saamgesteld was volgens de principes van den keer
van Meerkerken (principes door hem te dezer
plaatse en elders uiteengezet). Wjj hebben
het achterdoek al bizonder mooi gevonden
en illnzie-wekkend. Maar hoeveel meer had
het tooneel kunnen leven, had het licht
kunnen hebben gebracht afwisseling;
hoe veel, by'v., zonden bjj sommige
tooneelen goed geplaatste zonneplakken
hebben gedaan l Intusschen, niettegenstaande
de minder gelukkige bezetting van enkele
rollen, en niettegenstaande wjj meenen te
weten, dat in ket wond-der-verbeelding voor
Marsyas" de elfen nog niet bekend waren
met het bestaan van den heer Jacqnes
Dalcrpze, was de voorstelling er eene die men
bjj herhaling kon genieten.
*
Van de K.V. H«t Nederlandsch Tooneel"
had men by het optreden van' den nieuwen
litterairen adviseur verwacht, dat zjj ook
een nieuwen koers zon nemen, wat den
aard der stukken betreft. De waarde der
opgevoerde werken stond echter in het
afgeloopen seizoen niet veel hooger dan eenigen
tijd geleden. Behalve de als geheel minder
geslaagde Bahr, doch een Directie ly'kt
ons steeds verantwoord werk van een schrij
ver als Hermann Bahr op te voeren, al staat
het ook niet op de hoogte van zij a beste
werk; menigeen zal er toch gaarne van kennis
nemen, behalve Die Kinder" van Bihr,
voerde de K. V. slechts n nieuw werk van
beteekenis op: Menech en Oppermensch"
van Bernard Shaw.
Jan C. de Vos gaf in de eerste bedrijven
van Die Kinier" uitstekend spel. Maar noch
bjj de voorstelling van Mensen en
Oppermensch", noch bjj de reprise van De Koop
man vaa Venetië", voor Louis Bouwmeester's
jubileum, heeft de toeschouwer het kunnen
betreuren, dat de oogst aan goede stukken
by Het Neórlandsch" niet greoter wordt.
Zoowel voor het meer verfijnde werk als voor
het grootere tooneelspel en drama, ontbreekt
de goede tooneelleiding.
Wij mochten reeds verleden j aar batoogen,
dat in het algemeen naast den litterairen
adviseur behoort te staan een zeer bekwaam
kunstenaar-regisseur; dat het werk van den
litterairen adviseur wel van wezenlijk nut kan
zjjn ook bjj de eerste voorbereiding, bjj de
verklaring van het stuk als gekeel en van
het innerljjk vaa ieder der personen in het
bizonder, maar dat by' het ver-beelden, het
naar buiten brengen van het innerlijk, het
stuk in zy'n samenstel van roller, de man
van-het tooneel niet kan worden ontbeerd
Shaw maakt soms
vernnfcsbokkesprongen op de realiteit ver nuf
tsbokkesproogen niet, doch andere worden ge
maakt met... bokspooten maar e r i s
realiteit voortdurend onder al het werk dat
wij van hem kennen, en al de rollen erin
kunnen en moeten worden gespeeld.
De leiding behaort die realiteit te kunnen
vinden; zjj moet de menschen kunnen
vasthonden door Shaw's excessen heen; en,
kennende het wezen van deze menschen,
moet zjj hen voor het oog van den geest
zien leven op tooneel.
Wat was de vertooning bjj de K. V. van
den geestigan Saaw mat en fantazieloos.
Zy stond zoo geheel buiten de sfeer van het
atuk. Beter was de voorstelling van Wilde's
Een onbeteekanende vrouw", dat wjj niet
tot de goede werken zonden wenschen te
rakenen, maar de rollen zjjn conventioneel ;
zjj kunnen op de techniek worden gespeeld
en de beroemde paradoxen dragen zichzelf
al heel gauw.
*.*
Da Nederlandsche Tooneel vereeniging,
het gezelschap dat wy in zjjne oude samen
stelling niet zullen vergeten, omdat het ge
schiedenis heeft gemaakt; en hoe voortreflyk
heeft het zy'n taak: het naturalisme te brengen
op ons tooneel, vervuld!,?bleef den laatst en
tjjd wat kwijnend. Ean nieuwe combinatie
vormt een nieuw programma, zoo hebben
wij gehoord. Wjj wachten vol belangstelling
de «euen Taten" af en waaschen onzen ouden
vrienden veel goeds toe.
***
En om nu weer even terug te gaan: Een
hooge waarde hechten wy aan de techniek:
als, waarljjk onontbeerlijk, middel om tot een
gave uitbeelding te geraken .. niet van eigen
smart en toorn echter, doch van datgene wat
de speler als de binnenkanten van zjjn rol, ook
in verband met het stuk als geheel', heeft
gezien en gevoeld" schreven wjj. Louis
Bouwmeeester en Mw. Mann?Bouwmeester
beiesrschen de techniek van hunne kunst
volkomen en zjj zjjn machtige beelders van
menschen, menschen die zjj zoo sterk en
innerlijk weten te doen leven, dat de creaties
dezer kunstenaars soms mede groeien tot de
uitbeelding van krachten in den mensch
zelfs dan wanneer de schrjj ver minder hoog
staand werk had gegeven. Het werd vroeger
reeds erkend, dat althans de heer Bouwmees
ter niet al te veel eerbied heeft voor de pro
porties van het drama als geheel; maar
afgescheiden van zulke overwegingen, welk
een genot was het ook ditmaal weer zy'n
geniale creatie van Shylock" te zien l En
hoe sterk, innerly'k-echt van verschijning,
en van hoeveel hart, was ook nu weer zy'n
Jean Darlot". Wij hadden Bouwmeester's
Darlot" in een kleine twintig jaar niet
gezien; het beeld zon ia onze herinnering
allicht iets geflatteerd kunnen zy'n; wij on
dervonden geenerlei teleurstelling.
En mevrouw Mann. Naar aanleiding .van
beur Lonise van Heerde" in Haar Groote
Dag", tweede grootscheepsche niéuwe-creatie
der uitnemende tooneelspeelster in het
afgeloopen seizoen (de eerste was die van de groote
vrouwenrol ia Dreyer's Zeventien jaar"),
mochten wij voor dit weekblad een afzon
derlijk opstel schrijven. Sedert heeft zy' ons
ook nog de Vrouw Roth' in Schöaherr's
Geloof en Geboortegrond" gegeven, een
creatie die eveneens geheel op de hoogte
staat van haar kunst en kunnen.
Wy schreven reeds in het bedoelde artikel
over Msy. Hann ongeveer dit: Het kan niet
genoeg worden gezegd, dat een enkele
voortreflyke creatie geen voorstelling maakt. Men
kan er ons verder zeker niet van verdenken,
dat wij niet met warme belangstelling en
genegenheid sommige nieuwe Ie ven-wekkende
pogingen en daden volgen. (Zij brengen
daarbij in den regel ook betere
tooneelacbrijfknnst ten tooneele). Ook behoort men
onze andere echte tooneelspelere-kunatenaars
niet te vergeten. Maar goed zal het zjjn, telkens
weer te bedenken, welke eminente kunstenaars,
ook indien zy' met zeer groote buitenlanders
worden vergeleken, wij gelukkig nog steeds
in de Bouwmeesters bezitten.
FRANS MIJNSSEN.
, t
Joh.
Tat Svendsen's waardevolste werken be
hooren de orketileteende Zorahayda", zy'n
eerste *ymphonje, zjjn N oor scha Carnaval,
zjjn strjjkoctet n de viool-romance. De vraag
of ze den doof van hun componist zullen