Historisch Archief 1877-1940
8 Sept. '17. No. 2098
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
O. H. B r ei t n e r
naar de portret-teekening van F. Bobeldijk
Breitner's zestigste jaardag.
12 September 1917.
l
Inleiding. Breitner is een hartstochtelijke,
als Vincent van Gogh was. Hij heeft daar
van de rijke kenmerken. Hij is een impres
sionist; hij is uit op het levende, op het
spontane. Zijn werk moet altijd den indruk
geven volop in de ontroering te staan; dat
is het eerste doel. Hij wil dat ge d'eigen
bewogenheid, den eigen schok ten eerste
ondervindt. Hij is, als meer uit de school
van '80, een realist, een naturalist. Ik laat
dit volgen op zijn impressionisme, omdat
ge n realisme n naturalisme eveneens op
meer doordachte wijze kunt uiten.
2. Het werk van Breitner ligt, als kleur,
zuiver in de richting van de Haagsche school.
Tenminste voor een groot deel. Het is ver
want, als zoodanig, met dat van JacobMaris;
een bezoek aan een tentoonstelling', waar
van deze twee schilders werk te zien is,
wijst altijd opnieuw dat gemakkelijk uit.
3. Maar het brengt in de voorstellingen,
in een deel dus van het wezen, toch een
andere drift naar voren, 'k Heb Witsen eens
de schilder genoemd van 't stilstaand Am
sterdam, Breitner is de schilder van 't Am
sterdam in actie, in aanbouw, in uitbreiding;
dat van 't heiwerk, van de trams, van de
werkpaarden, van de grondkruiers. Maar
deze Rotterdamsche zucht tot actie vindt
ge niet alleen in deze genoemde dingen.
Zij was even openbaar, even duidelijk in
zijn seriè'n Cavalleristen. Dit is een verschil
met jacob Maris, en dit is het meer moderne
in Breitner.
Qud-Hollanclsche
SCH»LO£flü£N.
73,J<aIvgrstraat,
AMST6J1DAM.
Een nieuw Engelsch woordenboek
Onlangs verscheen de achtste druk van
Kramers' Nieuw Engelsch Woordenboek, 1ste
deel, Eng.-Ned., bewerkt door dr. F. P. H.
Prick van Wely en J. H. v. d. Voort, (Gouda,
G. B. van Goor Zonen.) Ne sont pas tous
lexicographes. Jaren geleden had ik het ge
noegen in dit weekblad over dr.- Prick van
Wely te schrijven (?Een kranig Hollander
in Ind^ë"), en nu sluit zich de heer Van der
Voort op waardige wijze bij hem aan. Hun
werk maakt een zeer goeden indruk, en
behoort tot het beste van zijn soort, vooral
door de zorg, die de samenstellers zich
hebben gegeven, om overal juiste, typeerende:
idlomatlsch-gelijkwaardige beteekenissen te
zoeken. Hoewel ze niet overal even goed
geslaagd zijn (er moet altijd iets te wenschen
overblijven, en de volmaaktheid wordt nu
eenmaal op deze aarde niet bereikt), zijn
ze toch op massaas plaatsen flink raak. Om
nu mijn dankbare belangstelling en belang
stellende dankbaarheid te bewijzen, waarbij
toch ook zoo dikwijls het element van on
voldaanheid komt, zij het mij vergund op
enkele leemten en tekortkomingen te wijzen,
die ik natuurlijk voor beter geef, maar de
aantooning waarvan ik hoop dat den schrij
vers bij een negenden druk (mogen zij dat
Muzenaantal spoedig bereiken!) van voor
deel zal kunnen zijn. Medunkt dat dit hun
liever zal wezen, dan wanneer ik hen met
een paar weinig of niets zeggende woor
den afscheepte.
Op verschillende wijzen heb ik dit woor
denboek op de proef gesteld. Vooreerst heb
4. Maar dit moderne is niet uitgedrukt
in een kleur vol heftige accenten. Breitner
heeft, in later jaren, nu en dan getracht zijn
klinkend, sonoor gamma (met fransche ele
menten) lichter te maken, maar deze poging,
beproefd in den tijd, dat zijn Hartstocht niet
vol-op maar uitbundig was en niet volop '
de voortstuwende kracht van de jeugd bezat,
heeft de schoonheid van het voorgaand werk
nooit in waarde verminderd. Integendeel.
Het schilderij van Breitner is dat van een
diepe, klankvolle, kleur en niet dat van
een bloesemend ijl licht, zooals sommige
modernen het maken.
5. Dit laatste ware ten eenenmale strijdig
met het gansclie zware wezen. De psycho
logie van Breitner's aard wijst daar niet heen.
Maar hoe is de psychologie, die Breitner
zelf in zijn werken uitdruW>laat zien ? Deze
is in de portretten (latent, en in de kleur
zelf te vinden) niet van die beschouwende
geaardheid, die ik het liefste zoek. Breitner's
psychologie in de eigen portretten, die soms
laatdunkend zfln van zelfvertrouwen, is nooit
détailleerend, nooit vast uit elkaar ge
legd; noch in groote eenheden synthetisch.
Hij is meer dan een psycholoog van
menschen, een psycholoog van een stad, van
een zeker, hem geheel eigen geworden
Amsterdam. Toch vindt ge die
zielkennis soms buiten de stadsgezichten, in
de figuur. Zij is dan sterk en bruut. Zij is
als zoodanig te vinden in de weiden den
brug overgaand, met de zwarte vaste lok
haar bij de ooren. Zij is voor mij het meest
belangrijk in zijn vrouwen'guren tegen de
sneeuw. Ik heb dit reeds meer dan eens
geschreven. Ik herhaal het hier: Breitner's
psychologie (haast wat JBreughel-achtig van
aard) vindt ge in zijn Landloopsters voor
den achtergrond van sneeuw. Maar deze
werken zijn bijna een afzonderlijke trek ia
dit kleur-rijk robuust schilderwezen.
6. Toch een schilder als Breitner kent
niet enkel de actie, en is niet altijd zonder
klaarblijkelijke innigheid. Hij heeft soms een
buurtje geaquarelleerd dat, een eenvoudig
stadsgezicht langs 't water, die hoedanigheid
op groote wijze bezit. Maar hij is misschien,
en zeker, het innigst geweest, en het meest
vol van een ziels-medelijden, toen hij het
Witte paard van Montmartre schilderde; hij
was haast kinderlijk in het frissche buurtje
van Gent, een schilderijtje, eigenaardig, en
gemakkelijk voorbij gezien in al wat Breitner
deed.
7. Breitner is door dit alles een, die nieuws
bracht, en die toch ineen deel van zijn werk
de traditie voortzette. Zijn schildersdrift is
een der grootste uit onze negentiend'
eeuwsche school. Hij is daardoor een ge
weest, die anderen weer beïnvloed heeft.
(Verster). En om te eindigen met een laatste
opmerking: Misschien heeft deze sterke
schilder te veel op den Hartstocht alleen
vertrouwd.
PLASSCHAERT
Verbetering. Lees kolom I. M. Maris:
Saamklinken der verwen.
m m 9
Naakt
G. H. Breitner
Etsen van Ostade
In het algemeen zijn de etsen van onze
oude Hollandsche meesters te weinig be
kend. Vroeger, toen ze nog niet zoo enorm
duur waren, behoorde het koopen en ver
zamelen ervan tot de ook voor niet al te
groote beurzen toegankelijke genoegens,
maar tegenwoordig beteekent het bezit van
eenige tientallen zeer goede afdrukken van
pracht-etsen uit dien tijd reeds een klein
vermogen.
Voor een ieder toegankelijk zijn die etsen
weliswaar in prachtige drukken in de
prentenkabinetten der musea, maar hoe
weinigen hebben den tijd om daar rustig te
gaan genieten. Geen wonder, dat deze om
standigheden een mindere bekendheid van
al dat schoons ten gevolge hebben gehad.
Een remedie hiertegen in zooverre als
zij dient tot aanmoediging om de
origineelen te gaan zien is de uitgave van
reproducties naar etsen, die derhalve niet
anders dan van harte mag worden
toegejucht.
Zoo is ons dan ook de dezer dagen door
de Levens verzekering Maatschappij Utrecht"
ik het gebruikt bij de lectuur van Kazan,
the Wolf- dog". Afgezien nu van woorden
die, omdat ze tot een bepaald dialekt
behooren, in den tekst van den roman zelf
gecursiveerd zijn, als bakniesh en babiche,
heb ik niet kunnen vinden -.husky (een soort
gioole sleehond), yip (als ww. gillen, janken
als zelfst. n w. gil, gejank, bijv. with one
short excited yip", a yip of pain", yipping
in terror, er zal wel samenhang zijn met
yell en yelp); fisher-cat; tepee (inlandsche
woonhut); moose-bird; drool (hèdrooled
blood and saliva at themouth.dusi. q. laten
druipen, kwijlen; (er is blij k-baar samenhang
met ons druilen); tvhiskey-jack (soort vogel,
beschreven als one of the fierce big-eyed
jays of the Northland); tree sapper (soort
vogel); undershot (se. jaw); snack (soort
hut, loods of keet); trap-line (striktouw, of
misschien beter reets striktouwen, vallen
of klemmen van een pels\ngeT)muzzte-loading
(se. rifle), voorlaadgeweer, banksian (se.
shrub, pine), hoogstwaarschijnlijk zoo naar
een eigennaam genoemd; maar bestaat er
een Ned. equivalent voor die heester- en
boomsoort ?; coyote (wolfachtig roofdier).
Verder heb ik enkele scheepstermen na
gegaan. Er ontbreken o.a. gloryhole, dat wél
voorkomt in de bet. van warwinkel, maar
ook in nauticis steward's quarters" kan
beteekenen; drift-anchor, diijfanker;
scending in pi. v. ascending, de tegen de gol
ven opgaande beweging van het schip, tegen
over het pitching of plunging. Bij ascend
vinden we ook omhoog gaan en opvaren
gegeven, maar waarschijnlijk wordt daar
iets anders mee bedoeld.
Rijwielonderdeelen komen zelden voor.
We vinden o.a. niet frontwheel washer
(tusschenplaatje van de vooras), dust-clip
(sluitveertje van de smeeropening); ball race
(kogelpot); mudguard-stay (spatbordstang),
ja zelfs is mad-guard niet gegeven, hoewel
onder gaard ook scherm vermeld staat;
sprocketwheel (achterkettingwieltje) en zoo
meer.
He i - we rk
Onder de biljarttermen mis \\runthrough
(dóórstooten), a run through (een doorstoot)
en check side (contre-effekt). Kiss en
kisscannon heeten hier kuscarambole"; dat
noemt een rechtgeaard biljarter een klots,
terwijl het voor kiss in biljirttaal klotsen heet.
Als ik nu op minder technisch gebied nog
enkele opmerkingen mag maken, dan heb
ik mijn kritische lusten weer botgevierd, en
mij helaas nog maar zeer oppervlakkig van
mijn plicht gekweten, want het boek is zoo
anregend", dat men telkens weer wil dippen
en neuzen om aan te vullen en te verbeteren,
wat de schrijver van Addenda et Corri
genda" me wel niet kwalijk zal nemen.
Bij bed was 't misschien wel aardig geweest
bed-presser (luilak, langeslaper) op te geven;
bij cast staat o.a. rolverdeeling gegeven,
zooals men spreekt van: a cast of actors,
dramatis personae" en dgl.; ik geloof dat
indeeling", groepeering" hier ook een
plaats zou verdienen. Zou men check by
jowl ook niet kunnen weergeven door koek
en ei ? Naast clodpate en clod hopper mag
ook clodpole (botterik, pummel, prengel,
kaffer) op zijn recht aanspraak maken; (men
kan hiermee 't Latijnsche stipes, paal, dat in
dezelfde bet. voorkomt, vergelijken; zooals
men blockhead naast het Lat. caudex (blok)
kan zetten). Het wijzen op deze en dergelijke
dingen, en in het algemeen het vergelijken
van de oude met de moderne talen, is iets
waarop bij het gymnasiaal onderwijs nog
veel te weinig wordt gelet. De meesten
kunnen het trouwens niet. Daarom beperkt
zich veelal de lesgeverij in de Oude Talen
tot een rondscharrelen in een of twee talen,
zonder dat met breeden blik een ruim ge
bied wordt bestreken. Naast cheese it (kop
dicht) had ook cheese your putter (hou je
gewauwel) kunnen staan. Bij crotcheteer had
ook crotchet-monger gegeven kunnen wor
den. Corker beteekent in schoolslang ook
een verklikker of gluiper. Crusade (of
crusado) is ook een Portugeesche gouden munt
ter waarde van 4 a 500 reis. Voor dogwatch
G. H. Breitner
wordt gegeven platvoetwacht; beantwoordt
het dan niet aan wat wij hondewacht noe
men ? Nu doss-housc voorkomt in den zin
van slaapstee, had ook dossing-ken al s zoo
danig vermeld kunnen worden. Bij dragon
wordt de slang-beteekenis van sovereign of
geld in 't algemeen (dan speciaal mv.
dragons) niet gegeven. To eat one's words
wordt vertaald door -.zijnewoorden herroepen;
wij praten in zoo'n geval toch ook van opeten
of inslikken. Kan de uitdrukking fore and
aft niet de geheele lengte van een schip
beteekenen? Niet gegeven is ghoul, een
demon die dooden verslindt. Leakage wordt
ook gezegd van wat bij blokkades als
ongewenschte invoer er door slipt. Naast
property-master wordt ook property-man
gevonden, en bij scavenger had ook
scavenger's daughter gegeven kunnen worden, een
marteltuig, uitgevonden door Sir William
Skevington (waarvan scavenger een ver
bastering is). Shalm (schalmei) is wel ver
ouderd en dichterlijk, maar had m. i. niet
mogen ontbreken; Theod. Watts-Dunton
spreekt in zijn Ode to Mother Carey's
Chickens" van marvellous strains, as of
the morning's shalm". Zoo ishet
ookeenigszins met .irelay (?The blackbird's trilling
shrill and gay His roundelay and virelay"
in A New Old Song" van Cath.
TynanHinkson). Wisp komt alleen voor als sub
stantief, als werkwoord (vegen, slieren) komt
het voor in Nocturne" van Will- Renton:
the wisping, sheeting, glooming host".
Ziehier nog een paar afkortingen: A. F. C.
(Army Fiying Corps), M. T. V. (Motor Trans
port Volunteers). In de afgekorte namen van
kunstgenootschappen is het woordenboek
nog niet volledig, ik noem o. a. R. B. A.
(Royal British Academyj, R. I. (Royal
Institute), R. S. A. (Royal Scottish Academy),
R. S. W. (Royai Society of Painters in Water
Colours), R. W. S. (Royal Water Colour
Society). Zoo mis ik P. O. voor Peninsular
and Oriental. Kan S. A. ook staan voor
Salvation Army? En onlangs ontmoette ik
uitgegeven serie van reproducties naar etsen
van Adriaen van Ostade ten zeerste welkom.
Zulk een wijze van combinatie van reclame
en kunst is, vergissen wij ons niet, noch
nie dagewesen". Het is wegens de uiterst
bescheiden wijze, waarop de reclame in
het plaatwerk en op den omslag is aange
bracht, een geenszins storende combinatie.
Dit plaatwerk, dat tegen overmaking van
den kostenden prijs (f5, buitengewoon
goedkoop!) aan belangstellenden wordt toe
gezonden, heet: Het complete Etswerk
van Adriaen van Ostade, in facsimile licht
druk naar de Origineelen uit het
RijksPrentencabinet, met inleidend woord van
H. P. Bremmer."
Alle etsen van den meester zijn er, elk
voorzien van het nummer van Bartsch (die
een catalogus van Ostade's etswerk maakte),
gereproduceerd op smaakvolle wijze, en de
reproducties zijn elk royaal op wit gezet.
In het geheel zijn het vijftig nummers. De
tekst van den heer Bremmer wijst den lezer
op den aard en de beteekenis van het ge
bodene.
Wij wenschen den uitgevers succes met
deze uitgave en hopen, dat zij haar door
meerdere van dien aard zullen doen volgen.
W. MARTIN
Kunstbegrip en Onderwijs.
Wij ontvingen het uitvoerige rapport l i
omtrent den Invloed van het Ondeiwijs en
de Opvoeding op het Kunstbegrip, uitge
bracht door een commissie van het Verbond
vanNederlandscheKunstenaarsvereenigingen.
Uit dit rapport, dat vol is van tal van wen
schen, blijkt ten duidelijkste, hoe sterk een
streven er hier te lande bestaat om den
schoonheidszin (als onmisbaar element in ons
geestesleven) vooral te ontwikkelen door
juiste en systematische veranderingen en
toevoegingen in het onderwijs, aangezien
juist het onderwijs het meest geschikt is om
tot die ontwikkeling mede te werken.
De bedoeling van het rapport is niet zoo
zeer, allerlei vakken bij te voegen en andere
moeilijker te maken, maar het ideaal is, aan
het geheele onderwijs ook een meer op het
schoone lettende richting te geven.
In het rapport zijn de wenschen, op ver
schillend gebied gekoesterd, rubrieksgewijs
gegroepeerd.
Moge de werkzaamheid der Commissie
(die bestond uit Mevr. A. Sluis, de H.H.
Anton Avercamp, Dirk Coster, Huib Luns,
S. van Milligen, S. Moulijn, W. v. d. Pluijm,
Freule Dr. W. C. Rengers Hora Siccama,
de H.H. H. Poort en Dr. A. v. d. Water),
vruchten dragen! M.
1) Arnhem, S. Gouda Quint, 1917.
H. BERSS5NBRUGGE,
PORTRETFOTOGRAAF
ZEESTRAAT 65, naast Panorama Mesdag,
DEN HAAG. Tel. 1538.
achter iemands naam F. L. S. (Fellow of the
Literary Society?) Naar ik meen, wordt F.
A. S. gewoonlijk als F. S. A. aangeduid.
Drukfouten zijn zeer zeldzaam; in de lijst
van teekens en afkortingen moeten de woor
den grammar" en h'guratively" van plaats
verwisselen; op blz. 329 staat intilligencer
in pi. v. intell., op blz. 402 miritorious voor
mer. en op blz. 604 susperstition voor superst.
den Haag
E D w A R D B. KOSTER
De Freie Zeitung"
Voor ons ligt het laatste nummer van de
Freie Zeitung." De Freie Zeitung" ver
schijnt in Bern en is het orgaan van de
onlangs in Zwitserland opgerichte
republikeinsche partij. Het blad staat onder leiding
van Friedrich Streicher ; als vaste mede
werkers zijn o a. aan het blad verbonden
dr. Edw. Stilgebauer, de schrijver van ver
schillende bekende boeken o.a. Götz Krafft,"
Inferno, Schiff des Todes," Briefe eines
Verminkten" ; dr. Hermann Rösemeijer, de
Berlijnsche historicus en de vroegere poli
tieke leider van de Berliner Morgenpost",
en Hermann Ferman, schrijver van Juist
omdat ik Duitscher ben" en Durch ! Zur
Demokratie!". Vele andere op de voorgrond
tredende personen werken mee aan het blad,
dat snel is ingeburgerd en spoedig talrijke
abonné's had. De Freie Zeitung" heeft ge
heel de zelfde basis als de boodschap van
Wilson aan het congres, naar het heet: De
oorlogen worden in 't leven geroepen en
gevoerd in het belang van Dynastieën en
kleine groepen." Daaruit is dadelijk de
conclusie te trekken, dat de regeeringsvorm
in iedere staat democratisch zijn moet, om
voor altijd te garandeeren, dat de volkeren
niet meer de speelbal hunner régenten
zullen zijn.