Historisch Archief 1877-1940
~14 April '17. No. 2077
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
NEDERLANDSCHE MILITAIRE MISSIE IN HET DUITSCHE HOOFDKWARTIER
Teekmlng voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
Amerika (World)
Gereed voor den strijd
Amerika en Dultschland (News)
Het gaat beginnen
VON HINDENBURQ: Wij dachten, dat de heeren het wel aardig zouden vinden, ook met eenige onzer duikbootcommandanten kennis te maken.
Mag ik maar eens even voorstellen ? Hert VON SCHWEITZEL, boorde zeven Hollandsche koopvaardijschepen in den grond. Herr BUMMIGSEN, schoot
de .?Amstelstroom" aan stukken. En dan hier, Herr KRAUSELHEIM, U weet wel, van de Tubantia". Ja, ja, mijneheeren, onder kamaraden....
IIMinillllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIHIIIIMIIIIIIIHIMMIMimiHIIIIIMItllHIIMIIIIIIIMIIHIIIIIIIim
PISUISSE
EN LOLA
Centraaltheater
Een voortva
rend vriend
vroeg mij Ga
je van avond
naar Zwiep",
maar deze nieu
wigheid geef
ik geen succes.
.Zwiep",
.Naar Zwiep",
Bij Zwiep",
het zal niet in
slaan. We blijven zeggen Pisuisse", maar
zooals ik al in dezen sensationeelen titel
aanduidde, het worde Pisuisse en Lola.
Ik weet niet of het aan de plotseling op
komende vloed van levensllederaars te wijten
is, dat sommigen ook Pisuisse betrekken in
; bet .t roep j e dames en heeren die zich te
buiten gaan aan een dillettanterige beschrij
ving op rijm van menschen en toestanden,
waarvan zij het wezen niet begrepen en den
buitenkant niet van kennen.
Want om in dit genre die hoogte te be
reiken, waarop men, met of zonder hoofd
letter -van kunst" begint te praten, moet
het nogal heel goed zijn. En er moet
ge. constateerd worden. Zooals nu Querldo in
extase raakt, wanneer het het heeft over
het oude Montmartre, of als ik met stil
enthousiasme hoor vertellen over de
Antwerpsche Poesje", zoo zal ik later eens
aan m'n kinderen of aan oude jeugdvrien
den het verhaal doen van het tafelkleedje
'van Pisuisse". Laat ik niet trachten te be
schrijven hoe er om gelachen, geschaterd,
ebr uld is, of, om de gangbare
recensieterminologie te gebruiken dat de wanden
van het knusse Centraaltheater er van kraak
ten", want de wanden kraakten niet en
gebruld van het lachen is er pok niet. Wél
om RénéRousseau, maar Pisuisse is on
eindig veel fijner, en zijn humor is te echt
om een trucje te zijn.
Hier zit vél en veel meer talent achter,
dan de uiting ervan doet vermoeden. Het
getuigt van een heel bijzonderen kijk en
van een groot uitbeeldingsvermogen om het
Ie brengen tot een typeering, die geen parodie
meer is, van De jonge dominee", de win
keljuffrouw en duizend andere types meer.
Het is direct merkbaar in het een actertje
' uit de Anütplcyclus;van Schnitzler, waarbij
, men. met uitzondering van de actrice in dit
stukje, bïjna niet merkt dat hier acteurs"
aan het tooneelspelen" zijn. Deze opmer
king schijnt mij voor mij althans een
groot compliment. Niet dat ik hier in dit
korte bestek de stelling zou willen verde
digen, dat niet-beroepsacteurs mét
tooneeltechnische begaafdheden, somtijds
merkwaardig-juist kunnen spelen, maar het is een
verschijnsel dat meer voorkomt dan men
denkt en dat alle aandacht verdient.
Maar grau ist alle Theorie en snoezig" is
Lola. Zij is te gedistingeerd om te ondeu
gend, en te ondeugend om niet aardig te
zijn. Heel de oude romantiek en heel de
engelsche sentimentaliteit culmineert in dat
zinnetje I would lell such wonderful things
to you", dat zij zingt met de verliefdheid
van een jong, mooi meisje. Er komt
nóg een zinnetje, maar dat is de ver
fijnde pikanterie van het modernisme, dat
. is la musique américaine" en zij zingt het
heel onschuldig en bedeesd, met niet meer
dan n aaneenschakeling van knipoogjes
in alle variaties: and there would be such
wonderful things to do",
Zij causeert met het publiek op een wijze,
die met niet» anders te vergelijken is,
absoluirt oorspronkelijk. De Imitatie ervan zou
het jammerlijkst fiasco zijn. Dat de vrouw"
ondporgrondetiifc e~n onbegrijpelijk is, is een
vervekodegeHieeDpJjats. Zij zegt het niet,
jtpSM1 en&ftilre'jefTjJïiei "op een wijze, die
niei^ot eena.rfe^|ï" zelfs niet tot levenslied
zou zijn om te werken.
Na een «ucaes*9lle grap, zegt ze, zoo'n
beetje in zich zelf namijmerend: That 's a
good one. Die zal ik morgenavond wér
vertellen." Dit leuke sarcasme boeit me zóó,
dat ik den volgenden avond even gahooren...
maar die zelfde mop heeft ze niét verteld.
Zie, op deze wijze staat men boven z'n
métier. Dan is er geen triestigheid van
geldrerdlenen, van de broodwinning, zooals die
zoo dikwijls in de danséléganee en in
tooneelvroolijkheid doorschemert. Maar laten
wij deze amusementen en deze amusements
kunst niet afbreken. Wij moesten dat wat
verstrooit, genoegen en amusement biedt
berhaupt niet afbreken. Zijn 'wij niet ie
zwaar op de hand, wij met onze genoeg
zame vrede, en tobben wij niet te veel over
het leven, of het Leven. Is het leven een
tredmolen of een film?
Geen van beiden, zegt Forain in een
teekening van grimmigen humor. Twee poilu's
staan bij het graf van hun gesneuvelde
vriend. Ah, mon a m i", zegt er een
c'es t la v i e." F. H. v. H.
lltlllllllllllllllllllllllllll
Redacteur: Dr. A. G. OLLAND
A. R. Falckstraat.5, Utrecht
Alle berichten.deze rubriek betreffende.gelieve
men te adresseeren aan bovenstaand adres
EINDSPELSTUD1E No. 62
VAN C. C. W. MANN TE AMSTERDAM
ZWART
a bed e f g h
WIT
Wit: Ka4, Dc5, Pe4.
Zwait: Kh6, Dg8, Pa2, pion d7.
Wit speelt en wint.
Oplossing over 14 dagen..
Een interessante Correspondentie-wedstrijd
werd in 1915 en '16 gespeeld tusschen
Stockholm en Göteborg. :
Stockholm won met IV» tegen Vs. De
onderstaande partij is vooral belangwekkend
door de opening. De opmerkingen (veikori)
tusschen den tekst ontleenen we aan
Tidskri/t Jör Schack.
VIERPAARDENSPEL
(23 October '15?10 December '16)
Wit Zwart
Göteborg Stockholm
1. c2 e4 e7-e5
2. Pgl-f3 Pb8-c6
3. Pbl-c3 Pg8 f6
4. Lfl?b5 Pc6-d4
5, Pf3xe5
Het beste! Malkin heeft in een uitvoerige
analyse in de DuitsehèSchachzeimng (1914)
aangetoond, dat 5. La4 en 5. Lc4 voórdeellg
Eijn zou voor zwart. In D. S. (Juni 1915)
wordt 5. Pd4: aanbevolen (5... ed4: 6. e5).
Volgens F. Englun'i kan zwart dan echter
een goed spel krijgen door 6... Pg8? bijv.
7. Pe4, c6, 8. Lc4, uö, 9. ed6: Ld6: 10. 0-0
(veel sterker echter is 10. Dh5! g6 11. Df3
en wit heeft het beste spel, Red.) Pf6, 11.
Pd6: Dd6: 12. De2, Le6, 13. Tel, 0-0,
15. Le6: Tae8, 15. Lf7: Tf7: 16. Ddl, Tel:f
17. Del: Pg4 enz.
5 , Lf8-c5
Gewoonlijk Rubinstein's zet genoemd, doch
reeds door Marshall in 1904 gespeeld.
6. Lb5-e2
Aangegeven doof Maroczy. De zet schijnt
werkelijk het pionnen-offer van zwart te
weerleggen. In Rubinstein's analysen komt
de zet niet voor, ongetwijfeld ten onrechte.
Malkin analyseert hier 6. Pd3, Lb6, 7. e5,
0?0! 8. ef6: Te8f 9. Kfl, c6, 10. La4, Df6:
11. b4, d6l 12. Lb2, Lf5 en indien 13. Pel
of Pel dan 13... Pc2:. Deze zet is intusschen
niet korrekt, want op 13. Pel, Pc2: 14. Lc2:
Lc2: kan wit spelen 15. Df3. Zwart moet
echter 13...Te5! spelen, bijv. 14. d3, d5
(om Pe4 te verhinderen) 15. Dd2, TaeSenz.
met onweerstaanbaren aanval.
6 d7?d5
Slecht ware De7, bijv. 7. Pd3, Pe4: 8. Pe4:
De4: 9. Pc5: Dg2: 10. Tfl, d6, 11. Pb3! enz.
7. Pe5?d3
Minder goed is 7. ed5: bijv. 7... Pd5:
8. 0-0, Pf4, 9. d3, Dg5, 10. Lf4: Df4: 11.
Tel, Pc2, 12. Dc2: Lf2:f 13. Khl, Lel, 14.
Tel: De5: 15. d4," Dg5/l6. Lb5f f Kd8, 17.
De4, Ld7, 18. Drj7: Td8 en wit's
positievoordeel schijnt niet op te wegen tegen
de kwaliteit.
Op 7. d2-d3 speelt zwart 0?0 en wint
den pion terug bij goed spel.
7 Lc5-b6
Tot .interessante verwikkelingen leidt 7...Pe4:.
" 8. e4 e5 Pf6-e4
9. 0-0
Wit kan niét terstond Pa4 spelen op grond
van 9... Dg5, 10. Lf31 Pf3:f 11. Df3: Lg4,
12. Df4, Lf2:f. Indien 9. Pf4 dan Pf2: 10.
Kf2: Pe2f.
9 c7-c6
9...h5 dan 10. Pf4! Lf*4, 11.03, Pg5,
12. Le3 dreigende Ld4: en Pd5:.
10. Pc3?a4!
Op 10. Pf4 zou nu volgen: 10... Dh4,
11. d3, Pe2:f 12. De2: Lg4, 13. Del, Pg5,
14 Pce2, Pf3f: 15.gf3: Lf3: met goeden aanval.
Op 10. Lf3-kon volgen: 10...Lf5, 11.Tel,
Pc2: met voordeel voor zwart.
10 Lb6-c7
U. f2-f3 Pe4-g5
12. b2?b3
Nog sterker ware hier wellicht f3?f4.
12 Dd8-e7
13. f3-f4 Pg5-e4
14. Lel?b2 Pd4?f5
15. g2?g4 Pf5?h t
Op Ph6 zou volgen: 16. Khl, Dh4, 17.
Tgl, met voordeel voor wit.
16. Ddl-el! h7-h5
17. g4?g5 Ph4-g6
Op 17... Lg4? zou Pel volgen.
18. Le2-f3 Lc8-f5
19. Del?e3! Pg6-h4
Het eenige mogelijke! 19... b5 dan 20.
Pc5, Lb6, 21. Ld4 en wit is in het voordeel.
20. Lf3Xe4 Lf5Xe4
21. Pd3?el
Sterker is 21. Pc5, daar wit na 21... Pf3f
22. Tf3: Lf3: 23. Df3: h5 door 24. e5-e6!
een winnenden aanval krijgt
21 Le4?j>6
22. De3-f2 Ph4-f5
23. Pel-f3 h5-h4
Zwart moet den afruil door Ph4 verhinderen.
24. d4? (H erdoor verspert wit zijn
eigen figuren. Zwart krijgt nu gelegenheid
zijn spel te bevrijden) 0-0-0, 25. Tfel,b6,
26. Pc3, De6, 27. Pdl, Lh5 (wit dreigde met
Pe3) 28. Dg2, h3t 29. Df2 (op Dh3: volgt
verdubbeling der torens op de h-lijn) Lf3:
30. Df3: Ph4, 31. Dg3, f6! 32. Pe3, fe5: 33.
fe5: Th5, 34. Tfl, Tdh8, 35. Kf2! (de eem(ge
mogelijkheid om het spel nog te redden)
Dg6, 36. Ke2, Tg5: 37. Dh3:f Kb7, 38. Tf2!
De4, 39. Tdl, T8h5, 40 Kd2, Dh7, 41. De6,
Pf5, 42. PfH g6, 43. Kcl, Th4, 44. c4, dc4:
45. Tc2, Dh6, 46. Kb l, Df8, 47. Dc4: De8,
(Stand der partij na 23... h5?h4)
ZWART
a b c d e f g h
48. Dd3,
51. Tdcl
zet, wit
53. Pg3,
Tf2!) 54.
Lb7, 57.
Td8: en
remise.
Hiiiiiiimmiiimuiiiiimiitimiiiiitiitiiiiiiiiiiiniiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiimiiii
Dd7, 49. Df3, Dd5, 50. Dd5: cd5:
, LbB, 52. Td2, Te4? (Lc7 was de
krijgt nu weer goede winstkansen)
Tf4 (Pg3:? dan 54. hg3: Tg3t 55.
Pf5: gf5: 55. La3! T5g4, 56. Tcdl,
Le7, Tg8, 58. Kb2, Ld8, 59. Ld8:
na nog vele zetten werd de partfl
14e Jaargang 14 April 1917
Redacteur: K. C. DE JONGE
Van Woustraat 112', Amsterdam
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
CORRESPONDENTIE
J. S. te D. Het gezondene is geschikt,
maar niet voor eerstbeginnenden.
Goede oplossingen ontvangen van No. 140
en 141 van S. Serlui, Veldleger, P. Visser,
Utrecht en B. Renooy, Hoek van Holland.
P AR T IJ
gespeeld tusschen de heeren J. Waaker,
A'dam, met wit en A. Becker, Utrecht,
met zwart.
(Vervolg)
(Zie de rubriek van 31 Maart)
ONREGELMATIGE OPENING
Stand na den 28en zet van zwart
Zwart (9 schijven)
l
6
11
16
21
26
31
36
41
461
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Wit (7 schQven l dam)
31:4 29. 8-13
4:11 30. 6:17
44-39 31.
Uit het verdere verloop der partij zullen
wij zien, dat wit zeer correct moet spelen
om te winnen, niettegenstaande hu eea
schijf meer heeft.
31. 10-14
39-33 32. 2-8
47-42 33. 14-19
42-38 34. 8-13
38-32 35. 13-18
43-38 36. 1-7
50-45 37. 15-20
49-44 38. 7-11
45-40 39. 11-16
36-31 40. 19-23
33-28 41.
Zwart (6 schijven)
Wit (7 schijven)
Deze stand heeft veel overeenkomst met
de door ons gepubliceerde lokzet (zie de
rubriek van 20 Mei 1916). Zou zwart de
schijf terug willen winnen door 17-21, 21-26
dan .zou wit laten volgen 19-13 en 13:33
met winst.
41. 23-29
Natuurlijk! Om de hierboven genoemde
redenen niet schijf 17 naar 26 spelen.
31-27! 42.
28-23 zou verlieskans geven door 29-34,16:36.
42. 16-21
Deze voortzetting is vrijwel gedwongen,
daar op 17-21 zou volgen:
2J5-23, 27:18^
18-22, 21-26,
23:34,
18-12L
31-36,
12-7, 7-1
36-41
29:18
20-24
daar wit schijf 48
om zwart van dam
17-21, 22:31, 18-23
en zwart kan geen dam nemen. Trouwens
is deze stand voor wit gewonnen.
27:16 43. 18-221
28-23! 44.
40-34 45.
17-21 brengt verlies,
bijtijds kan opbrengen,
af te houden.
48-42 46.
Wit heeft hier te kiezen tusschen twee
zetten n.l. 48-42 en 39-33. Het is echter niet
gelijk welke zet het eerst geschiedt, want
op 38-33 volgt
, 16:27, 48-42 gedw. en de partij wordt
remise.
46. 18-23!
38-33 47. 24-29
Zwart moet offeren.
33:24 48.
42-37 49.
32-37 geeft aan zwart
remisekans door
_ , 24-20, 34:23, 44:33, 20-14. 14-10
2B-33, 23-29, 33-39, 35-40, 40-45, 45-50
49. 28-33
24-20 50. 23-29
Een noodschot! De partij is nu toch
verloren.
34:23 51. 33-39
44:33 52. 35-40
20-151 53. 40-44
15-10 54. 17-22
Kan geen dam nemen.
10-4 _35. geeft op.
22-28
een zeer geringe