Historisch Archief 1877-1940
?s
I
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1806
bier wel bereikt; het gebeele tafereel in
, weierkeerige overgangen en ver vloeiingen
uit de hoofdkleuren van cobaltblauw,
endminmgeel en lüapaarach blijheid en ruimte
sjmboliaeerende kleuren is lerend in
lichtrtflexen van een OBStcffeljjkheid. als de
weerkaatsande en uitwisselende lichtbronnen in
een kristallen kom, -een perpetuum mobile
van Hout geljk.
Dit een en ander heb ik opgeteekend bj]
m|n bssoek aan de Utrecbtsche tentoon
stelling van decen kunstenaar, wiens werken
«el dikwijls tot critiek uitlokken, doch die,
buiten «jjn ongemeen talent, zoo merk
waardig is om Ejjn weikdadigheid en ZQU
ambitieuzen geest.
De tentoonstelling blyft geopend tot 18
Februari,
W. STEESHOF?.
Inziet in ie Hoofdstad.
Da»Heldenleben.
Elk eerste idee voor een kunstwerk
veriflst den vinder in een toestand van t x iltatie
en de nenscti ia zich bjj zuice gesteltenis
immer geljjk in sjjn diepste wezen. Men
torat dit aan door voorbeelden van meesters,
Depiéa, Lasso, Palestrina, Bach, Mozarr,
Beethoren, Brncküer, die allen hun eigen
oer-steouningea hertongén tot den dood,
hunne werken velschillen enkel in kleur,
rang van volkomenheid, ervaring e. d., doch
- het geheimzinnige brandpunt van den maker
biyfi a-zelfig, 't «al slechts bleeker glanzen
of glooiender._ Ik twyfal niet of men merkt
dit ook op bij de vertegenwoordigers der
andere kunsten, noch dat ik spreek over een
bekend feit, al verirjjt men componeerendeu
tjjdgenooten meermalen dat ay zich her
halen." '
Wanneer nu Bichaid Stranss (bij wien
ieder den centraat-klank wel boor) afwijkende
typen (Maebeth, Don Juan, TJ1 Eulensplegel,
on QuixQte, Zarathnstra) die ook. hun
ingeboren leren bezitten, tiacht te her
scheppen met behulp der tonen alleen, dan
moet daaruit ontstaan:
eeae botsing maschen twee psyeb.ee, waarbij
de Iqdeiykste terugdeinst;
de schennis van een type;
de evenheid of effeuing van meerdere
openbaringen van het leven in zijn verschei
denheid, (tten zal zeggen: ziedaar de een
heid herleid; dit. schijnt me ecnter simpeler
bereikbaar i onder analyaeerende verscheiden
heid van titelende .opschriften.)
de aftakeling der geestelijke hoedanigheden
van een type, omdat deze als concrete be
grippen onuitsprekelijk zijn in muziek; (ook
afraakten ze den componist;)
de overwoekering van het karakteristieke",
waardoor hij de Biel wil redden in de phases
van het lichamelijk, leven, wat hoogstens een
schjjn-leven wekt;
de heerschappij van het Gazonde Verstand.
Zoo staat hij ous in strijd tegen zich zelf
en tegen .sjjne Herscheppingen, welke bü,
ze beeldend als menach en niet als
menscakeid, verminkt in haar schoonste hoedanig
heid, en dubbel vervlakt door hen te
vernni?eMjken ia begrensde tafereeltjes, die des te
hinderlijker aandoen daar men ze moeizaam
en meV, tegenzin gewaarwordt in den
onbegrensden klank.
Onder deze omschrijving valt slechts
g«deeltelflk Das Heidenleben", antobiograpuie,
direete belijdenis en zelf uitstraling. Toch
ziet men opnieuw, dat hij evenmin in deze
compositie naar een graadje objectiviteit
tracht. Btranis stelt niet enkel voorop den
soortnaam Held, hij voert hem door allerlei
phantasie-bestrikkende lotgevallen van vtq
nnchteren aard. Omdat een muzikaal thema
symbool wordt, waardoor visie en observatie
van datgene wat men schildert door het thema,
niet verandert, zoodat de aandacht gefasci
neerd bluft door den et r sten vorm van net
beeld en zich daarran niet verwijdert, om
deze alledaagsche reden is het voor den
programma-mngicna van gewicht eene bijbe
doeling te weren, of ten minste perspec
tieven open te laten, of zoo te scheppen,
dat niet het immer-terug»eerende tnema
symbool is, tot welke vrijheid Debusey 0.7.
geniaal wist te stijgen. De momenten waar
Richard Suranss klom tot deze hoogte, Der
Held, Des Helden Walstatt, Des Helden
Weliflacht nnd Vollend nu g, zijn meesterlijk
en indrukwekkend.
De andere helft van het symphonisch
gedicht is echter veel langer en zwakker.
Das Helden Widereacher" (No. 2) werd tam
geconcipieerd, opbouw en ensceneering van
dit tooneel zijn ie weinig dramatisch, de
fluit geef t. nooit den. indruk sehr scharf und
spitiig", het qnintr parallellen-motief is wel
een geestige inval, parodie op de academici
en effectvolle terugwijzing naar paragraaph 2,
Von den Hinterweltleru" uit Zarathustra,
maar te goedig en gemoedelijk, de tegen
standers impieesioneeren niet, «n dit is te
ernstiger fout, daar de auteur hier den knoop"
legt van zyn pa i gt exposeerde schouwspel.
Motiveeren ze soms den gigantischen krijg?
niemand zal dit beweren; men begrijpt dan
ook niet waarom de Held een zoo spoedig
en droef Graflied aanheft.
Over 'c intermezzo Des Helden Gefahrtin"
schrijven zelfs Stianss' vereerders ongaarne
commentaren. Dat hij hier
viool-concertcadensen componeert in den Bruch-stijl ia
al onaangenaam, maar dat deza cadenzen
eéne juffrouw beduiden, die zich vrooljjk,
lichtzinnig, sentimenteel,vriendelijk of «ij vet d
(toelichting van den anteui) onder ondt met
dea Held, die biddend antwoordt in dompige
bas-melodUën, het idee schijnt me jammer
lijk. Hoe verdoolde Straues tot znlken wan
smaak? Want men vraagt zich helaas af:
Waarom kronkelt en krimpt de Held voor
het mndkaal-vooze dametje? en andersom:
waarom is dat spichtige wijfje zoo verduiveld
koppig tegenover die heldenfi.nm? Stum
perige emanaties van een eindeloos duo t
Doch zulke indrukken komen en gaan en
men beklaagt de verdwijning niet.
Daar nadert de hooge en liefelijke schoon
heid der Scèae d'amonr, van welke men
vergetelheid hoopt; maar schielijke
klanksidderingen breken den droom, men rust,
en opnieuw schrikt die regelende schal, de
verwenschte bewustheid beklijft. Dan het
onafiienbare en oneindige orgelpunt, dat ik
bewonder boven alles wat Strauss schreef,
en de trompetten-fanfare. Ik w«et wel dat
't de Leonore-sitnatie is in de derde macht,
maar ik onderga de mateloos geheven sensatie
van: ket luisteren. Nu de kiijg, die beklemt
?iet krankzinnigen angst, mmiek die men
vreut, omdat ze macht heeft, doch niets laat
dan ontzetting en grenselooze wanhoop. De
Friedenswerke" stellen teleur; emotie is
onbestaanbaar ratst zulke n fl >xte, en waarom
schiep Strauss geen toekomst- visioen in plaats
van die rt-trospeciieve parade? men hoort
weerklanken uit de Scène d'amonr, de harp
speelt het heldenthema, cor anglais
vertoovert het tot pastorale, de paakenslagnn gonzen
de vroegere onstuimigheid, de violen be
ginnen een evocatie van k*lme heerlijkheid,
ik denk dat hy sterven wil in vuur van
goddelijk rustige beschouwing, maar eens
klaps rinkelen er bekkens en voor men 't
betreuren kan is de schrikbarende krijg
hernomen.
Zoo wordt men gesl'ngerd van Ooat rair
West en de tijd moet leereo, of deze
vredeloose inconst qienties de passies vaa den
geest durend sullen stillen Extase beteekent
niet opjj en uit den lichamelükrn slaap en
schoouaeid bestaat niet uit ptysieke
apocalypsen, noch in mengeling van onsterfelijkheid
en dood.
Het is Willem Mengelbergs oude roem dit
werk met al zjjn complicaties en grillig^eien
in zich te heboen opgeiomen en 't uit het
hoofd te dirigeeren met onwankelbare zeker
heid; ook het orches-spel was bewonderens
waardig, over de uitvoering kan ik dus
zwijgen.
MATTHIJS VERMEULEN.
. Een Tontis m lm alten Fritz".
In een katholieke kers in Silezie wordt
telkens zilvereeld vermist, dat degeloovigen
de Heilige Maagd als dankofler brachten.
De koster verdeokt^hiervan een soldaat, die
bjj elke godsdienstoefening de eerste en de
laatste is. De soldaat wordt gevat, en men
vindt het dien dag weer vermiste zilvergeld
in zijn zak. .Hy ontkent echter den dief «tal:
Ia grooten nood heb ik me tot de Moeder
ods gewend," zegt hy, en toen beeft ze
me zelf dit zilvergeld t bun gebracht."
De man wordt veroordeeld door den krijgs
raad, en het vonnis ter onderteekening aan
den koning gebracht. Die laat eenige katho
lieke geestelijken roepen en vraagt ben, of
volgens de leer hunner kerk zulk een wonder
tot de mogelijkheden zon kunnen behooren ?
J«,"8eggendegeesteHjken,?'tisbe8tmogeUJk."
Nu plaatst de koning het vo gende onder
schrift onder het vonnis van den krijgsraad:
Ik scheld den bewust en misdadiger zjjn
straf kwijt, daar hy zijn diefstal blijft ont
kennen, terwijl de theologen van zjjn kerk
verklaren dat zulk een woader niet onmo
gelijk is. Maar in de toekomst verbied ik
hem, op «traffj van vrjjheidsberoovinp, ooit
weer iets aan te nemen van de Heilige
Jonkvrouw of eenigen anderen Heilige."
8.
In ie Kt.it
Het boerengediert'
Spuwde ongemanierd
uit zijn hout'rige kakei.
Een priester, grrjs oud,
Stond, stijf in het goud,
Vele buigings te maken.
Schoon Betteken dacht
Aan de lol van den nacht
En aan verdere zaken.
Doch hield haar fatsoen
BÜ't vormelijk doen
Van krnizekens maken.
Maar geen in wiens ziel
Eén dauwdroppel viel
Van loui'rende krachten.
't Was vorm en niets meer,
Gedraai heen en weer
En ijdele prachten.
Slechts n: 't was een wijf,
Met een vod m haar Ijjf,
Zich bukkend naar voren
Met een rug als ten brug
En een droogdorren kuch,
?Lag in aandacht verloren.
O Kvkljjke pracht,
O misb'lük geslacht,
O mensch'lijk geloovenl
Van al wat ik zag,
Van ene slechts, ach,
De ziel steeg naar Boven.
PKERKB OEN BELQ.
Cbarirari.
Er kan wel eens een onaangename lucht
bangen in onze slecht geventileerde kerken.
Het is echter niet hierop, dat de inzender
in het Oen f. Wbl. doelt, die schrijft :
Of men dan al staande zingt of knie
lende bidt het is een stank in Goda
neusgaten."
Waarêm de gezanten geaccrediteerd teordtn.
Wegens verhindering van B.M.om hem
te ontvangen, heeft de gezant heden zijne
geloofsbrieven overhandigd aan den mi
nister van bnitenlandeche zaken, en is
hij geaccrediteerd." (.V. v. d. D.)
Hoe men goeierenwagen»in beweging brengt.
Toen deze bagagewagen eruit was,
werden door de wet der traagheid de
andere goederei wagen s van den trein
opgeduwd." (O. H. Ci.)
En het hangt af van den geest van
breed- tn voornitziendheid waarmede
onze vroedschap zal zijn bezield; van de
verantwoordelijkheid welke zjj beseft."
(Hol).
Dit samenvattende zou men kunnen zeg
gen : En het haigt af van den geest van
breed-, vooruitziend- en verantwoordelijkheid
van de vroed- tegenover de gemeenschap."
*
Te Pare Pare heeft een brutale
inbraak plaats gehad bij den heer M.,
alwaar een geladen revolver kalm werd
meegenomen." (Mak. Ct.)
Wjj achten dit toch de Benige praktische
methode; hoe vele minder vrijmoedige in
brekers hebben hun zaak totaal bedorven,
door in hun agitatie met geladen revolvers
te gaan zwaaien en stampen tot ze afgingen I
*
Meer tcherpe teg enttelling en.
Verwacht wordt: lichte tot matige
vorst in het noorden, in het zuiden om
het vriespunt." (ü. J).)
*
In een tnijmea gel nopen. P. te B. had
het ongeluk in een snijmes te loopen".
(17. D.)
Een inzender maakt bezwaar tegen dit
woord, als tautologie. Ten onrechte. Men
heeft immers ook drtumes, damet, en Sherlock
Holmet.
Zqn moeder, A« dr e w's afgod, zijn
Heilige, zooala hy haar no«md», ver
diende geld als waschvrouw". (HriL'ven}.
De klanten bleven haar echter Koe m emen.
""»"Uil "IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIII Illllltllllllllll:
GEBRS. KOCH
KALYERSTRAAT 158
ETSEN
VAN nODERHE MEESTERS
IN ALLE PRIJZEN
ADMIRAAL DE RUYTERUIEQ
AMSTERDAM
IBOEKDRUKCLICHES^I
" VOOR
ZtüART EM KLEUREN
STCMPElSvooRBAMDEN
KUNSTHANDEL
WED. G, DORENS & ZN,
ROKIN 56. AMSTERDAM.
ORieiNEELE ETSEN.
KLEUR-ETSEN. =
= KLEUR-DRUKKEN.
COPENHAAGSCH FOBCELK1N.
AT
KUN5T1N RJCH
5EN VAN OUDE 3CH1LDËRUEN
KANTOOR-KÉRKSTR.393^ A'DAM l
TELEFOON 4930-900
^?^1-JV^^***~^J~AS^'^L***J^*<JL^^^
DE PHOENIX
O
ereorac
J)arr>ra((
fyt
rdanj.
<3 970.
l
AMEUBLEMENTEN!
Cxposiüe vop Jïlodelkamers \
ID c^rtiieke en ^Moderne
SB Stijlen. Uitvoerige
vJry'scoaravien.Jhearooüng gratb.
03 (30
Kennisgevingen voor
Verloving en Ondertrouw
Invltatiën, Programma's
Dankbetuigingen, Menu's
Laxepapier en Corr. Kaarten
AMIatlek Stempelwerk
BOEK- U STEENDRUK*1^-)
l B. van Maixtgem
H*ner«r«r.ei«r *???
562. heet Holstraat. Amst.
DIVAN, geheel gereed (kleed
onnoodig), franco ieder Station
in Nederland
VOSKUYL & VAN DER LOOS
Complete
MeubileeringKEIZERSGRACHT 450, bij het Molenpad, AMSTERDAM. Telefoon 6940.
Vraagt Catalogus onzer Complete Menbileeringen a 450, 485, 715 en 975 GId., enz.
E. RE. JAARSMA'S
Ventileereode Haarden.
lette op dit fabriekaxnerk.
JT.V. TECHNISCH BUREAU v/li MOJSBM * BECK,
Importeurs van
Haringgraatstaal.
Brandvrg materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden,
trapbeschietingen, enz. in Keiken, Scholen, Kantoorgebouwen,
Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerdergen, Stal
len, enz.
Monsters en nienwe prospectus-prijscourant worden op
aanvraag gratis toegezonden.
ARTS
CUOIE5
OneCRISPELIJK
ZEERSHEL
BILLIJK
UTRECHT
Alg. Kunst- en Kunstnijverheidshandel
S1ERKUNST".
NIEUWE SPIEGELSTRAAT 32.
STADHOUDERSKADE 64.
Kunstvoorwerpen.
Schilderijen.
Antiquiteiten:
Meubelen, Aardewerk.
R. ELION & Co.
iROTTERDA/VV
fïDOOR GEHEELS
NEDERLRND. l
PRACHT-ALBUMS
ter herimering aan jnbi)ea,.,Naao)albaai
by gf schenken, toepasselijk gtïllns'reerdr
Artistieke bewerkina.
Gebr. GEEVENSTÜK,
Hof'Calliffi-ttfen en Teelfematirr.
Eokin 122, t/h Spui, Amstetdam.
P. C. FAERELS,
VOOB MODKRN1 MKÜBILB^BIMO
Amsterdam.
ROKIN Itt, TBU «ML
VOOB INBIOHTINGKr DT OUD'
HOLLAKD8CH BT ANDKBB 0IULKN
Magazijn
Oud-Holland",
Boxnr uo. nou «MI.
JOS. ZANDERS,
V F W L, O.
BINNENHUIS'
MEUBELS
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM