Historisch Archief 1877-1940
18 Oct. '19. No. 2208
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
"V-AJST IDE
Kunst- en Balavond Apollo". Een hoekje van de zaal vanaf de galerij gezien
Apollo en de Muzen. Stadsschouwburg
Weldadig... was al dadelijk de aanblik van
een vollen stadsschouwburg met
bezienswaardtge magistraten, bloemen en blanke
halzen getooid. W| missen de pen van
Rössing, die voor alle barmhartigheid de
opbeurende bf voeglljke naamwoorden vond,
en moeten vuistaan met: vriendelijk en
deftig. Geen mensen zou geloofd hebben,
dat op dit oogenbllk om dezen .verheven
tempel, door de Muzen tot de bron der
Kunst verkoren", officieel gegokt werd en
het >to hèor not to be" stond geschreven
boven onze dramatische kunst. En dan Is
de stem van Jan C. de Vos, de feestredenaar,
ook altfld zoo gemoedelijk, hij vroeg maar
om een centje voor een paar al te arme
gildebroeders en sneed volstrekt niet op
over eventueel kunstzinnige bedoelingen
van dezen Qala-avond. We geraakten met
alle .commissies" verzoend toen we er
een zagen optreden die zoo maar zesduizend
gulden uit haar mouw schudde, en waar
deerden een onnoozel stukje .aangeboden
door de K. V. Het Nederlandsch Tooneel",
Juist omdat daar nu eens geen brutale bluf
met Schiller en Qoethe bQ te pas kwam.
Er was een hoog geplaatst ambtenaar, die
nimmer een voet in eenig schouwburg zette,
niet uit beginsel, maar omdat dit uur van
geestelijke verheffing niet te rijmen viel met
de ure des diner's, en voor dezen bleek
het door Simon Maris en den beeldhouwer
Hesseling opgetuigd tableau-vivant een
openbaring van artisticiteit. Hfl aarzelde
met den eerepalm tusschen den graaf de
Qraacéen William Shakespeare, vertrok
geen spier om den UU" van Diepenbrock
en werd door de sentimentaliteit van
Falkland's «Kinder Twaalfuurtje" al
kwam daar iets in voor van een ooievaar
gerustgesteld omtrent de geruchtmakende
onafhankelflkheld van den Nederlandschen
kunstenaar. En dan waren er weer anderen,
meer vertrouwd met den schouwburg, en
die hadden het liefst den eerepalm gegund
aan den heer van Korlaar Sr., een die, naar
zfjn bekentenis, op het dramatisch pad ten
halve was gekeerd om niet ten heele te
dwalen. Het is alles maar betrekkelijk. Ook
de belangeloosheid. Voor de zesduizend
gulden, door den voorzitter van het uit
voerend comitéaan voor- en eere-voorzitter
van de Mij. Apollo overhandigd, kregen wij
van den laatstgenoemde de bekende oratio
pro van Riemsdijk achter het gerechtelijk
hekje, en tegen het devies .Chacun pour
soi et Apollo pour nous tous", viel niet
veel in te brengen toen wij vernamen dat een
tooneelkunstenaar, die niet tijdig voor zich
zelf zorgt, op zfjn ouden dag met honderd
vijf en twintig gulden van de bedeeling
rond moet komen. De kans op een eerlijke
begrafenis st(gt weliswaar met de
actie om een ordentelijk pensioens
fonds, maar het is altijd nog de vraag of
er alle veeren van den dramatlschen
kikvorsch geplukt dan nogtooneeldirectles
zullen overbleven om de kas bQ te werken.
.Schoon rijst ge, o Heiicon, in 't
uchtendgloren"... Onder den glimlach der barmhar
tigheid zagen we twee tegenstrijdige aan
doeningen slaags:
.Zoo los van geld als toch altijd die
tooneelmenschen zijn, waarom zouden ze
niet net kunnen .sparen" als ieder ander!"
was ongeveer de eene. De andere stelde
zich daar Iflnrecht tegenover: .Een kunste
naar moest zfjn, hem door God gegeven
gaven, schenken, onafhankelijk van geld of
goed; laat hem leven als de hinde des
velds en vraag niet wat het kost". En een
realiste sprak haar vertwijfeling uit in
dezen gematigden zin: .Als je bedenkt dat
]e buitenshuis op geen stoel kunt gaan
zitten zonder er iets schandelijk duurs bij
te drinken, waar blijf je dan, altijd op reis,
met je zuinigheid..."
Ik kwam op dezen goedgemeenden avond
juist terug uit een ruim land, waar mfl de
beschaving opmerkelijk en de Kunst gezond
toescheen. Minder dicht bevolkt, bleek er het
gevaar elkander voortdurend op hielen en
teenen 'te treden ook minder groot. Er
leefde daar een prins, broeder des konings,
die tevens een begaafd schilder was en
Kunst- en balavond. Vooral de oudere heeren toonden veel belangstelling voor de hoepelrok
SCHILDERKUNST-KRONIEK
HET LOUTERE MUSEUM
Het loutere museum is een verwerkelijking
van een noodzakelijkheid. Het Is een iets,
dat zuiver zijne functies volvoert, dat vol
doet aan de eisenen, te stellen voor zulk
geval. Het wordt geleid door een kenner;
het wordt beheerd door dien kenner; het
wordt gerangschikt volgens zijne inzichten;
de verzameling wordt volgens zijne
bewustheden en latente kennis vergroot, ge
schift, gekrurd. Die kenner is gewoonlijk
geen kunsthistoricus (het is een uitzondering,
dat een kunsthistoricus een aesthetisch
kenner is); bij is een begaafde, eklektlsch
gezind, gevoelig als een windwijzer, maar
tevens zeker en vast in zijn innerlijk, als de
stang vast Is, waarom die windwijzer draait.
Hij is gevoelig, hQ koopt dus op tijd en
bespaart, en spaart voor de gemeenschap,
die hij, zoodoende, dubbel verrijkt. Hij is
zeker; hij koopt dus wat den tfld weerstaat,
al waardeert iedere latere periode eenigszlns
geschakeerd ieder werk. HQ is gevoelig
Nederl. Munt
Holland»mesmi go wilde Sigaar
voor rhytme, voor rhytmen, en dat is het
essentlëele van ieder kunstwerk. Hij verza
melt, wat hij verramelt, niet in zalen en
gangen, zonder einde haast. Hij proepeert
het beste, het diepzinnigste, het vol-formeele,
het als een lichtvlaag vlietende, In een klein
en edel gebouwd museum, waar de geest
van den beschouwer op zijn gemak te gast
is, en niet verblind wordt door overgroote
veelheid, en daaruit ontstaande vermoMenls.
Hij is een leider en niet een door valschen
schijn verleide; hij acht ledere brutaliteit
geen kracht en lederen ongewone niet een
nieuwellchter van ongewenscht allooi. Een
leider als deze moge vrij zeldzaam zijn; in de
kooi der waereld vindt ge zeker meer dan
eenen, die de noodige eigenschappen daar
voor bezit, eigenzinnige menschen van smaak,
of bewcgenen, wier beweging alleen ontstaat
voor zuiver werk, van welken aard ook.
Geef zulk een leider de vrfle hand, de vrije
mogelijkheid; laat de Bazel met zijn teedere
vormen een museum voor hem bouwen;
laat dien leider kiezen en koopen, en het
Loutere Museum, een droom van ons ver
langen, zal niet onbereikbaar zijn.
DE ONAFHANKELIJKEN, AMSTERDAM
Een tentoonstelling zonder jury is alleen
mogelijk, wanneer een groep talentvollen,
na wedcrzijdsche waardeering zich aaneen
niettegenstaande het noodlot zijner geboorte
als zoodanig volkomen werd erkend en de
minister van Buitenlandsche zaken was
medebestuurder van den Schouwburg zonder
dat dit tot een paniek aanleiding gegeven
had. De Opera zoowel als het Dramatisch
tooneel bewoonden er elk een eigen
paleis, hun gratis en van alle gemak
ken voorzien, in bruikleen afgestaan, op
voorwaarden, die in het algemeen belang
met een beetje goeden wil na te komen
waren. De kunstenaars aan deze instellingen
verbonden, genoten het aanzien aan hun
talent verschuldigd, bij officiëele gelegen
heden nam de directeur van de Opera, voor
de eer van het vaderland, geen minderen
rang in dan genoemde minister. Daar het
gemiddeld schouwburgbezoek mij in dit
land niet veel hooger voorkwam dan bQ
ons, vroeg ik, in verband met den
artistieken staat, dien men niettemin voerde, nadere
inlichtingen., Jawel, maar als er dan nog
een tekort is ? hield ik aan. .Natuurlijk zijn
er tekorten, tooneelkunst, die zichzelf
bedruipt bestaat niet, in geen enkel land. .Wie
stopt dan de gaten?" Toen maaktez(nEx
cellentie een gebaar, even eenvoudig als
treffend: .Daar praten we maar niet veel
over," zei hij, .in geval van nood past
de Staat stilzwijgend bij." Ik weet niet
of deze regeerings-bemoeiing de ideale
mag genoemd worden en begeef mij daar
omtrent in geen debat, maar als muiiek is
mij dit woord: stilzwijgend" in de ooren
gebleven. .Daar praten we maar niet veel
over..."
En wij, die nog maar altijd praten, praten,
praten, onze tooneelkunst, voor geld dat ze niet
heeft, dure gebouwen laten huren en nog
zooveel procent toe vragen... Die de goede
zeden voorstaan en in naam van Apollo den
levensavond van den kunstenaar verlichten
met honderdvfjfentwintig guldens... Terwijl
er dan nog fantasten zfln, die dezen toestand
wenschen te bestendigen, die, nu men ein
delijk de koppen bij elkaar steekt, zich ver
zetten tegen elk, op een bazls van bescha
ving gegrondvest, redelijk vergelijk!
TOP
NAEFIApollo" in het Concertgebouw
Neen, hij is den Hemel zij dank niet
teruggekomen, die met een vijgeblad en een
laagje grijze vet f gekleede gipsen god, die
jarenlang op het podium der kleine zaal
muziek stond af te luisteren.
Ds Apollo, die Zaterdagavond in het
Concertgebouw zich aan ons vertoonde, was
een travesti-rol, zooals gesymboliseerd
scheen door die met niet-onverdienstelQke
vrouwenstem zingende zanger(es), die na
een smachtend connais tu Ie pays.." haar
wellgen pruik van zijn hoofd afnam en een
pootig heerschap bleek.
De .Apollo" van dien avond was die door
Jan C. de Vos, naar de dagbladen ons meldden,
geschetste 70 jarige oude dame met
philantropisch gemoed en weinig inkomsten.
Het was dus een feest meteen bijbedoeling.
En een bijbedoeling, waartegen men niet
licht bezwaar zou kunnen inbrengen. Die
genereus-gestemde, maar wel wat kort ge
houden oude dame in staat te stellen aan
hen, die gedeeltelijk van haar afhankelijk
zijn oud-artlsten en hun nagelaten be
trekkingen iets meer dan honderd vijf en
twintig gulden per jaar te verstrekken kan
toch niet geacht worden, 'de zorgeloosheid
en speculatie op phllantropie in de hand te
werken!
Het dubbel karakter van dezen avond,
feest en beroep op steun voor behoeftigen,
scheen bQ den aanvang reeds duidelijk
afgeteekend, Een zaal met feestelijk gekleede
menschen, muziek en bloemen en daarte
genover de Hollandsche hardnekkigheid,
waarmede de aanwezigen deden, of zij van
geen feest wilden weten. Daar zaten zij,
gelijnd om de vierkante ruimte, waar men
zoo aanstonds verwachtte de doodkist te
zien plaatsen, waaromheen dan lijkredenen
zoudm gehouden worden.
Daar zaten zij, op de eerste rij schijnbaar
de naaste verwanten, en daarachter aan
tafeltjes, zQ, die de afgestorvene niet zoo na
stonden en toch niet erfden, of juist omdat
zij erfden, maar vast een kopje koffie be
stelden. Boven, op de galertj, een enkele
eenzame, een suppoost, een van Lamond
weggeloopen muziekrecensent, die het nu
wel wist" en op het podium een orkest, tot
eiken treurmarsch bereid.
De eenige levende ziel in die groote zaal
was toen Mevrouw Theo Mann, die kwiek,
overal tegelijk, in haar champagne-tent
champagne en in de zaal bloemen verkocht
en meende, dat een feest een feest moest
zQn. Het publiek zou die opvatting van onze
tragédienne nog eens rustig overwegen en
bleek aan het eind van den avond haar
die opvatting omhelsd te hebben.
Ook de dames hadden het dubbel karak
ter van dezen avond in haar kleedij tot ui
ting gebracht. Waren de stoff;n feestelijk
Teekeningen voor de Amsterdammer" van Is. van Mens
iiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiii in
loonkamers van den Kunstpoltenbakker
C. J. LANOOY
Papestraat 24 ? 's-Gravenhage
Permanente Tentoonstelling
Kunst- en Dansavond Apollo". Een wirrelwarrel van dansende paren
en kostelijk, op de hoeveelheid stof had men
tot het uiterste bezuinigd En menige dame,
die, voldaan over wat zfl met zoo weinig
stof had weten te bereiken, vroeg: .Hoe
vindt u mijn Japon"? moest als antwoord
hooren: .Mevrouw, ik vind uw japon in het
geheel niet, ik zoek die nog steeds"!
Tweevoudig was ook de opzet van dezen
avond.
Het publiek zou belangloos vermaakt
worden n moest zich zelf vermaken. Zorg
den de artisten onder leiding van Max van
Gelder voor het eerste, bij het laatste had
de Internationale dans-paedagoog James
Meyer Flls de leiding, of zooals het pro
gramma het in zoo vriendelijk-uitnoodigend
Hollandsch aangaf: .Na het optreden van
leder artist bestaat gelegenheid tot dansen
voor het publiek l"
Zoo zag men af en toe iemand het podium
bestijgen en pogen zich verstaanbaar te
maken, wat slechts zelden gelukte, totdat
men besloot rondom het podium te gaan
staan, om zoo enkele klanken op te vangen
van Fientje de la Mar of van Lola Cornero,
die, met een zwart hartje op haar in den
japon uitgespaarden" rug geplakt, een
levend, maar een hoe liefelijk verwijt was,
voor hen, die het hart niet op de rechte
plaats dragen en voor .Apollo" niet offerden.
De danseresjes hadden de dichte nabijheid
van het publiek minder van noode, die hun
toch gaarne verleend werd.
.Na het optreden van ieder artist" sprak
de heer Meyer een vreemd woord uit, waarop
vele paren vreemde dansen op dikwijls
vreemde wijze dansten.
Het werd allengs vroolper in de zaal en
warmer; men at microben bij hoeveelheden,
die aan de bedragen van moderne
staataleeningen herinnerden. Ook werd het voller;
jhr. van Riemsdijk, die van zijn konlnklflken
vriend het pad vinden geleerd heeft, wist
echter toch nog Bouwmeesteressen van ver
schillende generaties door de zaal te geleiden.
Een invasie van 16 Amerikaanse!»cow
boys, die meisjes en Hollandsch waren,
kondigde het eind der kunstgenieting aan.
Men begaf zich naar de beide koffiekamers,
waar de koude spijzen geen kans hadden
warm te worden.
Voor geld zij het ook veel kon men
korten tijd spijzen zij het o«k weinig
verkrijgen. Toen zelfs niet meer voor goede
woorden. En weer ging men naar de bal
zaal en weer sprak de heer Meijer het een
of ander vreemd woord en weer maakten
zijn onderhoorigen de bewegingen, die men
tegenwoordig dansen noemt.
Zoo mocht het doorgaan tot een uur of
vier. Toen kwamen de mannen van het
Concertgebouw oos aanzeggen, dat wfl had
den te verdwijnen en maakten de zaal gereed
voor de Symphonia Domestica, die men
over eenige uren zou gaan spelen.
De dames meenden, dat daar toch niets
van komen zou, daar het tegenwoordig bijna
niet mogelijk is, met de domestleken de
voor een symphonle noodige harmonie te
bewaren. Maar toen men hoorde, dat daarna
de Juplter-symphonle zou gespeeld worden,
blies Apollo toch den aftocht. Want, Juplter,
c'est Ie patron.
En op den Olympus kent men nog geen
bolsjewisme. V.
Danseres. Op der. achtergrond het champagne-tentje van mevr. Mann?Bouwmeester
iiiNnHMHiimiHmiiiim
iiii ,miiiim ..... 1111 ........ ui ........ ui ...... iiiiiiiiiiii
gelijkheid; zoo'n verzameling wordt teveel
een kans voor impotenten, stakkers, en
abnormalen. Het verwondert me dus niet te
hooren dat het bestuur dit ten laatste heeft
ingezien, en door een nieuwe regeling voor
de Onaftiankelijken zijn onjuist inzicht erkent.
sluit tot gezamentlijk tentoonstellen. De
reden daarvan is eenvoudig: de jwy is fei
telijk opgetreden vod'-de formatie der groep.
Een tentoonstelling van willckeurigen, zon
der jury, is onmogelijk, vooral in dezen tijd
van overdreven dilettantisme, een van eigen
wijze abnormaliteit. Ik brgrSp, dat enthou
siasten in deze onmogelijkheid gelooven,
een juryloosheid, wanneer zij zien, welke
misvattingen jury's begaan, en hoe lang het
voor d'OorspronkelJjken kan duren, vór zij
de willlgheid afdwingen van officleele schil
ders- kritici. Maar zoo de jury een instelling
is, met vele ongerechtighrden dikwijls be
zwaard, en van vele orjuistheden vol, een
tentoonstelling zonder haar en waarheen
ieder vrïj Is in te zenden, blijkt ook door
deze Oriafhar.kclljkeii een volslagen onmo
- AZIATISCHE KUNST I, AMSTERDAM
Deze tentoonstelling is, zeker voor een
ff\, zooah wij een tentoonstellir g wenschen.
Zij is niet overdadig door getal; zij is be
schaafd gegroepeerd; overal wordt de eer
bied gevoeld. Dit zijn eigenschappen, die
we niet bij iedere verzameling ontmoeten,
i en de aanwezigheid dezer eigenschappen
| moet met allen nadruk worden erkend. De
i tentoonstelling is zedig, beschaafd, de
i tesaamzetting der voorwerpen in het stille
j licht, de stille groepeering, geeft aanleiding
tot aandachtige beschouwing, en verstoort
j nooit de lust zich lang te vermeijen, in een
i kunst, eigenvaardig geschakeerd, maar na
tuurlijk even goed te verstaan in het
essentieeleals ledere andere kunst, meerWestersch,
meer zuidelijk; meer vereenvoudigd of
meer bizar.
Eén opmerking heb ik slechts tegen deze
Oost Aziatische verzameling, en het is eene,
die ik niet weerhouden zal. Ik weet dat er
werk van grootscher gang, grootscher een
voud in Oost-Azlc- ontstond, ik meen zelfs
dat daarvan voorbeelden zijn in Holland.
Het is noodig, dat ook ter kennis te brengen,
want het groote werk is minder bekend
dan het eigenaardige, dan het curieuse. Er
is nog een reden daarvoor; de tijd Is op
zoek naar het groote.
PLASSCHAERT
IIIIlIIlElltlcllllflIltl lUllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
DEN MAAG }
WARMOND<
HOUTBOUW
KANTOOR TREDERIK. HENDP.IR.LAAN
&UREAU ARCHITECT'.PARKSTRAAT
LEVERT DE/VERLANCD IN ZEER KORTEN
TUD ALLE HOUTCONSTRUCTIE/
AIS
LANDHUIZEN
CLUBGEBOUWEN
JACHTHUIZEN
TENNI/HUI/JE/
CATALOGUS OP AANVRAAG