Historisch Archief 1877-1940
No. 1800
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR
mee te doen everzien ala ten minste op het
kwalitatieve der vertegenwoordiging ook wat
toelicht was gebonden. Hierom echter
schyaea de suteütell«rs Tin de Roelofa-tentoon
stelling rich te weinig bekommerd te hebben,
want ze lijkt zeker eerder een samenraapsel
van allerlei werken, die toevallig voor de hand
kwamen en beschikbaar gesteld, dan op een
keurcoUeetie. Ia den catalogus zie ik van
de twee-en-zeventig" nnmmera er tien met een
sterretje gemerkt, wat beduidt, dat deze als
particulier eigendom 'niet te koop zijn. De
omstandigheid, dat van de*» zeer gebrekkig
den meester vertegenwoordigende tentoon
stelling, 'het o ver-o vergroot e deel koopwaar
is, geeft grond tot het vermoeden, dat het
uitgaande doel der expositie in commercieele
zichting is. Zoo'a pndei neming is nu-wel
op z'n plaats in de veilingzalen van een kunst
handelaar, maar mag niet voorzitten b\j het
arrangeeren van een tentoonstelling, die
?de pretentie heeft van een
vertezenwoordiging. Ik vrees, dat velen die een warme
waardeering voor Roelof* koesteren, nn wel
wat onvoldaan van hnn bezoek van den
li'arenschen Kunsthandel zullen huiswaarts
keera. En zoo tij nog indrukken in zich
bewaard hielden van een
Rtelofs-tentoonstelling in Arti, al lange jaren geleden, zullen
ze licht gaan twijfelen aan de juistheid hunner
waardegchatting van' dezen schilder, die..,
toch eigenlijk uit den tig d ie.
?Maar ze zyn dan nu wat van de wijs ge
bracht.
? Het is me opgevallen, dat in verschillende
bladen de beschouwingen zich bepaalden tot
eem praatje, om d» weiken heen, over den
flchilder, als geknipt uit een Lsxikon, terwijl
bon gevoelens van waardesring geen aanstoot
schenen te vinden in deze representatie. Maar
dl* vereering wat meer doorgrond, blijkt
toch maar betrekkelijk te wezen en de lof
slechts onder voorbehoud gegeren bq de
onvermijdelijke opmerking, dat Roelofs toch
overschadu <vd werd door grooteren, die
ui hem kwamen. Het bewijst dat zij on
aangedaan blijven voor wat achter den uitings
vorm de innerlijke, ethische, waarde van een
kunstuiting als deze uitmaakt. E a deze waarde
is juist van niet gering belang en had ik
gehoopt door deze tentoonstelling weer eens
gereleveerd te vinden. Want in onzen tijd
van moeizame bespiegelingen en vertwijfelend
zoeken naar richtige kunstformulea dat
misschien niet anders is dan een instinct
matig verweer tegen geestelijke verkwijning
is het verkwikkend weer eens een kunstvorm
te zien, die de klaarheid heeft van een gulle
ontboezeming. Momenten van ontspanning,
als een recreatie in de buitenlucht, is een
R :>elofs-tentoonstelling wel in staat te geven.
In het voorwoord, dat een uittreksel is uit
zijn boek, noemt de heer Jeltes de kunst
van de Marissen en van Weissenbrnch meer
emotioneel" dan die van Raelofs. Deze be
wering verwondert me van een schrijver,
die elders weer van goede inzichten over
dezen schilder blijk geeft.
Want emotionneel" is Roelofs' werk juist
in 't bijzonder. Zjj het dan in schilderkunstig
?opzicht minder beschaafd, ruwer zelfs rauwer
soms -dan die der genoemden. Zeker, hij heeft
ook aanvoeling gehad met de zoogenaamde
Barbizorihers, maar hnn invloed is op zijn
werk behoudens enkele uitzonderingen
niet zoo overwegend geweest, ah wel 'eens
beweerd wordt. Zijn schilderskwaliteiten
hebben een minder geavanceerd karakter.
Hij is'in zekeren zin altijd meer thuis ge
bleven, hij vertoont minder de manieren
welke het varkeeren in voorname vreemde
kringen aanbrengt, al sleet bij dan ook zijn
leven grootendeels in een stad, zoo
buitenETLNSCHAPPEUJKE
ZoirerMd van roelssl.
Mijn plan is ditmaal eenige eenvoudige
proeven te bespreken die met de eenvoudigste
hulpmiddelen te nemen zyn om uit te maken
of levensmiddelen zuiver of onzuiver, dus
geschikt of ongeschikt zijn voor ons gebruik.
Het il volkomen waar dat men vertrouwen
kan hebben -in de verschillende bestaande
inrichtingen voor scheikundig
voedselonderzoek, maar er komen gevallen voor dat een
korte zelfgedane proef meer waard is dan
het eenden van voedaelproeven naar derge
lijke inrichtingen. Juist bij het aanschaffen
van dadelijk te gebruiken en dadelijk te
?betalen dagelijks voorkomende
voedselstofien (en genotmiddelen) zyn de volgende
eenvoudige proefjes van practiache waarde.
Ia de eerste plaats komen eieren in aan
merking. Hoewel goede en bedorven eieren
bij 't eten ruim voldoende van elkaar te
onderscheiden zijn, is het aantal menschen toch
gering dat bij bet ongeopende ongekookte
ei al zien kan of de inhoud een genot voor
de tong zal zijn of ons voor langen tijd het
pure gezicht van een ei tot een pijniging zal
maken. De proef die hierbij te nemen is,
wordt in den handel regelmatig-en veelvuldig
toegepast zoo Jat men er voldoende op ver
trouwen kan. Er is niets anders voor roodig,
behalve het ei zelf, dan een brandende kaars,
?n een donker gemaakte kamer (elk hok is
reeds voldoende). Houdt men het ei tusschen
Fig. 1. HOK BEN VBBSCH BI KRUIT
MOKT ZIEN BIJ BB BI-PBOKF.
De tichtbare ruimte aan het itompe
boten-eindt it de lucktntimte in 't ei.
landtch als Brussel. Hjj is allereent, «n meer
dan eenig ander misschien, de hollandsehe
schilder van het hoUandsehe landschap, en
zijn jaarlijkgche verplaatsing van uit het
rumoerige wereldmUien naar de vreedzame
omgeving van de polders en weilanden van
zijne teimath" zijn zomersche studiereis
zal hem een .bij uitstek geestelijke
verfriasching zjjn geweest. Het verlangen naar
de streken,, waarvan de intimiteiten hem zoo
bekend en dierbaar waren, ondervond daar
door een durende prikkeling en verlevendigde
den drang naar ontboezeming. Zoo ia zijn
kunst ten volle de onbevangen uiting van
een hartsneiging, een warme herinnering aan,
of een oogenblikkelyke verlust!gin g in de
heimelijkheden, die schuilen binnen de wijde
horizonnen van ons hollandsche land; een
romantische gestemdheid ontsproot daaruit
natuurlij ker wijze.
Maar dan een romantische, of dichterlijke
gesteldheid van vollen adem en krachtigen
drang. En mag al zijn schilderwerk wel
wat te wenscben laten aan beschaafdheid van
voordracht en veredeling der kleur, het is
toch weer om den gloed en de rondheid der
nitzegging van die bekoring, welke uitgaat
van een begeesterd verbaal in niet zorgvuldig
gekoxn woorden. Zijn landschappen zijn soms
onrustig, door zijn voorliefde tot de momenten
van chaotisch licht en schadn wwemelen onder
de rustelooie aanzwelling van regenbuien, als
een flapperend spel van wolken, langs den
hemel. Maar hij heeft daarmee getast naar den
dramatiachen vorm voor de verbeelding der
bewegelijkheid van het vochtrijke hoUandsehe
landschap, als het schouwspel van het staag
vefspiegelen van glorend licht en zwijmelend
duister. Dat, wel al te schel dikwijls
dramatiseeren, van de lichteffecten, geeft aan zijn
werk den dracht van een ruime conceptie.
Nu zyn er hier zeker wel verschillende
werken die de kunst van Roelof* in al haar
gloed en kernachtigheid doen uitkomen.
Daar zijn van die fljnrige studietjes, als in 't
bijzonder uit zijn productie geroemd worden;
enkele zeer merkwaardige schilderijtjes uit
vroeger tijd als No. 63 en 72; dan een paar
grootere werken voldragen schilderijen, die
in hun milde uitvoering en sterke, zilte
kleuren, zelfs als een vol komene of glansrijke
vertegenwoordiging kunnen gel der. [n'C bij
zonder te noemen koeien die in !t water staan
en watermolen No. 26. Daarnaast enkele
interessante studio's in 't buitenland geschil
derd, opmerkelijk om een op het groote aan
gelegde» bouw van vormryker landstreken.
Maar 't ia jammer dat er zooveel
middelmatiga by ia; en juist dit middelmatige had
geweerd moeten zij a, als storend voor het
overzicht van zulk gezond, krachtig en innig
werk, dat de eerste herleving beduidt van
de moderne hollandsche kunst.
Buiten Roelofs exposeert de Larensche
Knnathandel een aantal schilderijen van den
belgiacben marineschilder Louia Artan. In
tegenstelling met den Hollander ligt de
hoofdwaarde van deren in zekere verfijndheid
van technische eigenschappen, die net
verscbijnsel is van een bepaalde richting en tijd.
De kleur heeft wel bekoring om een zilver
achtige blankheid; de teekening heeft iets
breeds, doch zinder de grooteche gestrektheid
van Danbigny. De palet mes-techniek werd
door dezen schilder veel aangewend, en ont
aardde wel wat in een manier.
W. STEENHOFF.
iiiMiiMMiiiiiiMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiMiiimi
Fig. 2. MELK PBOEF.
Goede melk vormt een druppel die een
tijd blijft hangen; dunne melk of ver
dunde melk vormt geen druppel of hoog
stens een die dadelijk afvalt.
oog en kaars vlam, dan moet een goed versch
ei een duidelijk zichtbare Inch t ruimte
vertoonen aan den stompen kant van het ei.(fig.l).
Deze ruimte mag niet al te groot zgn als
het ei zeer verach moet zijn; is het minder
verach, maar toch nog goed, dan word t.deze
luchtruimte grooter. De rest van het ei moet
echter in elk geval doorzichtig, vlekkeloos
wit zijn. Ij het ei bedorven dan is de lucht
ruimte niet goed te zien, terwijl de rest van
het ei overal donkere vlekjes vertoont b
deze proef. Heeft men aenige handigheid
gekregen dan zal men merken dat men met
helder daglicht en een goede manier van het
ei zóó vast te houden dat men ge en last heef t
van het omringende licht, ook al voldoende
zekerheid kan krijgen van de goede qualiteit
van het ei.
Een tweede proef betreft de melk. Niet
alleen het met water verdunnen van melk
is voor ons de reden om de melk te onder
zoeken maar de qualiteit van de melk zelf
is soms, zonder verder geknoei, reeds niet
goed genoeg. Behalve de smaak, die een
voornaam punt is en die dadelijk te onder
zoeken is, komt pok het roomgehalte der
melk in aanmerking. Om dit te onder
zoeken kan men de melk langen tyd rustig
laten ataan, maar als men sneller wil beslissen
dan moet men een dikke, reestvrije breinaald
nemen en over een lengte van minstens vjjf
centimeter in de melk steken. Daarna houdt
men de naald stevig vast in schuinen stand.
(fig. 2). Ig de melk van goed* qualiteit dan
zal zij langzamerhand aan het naald-einde
een druppel vormen', die vry lang zal bly ven
hangen. Is echter de melk van slecht
gehalte, dan zal er by deze proef óf geen
ei
L Suze Sotertwn. Zij lijkt mij steeds Jde
Hille Babbe onzer schilderkunst; ruig, en
niet zonder diepte; kleurrijk en- toch niet
edel; soms met toover, maar deze nooit als
een geheel op het schilderij. Zjj is een eigen
aardig weien Haar belangrijkheid komt uit
een diepen hartstocht voort; haar kleur ge
tuigt steeds van dexe. De gchilderes heefc de
vrouwelijke eigenschap in de uitingen harer
kracht de gratie te verliezen, welke gratie
niets anders is in zulke gevallen, dan natuur
lijk getoonde kracht; een uiting zonder
oscentatie.
Dit is wat altijd opnieuw me treft bq het
bezien der tentoonstellingen van zulke, en
hare werken. Maar wilt ge dit niet ie zwaar
nemen (en inderdaad zij a we sinds lang ont
wend zulke opmerkingen, als ik maakte, te
laten gelden) dan blijft er plaats voor veel
waarJeering. Het verband ? met Breitner is
in sommige schilderijen duidelijk. In 't
onderwerp vindt ge een gemeenzaamheid
met hare tydgenooten. Dit zijn dingen eren
natuurlijk, als water dat naar beneden loopt/
Maar wat is er nog meer in haar ? Za heeft
de onberedeneerde en primaire genegenheid
voor haar verf en voor hare kleuren, die
een moeder bezit voor haar kind. Zjj btzit,
als de andere. En in dit gevoel van bezit
rijzen vele oude en zeer oude gevoelens en
hartstochten méo?. Daze gevoelens zijn
niet scherp gedefinieerd (baar kunst leeft
niet in bewustheid, en in den droom
die na de bewustheid komt) en ie zgn niet
uitgeplozen tot fgoste geestes-nitepruitsele.
Ze sjjm ruig en rul. In de klenrspelingen van
haar vindt ge een dnisterte, als in een
doorwoelden akker zit" vóór het broodbrengend
zaad er in is gestort. Er is iets zér van de
zware aarde aan haar werk. Ook dit is in
hare portretten. Ze zijn geen pgycnologie
van den afgebeelde en van de ccuilderes,
in n gettollen. Het zijn afbeeldingen
bovenal van de schilderes; haar ziel alleen
vindt ge er (of zoo goed als uitsluitend) in
weerkaatst. De diepere twee-heid is niet be
reikt. Het is een eisch aan deze subjectieve
niet te stellen. Ik weet bet. Maar ook dit
dient geconstateerd. Zjj bezit vermogen ten
slotte het niet om alles in n lichtval te
houden; in een zelfden licatvloed zijn leven
te laten vieren. Maar naast haar ge-eerd
stilleven, dat ik vroeger prees, was er
andere diepte te vinden in sommige der
schilderijen die ik het laatst zag (btf
K.eikamp, de Haag); spinsers etc. Zjj waren zon
der een procéaé(dat ze vel bezit) groot en met
iets van den eenvond, van een gr o 3 te waar
heid gegeven. Winst ware zoo alles zoo kon
worden!
Israël» tentoonstellingen. Het ligt in den
loop der dingen, dat, als eer-betuiging, een
aantal tentoonstellingen van Israels gehou
den zullen worden. Te wenschen is, en te
hopen.tevens, dat deze dan ook in dien zin
zullen worden ingericht; dat ze het beste,
bet sterkste, het meest van licht doomend
en dampend werk zullen te zien geven; dat
dit eenige richtsnoer en juiate lijn van doen
zal zijn. Een groot aantal werken zullen dus
te zien gegeven worden. Het is te hopen dat
tegelijk een aantal gegevens voor goed
mogen worden vastgelegd". De katalogus
van iedere tentoonstelling bevatte dus, naast
een goede inleiding, zoo mogelijk de bekende,
of vastgestelde namen of geve namen die
van dan af mogen gelder. Zoo worden opge
nomen de grootte (hoogte en breedte); aan
gegeven tevens daek, paneel, etc. Waar de
handteekening sta, worde vermeld; en het
druppel gerormd worden, óf de.druppel, die
zich nog vormt, blijft niet nangen maar valt
dadelijk va», de naald af.
Verfolgeng komt de boter aan de beurt.
Hoewel men zonder bezwaar goeie
p'antenboter gebruiken kan voor verschillende doel
einden, is het toch hoogst onaangenaam als
men voor goede boter betalende, margarine
krijgf. De controle is echter weer zeer een
voudig. Een klein kluitje boter wordt op
een grooten lepel gelegd en boven een
spiritusvlam verwarmd; eem gewone lamp of een
gasbrander ia ook wel te gebruiken. De boter
smelt en gaat koken; zuivere boter zal zich
zeer kalm gedragen en talrijke kleine
echuimbelletjes maken. Margarine en dergelijke
knnetboteraoorten echter gedragen zich veel
woester; 't kokende goedje sputtert en
knapt net alsof men levend hout brandt.
Koffi9 wordt ook nog al eens vervalacht,
vooral de reeds gemalen soorten, maar ook
hier is het bedrog spoedig te constateeren.
Terwijl het onderzoek met een vergrootglas
ook al heel veel leert, ia echter een leng
niet steeds bij de hand. Esm glas water is
echter wel beschikbaar (&*. 3); strooit men
een half lepeltje der gemalen koffie uit op
het wateropoervlak dan zal de zuivere
onvervalachte koffia door haar hoog olie gehalte
op het wateroppervlak blij ven drijven, terwijl
slechts enkele korrela naar den bodem zullen
zinken. Daarentegen zullen vrijwel alle
vervalschte soorten dadelijk zinken, terwijl
bovendien de aanwezigheid van cichorei blij Kt
uit het feit dat het water onmiddellij k donker
gekleurd wordt. Is de kleur erg donker dan
19 er zeker meer cichorei dan voor den ge
bruiker gezond ia l Zuivere koffie zal het
koude water geen kleur geren, tenzij het er
zeer lang mee in aanraking ie. Gebruikt men
b\j deze proef verschillende
kunat-keffie"soorten, die geen koffie mogen bevatten, dan
zal men herhaaldelijk bemerken dat er toch
echte koffie in aanwezig ia. Het ia zeker op
merkelijk dat men geen koffie krijgt als men
deze juist hebben wil, en dat men jaist wel
jaat van ontstaan; anders blijve dat van den
aankoop door den .eersten kooper niet
verholen. Zoo zullen een aantal nuttige din
gen kunnen verkregen werden, die in goede
handen, den ziels-loop van dezen schilder
zullen helpen constateeren. Deze dingen zullen
nooit weer zoo gemakkelijk te benaadren
zijn als on. De groote verspreiding van het
werk, ? door Israels gemaakt, kan voor den
studeerende in zijn effect verminderd worden
zoo dit geschiedt, wat ik voorstelde, overal,
waar de tentoonstelling gehouden zal worden;
dus niet alleen hier, maar ook in Engeland,
en zoo er gelegenheid daartoe mocht gegeven
worden in Amerika en in Duitschland. De
dateering van vele der werken zal kunnen
gevonden worden in de boeken der kunst
handelaren; mits deze hun
aanteekeningen hebben zullen doen vervolledigen door
een photo van het beschreven werk. Het
secundaire eener levensbeschrijving zal op
deze wijze, zonder vele moeiten, behalve die
van eenige metende ea waar-nemende zorg
vuldigheid, bereikt worden, en ten bate van
den weetgrage gesteld worden. Nog eene
wensen blijft: dat voortaan deze notities niet
mogen genomen worden na den dood alleen,
maar telkens, bij iedere groote tentoonstelling
van het werk der belangrijke schilders.
Ik heb meermalen geschreven dat zoo
by het leven der voortbrengers handelende,
het type kunsthistoricus, die alleen door zijn
verzamelkracht waarde krijgt, verminderd
zal worden; dat de aesthetici, de aangewe
zen beoordeelaars, de kritici, hartstochtelijke,
koele, welbewuste en snel ontroerde, uit dien
gevonden voorraad van data hun stelsels
zuiver zullen kunnen constmeeren.
PLASSCHAERT.
?Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
In de achttiende eeuw was men het oneens
of Nieuwjaarsdag al of niet een kerkdag was.
Wijlen de Doopsgezinde predikant J. Hartog
heeft er op gewezen in de behandeling der
Spectatoriale Geschriften van 1740?1800.
In 1750 werd de Nieuwjaarsdag in Zeeland
en te Amsterdam nog niet kerkelijk gevierd.
De Nederlandsche Spectator verdedigde dit.
De voorstanders van den Nieuwjaarsdag als
feestdag, waren gewoon zich o.a. hierop te
beroepen, dat hu het octaaf van 's Heilands
geboorte kon heeten. Maar de Spectator meent
te moeten opmerken, dat de instelling van
het Kerstfeest op 25 December geheel wille
keurig was. Want waarop berustte dit?
Misschien alleen daarop, dat wij in oude
jaarboeken achter 25 December lasen
N. I. 8., hetgeen beteekende: Geboorte
der onoverwinnelijke Zon" Natalit Invicti
SoKs, die dan weer, begon op te klimmen
tot haar zomerhoogte. Maar men verkoos
er van te maken, Nalalis Jeiu Salvatoris, Ge
boortedag van Jezus den Behouder", en stem
pelde zoo een heideneen feest tot een chris
telijk. Hij wijst er ? verder op, dat de 25e
December, als geboortedag van Jezus, ook
volstrekt niet sluit met hetgeen verder door
de Evangelisten wordt verhaalt; dat de
herders in dat jaargetij n!st des nachts met
hunne kudden in het open veld waren, en
't met het Paascbfeest nog zó a koud was in
het Joodache land, dat «en zich t>y het vuur
moest warmen. Maat", zegt de Spectator
tot zijn vriend, met wien hij op zijne kamer
o rer deze zaak handelt: ik wil u laat en hooren,
wat er wegens deeze herders in een oud
Nederduitseh Paasionaal, te Ter Goude in
koffie krijgt ala men hen niet wil hebben.
Ten slotte cacao. Zetmeel is een zeer ge
zocht vervalschings-middel. Maar ook dit is
vry snel aan te toonen. Wanneer men een
lepeltje van het cacaopoeder in een kopje
doet en men giet er een beetje koken d-heet
water by, dan wordt de vloeistof merkbaar
dikker ala er zetmeel in het poeder geseten
heeft, terwijl het dikker-worden niet merk
baar ia by zuiver cacaopoeder.
Alle hier beschreven proeven zy'n voor het
dagelykscb. gebruik luim voldoende, ai zou
er van wetenschappelijke zijde nog wel een
en ander op aan te merken en bij te voegen
zijn; alle vervalachingen zijn er stellig niet
mee te vangen. Daarom voeg ik er nog een
proef" bij, waar niet veel op aan te merken
ia en die van groot belang kan zijn. Het
onmisbaarste voedingsmiddel" is zuiver
water. Terwijl dit dikwijls wel te krijgen ia,
ia echter een even zuivere drinkbeker niet
bij de hand. Publieke drinkbekera zyn nooit
te vertrouwen; een eigen drinkbeker ia niet
altijd dadelijk bij de hand, tenzij men er een
maken kan. Wie een of hoogstens een paar
maal de volgende herinnering aan Fröbel
oefeningen opgefrischt
heeft, zal er wel een a
gebruik van kunnen
maken, zonder de hand
leiding erbij.
Neem een vierkant
stuk papier, waarvan de
zijden ieder ongeveer
twee decimeter zijn (een
andere maat is ook
bruikbaar, maar de hier
genoemde geeft de beste
resultaten). Ze flg.
4. ABC D ia het stuk
papier (I); vouw dit om
langs de diagonaal DC,
zoodat het hoekpunt A
op B komt te liggen
(II). Vouw vervolgens de
hoek D om, zooals III
Holland 'gedrukt anno 1480 bö-Gheraert Leeu,
gevonden wordt, waardoor ik in mfne ge
dachten bevestigd ben.
Hier vind ik o. a. in: Dra LEGKNDE VAN
DIE QHBBOEBTBNIS8K O»S HEBBN «HSSU CBISTI,
het volgende: '??'?'..;???
In der tij t soe waecten die har
ders op haere endden, also ai
pleghen twee werven des.Jaers;
in den lancsten en in den
corsten nachte. wnt weineer hadden
die heyden en manier dat s i tel
ken als die t r o e n 1) keerde dat is
in désomer, omtrent sint jan
baptisten daghe. en in den winter
omtrent karsavont. dat si dan
plagken te waken des nachtes
om die eer van der sonne. En
machsciea dese ghewoonte was
op ghecomen onder den joden
van den heydenen die omtrent
hen w o en d e n."
Dit laatste" merkt de Spectator op
wegens de Jooden is valscb, al «o dat volk
na de verlossing uit de Babylonische gevan
genis zich nergens zo zorgvuldig als voor '
afgoderijen heeft gewacht.
Wat 4en heidenen belangt, het is bekend,
dat die der Zon eer bewezen, en naar allen
schijn ook des nachts ten tijde haarer
wendinge, zo des zomers als des winters, met
grooter plegtigheid."
lis nu op deie droggronden de dag van
't Kerstfeest eans was vastgesteld, moest die
der be&nijdenisee noodzakelijk ep den eersten
van de Roomsche jaartelling vallen, en hier
om kan Nieuwjaar ook het Octaaf van
Kersmisse genoemd worden."
Hiernaar moesten alle feesten, die daar
als van afhingen, regelmatig worden geschikt,
waarvan ik er slechts noch ue, namelijk die
van Maria's reiniging uit hetzelfde Paaeionaal
voortbrengen zal, omdat daaruit mijne mee
ning nog grooter licht erlangi."
Dus spreekt het VAN ONZBB LIEVER
VROUWENDACH TE LICHTMISSE.
Die van roemen plaghen oec in febrnario
offerbande te doe febrne ende anderen goden
van der hellen voor dye sielen haer voor
vaderen dat si hem goedertieren souden
zijn ende al dien nacht soe loefden sise
ende waecten met waskaersen ende ? met
barnende fakkelen. Ende omdat swaer is
oude ghewoenten te laten. Soe verkeerde
Sergius die paus deze ghewoente ten besten
dat alle dye werelt doer dye Kersten op
deaen dach om die eere van onser vrouwen
alle jaer draghen souden barnende wyende
kaeisen, dat dus die feesten bleven souden
staende met dat mense in een ander meninghe
doen soude."
De Spectator gelooft, omdat Sergins van
987?701 Paus was, en hij eerst den
Vrouwendag heeft ingesteld, dat men ook veel later
dan in de vierde eeuw begonnen is met het
feest van Jezus geboorte te vieren.
Inderdaad is het Kerstfeest" in de plaats
gekomen van het,feest der onverwinlijke zon."
£n werkelijk kon in geen geval de Nieuwjaars
dag gelden als de dag, waarop Jezus besne
den is. Dat was het wat men in 1750 bewees,
ter verdediging, dat men van Nieuwjaarsdag
geen kerkdag maakte.
J. H. R.
1) Wending. Denk aan Zonnewende".
aangeeft, zoodat de rechterkant van deze slip
ongeveer rechthoekig staat op AC. Dan moet
men hoek C zoover omvonwen dat het punt
C op E komt te liggen, (IV) Vervolgena neemt
men de hoek A (de daaronder liggende hoek
B laat men nog liggen) en vouwt hem om
volgens de lijn EF, waarna men
hem.gemakkelijk in de dubbelplooi C kan steken (V).
Eindelijk wordt hoek B achterover gevouwen,
ook langs EF, waarna men den beker langs
EF kan openen (VI). Da zoo gevormde drink
beker ia, als 't papier zuiver was, ook zuiver,
terwijl de rand van den bekermond overal uit
dnbbelgevonwen papier bestaat, zoodat men
geen gevaar loopt de lippen te snijden met
de papierranden. Een beker van gewoon
papier is goed genoeg om gedurende een
tiental minuten water te bevatten, eer dat
er gevaar voor lekkage is. Is er steviger
papier gebruikt, dan krijgt men natuurlijk
ook een resultaat dat langer duurt.
P. VAN OLST.
Fig. 3. KOFFIE-PBOEB.
Zuivere koiüe (recht») drijft «p het water, dat helder
blijft; vervalscMe koffi» zinkt (linkt) en kleurt het
water dadelijk donker.
_2T
Fig. 4. HET MAKEN VAN EEN ZUIVBHEN DRINKBEKER UIT PAPISR.
Voor de verklaring: zie bijgaand artikel.