Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD- VOOR NEDERLAND
26 Oct. '18. No. 2157
SCHILDERKUNST-KRONIEK
VAN DER STOK, IN DE ZONNEBLOEM",
DEN HAAG
Er is in den Haag, en meer dan eens heb
ik er op gewezen of spelenderwijs er op
geduid, een eigenaardige beweging in de
schilderkunst te constateeren, die, meer be
paald uitgaand van n persoon en van
diens geformuleerde en geopenbaarde over
tuiging, zich niet tot Willem van Konijnen
burg bepaald heeft, maar direct of niet
onmiddellijk, zich tot andere schilders heeft
uitgebreid; zuiver soms, soms met
bijmenging.
Tot hen die eigentlijk zuiver den invloed
hebben ondervonden, behooren Van den
Berg, Goedvriend, nu en dan, en Bautz. In
den laaUten tijd is dezelfde invloed hier en
daar bf] Albert Roelof s te erkennen (in de
teekenwfjze van het haar etc.). Het is een
nawerking van de Renaissance ten eerste,
maar er zijn verschillende dingen in opge
lost. Het is een neiging naar het mytholo
gische, of het daarmee verwante; naar den
Faun en de Nymph, naar de
niet-natuurIfjke (?) voorstelling, naar den Kentaur,
boogschietend, of met zijn buit...
Deze laatste dingen vindt ge bij Van der
Stok. Ook daar pijpt de Faun en staat de
Nymph naakt en luistert zonder schroom;
ook daar is de buit gevonden, schoon of
niet schoon, of ook daar is de Nacht zoel,
en zijn groote tijgers, speelsch van amou
reusheid. ..
Het kenmerk van deze richting is altijd
een zucht naar de welgebouwdheid van het
gegevene; een strenge mathematische her
haling en verdeeling. Dit vindt ge in de
houtsneden van Van der Stok. Dikwijls,
maar niet altijd. De vlotte technikus, die
hij is laat nu en dan zijn hand vrijgaan, en
het strenge wordt tot het speelsche.
Van der Stok mist de groote achtergron
den van Van Konijnenburg, die bij desen
laatste zoo sterk zij n van intellectueele over
winning. Hij mist den diepen zin; hij is
niet zoo vol herinnering, maar meer con
ventioneel ; hij is echter een houtsnijder van
talent, aangenaam en lenig, wél-versierend,
vruchtbaar; geen wonder, maar rap, kundig,
en wel eens meer... _.
WITSEN'S LAATSTE WERK. Bloemstukken
en naakten vormen Witsen's laatste werk.
Het zijn dingen, die in n adem maklijk
genoemd worden, want n naakten n bloe
men zijn van uiteen standpunteenvoudig-weg
te bezien; beide kunnen ze zijn tecdere
kleur, en een kleur, die even over de randen
der vormen lijkt te gaan. Het is, zoo bedacht,
een doen vol bekoring. Maar deze bekoring
wordt ten eenenmale in Wltsen gemist. De
bloemstukken zijn tegen hun dooden bruinen
achtergrond, schijnbaar sterk, inderdaad
valsch en hard; ongevoelig als een steen.
Het naakt is van dezelfde hoedanigheid, in
de teekeningen, in de schilderijen. Er is geen
lust in, geen kleur, geen adem; de stof is
niet uitgedrukt noch is de vorm zoo fel en
krachtig, dat daarom de uiting moet worden
gewaardeerd.
GLAS VAN DE LORM; DEN HAAG.ZONNEBLOEM
Het glas van De Bazel en dat van De Lorm
wordt in de fabrieken, onder directie van
Cochius, te Leerdam gemaakt. Het is mijn
gewoonte de namen te noemen, wien om 't een
of ander initiatief deze openbaarheid moeielijk
mag worden onthouden. En dat is hier het
geval. ledere steun, die juist werkt,
mag niet vergeten worden... Het glaswerk,
door de Bazel gemaakt, sierlijk, rank, luchtig
van materiaal, zal een onderwerp zijn voor
een uitvoerige bespreking; hier wordt alleen
in 't kort den aard van De Lorm's productie
aangeduid. In 't algemeen is de begrenzende
lijn bij De Lorm gezochter dan bij De Bazel;
niet zoo eenvoudig-op^aand. Dat spreekt
vanzelf; de Bazel is verfijnder, zekerder
persoonlijkheid. Hij is meer; en het best in
zijn rimpelloos glas. De Lorm heeft meer
rechtstreekschen invloed van het buiten
sporige, hedendaagsche; soms gaat hij
daardoor te keer tegen eenvoud, en materie.
Niet altijd. Een waterkaraf lijkt me van
deze betere dingen een der beste; ze is als
een druppel water zelf.
GRAADT VAN ROGGEN, IN DEN
ROTTERDAMSCHBN KUNSTKRING.
Schilderijen, teekeningen (al of niet ge
kleurd), litho's en houtsneden geven een
overzicht van wat Graadt van Roggen, de
bekende al of niet reproduceerende etser,
wil en wenscht, en kan. De
duinlandschappen, doen, in hun IQnenformatie, denken
aan het werk van Lebeau. Ze zijn echter
minder. Ze zijn niet met zoo weinig zoo
veel; ze zQn minder beheerscht, minder
gekend. In de gekleurde teekeningen, evenals
in de schilderijen blijkt deze bekende etser
hetluministischete zoeken; een groote sprong
is dus gedaan door den liefhebber van
zwart en wit. Hij is niet geslaagd in de
meeste, tot nu toe; zijn schaduwen zijn
niet zuiver tegenover de kleur in het licht.
Toch is er een enkel landschap-schilderij,
waar niet alleen de lijnen, als in de teeke
ningen zoo expressief mogelijk hem werden,
maar waar de kleur voldoende blijkt. In
zijn houtsneden vindt ge Millet terug.
GESINA BOEVÉ, TEN HUIZE VAN HASSELT,
ROTTERDAM.
Behalve om de uitdrukking in een' kop
van een oude dame, goed in vergelijking
met het overige dan, is deze tentoonstelling
meer als een familiegebeurtenis te beschou
wen, en, wellicht als zoodanig van
den eersten rang.
HYNCKES, IN DEN PROTECTOR, TE
ROTTERDAM.
Ge vindt hier in Rotterdam den bekenden
Hynckes, luministisch, niet onvaardig, met
werk, waaruit ge begrijpt, dat hij een vlot
affiche kan teekenen, en allicht een
rapontworpen decor. Deze Belgische schilder
zoekt gaarne de Zuiderzeekust, en vereen i gt
dan land en water tot een vrij-teeder ge
schakeerde voorstelling, soms is hij heviger
als in de Oude Boerderij. Soms is zijn werk
niet een witten kop van een meerpaal als
begin, soms zijn rooden en paarsen hem
hoofdzaak. Een opmerking heb ik tenslotte
te maken. Een enkele maal ontdekt ge, dat
hij als lijn gevoeliger kan zijn, dan
hij meestentijds dat wenscht. Dat is voor
de noodige schakeering in de toekomstvan
dit werk een niet te vergeten teeken.
PLASSCHAERT
O
VRAOENRUBRIBK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
Men gelieve de vragen voor deze rubriek in te
zenden aan het RedactTebureau, met op den omslag
bet motto .Leekensplegel", en onder opgave van
naam en adres (die als vertrouwelNk zullen worden
beschouwd.)
L. C. v. R. te R. Ik heb hier op mijn vrije
veld veel kamille staan. Kan ik die in kui
tuur brengen ? Is de kamille ook te gebruiken
voor thee-ersmtz of om met echte thee te
vermengen? Moet ik dan de knoppen na het
afvallen van de bloemblaadjes drogen?
Volgens ons verstrekte inlichtingen kun
nen kamille zonder twijfel in cultuur gebracht
worden, en worden dan ook reeds gekweekt
voor pharmaceutische doeleinden. Wanneer
de zaadjes rfjp zijn kunnen ze gedroogd
worden en zal een aftreksel daarvan wel
als thee-ersatz te gebruiken zijn, al zal de
smaak wel wat scherp zijn.
H. A. K. te A. Zou.it u mij ook het ver
schil kannen opgeven tusscheneenAlgemeenen
maatregel van bestaur en een Koninklijk be
sluit? Bestaat er verschil tusschen een Alg.
maatregel van bestuur en een Alg. maat
regel van inwendig bestuur?
Algemeene maatregelen van bestuur zijn
bindende bepalingen voor de bevolking in
het algemeen of een groep daarvan, b.v.
tot aanvulling van bepaalde wetten. De
grondwet geeft niet aan wat onder alge
meen e maatregelen van bestuur moet wor
den begrepen. Alleen is bepaald dat de
maatregelen van bestuur geen bepalingen
zullen kunnen bevatten welke door straffen
kunnen gehandhaafd worden. Van 1815 tot
1887 werd in de wet gesproken van
algemeene maatregelen van inwendig bestuur."
Bij de grondwetsherziening van 1887 heeft
men het woord inwendig er uit gelaten
omdat men het onjuist gekozen vond, omdat
er bij de behartiging van bultenlandsche
aangelegenheden even goed als bij de
binnenlandsche aanleiding kan bestaan tot het
nemen van een algemeenen maatregel.
Tot 'skoning's uitvoerend gezag behoort
ook de afkondiging der wetten en de
algemeene maatregelen van bestuur. Het besluit
tot afkondiging van een wet of een maat
regel van bestuur is dus een Koninklijk
Besluit.
G. J. R. te 'sG. B(f alle Godsdienstoefen
ingen in de N. H Kerk wordt, in strijd met
alle regels van eerbied en plechtigheid, steeds
onder zang en f reek gecollecteerd, terwijl in
de vrijzinnige kerken de bezoekers in de ge
legenheid worden gesteld bij het verlaten van
het gebouw hunne gaven uit te roken. Kunt
u mij iets mededeelen van waar dit verschil,
of hoe die belde methodes zijn ontstaan?
Het collecteeren onder den dienst hangt
nauw samen met het offerbegrip. Af geschei
den van materieele overwegingen dat zoo
doende de opbrengst een grootere zou kunnen
zijn, is het zinrijker zijn liefdegaven te storten
als onderdeel der plechtige handelingen dan
afgescheiden daarvan.
In de godsdienstoefeningen der kerkere
nootschappen, die zich historisch vrijer
gevoelen tegenover het voorvaderlijke
kerkbeginsel, zal men er daarom eerder toe
overhellen het sterend collecteeren onder
den dienst op een minder hinderlijk
oogenblik te doen plaats hebben.
Men leze hierover het hoofdstuk Van de
collecten" in Onze Eeredlenst van dr. A.
Kuyper, Kampen 1911.
Het vermoeden is ook geuit dat het op
halen der giften veor kerk of armen gedu
rende het gezang plaats heeft, om den
eenigszins muzlkalen kerkgangers eene af
leiding te bezorgen.
v. J. te A. Wat beteekent B- mol en
Bduur in het Muziek onderwijs" vandeNed.
Hervormde Kerk?
Het muziek onderwijs voor de psalm-uit
gaven heeft thans, geen practische beteekenls
meer. Het zijn zie J. W. Enschedé, Ge
schiedkundig overzicht van hetNederlandsch
Hervormd Kerkgezang in Barger, Ons Kerk
boek, Ie druk, en het artikel over Cornelis
de Leeuw van denzelfde in Tijdschrift voor
Muziekgeschiedenis deel 7 een paar
muziekregels, overgebleven uit het muziek
onderwijs door Cornelis de Leeuw gepubli
ceerd in zijn versie der gereformeerde psal
men, eerste editie 1649. Alleen in verband en
samenhang met zijn uiteenzetting zijn deze
regels te begrijpen. De Leeuw redigeerde
zijn notatie in e;n tijd dat de moderne
dat zijn de hedendaagsche muziekbegrip
pen hier te lande begonnen door te dringen.
Vandaar dat zijn systeem gedeeltelijk nog
steunt op de middeleeuwsche opvattingen
en zonder uitvoerige uiteenzetting niet in
een paar woorden te behandelen is.
Weest even zuinig op UKIuU nis ISKOOl» en rookt sigaren van J O JU AM «l. BOOT
Sarphatistraat 22, Amsterdam - Tel. Z. 5429 en Z. 6976 =
HDAIIXA/ IR :: Ateliers voor ::
. r HUW J . MODERNE GLASBEWERKING.
SPAARNWOUDESTRAAT 13 HAARLEM.
Glasreclame Is
de meest
blijvende
en mooiste
Reclame*
ttOUTrlANDCL CN TIMMCBFADBICK fADOX'
«VBK2JQAAT <$7 ICL MAAö2636 t. GCAVCNJTAat
nOÜTCN GEBOUWEN
* SIMMER's
ELEGTRO'TEGHNISCH BUREAU
Heerengr. 359, A'dam
TELEFOON CENTRUM 28OO en 2748
Electriciteit op elk Gebied
Deze maand verschijnt HET MOOISTE BOEK van dit seizoen:
DE SCHOUT VAN AMSTERDAM
Roman uit den tijd van Karel V
door J. EIGENHUIS
Ong. 3OO bladz. - Prijs ingen. f 1.9O; geb. f 2.5O
(plus 5 uCtm toeslag volgens hesluit van den Uitgeversbond)
Zatt-Bommel - Uitg.-Mij. v h P, M. WIMK
NI. HENDELS Jr.
Kalverstraat 111.
AR T l
Kunstzalen: KENNES, DE GRAEF&COX
's-GRAVEHHAGE, HoordÉde 10 ? TEL. 6824
Van 19 Oct. tot 9 liov.
TEN TOON S TELLING
PIET v. d. HEM
Prima Wollen
Tressor Blouse
Hoog en laag te , ,
sluiten, (//
Y/v
in div. effen kleuren M
en dezelfde
met gekl. kraag en manch.
f14.75.
ZIE ONZE SPECIALE ETALAGES.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechis f 2 25 p. kwartaal
N.V. CONCERT- EN THEATERBUREAU
J. H. L. BOSSARD
NEDERLANDSCHEVEREEKIGING TOT ONTWIKKE
LING DER MODERNE SCHEPPENDE TOONKUNST
AMSTERDAM J Conc.geb. KI. Z.
MAANDAG ^ NOVEMBER, 8 u.
Ibachvleugel van fa. C. C. Bender.
ROTTERDAM |- NUTSZAAL
DINSDAG «* NOVEMBER, 8 u.
Bechsteinv'eugel: Gebr. Rijken & De Lange.
's GRAVENHAGE o DILIGENT1A
WOENSDAG 8 NOVEMBER,8 u.
Broadwoodvleugel: Mossel & Versteege.
Uitppvoerd worden werken van:
SEM DRESDEN
WILLEM PIJPER
DANIËL RUIJNEMAN
B. V. D. SIGTENHORST MEIJER
ALEX VOORMOLEN
HENRY ZAGWIJN
Medewerkenden:
Rosa Spier Harp
A. Kubbinga, J. Brandsma,
J. Dresden Zang
Louis Schnitzler.... Piano
A. Klasen Fluit
Ch. van Isterdael. . Violoncel
J. v Kempen, J. Ph. Care. Zang
Eenige instrumentalisten onder
leiding van Sum Dresden.
Rookt
Minister Treub
Sigaren
ROZENGEIJR
a I5O «uiden per IHILIJG
prima Sumatra-aigaar.
J0MAW J. BOOT
SarpMatisÉraat 22, Amsterdam
TELEFOON Zuid 54X9 en Zuid «97«
DE SSWS.
Tentoonstelling
ffleubileerkunst.
15 Oct-15 Ho».
AMSTERDAM, Frederiksplein 10.
XXXXXXXXXX
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.25 D. kwartaal
xxxxxxxxxx
-2] [rülüa £3 |Hil £3
iHOns Eigen Land
Kalender voor 1919
met 53 bladen in
PHOTOGRAVURE
3e Jaargang
Gewone Uitgave f 1.9O
Luxe Uitgave . . 2.25
Verkrijgbaar bij den Boekhandel
Uitg. WEENENK & SNEL, DEN HAAG
m
m
lul'
m
frü;
m
IÏI
LÜll
Ir
1M
Inii
LUv
m
IM
liül
STENCILS
SCHRIJFMACHINES
CARBQNPAPIER enz.
Uit voorraad leverbaar bij
Eerste Nederlandsche Schrijfmachine Reparatie Inrichting
TEL. c. 44 FRANS L E M. AMSTERDAM
Landgoed Groot-Wolfheze"
Groot ong. 165 H.A.
Gelegen onder de gemeenten Oosterbeek, Arnhem en
Doorwertn. Fraaie boschrijke en heuvelachtige terreinen;
beschikbaar voor het bouwen van Landhuizen en Villa's.
Het door den Architect Ingenieur JOS. TH. J. CU1PERS
ontworpen exploitatieplan aan te vragen bij
C. OGTEROP,
Directeur der N.V. Hotel-Maatschappij De Tafelberg"
OOSTERBEEIC
CENTRIFUGES
VO'OR
CHEMISCH
EK
BACTERIOLOGISCH