Historisch Archief 1877-1940
30 Juni '17. No( 2088
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD 'V OOR NEDERLAND
HYPOTHECAIRE VORDERINGEN
worden overgenomen en beleend door:
H. M DAM Azn. & ZONEN
Hoofdkantoor: AMSTERDAM, Kloveniersbupal 70
~|Tel. NOS. Noord 2552-8849-1684 en Zuid 4784
l»» B ij kantoren:
ROTTERDAM: ARNHEM:
Boompjes 43 Nieuwe Plein 6
Fr. SI N [RUS
20 LEIDSCHESTRAAT 22
AMSTERDAM.
TELEFOON N. 5812.
HEMDEM
NAAE MAAT.
005TER5EEK
MEUDlLEERiHOEN
Vacantie!
THE OXFORD CHAIR"
HEERLIJK LUIE STOEL
van af f 15.?.
GEBRS.F.&LDE RIDDER
Amstel b/h Muntplein
'OXYDOL'
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA)
45 cent p. Tube.
Naaml. VSDD. SfiHK k Ge.
Chemische Fabriek ,,'s-Hage"
's-GRAVENHAGE.
TAMINIAÜ'S
? JAM ?
H. G. THIEME,
OÜD-CHRISTIAN SCIENTIST,
Haag - Denneweg 25a,
geneest zieke personen,
die andere Scientists onbe
kwaam bleken te genezen
en speciaal
Blind-,
Doofstomen Idiootgebor&n
personen, die van af ? 1600,
betalen.
Zonder Genezing - Geld Terug!
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zfln prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in HET OOSTERPARK te
DE BILT
Lage prijzen, mooie wegen, gas
electr. licht, water.
\ «talïnn lv- "aatfi. tot Eiploit TUI Het Oosterpark
diauuii Dirj.j.sTOKMANSiQTTOSCHÜLZ
Tel. Int. 38 & 48
MEUBILEERING-MAATSCHAPPIJ
HOLLAND"
N. Z. VOORBURGWAL 274
AMSTERDAM TEL. 5974 N.
- '---^- IHIIIMNM?-~
-BIJ HET INRICHTEN UWER WONING HEBT
GIJ 3 PUNTEN IN HET 00 Q TE HOUDEN t
DUURZAAMHEID
HARMONIE
BiMATIBDEN PRIJS
DAT WIJ IX ONZE INRICHTINQEN DEZE
EIGENSCHAPPEN VEREENIBEN, BEWIJZEN DE
TALLOOZE TEVREDENHEIDSBETUIQINQEN,
WELKE WIJ VOOR U TER INZAGE HOUDEN.
nün Kleine lutttitt
Financieel Nieuwsblad
Singel 842, A'dam
- TELEFOON K. 6925
bevat steeds actneele arti
kelen, betrouwbare cor
respondentie, uitlatingen
Tan premieleeningen,
productie*, koerslijst enz.
Abonnement slechts |so| ets.
per kwartaal.
Vraagt gratis Proefnummers
LIBERTYs
BELANCRVKE
PRYSVERLACIMC
OPRUIMING
BELANCRYKE
PRYSVERLACIMC
BEGINT
MAANDAG 2 JULI
M ETZ,Xs AMSTERDAM ^GRAVEMHAGE
N. V. Maas- en Waterweg
Maatschappij tot beTordering van de vestiging van
Industrieën te SCHIEDAM EN OMSTREKEN
Lange Haven 3 Tel. «3 Schiedam
Verleent haar bemiddeling bij den Aan- en Verkoop van Panden en
Industrieterreinen en het verschaffen van Bedrijfskapitaal.
IIIIMI IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIMIIIIIIIIMIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIII
11 UMI Illllllllltlllllllllllllllllllin
Figuur 3. Voorstelling van de wijze waarop de hulpdam i kan worden gelegd. Het gedeelte a is gereed. Het
gedeeelte b e glijdt omlaag, langs het hellend vlak c d. Tusschen e en ? wordt de zak van Doven dichtgenaaid.
Tusschen g en / worden de zijden van den zak omhoog gehouden. Bij h is de buis van den zandzuiger die het zand,
vermengd met water, in den zak spuit. Bij / is een inrichting die den zak langzaam viert en hem tevens dichtge
knepen houdt, zoodat het gedeelte / k niet gevuld wordt. Bij k wordt telkens een verlengstuk aan den zak bevestigd.
leken met rijswerken, bakken van gewapend
beton. enz. Zij zijn gemakkelijk aan te
voeren. Wegens de goedkoopte kan zonder
bezwaar een beginsel toegepast worden dat
voor zulk een af damming het juiste is: de
dam kan, gelijkmatig over de geheele
lengte, trapsgewijs omhoog gewerkt worden.
Daarbij wordt de zeebodem het best tegen
uitschuring beveiligd.
Ik stel mij dit thans zóó voor (figuur 2).
Eerst wordt de dam l gelegd, en wel door
den z'ak boven water in een drijvende
(figuur 3) of in een over den bodem krui
pende inrichting te vullen, terwijl het gevulde
deel langs een hellend vlak afglijdt op den
zeebodem en het nog ledige deel gestadig
verlengd wordt. Is dam I gereed, dan begint
men aan dam II, die dadelijk op den zee
bodem geplaatst wordt, terwijl de verhoogde
zijwanden boven water gehouden en na het
vullen toegeslagen en aan elkander gehecht
worden, tot afdekking van het zandlichaam.
Ligt dam II langs dam I, dan blijft nog een
hoogte van l M. af te sluiten, hetgeen waar
schijnlijk zal kunnen geschieden door de
neergeslagen zijwanden weder omhoog te
halen en daartusschen zand te storten. Of
wel men kan een nieuwen zak III op dam
II plaatsen, of langs dam II weder een dam
maken die boven water reikt.
De inhoud van deze zakken is betrekke
lijk zoo klein dat het mogelijk zal zijn in
groot was zijn kracht; die was de kracht
in Hiawatha's leven.
Voor zijn volk maakte Hiawatha de
mystische cause, die met eigen kracht
over de rivieren schoot; want het leven
van het woud bezielde die.
Voor zijn volk bevocht Hiawatha de steur
Nahma, den koning der visschen. En hij
versloeg Nahma, ofschoon hij eerst ver
zwolgen werd met Adjidaums, de eekhoorn,
die hem vergezelde.
Voor zijn volk zeilde ? Hiawatha west
waarts in zijn canoe, om te ontmoeten
Megissogwou, den machtigen toovenaar,
die ziekte en dood zond onder de stammen.
En hij versloeg Megissogwou en ontnam
hem den toovergordel Wampum.
Maar wat de pees is voor de boog, dat
is de vrouw voor den man. Schoon ze hem
bindt gehoorzaamt ze hem, schoon ze hem
leidt volgt ze hem en beiden zijn nutteloos
zonder elkander. Zoo peinsde Hiawatha en
altijd droomde hij van Minnehaha, Lachend
Water, den pijlenmakers-dochter. En hij ging
uit en huwde haar.
Glanzender banket was er nooit geweest.
Want Pan-Puk-Kuwis, de dwaas, danste
voor de menigte, de man dien de krijgers
minachten, maar op wien de vrouwen ver
liefd waren. En Chibiados zong en lagoo,
de oude dichter, verhaalde een legende van
den zoon van d'avondster.
Als het feest voorbij was, traden Hiawatha
en Minnehaha uit in den nacht, om de koren
velden te zegenen. Maar Kahkagee, de
koning der raven, zag hen. En den volgenden
dag riep Kahkagee al zijn raven op om het
zaad te pikken uit de voren. Maar hen ving
Hiawatha en hij doodde hen, maar Kahkagee
zette hij op zijn wigwam, een schrikkelijk
voorbeeld.
De geschiedenis van zijn volk schreef hij op
de stammen der boomen en de woorden van
enkele weken tijds de vulling te doen ge
schieden indien het gelukt het krachtige en
talrijke baggermateriëel dat noodig is voor
den bouw der dijken enkel van grond, met
vol vermogen het zand in de zakken te doen
brengen. Een handige werkwijze daarvoor
moet door proefneming nog gevonden
worden. Er bestaat echter geen reden om
eraan te twijfelen dat die te vinden is. Een
denkbeeld hoe zulk een werkwijze zou
kunnen zijn geve figuur 4.
De hulpdam, hetzij van zandzakken, van
betonbakken of van welke samenstelling
ook, maakt het gemakkelijk den dijk enkel
van grond, die beschreven is in het nummer
van 28 April van dit Weekblad, op te
werpen. De besparing op deze wijze te
verkrijgen, vergeleken met de laatste be
grooting voor den afsluitdijk mag op meer
dan 50 pCt. worden geschat.
Goed en K waad,van Schoonheid en Slechtheid,
om zijn volk te leiden op den weg naar het
Geluk. En zelf leefde hij in geluk met
Minehaha en met Chibiados en Kwasind en
de oude Nokomis.
Maar het Noodlot was daar, dat hem zou
ontnemen alles wat hij lief had. Want de
kwade geesten haatten hem. Leerde hij het
volk niet Liefde en Vrede ? Niet Kunst en
Schoonheid ? Aanbad hij niet de Goden van
het Goede? Wél haatten hem de kwade
geesten en zij zouden hem ontnemen alles
wat hem lief was.
Eerst Chibiados.
Eens, toen hij een hert joeg ever de be
vroren meren, braken zij het ijs onder zijn
voeten stuk.
Hiawatha leed zeer. Een week rouwde hij
uiterlijk, dan ging hij weer werken, voor
zijn volk; maar innerlijk rouwde hij altijd.
Want de Schoonheid uit zijn leven was
verdwenen, schoon hij nog had zijn Liefde
en zijn Kracht.
Zijn krachten toonde hij in een strijd met
Pan-Puk-Keewis, de dwaas, die het volk
tot slechte spelen verleidde en hun welvaart
verminderen deed. Hem overwon Hiawatha
in een langen strijd.
Dan werd hem Kwasind ontnomen.
De stam der Pygmaeën nam hem weg,
doodend hem met pijn-appels, toen hij lang
zaam de rivier afzeilde.
En de Kracht uit Hiawatha's leven was
verdwenen, maar hem bleef nog zijn Liefde.
Eens toen Hiawatha thuis kwam van de
jacht, vond hij twee mannen in zijn wigwam,
twee zwijgende gasten. Dag aan dag, week
aan week, bleven zij en ze namen het beste
dat Hiawatha had. En op een middernacht
hoorde hij dat er geween was in zijn wigwam
en geklaag als om een doode. Dat deden
de gasten die nu zegden, wie zij waren:
de schimmen van Chibiados en Kwasind,
Brief uit Indiëaan
De Amsterdammer"
Zal voor Indiëvan de zegeningen der
neutraliteit niets anders over blijven dan de
vrijheid om in vrede als Boeddha de rekening
met de wereldsche zaken af te sluiten en,
in stille overpeinzing op den navel turend,
zich voor te bereiden op het Nirvana van
zijne economische toekomstverwachtingen?
De pessimisten knikken op die vraag met
een blik op de stilliggende schepen en de
opgehoopte balen tabak, kisten thee en
zakken koffie somber van ja. De optimisten
willen de hoop niet opgeven, dat de zaken
nog terecht komen. Zij hopen met de hoop
van zuster Anna, die uitkeek naar de ver
schijning van de verlossers, welke haar zuster
van Blauwbaard moesten bevrijden. Zuster
Anna ziet gij nog niets komen? De richting
waarheen zij uitkijken is Amerika. Van daar
IIIHMIIIIIIIIIM IIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIMMIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHMIIÜIIIIII
die hun vriend voorspellen kwamen van
honger en kou en dood.
O, de lange en droeve en wreedewinter!
Altijd dieper lag het ijs in het meer ge
vroren, altijd dikker dekte de sneeuw de
witte velden, lag te hoop gestorven in
wouden en dorpen.
Hiawatha, telken nieuwen dag, zwierf de
wouden door, maar er waren geen dieren
die hij kon schieten. En zijn angst werd
groot, zoodat hij bad: Gitche Manito!
Geef uw kinderen voedsel, vader, geef
voedsel voor Minnehaha, mijn Liefste'."
En heel den dag zwierf Hiawatha door
de wouden van droeve verlatenheid, door
de struiken in wier schaduw hij eens Minne
haha voerde uit het land der Dacotah's, in
de dagen van den nooit-vergeten zomer,
toen de vogelen zongen en de beeken
klaterlachten en er geur dreef op de luchten en
lachend Minnehaha zeide met water-klare
stem: u volg ik naar uw wigwam uit
Dacotah's land."
Nu lag zij in dienzelfden wigwam met
Nokomis en de twee sombere gezellen
Koorts en Honger, en zij was stervende,
Hiawatha's Minnehaha.
Luister", sprak zei: daar gaat een ruischen
bruisen van beide watervallen, die roepen
uit de verte." Maar Nokomis antwoordde,
het was de nachtwind door de boomen.
Zie," sprak zij, mijn vader! eenzaam
staat hij en wenkt aan de ingang van zijn
wigwam." Maar Nokomis antwoordde, het
was de rook die te wenken scheen.
O", riep zij, ik voel Panguk's oogen die
op mij staren uit het donker en zijn koude
vingers grijpen naar mijn keel l Hiawatha!
Hiawatha!"
En Hiawatha, mijlen weg in de verre
bergen, mijlen ver in de bosschen, hoorde
plots die kreet van angst, hoordeMinnehaha's
stem die hem riep: Hiawatha! Hiawatha!
En thuis zat Nokomis bij een Doode en
alleen verwacht men den verlosser. De blok
kade, die de Vereenigde Staten in het Oosten
wacht, zal deze, naar men hoopt,het Westen
uitdrijven, naar ons, voor hun theeën tabak.
Het geduld dezer optimisten wordt echter
op een zware proef gesteld en de kansen
van Blauwbaard staan nog goed.
Intusschen vermeerderen zich dagelijks de
voorraden producten, die niet weg kunnen,
en neemt het opslagprobleem met den dag
zorgelijker afmetingen aan. Van alle vragen,
die op de agenda van Indiëstaan, is die
van den uitvoer zijner producten door den
loop der omstandigheden het meest op den
voorgrond geschoven. Daarmede hangen het
lot van het plantagebedrijf, dat van duizen
den Europeanen en dat van honderd dui
zenden Inlandsche loonarbeiders zamen door
den weerslag, dien eene ernstige stoornis
in dat bedrijf op de gansche volkshuishou
ding onvermijdelijk hebben moet. Voor de
ernst van dit probleem verbleekt hier zelfs
de kleur, die de verbeelding aan de Russische
omwenteling bijzet, tot een neutrale tint.
De suggestieve beteekenis van deze andere
werkelijke Blauwbaard-geschiedenis heeft
hier de scherpte van haar prikkel spoedig
verloren onder den druk van de onzekerheid
van het lot van ons plantagebedrijf.
Wel heeft een heet gebakerde revolutonair
getracht uit deze verrassing
propagandamunt voor de Inlanders te slaan ten bate
van de zegeningen van eene revolutie op
Java, maar de overheid heeft hem, door
bijeenkomsten te verbieden, gelegenheid ge
legenheid gegeven af te koelen. Deze, de
overheid, begint zich tegenover de revolu
tionaire aanvechtingen van de onruststokers
van beroep, die Indiëtelt, in den laatsten
tijd van hare roeping meer bewust te wor
den nadat zij in de nadagen van den heer
Idenburg het spoor min of meer bijster is
geworden, zooals onlangs tot zijn nadeel
ondervonden is doorMarco, een Inlandschen
journalist van meer hartstocht dan politieken
blik.
In eenige dagbladartikelen, waarvan alleen
duidelijk was, dat zij haat ademden tegen
het Nederlandsch gezag, doch waarin de
gedachtengang overigens weinig zamenhang
vertoonde, predikte hij de heilsleer van eene
onmiddellijke omverwerping in den trant
van Djambi van het Nederlandsch bestuur,
desnoods met Japansche hulp, met in de
klaagde. En een vuur brandde in den nacht.
En Hiawatha, wien nu Liefde en Kracht
en Schoonheid ontnomen was, wist ook zijn
einde nabij.
Hoort wat de reiziger Jagoo vertelt.
Van verre streken verhaalt hij, waar de
menschen blank zijn en wonen in zwarte
steden en van de wonderen dier steden
verhaalt hij en hoe nabij reeds zijn de witte
menschen, die komen zullen met Kennis en
Beschaving.
En het volk wilde te wapen, maar rustig
sprak tot hen Hiawatha; een glimlach leefde
om zijn mond. Hij sprak van Vrede en van
Liefde die over heel de wereld. Maar als hij
sprak, bedacht hij, hoe mogelijk zijn volk
vernietigd worden zou, want ze zouden zijn
voorschriften vergeten.
Zijn taak was nu ten einde.
Nu was gekomen een bleeke priester in
zwart gewaad, die een blinkend kruis met
zich droeg. En hij had gepreekt voor het
volk, zeggende: Vrede zij met u! Vrede
van gebed en van vergiffenis, vrede van
Christus, liefde van Maria!"
En hij had verteld van Maria en haar
zoon, Jezus Christus den Heiland, hoe hij
leefde op aarde, hoe hij werkte en vastte
en blijmoedig leed. Van Kruisiging en van
Herrijzenis.
Nu was Hiawatha's taak ten einde en hij
ging vertrekken over het avond-helder van
de zee. En het volk zag van het strand vlot
hun zaken en rijzen en zinken tot in een
lichte zee van glans de boot omhoog getild
scheen dan verging hij in de nevel als
in purperen verte langzaam de jonge maan
vergaat.
Het volk klaagde: vaarwel Hiawatha
vaarwel voor eeuwig" en de wouden in hun
donkere stilte bewogen zuchtten het na.
Het is een legende van kinderlijke
schoonplaats stelling van een Inlandsen bestuur.
Wat er den dag na deze omwenteling in
Indiëgeschieden zou, was een vraag, die
voor hem niet bestond. De roof in gewa
pende benden, in vroeger iijden een
inheemsche landsinstelling in Indiëen nog
geenszins uitgestorven, zou onmiddellijk
herleven en allerwege het land afschuimen.
Nu nog, onder den rook van Batavia, is
dit een onuitroeibaar chronisch kwaad, dat
spot met alle reorganisaties van de politie
en nacht aan nacht den naasten omtrek van
de hoofdplaats onveilig maakt.
Het optreden van de politie daartegen
heeft geen ander gevolg kunnen hebben dan
dat de Eurppeesche politieambtenaren de
Inlandsche in verdenking brachten en van
de eerste de lagere ambtenaren de hoogere
diskwalificeerden. Wanneer de rooverbenden
evenveel^ zin voor humor bezitten als stout
moedigheid, moeten zij genoten hebben van
dit tafereel van katten, die elkander onder
ling aanblazen in plaats van de muizen te
vangen.
Stilstand van de scheepvaart, producten
congestie van het plantagebedrijf,
vulcanische exhaltaties van een revolutionairen geest,
wederopleving van het bendewezen, is er
in deze somberheid geen lichtpunt? Ja, er
is het groote lichtpunt, dat men zich hier
ver van verschrikkelijk oorlogstooneel veilig
gevoelt als in Abraham's schoot.
Geleidelijk is, nu de oude en nieuwe we
reld zonder onderscheid nagenoeg in haar
geheel hetzij door feitelijke deelname aan
den oorlog hetzij door opzegging der diplo
matieke conversatie in het wereldconflict
betrokken is, Indiësynoniem geworden met
laatste toevluchtsoord van den vredegeest.
Deze heeft zich hier ingeburgerd niet alleen
maar heeft zich hier ook onmisbaar gemaakt
door den weldadigen invloed, dien zij ver
spreidt. Zelfs het spook van invoergebrek
en dat van de Zwarte Lijst hebben door
hem hun vat op de gemoederen verloren.
Ja, de vroeger zoo machtige trek naar Ne
derland is door hem krachteloos gemaakt:
zonder mopperen legt men zich nerrbijhet
lot om in Indiëte blijven. Hoorde men
vroeger vaak: Alles beter dan Indië, nu
erkent men algemeen: nergens kan men
beter zijn dan in Indië.
Weltevreden.
S. J.
heid, die ik verhaald heb. Klaar van eenvoud,
simpel of een kind het verhaalde is dit lied
van Hiawatha, dit vertelsel van de laatste
Indianen, schoon zonder cultuur. Zoo vol
van Liefde. En door het geheel de droom
der wouden, de zonneschijn der velden, het
ruischen van de wind, het lachen van water,
die het maken tot een adoratie, een Hoog
lied der Natuur.
Weinig meer heb ik te zeggen. Want
klaar van eenvoud is het, overal. Ook
in de symboliek.
Moet ik nog herhalen, hoe Kwasind is de
kracht, Chibiados de schoonheid, Minnehaha
de liefde; hoe zonder deze iemand niet
leven kan? Hoe Hiawatha's worsteling met
Mondamin is een worsteling om de land
bouw, met Megisgogwon, de groote toove
naar die ziekte en dood zond onder de
stammen, een strijd om de geneeskunde?
Hoe ook Hiawatha was een profeet van
Liefde en Vrede als de Christus van den
Oosten ?
Maar ge zult vragen: Wanneer Hiawatha
wijken gaat voor den Christus, was hij dan
de profeet wel, dien Gitche Manito te zen
den gezegd had? Is dan niet de Christus,
wiens leer de kruisprediker verkondigen
komt, de ware profeet? In enkele regels
geeft de dichter het antwoord:
Vele manen, vele winters
zullen komen en verdwijnen,
eer ik tot u weer zal keeren
is Hiawatha's afscheid.
En de woorden van waarheid van den
Christus moeten hen wijzer maken en de
terugkeer van Hiawatha waardiger.
Wie deze wondere legende leest, zal zelve
vinden wat de beduidenis is van Hiawatha's
Lied.
? ?