Historisch Archief 1877-1940
10
D-E AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
18 Oct. '19. - No. 2208
MILE ZOLA IN DE BIOSCOPE
Och Ja, en waarom ook niet ?
Een reputatie is er immers voor om ge
ëxploiteerd te worden. Wat heb je aan een
grooten naam als die niet op een affiche mag
?taan, en wat aan een koningskroon als je
daar niet eens een Amerikaansche triomf
tocht mee mag gaan maken?
Geloof me, zoo goed als die laatste een
heel goede Introductie is in de groote
repubUkehuehe handelswereld, is de naam Zola
er een bij het groote bloscope-publiek en
in bdde gevallen zweemt de voornaamste
bemlddellngsfactor naar het begrip: . ..
Sensatie . . die was het immers die door
alle t|den heen vereischt is geweest waar
de medewerking van het groote publiek
voor de een of andere zaak noodlg was . .
zoo goed bfj den bouw van den toren van
Babel als bj de exploitatie van een groote
fabriek van schoensmeer. ?
En hoeveel schoener waren niet immer
de middelen, en hoeveel nobeler leken ze,
du het te bereiken doel ten siotte was.
De vorst die een reclamereis onderneemt,
de kunstenaar die een affiche ontwerpt,
hoeveel hooger staan ze niet dan hunne
last gevers.
ftuar dat zf n nu eenmaal de drawbacks
van den troon en het kunstenaarschap, en
het is maar al te gemakkelijk die van ach
ter een schrijfmachine te critiseeren. Het is
de bittere taak van den journalist de feiten
op hun plaats te zetten, en er is daarbij
?iet te ontkomen aan de oogenschfjnlfjk
Mate combinaties.
Die er intusschen alleen maar toe dienen
eta waarheid te onderstrer pen, in dit geval
dtze: dat off iedere onderneming het Ideaal
fn dienst staat van de eigenbaat.
En nu de verwarrende inleiding dan aldus
geformuleerd is, kom ik op mQn thema
terug, en wel op de speciale variatie daar
van die ik op het oog had, namelijk het
feit dat Zela verfilmd is.
Dat dit niet eerder geschied is mag een
wonder heeten, want hfj lag maar voor het
gifpen. Zola heef t verschillende eigenschap
pen die hem voor de bloscope uiterst ge
schikt maken. Allereerst heeft hij in hoogen
mate den eigenschap die de voornaamste
kracht is van den waarachtigen
movles"Mgisseur, namelijk het in beweging brengen
van massa's, het levend maken van groote
menigten.
En ook in zfjn zwakke zfjde ontmoet hJJ
de sympathie van het filmkarakter, namelgk
het psychologisch aannemelijk maken van
het enkele individu, en de verhouding van
Individuen onderling.
Zoo goed als bij Zola de individuen niet
anders z|n dan de dragers van erfzonden
en fatale driften, zoo zfjn ook de helden en
frt«'«"~»« op het doek niet anders dan de
draftrs van de vooraf in letters uitgedrukte
tendensen.
En evenmin als men bij Zola de fijne
nuances van de individualiteit vindt onder
Mwddig-meesleepcnde noodwendigheid van
Set gebeuren, is het den film-regisseur ge
geven z|n individuen te laten leven door
de fijne trekjes die de kracht zijn van een
Molière blvoorbeeld.
Maar dan is er een kracht in Zola die
hem huizenhoog verheft boven het holle
spel dat een film noodzakelijk blijven moet,
dat is z|n epische kracht, zQn episch realisme
zooals men het genoemd heeft. De gewel
dige verbeelding die hij bfj ons opwekt
door zijn grootsche visie van levende en
bewegende dingen, maakt ons zfjn krachtigen
en overtuigenden stem onontbeerlijk wanneer
we hem werkelijk genieten willen.
En die is het die ons ontbreekt in de
film-Zola, waardoor alles ons grotesk en
onwaarschijnlfk gaat voorkomen.
Aan den gevel van het Rembrandt-Theater,
den tempel van allen die verstrooid en ge
prikkeld willen zijn, hing een groot reclame
bord, en het schreeuwde den naam van een
der Quatre Evangiles", de vertaling van
Fécondité.
Dat woord Vruchtbaarheid schreeuwde
brutaal en sensationeel over het drukke plein.
De menschen stonden er voor stil, en
lazen het onderschrift, dat luidde:
Het hazardspel des levens
Drama naar gegevens uit den beroemden
roman van
EMILE ZOLA.
Ik behoef u wel niet te zeggen met welke
gretigheid men zich na die lectuur naar
binnen begaf.
Voor de groote massa is Zola nog altijd
de auteur wiens heele oeuvre zich laat
samenvatten in een veelbeteekenend:
nouaf i] n-j e-weet-wel l". Niet is gemakkelijker
voor den man, die dien naam voor de groote
massa wil exploiteeren, dan dat je-weet-wel
op den voorgrond te dringen, d.w.z. de
kort-rake titel van een roman, en een paar
van de heftigste scènes er uit.
Maar het bedroevende is, dat daardoor
een als evangetye bedoelde naam verwordt
tot een brutaal sensatiewoord, en een vroom
bedoelde tendens tot een serie zenuw
schokkende tafereelen.
De krachtige Intentie en de geweldige
eplek die een werk als Féconditédragen
vervallen jammerlijk ie dit kunsteloos bouw
sel, en dit alles ten dienste van een paar
uit het verband gerukte détails.
In een dergelijk filmspel is geen levende
mensch, hoewel de regie het hier en daar
heeft klaargespeeld iets weer te geven van
een massabeweging.
Maar in het algemeen moet ik zeggen dat
het verfilmen van Zola er slechts toe leiden
kan, dat een groot auteur in het volle licht
van zijn fouten, en, ontdaan van alles, wat
in zijn werk die fouten doet vergeten, voor
een groot en onredelijk publiek?in zQn
hemd wordt gezet.
Nog nooit heb ik een Amsterdamsche
schouwburg zoo vol gezien als het
Rembrandt-theater bij de opvoering van Vrucht
baarheid.
Otrerigens is het een overoude truc, «m
een tendenz te misbruiken tot prikkel van
de publieke belangstelling.
Arme groote Zola.
Je had ze eens moeten zien dringen om
er in te komen?l
MELIS STOKE
iiiiiiiliMiiiifiiiiiimiiiiiiitiii
HET WERK VAN DEN VAK
LITHOGRAAF
In eene bespreking in de Amsterdammer
van 20 Sept. 1.1. over het biljet van J. D. Ros
voor de Tentoonstelling .Opvoeding van
de Jeugd" wordt het eene onbegrijpelijke
misvatting genoemd, dat dit biljet niet door
den kunstenaar zelf op steen geteekend is
en verder Zoo gaat het, de kunstenaar
geeft of tracht te geven schoonheid in lijn
en waar hij adel en symboliek wil samen
vatten in gelaatsvorm en expressie, daar
maakt de vaklithograaf (de nateekenaar!) er
een winkeldochter van. Hoe kan het ook
anders l"
LECFAttl
JDOOR
Ttekening voor de Amtterdamaier" van Is. van Mens
Toen Grutters van het Centraal-Station
komend, het Damrak opliep, scheen het hem
toe of heel Amsterdam In feeststemming
was en alle voorbijgangers menschen waren,
die, evenals hfj, daar voor hun plezier in
bl|de of hoopvolle stemming zich be
wogen.
Op het breede trottoir wandelde hfj verder,
de pas opgestoken sigaar in zfjn moed, het
zwarte zeildoeken taschje luchtig met zfjn
paraplu in zfjn rechterhand.
In den spiegel van een grooten uitstalkast
sag hij zichzelf aankomen en toen zakte zfjn
tevreden stemming eensklaps een beetje.
Zfin kleeding l
Wat drommel, straks in Schagen had h(
zichzelf nog zoo bewonderd; en de
kennlawn, die hij daar tegen was gekomen,
hadden hem ook met een bewonderingsbllk
Jn glanzend nieuwe zwarte pak met
gekleede jas, waar zflden revers in gemaakt
waren, zfjn fonkelnieuw liggend boord met
het donkergroen zijden dasje en zfjn licht
grijze vilten deukhoed, hfj mocht er dan
toch ook waarachtig in gezien worden l
Even had hfj gedacht over zijn hoogen
zijden. Bij die gekleede jas. Maar dat had
hfj als te deftig toch verworpen.
Het was voor de helft een zakenreis, voor
de andere helft een plezieruitstapje en het
was Zondag.
Die drie dringen, had hij overlegd, met
een stouten beeldspraak, weerspiegelde zich
in zfjn kleeren. Deftig was hfj, in dat zwart,
toch zwirrlg door het groene dasje en de
zeer lichte deukhoed was zfjn sieraad voor
den feestdag.
Zoo had het hem toegeschenen in Schagen,
maar nu, in dien spiegel, vond hfj zich in de
Amsterdamsche drukte ineens 'n beetje ver
anderd. De menschen, die passeerden, waren
zoo heel anders gekleed, zoo wuft en zoo
sjiek, net of het allemaal personen waren
uit een bioscoopdrama.
Zoo liep niemand over straat in Schagen.
Maar Grutters, na een korte bedremmeling',
hervond toch spoedig zfln zelfvertrouwen.
TJXT IHIIET
VA-lsT
Het is te betreuren hoe onbillijk het werk
van den lithograaf in deze bespreking be
oordeeld wordt. De schrijver keurt blijk
baar het werk van den vakllthograaf af
zonder het origineele ontwerp met den
afdruk vergeleken te hebben.
Ik ben het volkomen eens met de bewe
ring, dat het zijn nut kan hebben, dat de
kunstenaar zijn ontwerp zelf op steen brengt
daar hfj alsdan de gelegenheid heeft nog
verbeteringen aan te brengen en in de
steenteekenlng zijne opvatting beter tot rijn
recht kan doen komen dan in zijn eerste
ontwerp. Niettemin is dit geen reden om
den vaklithograaf een brevet van onbe
kwaamheid te geven; de lithograaf behoort
als teekenaar voldoende ontwikkeld te zijn
om ook een artistiek ontwerp juist weer te
geven en dat dit in de praktijk gebeurt,
daarvan zijn bewijzen te over.
Een reeks van voorbeelden zijn te noemen
waar de reproducties door den kunstenaar
als uitstekend geslaagd geprezen zijn; men
informeere maar eens bfl Toorop. Mi] dunkt
dat de kunstenaar in de eerste plaats de
bevoegdheid heeft om een juist oordeel over
de reproductie van zijn werk uit te spreken
en bovengenoemd biljet is door den heer
Ros goedgekeurd met waardeering voor den
vaklithograaf.
S. H 0 L M
IIIIIIIIIIIIIHIII
Nou ja, nou ja, allemaal koue drukte, Het
hij zich niet door van de wijs brengen.
Drie uur sloeg het op de beurs.
Hij moest naar Artis; daar zou hij Dirk
Stam ontmoeten en Dirk zou hem daar nu
es in kennisbrengen met van Halteren. HQ
had Dirk ook zoo vaak 'n plezier gedaan.
Voor wat hoort wat. En Dirk was bevriend
met van Halteren, D. C. J. van Halteren, de
groote makelaar. Denk er effen aan! 'n Bui
tenkansje, als-ie daar relatie mee krijgen kon.
Had-ie al zooveel jaren gewild, maar nooit
was 't gelukt. Die Amsterdamsche make
laars, geef ze de ruimte, groote pieten en
trotsch tegenover de provincialen., ongenaak
baar meneer l
Van Halteren is 'n reuze sjieke vent,
'n amice van me", had Dirk gezegd en
toen zei Grutters: Zoo, als dat zoo is,
dan moest jij me nu es in kennis brengen
met die amice van je: dat 's me 'n reis naar
Mokum waard".
Dirk had eerst bezwaren gehad, nou ja,
zoo was ie nou eenmaal.
D. C. J. van Halteren, dat was geen man
die met zich liet sollen, die kon je niet zoo
maar wat wijs maken en Dirk was wel
reuze dik met 'm bevrind, maar juist daarom
zie je.. Grutters moest niet denken, dat dat
zoo maar ging. Van Halteren z'n vader werd
geschat op anderhalf millioen. Dus derge
lijke fijne lui..
Enfin, maar Difk had toch niet durven
weigeren, toen Grutters aandrong en zoo
hadden ze afgesproken, dat hfj, Grutters,
vandaag in Artis zou komen.
Daar kwam Dirk dan ook met D. C. J. van
Halteren, z'n amice en dus moest Grutters
maar stil aan 'n tafeltje gaan zitten en dan
zou Dirk met van Halteren wel probeeren
om toevallig in z'n buurt te komen zitten
of er langs te loopen en dan zou hij wel zorgen
voor de rest. Als Grutters daa maar be
loofde, dat hij net zou doen of hij niemand
gewaar werd. Dirk zou 't eerste groeten en
zeggen God, ben jfj hier vandaag?" En
dan moest Grutters erg verbaasd doen.
Grutters glimlachte en stapte een sigaren
winkel binnen, kocht tien sigaren van een
kwartje het stuk. Zou hij die D. C. J van
Halteren eens laten opsteken. Verduiveld",
zou die zeggen, dat 's ook geen boertje
die zulke sigaren rookt!"
In den spiegel van den sigarenwinkel vond
hij zichzelf met zijn groot fors c h zwart
gejast lichaam toch weer even sjiek als
straks in Schagen.
De winkel verlatend, trok hij zfjn grijze
deukhoed wat schuin.
Toen hij wat moeizaam door de tourniquet
SLUIT UW LEVENSVERZEKERING B U
.AMSTERDAMSCHE
VERZEKERD BEDRAG 65 M ILLIOEN
iiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiii iiiniiiiiii
MISSQLRNCHE
ClCRCfETTES
IIIIIIIIIIMIIiIliillliiIMIIIIIIillilIllilllllliIillllllllllilii
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Motordienstvanïetenburg
DAGELIJKSCHE MOTORDIENST
UTRECHT LEIDEN DEN (M DELFT
Vleutenschewec. UtrechtschevBer26. FynjékadeB. RouttuinenS
iiilllllllllllllluiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiilliiii
iiniiiiiiiniiiiiiiii
VICE- VERSA
iniiiiiiiiiiiiiii
was gewrongen, met het gekochte
plattegrondje van Artis in zfjn hand, begonnen in
de tent de muzikanten hnn instrumenten te
stemmen.
Even bekroop Grutters de lust om de
beesten te gaan bekfjken; zoo zelden was
hfj hier nog maar geweest en in Schagen,
daar zag je nooit niks. Maar als hfj Dirk
dan misliep met D. C. J. van Halteren ?
Nee, nee, dat mocht hij niet avonturen.
H| bleef even staan en keek glimlachend
naar een kakatoe, die zfjn veeren hals boog
en kopjekrauw" vleide; dan ging hfj verder,
sloeg rechtsaf.
Tafeltjes te kust en te keur: 't was ook
nog- vroeg, maar 't publiek begon toch al
aardig toe te stroomen en op de beste
plaatsen bfj de muziek zaten al menschen ook.
Grutters stapte eens rond, zfjn zwart
taschje gemoedelijk zwaaiend in zfjn linker
hand, de paraplu plezierig als een wandel
stok prikkend op de steentjes in zfjn rechter.
Waar zou hfj nu es neerstrijken ?
Maar lang zocht hfj niet. De
menschenstroom bfj den ingang werd voortdurend
dikker en alles wat binnen kwam haastte
zich blijkbaar om een tafeltje in beslag te
nemen.
Dus streek Grutters neer, wel overwogen
in de schaduw der hooge boomen en dicht
bfj de buitenste rfj, aan een tafeltje met
vier stoelen.
Op een ging hij zitten en op een andere
zette hq zfjn zwart zeildoeken taschje, de
J. H. DE BOIS - HAARLEM
KRUISWEG 68
TABLEAUX - ESTAMPES - EOITIONS D'ART
Thans: l
Kokoschkal
& Kollwitzl
PARFUM ui ROSB
OB CMR/=\BM
kopjekramv, kopjekramv".
paraplu plaatste hfj tusschen zfjn knieën en
steunend met beide handen op de hoornen
knop, keek hij vergenoegd om zich heen.
Die Amsterdammers wisten wel wat goed
was. Zoo'n prachtig zitje met muziek mid
den In de stadl En 'n fijn sjiek publiek dat
er op kwam zetten. Sjonge, dat begon te
stroomen. Hola, die man met een nummer
op zijn jas; dat was zeker een kelner.
Grutters bestelde een glas bier; h|
voelde in zijn zak naar de dure sigaren;
maar nee, daar zou hfj strakjes wel mee
voor den dag komen, als Dirk hem kwam
roepen.
Best zat hfj hier; alles kwam er langs
en iedereen, die daar in den loop passeerde
kon hem zien zitten ook. Bovendien, als
Dirk hem niet gauw genoeg zag, dan zou
hfj wel er zoo toevallig zwaaien met zfjn
hoed.
't Werd al voller; de tafeltjes om hem
heen raakten bezet; toch maar verstandig
van hem om gauw te gaan zitten; je zou
anders waarachtig nog geen plaats meer
krSgen.
De kelner bracht het bier, vroeg om
dadel|k af te rekenen; straks met de drukte was
't zoo lastig.
.Met genoegen vrind", zei Grutters, en
hfj betaalde.
Meteen stond er een dikke dame meteen
grooten hoed en fonkelende brillanten in haar
ooren en op haar gedecolleteerde corsage
voor hem en daarachter drong een klein
heertje.
Sfjn deze plaatsen beset?" vroeg het
heertje.
Nee.. e.. meneer", zei Grutters wat ont
hutst en hfj trok even aan zfjn hoed.
De dikke dame en het heertje gingen zit
ten op de twee stoelen over hem; Grutters
keek wat schuw toe; de dame trok een
zilveren tasch van haar vleezige pols, legde
die op het tafeltje, zag even met
fluweelzwarte oogen< onverschillig naar Grutters,
keek dan wat verveeld rond,
,'k Sie se nog nie", zei 't heertje.
Och.. Bgam is altijd soo laat", zei de
dame.
Grutters keek onwilkeurig mee uit naar
Bram, die verwacht werd, hoopte 'n beetje
dat Bram die heer en die dame weer van
zijn tafeltje weg zou voeren; dan zat h|
toch plezieriger.
De muziek begon ; leidde zfjn aandacht
eenlge oogenblikken af, maar Ineens kwam
er beweging in de dikke dame.
Saagtje l..* riep ze lachend .Saagtje..!"
en dan tot het heertje: Se sien ons n e."
Maar dan drong er met een schelle 1. «fi
kreet een andere heer en dame en een kleine
iongen tusschen de stoelen naar het tafeltje
foe.
Gut.. sitte jellie hier l.." en toen
kla