Historisch Archief 1877-1940
6 Jan. '18. No. 2115
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
DE INV.OERING VAN DE EVENREDIGE VERTEGENWOORDIGING
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
Oorlogsellende bij het Vertrek naar het Front (Bysfander)
i J fgp*** ^ -, \^s
V* -^ « ?l /-? ^i ?<-*'
Tennisspelen aan boord van een stampend transportschip
OUDEJAARSAVOND
Teektning voor ,de Amsterdammer" van
George van Raemdonck
Hoe zal de Pudding uitvallen?
Bridge en Aactton
Bridge
{Deze rubriek verschijnt in het vervolg in
het eerste nummer van elke maand)
Het Brigdespel kwam evenals het
Whistspel uit Engeland tot ons.
Dit laatste telde langen tijd veel aanhan
gers, maar zooals het gewoonlijk gaat met
een spel, wanneer men het door en door
leert kennen, beginnen de gebreken, die er
aan kleven, hoe langer hoe meer te hinderen
en wordt er dan een nieuw spel gevonden,
dan is men spoedig geneigd het oude als
afgedaan overboord te gooien en het nieuwe
in triomf binnen te halen.
Feitelijk is het Bridge een variatie op
het whistspel, doch de regels zijn toch
Jn vele opzichten zeer verschillend. Eens
deels wordt dit veroorzaakt door een andere
telling der verschillende kleuren, waardoor
in verband met den stand van de in de
manche behaalde punten dikwijls het
maken van een troefkleur wordt beïnvloed
anderdeels door dat de gever steeds met
den blinde' speelt d. w. z. dat de partner
van den gever steeds zijn kaarten open
legt, nadat óf door den gever óf door diens
partner de troefkleur is bepaald of sans
atout is aangekondigd.
Evenals het Whistspel wordt het Bridge
gespeeld met een zoogenaamd vol spel
van 52 kaarten.
Het wordt gespeeld door 4, 3 of ook wel
door 2 personen.
Nemen wij het normale geval, dat 4 per
sonen aan het spel deelnemen dan wordt
voor den aanvang van ieder spel bepaald
wie der spelers te samen zullen spelen,
partner zullen zijn. Zij die de laagste twee
en de hoogste twee kaarten hebben ge
trokken spelen samen. Bij het trekken is de
aas de laagste kaart. Hij, die de laagste
kaart heeft getrokken heeft de keuze van
de plaats aan de speeltafel en van het spel
kaarten en begint te geven. Partners zitten
o/er elkaar.
Degeen, die geeft laat het spel kaarten
coupeeren, door dengene, die rechts van
hem zit en geeft, links omgaande, kaart
voor kaart aan ieder der medespelenden
13 kaarten.
Nu moet hij uit zijn spel troefmaken,
sans-atout (zonder troef) aankondigen of
wel hij kan het bepalen van troef aan zijn
partner overlaten.
Zooals ik reeds in den aanvang zeide,
moet de troefmaker, behalve door zijn spel,
bij het bepalen van den troef, terdege reke
ning houden met het aantal punten in de
manche reeds behaald. Dit geldt natuurlijk
in het bijzonder, wanneer reeds meerdere
spellen zijn gespeeld, maar ook reeds bij
het begin. Elke manche toch is gewonnen,
wanneer 30 punten daarin zijn verkregen.
Voor het winnen zijn dus, afhankelijk
van de waarde van elke kleur:
schoppen 2
klaveren 4
ruiten 6
harten 8
kroonschoppen 10
sans atout 12
een verschillend aantal trekken noodig. Al
behaalt men groot slem d. w. z. al maakt
men alle trekken in schoppen of klaveren
dan kan men nooit in eens de manche
winnen; voor ruiten heeft men 5, voor harten
4 en voor kroonschoppen en sans atout
3 slagen daarvoor noodig boven de eerste
zes slagen.
Al dadelijk blfikt daaruit, dat de gever
bij een schoonen stand van de manche zoo
goed als nooit schoppen en zeer zelden
klaveren zal maken, ruiten alleen wanneer
hij in die kleur een zeer goed spel heeften
in de hoogere kleuren zwak is, harten daar
entegen eerder, omdat vier daarin behaalde
trekken hem den manche doen winnen, ter
wijl twee trekken hem meer dan de helft
van het voor de manche be: oodigde aantal
punten bezorgen, en drie trekken, door het
behalen van 24 punten hem een zoodanige
positie in de manche verzekeren, dat de
tegenpartij, bij diens volgende gift een slecht
spel hebbende, zich niet aan het spelen van
dat spel kan onttrekken door schoppen troef
te maken. Dit laatste vereischt eenige toe
lichting.
Wanneer de gever n.l. een spel heeft,
waaruit hij geen troef kan bepalen, dan laat
hij het aan zijn partner over. Heeft deze ook
een slecht spel, waaruit naar zijn meening
door het maken van harten, ruiten, klaveren
of sans atout zeker niet den trek kan worden
gemaakt, dan is het aan te bevelen, dat hij
schoppen troef maakt, al is hij daarin ook
bijzonder zwak. Bij het Bridge is het name
lijk een vaste gewoonte een spel, waarbij
schoppen troef is gemaakt niet te spelen,
tenzij dit spel door de tegenpartij wordt
gedoubleerd of indien de tegenpartij 24
punten of meer reeds in de manche heeft
behaald.
Dat doubleeren blijft, ook al heeft men
een goed spel in de andere kleuren altijd,
gewaagd als men geen goede kaarten van
troef in handen heeft. Wordt toch na een
doublure in schoppen door den troefmaker
of diens partner geredouoleerd dan verkrijgt
iedere boven de zes eerste trekken behaalde
trek een waarde van 8 punten, dus gelijk
aan harten en geeft men den troefmaker,
die misschien juist in schoppen een sterk spel
in handen heeft, een te goede kans.
Heeft de gever het overgelaten aan zijn
partner en staat de tegenpartij nu op 24 in
de manche, dan zal die partner bij een
overigens slecht spel, schoppen troef maken,
als hij daar in goede kaarten heeft of indien
hij meent dat zijn partij in geen der andere
kleuren eenige kans heeft om den trek te
halen. Meent hij evenwel bij eenigen steun
van zijn partner, dat die kans wel bestaat,
dan zal hij bij een slecht schoppenspel, met
h»t oog op het gevaar van doubleeren door
de tegenpartij, die kleur geen troef maken,
maar een der andere kleuren. De beste kan
sen blijven dan echter toch aan de tegen
partij, die, wanneer schoppen troef wordt
gemaakt, zal doubleeren met een goed spel
in schoppen, gewaarschuwd is dit niet tt
doen, wanneer hij in die kleur geen goed
spel heeft en bij het troef maken van een
der andere kleuren met l, bij klaveren met
2 aan trekt de manche wint.
Ook kan door den gever kroonschoppen
worden gemaakt.
Overgelaten kan geen kroonschoppen
worden geannonceerd. De instelling van
kroonschoppen is ingevoegd in het oude
Bridge, om een goed schoppenspel in handen
van den gever ook tot zijn recht te laten komen
en vol om de hiaat, die bestond tusschen
de waarde van harten en sans atout aan te
vullen. Kroonschoppen telt 10 punten en
dus met 3 aantrek is de manche gewonnen.
Bij het invoeren heeft men echter tegelijk
een beperking willen opleggen, n.l. wanneer
door de tegenpartij van den gever de trek
wordt gemaakt telt elke trek voor die tegen
partij dubbel, zonder dat deze laatste heeft
gedoubleerd, dus 20. Bij doubleeren wordt
dit 40.
In het algemeen moet men dus om kroon
schoppen troef te maken niet alleen een
goed spel in die kleur, maar ook in andere
kleuren hebben en een goede kans hebben
den trek te maken.
Behalve het troefmaken der kleuren kan
door den gever of diens partner sans atout
worden geannonceerd. Er is dan geen troef
en ook de laagste kaarten van een serie
van een der kleuren houden hun waarde,
daar zij niet door een troef kunnen worden
genomen (gecoupeerd).
De trekken bij sans about hebben de
hoogste waarde en daarom is het altijd zaak
voor een gever en bij overlaten ook voor
zijn partner te overwegen of hij dat zal
kunnen annonceeren. Men moet niet ver
geten, dat de gever, aU eenmaal troef ge
maakt is, met den blinde bpcelt, waardoor
alle kaarten als rege! meer tot hun recht
komen, hij beter kan nagaan of hij een slag
met zijn eigen kaarten moet maken dan wel
kan laten loopen en dit c.q. aan den blinde
kan overlaten, welke kaart hij moet spelen
om een hooge kaart van zijn tegenpa'tij te
forceeren; hij kan ook beter beoordeelen
of hij kan snijden d. i. of hij kans heeft
een slag te maken met een kaart, die lager
is dan dt hoogste kaart, die hij van de uit
gespeelde kleur in het betrokken spel heeft,
hij kan zien hoe hij zijn partner aan den
slag moet brengen om dan in de gelegen
heid te zijn kaarten, die in dat spel nog
vrij zijn, uit te spelen en welke kleur hij
niet moet spelen om te zorgen, dat diegene
van zijn tegenpartij, die hij weet of onder
stelt, dat nog vrije kaarten in handen heeft,
niet aan den slag komt.
Een zwakke saus atout geeft dikwijls nog
een goede kans op winst, mits goed en
met voordeel gespeeld.
Uit het vorenstaande blijkt wel duidelijk
dat het troefmaken" wel een van de ge
wichtigste dingen is bij Bridge en dat men
daarbij goed doet den gulden regel in acht
te nemen om het spel zoo duur mogelijk
te maken indien men goede kaarten in de
hand heeft en zoo goedkoop mogelijk, in
dien men zeer slechte heeft: daarbij steeds
lettende op den stand in de manche in de
eerste plaats van de eigen partij, maar ook
van de tegenpartij.
Het zou mij te ver voeren hier nog alle
gevallen te bespreken, wanneer men sans
atout kan annonceeren, wanneer men een
kleur troef kan maken en wanneer men het
over moet laten.
Hiervoren is besproken het spelen van
Bridge met 4 personen. Wanneer men slechts
3 personen voor het spel kan vinden, speelt
hij, die de laagste kaart trekt met den blinde;
nadat een robber gespeeld is degeen, die
de daaropvolgende laagste kaart heeft ge
trokken en daarna de derde.
Het spel wordt hierdoor wel wat gewij
zigd, daar nu steeds dezelfde persoon met
den blinde speelt en hierbij dus niet de
regel doorgaat, dat de partner van den gever
zijn kaarten open legt.
Hij die met den biinde speelt begint te
geven. Op de gewone wijze kan hij uit zijn
eigen spel troef bepalen, sans atout annon
ceeren of het overlaten. Ook wanneer hij
voor den blinde geeft moet hij zijn eigen
spel het eerste zien en zoo mogelijk daar
uit troef te bepalen. Indien hij het overlaat,
dan moet hij die kleur troef maken, waar
van de blinde de meeste kaarten heeft; bij
gelijk aantal kaarten, de kleur, waarin hij
het meest aantal punten heeft en bij gelijk
aantal punten de hoogste kleur. Wanneer
hij 3 of 4 azen bij den blinde vindt moet
hij sans atout annonceeren.
Bij het tellen der punten telt een aas 11
en een pop 10 punten.
Degeen, die voorzet of zijn partner kan
doubleeren, degeen, die met den blinde
speelt mag niet redoubleeren, aangezien hij
door het overlaten het voordeel heeft twee
spellen te zien.
Het spel van den blinde gaat hierbij ook
open als de eerste kaart gespeeld is.
Het Bridge kan pok door 2 personen
worden gespeeld. Beide spelers spelen dan
dus met den blinde. De belde blinde-spellen
gaan open na de vijfde gespeelde kaart.
Dan weten dus beide spelers hoe de kaarten
over de spellen zijn verdeeld. Het spel lijkt
nu gemakkelijk, maar inderdaad is er dik
wijls zeer goed doordacht spel noodig om
uit een spel te halen wat er in zit, dus een
zoo groot mogelijk aantal trekken te be
halen. Het spellen van Bridge met twee
blinden is een uitstekende leerschool om
het spel goed te leeren.
B R l D (i E R
P roost! Op het Nieuwe Jaar!"