Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1845
Da wetsrol nit Spanje medegebracht en de band met letterteekenB geborduurd
om te liaan om da rol.
De Synagoge der
PortugeeschIsraëlietische Gemeente te
Amsterdam.
(Slot).
De Ptfitugeeach Israëlitische Synagoge
ia de geschiedenis in steen van hen, die
TUI de Portugeesche natie" zijn, en in
Nederland, in Amsterdam, na het lijden
van veel leeds en doorgebrachten druks er
eane lachte berbergzaamheid" vonden.
Eerst verdreven uit Spanje, hadden
velen in Portugal een toevlucht gevonden,
doch ook daar weldra niet veilig meer,
tenzij ze zich lieten doopen en tot
NieuwChristenen maken, richtten zij bun oogen
naar Nederland, toen daar bij de Unie van
Utrecht (1519) de vrijheid van geloof werd
gewaarborgd. Enkelen besloten naar het
land der nieuwe vrijheid te gaan. In
1590 kwamen daar de eerste Portugeezen
met het vaste voornemen er te blijven.
Het waren: Manuel Lopez Pereyra. zijne
zuster Maria Nunez en hun oom M'quel
Lopez. Op hen volgden in 1598: Mayor
Rodriguez, moeder der beide eersten,
met haar zoon Antonïo Lopez Pereyra
ei hare dochter Justa Pereyra en eenige
leden der familie Mendes Franco.
Medaille rp d«n vrede van Campo
Formio, 1797. Voorzijde: Het borst
beeld van Baooaparte, als eeneraal
van het Franse hèleger.
CoUf.ction L' Maiitre. Pax in Nummis.
Medaille»jetO'-s et monr,ties ayant rap
port avx traite»de paix Daecription
illustrée par J. Schnlman.
Onder bovenstaanden titel wordt door de
firma Schmlman te Amsterdam de catalogna
uitgegeven van eene rijke verzameling pen
ningen, geslagen ter gelegenheid van gesloten
vredesverdragen, of op den vrede betrekking
hebbende. Da in 1899 te VGravenhage ge
bonden vredesconferentie bracht den
Patjjschen verzamelaar La Maistre op het denk
beeld, om eene zoo volledig mogelijke ver
zameling penningen bijeen te brengen,
betrekking hebbende op de in den loop der
tijden gealotsn vredesverdragen, waaraan hij
dia stukken toevoegde, die den vrede op de
Medaille van 1681 op La
SaintLtgne", met Leo-old I, Kei «er van
Oostemqk; Jan III Sobieski, Koning
van Pjlen en de Doge van Venetië.
Een Emdensahe Rabbijn, Mozes Uri
Levi, kwam de ballingen te gemoet in
de uitoefening van hun godsdienst. Hem
beschouwd men ala een der drie grond
leggers van de Amsterdamsche
Sefardische Gemeente, Safardisch (Iberisch)
genoemd omdat zij bestond uit
Portugeezen en Spanjaarden. Zijn voetspoor
volgden: Jaeob (Israël) Balmonte, die
het eerste tiental tot het gebed vereenigda
en Don Samuel Palache, gezant van den
keizer van Marokko bij de Staten, die
er zijne woning voor open stelde.
Die van de Portugeesche natie" kon
den nu in stilte hun godsdienst waar
nemen, eerst later zou hun de openbare
eeredienst worden toegestaan.
De eerste Synagoge, staande op de
Houtgracht, werd in 1597 geopend
eningewijd onder den naam .Huis Jacobs";
de tweede, genaamd: Woning des
Vredes", verrees ia 1608 op de lange
Houtgracht. Verschil tusschen leden dezer
twee synagogen leidde er toe, dat er in
1618 een derde bijkwam, ingelijks op de
Lange Houtgracht (Waterlooplein) bjj
den Zwanenburgwal.
Die van de Portujeesche natie" ge
voelden zich met de jaren meer ei meer
Medaille op den vrede van Campo
Formio, 1797. Keerzijde: Bionaparte
te paard, ve'gaield van: Voorzichtig
heid, Moed en O 'erwinning.
een of andere wij je verheerlijkten. Eenige
jaren verzamelde hy met groot en ijver, en
wist hij, dank zij zgne vele relaties, heel
wat belangrijks bijeen te brengen. Later,
toen het hem
steeds moeilij
ker viel om
nieuwe, nog aan
sy'ne verzame
ling ontbreken
de stokken te
bemachtigen en
daardoor de
aanwinsten
zeldzamer wer
den, veifl in wde
zjjn ijver en
stond hu het
door hem ver
zamelde af aam
den heer
Schnlman, die de
verzameling
nog belangrijk
wist nit te brei
den, vinder
goed bewaarde
penningen door
betere wist te vervangen en thans het resultaat
van een ruim twaalf jarig ijverig verzamelen
in den door hem samen gestelden catalogna
het pnbliek aanbiedt. Niet minder dan ruim
1000 penningen worden uitvoerig beschreven,
waarvan een 50-tal dar belangrijkste op 13
Mer goed geslaagde p'aten worden afgebeeld,
terwijl nog een 150-tal in den tekst eene
afbeelding vonden.
Eenige der stokken willen wij wat nader
beschouwen en wel voornamelijk die pen
ningen, d e op onse geschiedenis betrekking
hebban of wel die door fraaie bewerking of
Medaille op den vrede
van Catean Cambréaia,
door den beroemden
Italiaanachen
medaillenr Pau'ns Poggini.
1550. Voorzijde met
borstbeeld van
Philips II.
gelukkig in Amsterdam, beschermd door
lands- en stadsbestuur en begunstigd door
de stadhouders. Da bekwaamheid der
Portugeezen als handelslieden en hun
groot vermogen kwamen de stad en den
staat ten goede en wakten den naijver
van het buitenland op. Vooral toen er
meer en meer welgestelde en hoogstaande
Portugeezen in Amsterdam kwamen, zoo
velen, dat de drie synagogen te klein wer
den en men er ernstig over dacht een
nieuwe, groote synagoge te bouwen,
voor de leden der drie synagogen, tus
schen welke in 1612 eenheid gekomen
was, en de vereeniging der drie syna
gogen in n gebouw en onder n bestuur
tot stand kwam. Ia hetzelfde jaar was
de synagoge Betb.-Israël" verbouwd.
Het is in deze synagoge, dat in 1640
Ulriel a Costa getuohtigd en in het
zelfde jaar de beroemde Menaseh Ben
Israël in de ban werd gelegd. Deze droeve
gebeurtenissen stonden echter de plannen
voor n groote synagoge voor deleden
der drie kleine synagogen niet in den weg.
Isaac Aboab diende weldra uit naam van
vele gemeenteleden aan den Parnassim
daartoe een verzoekschrift in, dat vooral
door invloed van Isaac de Pinto gunstig
werd ontvangen en tengevolge had, dat
er eene commissie voor dat doel be
noemd, en na eene boeiende predicatie
van Aboab, op 23 Nov. 1670 onmiddellijk
door gemeenteleden een offer gebracht
werd van 40 duizend gulden. Dit gaf
den doorslag; het verdere geld zou
komen, daar was men zeker van.
Men ving aan de terreinen te koopen,
waar nog kort geleden de St.
Anthoniespport gestaan had, schreef een mededin
ging voor een ontwerp en den bouw
eenar synagoge uit, en droeg, na o verleg
en iazage der ingekomen aanbiedingen
den bouw op aan EliasBou man, leerling
van Jacob van Campen. O o Donderdag
6 Ijaz 5431 (17 April 1671) werden
onder graoten toeloop van belangstel
lenden de vier hoeksteenen voor den
tempelbouw gelegd door Mozes Curiel,
alias Greronimo Nnnes da Costa, agent
van den koning van Portugal bij da
Staten; Josepb. Israël Nunea, alias
Antonio Alvares, Inanuel de Pinto en
David van Isaao de Pinto.
Na kleine tegenspoeden ten gevolge
van den oorlog met Frankrijk en het
woeden van een orkaan was onder lei
ding van Elias B3uman en onder toe
zicht van het Stadsbestuur in 1675 de
groote Synagoge voltooid. Vrijdag den
2den Augustus 1675 werd zij in het
bflwezen van Bargemeesteren en Sche
penen van Amsterdam en vele man
nen van staat en naam plechtig inge
wijd. Ten 5 uur ia den namiddag ving
de plechtigheid aan met de rijk versierde
Wetsrollen uit de vergaderkamer van
het Bestuur in statie naar de Synagoge
te brengen, waar al de kaarsen brandende
waren, en koor en orkest den binnen
komenden het welkom brachten. Vaor
elke wetsrol ging eau persoon vooraf,
dragende een brander da waskaars. Zoo
dra de derde omgang was volbracht,
sprak de voorlezer Joseph de Farro het
Sjehechianoe1' uit en de voorlezer
ImaUMIHIMMMlm Illllllllll lllnlIIIIIHHIIIlmilMIHIIMHIHIIIIMIIIIHIMH
gelukkig ge ronden symbolische voordtelling
uitmunten.
Op heel wat verschillende wijzen werden
de zegeningen van den vredn en de rampen
van den oorlog afgebeeld. Op de voorzijde
van een penning by den vreda van Manster
door den Duitse hen gtempelanijder 8. Dadler,
worstelt de oorlogegod Mars met den vrede,
welke laatste, zooals wij op de keerzijde
zien, de overwinning behaalt en den ter
aarde liggenden Mara vertreedt. Op den
officieel en penning door de stad Amsterdam
bij dien zelfden vrede vervaa-d'gd vertreden
Hercules en Pallag (Ie dapperheid en de
wijsheid) verschillende oorlogawapenen, ter
wijl een lang opschrift op de keerzijde den
gesloten vrede vermeldt. Andere penningen
bij den Manaterechen vrede (er worden er
niet minder dan 130 beschreven) vertoonen
o. a. de zeven provinciën in de gedaanten
van 7 maagden, rond de vryheidsnoed dan
sende, de vredeadnif met de olijftak naar de
ark van Noach terugvliegende. Die vredeaduif
komt op heel wat penningen voor, wij sien
haar vliegen boven de stad O,i'a bij den
vrede aldaar in 1670 gesloten tasechen Polen
en Zweden. Op dan mooi on penning bij den
vrede van Landen in 1674 gesloten vliegt
zij boven eene kalme zee, met het omschrift:
Van God komt de vrede en een gelukkige
overwirning.
De officieele
penning in 1667
door de Staten
van Holland en
West Friesland
geslagen bjj den
vrede vanBreda
gaf tot heel wat
moeilijkheden
aanleiding. De
g tempelsnijder
C. Adolfazoon
beeldde er op
de voorzijde op
af de
Nederlandscha
maagd, bet
beeld van den
nijd
vertredemde met het
latynsche bij
schrift: Van
hier leely'k
beeat. Op den achtergrond werd het verbran
den der Engelsche schepen op de Taeems her
dacht. In Engeland beweerde men, dat het
beeld van den vertrapt wordenden nijd het
portret van Koning Karel II voorstelde en
was de nitgave van dien penning, waarvan
de stempels later verbroken werden, in 1672
voor d*t land een der redenen, om ons den
oorlog te verklaren. Mooi wordt het
vredesdenkbeeld uitgedrukt op den tbaler, dia de
aartsbisschop van Mainz in 1679 liet slaan
bij den vrede van Nijmegen: daarop hondt
eene nit de wolken komende hand een
weegMedaille op den vrede
van Catean Cambréais,
door den beroemden
Italiaanschen
medaillenr Panlua Poggini.
1559 Keerzijde: De
Vredesgodin voor den
tempel van Janne.
De gonden, door Vianen gedreven, BC h? al. De kan.
nuel Abenator Mello het ge bel voor
de overheid van land en stad, voor de
eigen gemeente en voor alle overige
bastaande Joodsche gemeenten. Diarna
werd het Imloch" en het
Mumar-IeDavid" aangeheven en de wetsrollen
naar den Heohal" de mooie
Mozeskast1' , hare bewaarplaats gebracht.
Aboab besloot de indrukwekkende plech
tigheid met eene predicatie, waarop de
gewone Vrijdagavondgebeden volgden.
Even als ten tijde der inwijding van
den tempel va a Silomo duurde de vreugde
brj deze tempelwijdiag acht dagen, op
welke extre-ordinaire diensten werden
gehouden.
Da Portugeesche synagoge bewaart
vele schatten, ala: 67 wetsrollen met
kostbare goudstoffen op geborduurde
zrjden dekmantels en omwindsels,
zoemede zilveren of vergulde versiersels;
kostbare zilveren echalen en kannen, een
gouden schaal, drijfwerk van dan be
roemden Vianen. Voorts is er een antiak
zilveren reukkoDs voor den dienst bij den
uitgang der Sabbath: twee antieke
canapé's met Gobelins bekleed, dienende
voor da Bruidegoms der wet.
De gouden schaal ia bestemd voor den
dienst van het Cokanim (afstammelingen
van het priestergeslach') om in het daarin
geschonken water de handen te wasachen
voor deze priesters de zegen uitspreken.
Het drijfwerk van den beroemden Adam
van Vianen stelt voor: Het bezoek der
koningin van Sjba aan koning Salomo.
Voor deze kostbare schaal in 1694 door
ImanuelLavy Mendes en zijneechtgenoote
Constantia Levy Duarte aan de synagoge
geschonken, werd zonals officieel be
kend is kort vór 1875 door een lid
der familie Rotschild afstand gevraagd
voor esn honderd duizend guldan. Het
aanbod werd niet aanvaard.
Niet minder fraai is de gouden kan,
waarop zeer uitvoerig gedreven ia: De
Anreus van Claudiu'. Romeinscbe
munt van 31?54 oa C ar. Voorsyde
Keizer Ciandina. Keerzijde De Vrede.
schaal vaat, terwijl in de eene schaal een
zwaard, in de andere een olijftak ligt. De
olijf i ak bljjkt het swaarst te zijn, want, zoo
zegt het o m schrift: De vrede gaat boven de
wapenen. E m gelnikig symbool voor een'
vredepenniig vond deN-d«rlandache
stempelsnijder J. Boakam in 16^7 voor «y'n penning,
den vrede van Rjswgk herdenkei.de. dij
beeldt er op af een in een landschap liggenden
oorlogshelm waaruit het koren welig opschiet,
het omschrift leert ons: Ceres ia da voed ster
van den vrede. O p een paaning bij den vrede
van Utrecht in 1713 zijn een tweetal smeden
bezig de krygswapenen, die door het sluiten
van den vreda oonnt zijn geworden, stuc te
slaan en tot landbouw werktuigen te hervor
men. Op een' anderen penning by die gebeur
tenis sluit de vrede den tempel van Janna,
waaraan de overwonnen Mars vastgeklonken
ligt. Een dergelijke voorstelling komt even
eens voor op een' penning bij den vrede van
Rijswijk, waar de vertegenwoordigers der
verschillende mogendheden den oorlogstempel
sluiten nu 't vrede ia. Aardig is de voorzijde
van den Nijmeegschen vredepenning van
Dishoecke waar de vertegenwoordigers der
mogendheden van elkander afscheid nemen
en naar hunne landen terug gaan nu hun
taak afgeloopen ia. Een mooi gezicht op de
stad en de Waal vormt den achtergrond.
Zeer fraai is de symboliek op een forschen
door W. Muller gedreven penning bij den
vrede van Westminsier. Daar worden twee
staande vrouwen, de wapenen van Nederland
en Engeland dragee de, door den vrede
vereenigd, terwijl het omechrift Inidt: H er bint
de heiige vree dan Brit en Batavier, De
werelt eer' 't verbont en vreet' er krjjgabanler.
Op de keerzijde zeilt zooals we leeren nit het
omschrift, '« Vreedeechip op 'tsilver la de zee,
omdat de broederkrüg verandert is In vree".
De penningen, in de tweede helft der 18de
eeuw geslagen missen meestal het forache
en kloeke, dat de oudere stukken kenmerkt.
Op enkele uitzonderingen na volgen de latere
stempelsnijders hunne bekwamere voorgan
gers na en weten slechts zelden daor
origlneale vinding of fraai werk alt te munten.
De symbolische voorstellügen worden vaak
druk an duister, soodat eene bij den penning
gevoegde gedrukte verklaring dikwijls noodig
is, om de bedoeling van den vervaardiger
aan te geven. Ondar enkele penningen op
den vrede van Dreaden in 1745, van Aken
in 1747 en van St. Habertebnrg in 1769 zijn
aardige stukkan. Eeae cnrianse eerie vormen
ontmoeting var din aartsvader Jacob met
zij a geliefden Jozeph". Daze kan is niet
die, walke oorspronkelijk bij de schaal
behoorde. Deze werd gestolen. De thans
en later gebruikte, naar welke de afbeel
ding is genomen, werd to?n voor rekening
der P. I. gemeente aangekocht. Er is
nog een andere kostbare kan ea ccha*].
Deze kan heeft den v. r ji van een schelp,
gedragen door eene Nertïda ; het deksel
is bezet met een schildpad en het hand
vat stelt een kronkelende slang voor.
Onderaan het wapen der gemeente.
Tot de schatten der Synagoge behooren
ook goudleeren behangsels, ragfijne
kantwerken aan biddoeken, kunstig bewerkte
zilveren voorwerpen, een zeer kunstig
bewerkte zilveren reukdoos met afbeel
ding der vijf zinnen, zeldzame Perzische
tapijten, enz.
Het Perzische tapijt waarop de voor
lezer de wetsrol ligt, waarop hij bij
het lezen da woorden met een kunstig
en rijk bewerkten leerwjjzer aanwijst, is
gansoh eenig. Hoewel eeuwen oud, zijn
de schoone kleuren nog friaoh, en is de
bewerking zonder weerga. Koningen
hebben er schatten voor geboden, en een
Rotschild wild»voor het bezit zoo vele
gouden tientjes er voor geven, als op
het kleed kunnen liggen. Maar ook deze
aanbiedingen werden geweigerd.
Al de kostbaarheden, geschenken van
gemeenteleden, beschouwt het kerkbe
stuur als onvervreemdbaar goed.
Een unicum is een wetsrol van wel
zeven eeuwen oud, door de Joden, bij hun
komst hier te Amsterdam, uit Spanje
medegebracht, waar zij bij de godsdienst
oefening gebruikt is.
J. H. RÖSSING.
de penningen geslagen tijdens de oorlogen
van Frederik den Groote, waaronder
verache'dene tinnen en looden zoogenaamde
volkepenningen" gevonden worden. Vele
dezer stukken zy'n weggeraakt en niet dan
met groote moeite ta vinden, vandaar, dat
de meeste zeldzaam zijn ea vaak duurder
betaald worden dan de officieele stukken"
in edel metaal. O a der de penningen van
Napoleon zijn nog vele belangrijke stukken.
Op dun vredepenning van Campo Formio
in 1797 staat op da voorajjd»het borstbeeld
van Bonaparte Gécéal en chef da l'armée
f rai (; iue en Italië", terwijl brj op de keer
zijde te paard zie een vredepalm vasthoudende
begeleid door de Voorzichtigheid en de Dap
perheid. Boven zyn hocfd hovdt een
vliegendeengel een' olijftak, terwijl zij in de linkerhand
een Apollo hondt. Ook de ie periode is rijk aan
aardige volkspenningen. De vrede van Parijs in
1814 telt SO peniingen, vele er van vertoonen
het borstbeeld van den Prins van Vales, den
Gertog van Wellington of den Czar van
Risland. Uit de latare tijden zijn voor once
geschiedenis nog van belang de penning op
het vredesverdrag met Belg'ë in 1839 met
borstbeeld van Koning L»opo d I, terwijl op
d* togen «ij de t wee vrouwe) fi iUreB (Vaderland
en België), elkaar de band reiken, eea drietal
pene i o gen bi) de eerste Haagsche
VredescoDfe-entie, waarrij een plaquette door de
firma Begeer uitgegeven met het borstbeeld
van Koningin Wilhelmina en een D attach
penning met borstbeeld van Czar Nicolaas II
en de wapens der mogendheden
vertegenwo^rdigd op de Conferentie.
B j de tweede Vredeeconferentie van 1907
gaf de Fransche medaillenr T. 8'Arroai een
44 tal plaquettes uit met de borstbeelden
van de hoofden der verschillende staten op
de co t, f er en t ie vertegenwoordigd. Groote
kunstwaarde bebben deze stukken met hunne
banale tegenzijden niet.
Aan de .vrtdepenningen sluiten zich aan
een 50 tal portretmedaillea van personen,
die zich ten opzichte van den vrede verdien
stelijk gemaakt hebben. Carnegie, Hngo de
Groo' (als schrijver van de jure belli ac paee),
v. Hogendorp, Mazarin, dan schilder Rnbena
(als bemiddelaar van den vrede te Londen
tnaschrn Spatje en Engeland), en Taiers zyn
hieronder de voornaamste.
Hierop volgt een aantal muiten met op
schriften, die tot vrede aansporen of waarop
de Vrede voorkomt. In verschillende hou
dingen wordt het beeld van den vraia ge
vonden op antieke Romeinache munten,
waarvan de catalogus aardige voorbeelden
geeft. Onder de Nederiandacbe munten
wijzen wij op die van Batenburg, Groningen,
Nijmegen, Overijsel en Zvoile, waarop in
bet lattyn de wansch naar vrede geuit wordt.
De fraaie dnkatons van West-Friesland van
1673 en 1878 hebben tot kanischrift: Haere
geeft ons vrede in onze dagen.
Uit den rijken hier aangeboden voorraad