Historisch Archief 1877-1940
8 Nov. '19. No. 2211
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
HET UITBLIJVEN VAN DE RIJKSSUBSIDIE VOOR AMSTERDAM
teekenlng VQOT de Amsterdammer" van Joh. Braakensiek
HEEMSKERK
DE VRIES
Moeder Amsterdam: 't Is altijd hetzelfde. Als de jongens eenmaal het huis uit zijn, vergeten zfl hun oude moeder."
iiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiM
MIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIimillllllllflIllllllllllllllllllllllltmillllllllllIlllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllltl
iiiiiiiiiiiiiiniii
Redacteur: Dr. A. Q. OLLAND
A. R. Fatckstrut 5, Utrecht
AHe berichten.deze rubriek betreffende.gelieve
men te adresseeren aan bovenstaand adres
8 November 1919
PROBLEEM No. 113
VAN J. VAN WEERING TE ROTTERDAM
(Eerste publicatie)
ZWART
fiiiiiiiiiniiii imiiiini
lllililuimiiiiimiiliiMiiimiii
Korte aanteekiningen
Jacques Urlus heeft zQn zilveren jubileum
nu achter den rug. Het wil wat zeggen,
iets zoo précairs als eene tenor-stem ge
durende 25 jaar hard werken ongerept te
bewaren. Urlus is het schitterend gelukt.
ZQn stem spreekt nog steeds met bewon
derenswaardige gemakkelijkheid aan, zij is
n-en-al glans en zoetvloeiendheid en geeft
zich desgevorderd in nobele kracht. De
manier, waarop de zanger zijn stem gebruikt,
getuigt van opmerkelijke intelligentie en ge
zonde muzikaliteit. Het allermerkwaardigste
in zijn zingen vind ik wel het rhythmisch
afzetten der tonen in het mollig legato.
De FJorestan-aria uit Fidelio" is voor
concertgebruik weinig geschikt; ze kwam
den jubilaris echter wel te pas, waar het
op zijn feestavond in het Concertgebouw
onder meer gold, zich te presenteeren als
meester der techniek.
BIJ de BLaagland"-opvoering der Natio
nale Opera" heeft Urlus' breed-golvende
zang, gelijk men verwachten mocht, zijne
acteurs-tekorten overstraald.
Het allerimponeerendst evenwel wasvoor
mij zijn optreden op een avond, die geheel
bulten de viering van zQn jubileum viel, den
onvergetelijken avond van Mahler's Lied
von der Erde".
* * ,
Mengelberg heeft ons, in afwachting van
het grootsche Mahler-feest in Mei 1920, aan
Wit: Kf7, Te2, Lb4, Lgl, Pc2, Pt 8, pion a4.
Zwart: Kd5, pionnen a5, c3 en e5.
Wit geeft mat in twee zetten.
Oplossing volgende rubriek (13
Dec.)
EINDSPELSTUD1E No. 93
VAN A. SELESN1EFF
Wit: Kd3, Lc2, pion d6.
Zwart: Kh7, Ta8, pion a3.
Wit speelt en maakt remise.
OPLOSSING PROBLEEM No. 111
VAN SAMUEL LLOYD
1. De8?a4
OPLOSSING PROBLEEM No. 112
VAN ALA1N C. WHITE
1. Te4?b4.
Goede oplossing zonden in van beide
problemen: J. G. Arnoldus te Middelburg,
M. Dolman te Zeist, A. H. Wefers Bettink
te Sappemeer, A Don (No. 111) te
Vlaardingen, J. Schoonbeek te Werwerd, J. M. de
Nooijer te Wolphaartsdijk (No. 111), J. S.
te Zeist, H. Mendes da Costa te Amsterdam,
J. Rietman te Dieren.
OPLOSSING EINDSPELSTUDIE No. 92
VAN A. SELESNIEFF
Wit: Kh7, L?6, pionnen f5 en g6.
Zwart: Kf6, Ta8 pionnen a3 en a4.
1. g6?g7, Ta8?a7 (op l. a2 volgt 2. La2:
Ta7, 3. Lf7, Tf7,4. Kh8, T^7 : pat) 2, Le6?17
(op 2. Ld7? volgt Tü7,3 Kn8, Td8f en wint).
Ta7Xf7 (op 2.... a2 volgt 3 g8J, Tf7 :
f4. Kh6, Ke7, 5. Dgi, Tf5: 6. Dr3f Kf7, 7.
Da7f gevolgd door 8. Dt8 of Dbbf,9. Dh2
en wint p'oi a2 en de partij). 3. Kh7?h8,
a3-a2. 4. g7-g8D, a2-a!D, 5. Dg8-g1f,
Tf7Xg7, pat. De zwarte pion op a4 is noodig,
daar zonder deze zwart na 1. 26-g? zou
winnen door 1... Ta8-a7, 2 Le6-f7,
Ta7?a4 enz.
miiiiiiiiiiiMiiiiiimiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiitiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
het begin van het seizoen toch niet geheel
zonder Mahler willen laten. Hij gaf eene
magistrale vertolking der Zesde, begeleidde
Josef Groenen, den zeer verdienstelijken
bariton,[op diep-treffende wijze in de
Kindertotenlleder", en bracht met eene
eersierangs-uitvoering der den ganschen genlalen
Mahler in zich sluitende Eerste het
Caeciliapubliek in verrukking, in weerwil van de
voor niemand verborgen blijvende acustische
gebreken van den Stadsschouwburg.
Het allerhoogste echter schonk de vertol
king van het Lied von der Erde" op het
abonnementsconcert van 16 October. llona
Durigo, Urlus, de vele solisten in het orkest,
zij allen voelden blijkbaar de verklanking dezer
in wondere schoonheid glanzende partitie als
een heilige taak.
En Mengelberg stond boven alles en boven
allen.
Er was veel ontroering, en het drukke
applaudisseeren, dat men deed, kwam op
zeer zonderlinge wQze daarmee in tegen
spraak.
* , *
Louis Zimmermann, die zich reeds tallooze
lauweren verwierf en sinds lang aller harten
won, beijvert zich, waarachtig kunstenaar
als hfj is, steeds dieper door te dringen in
de geheimen van zijn Instrument en de
artistieke finesses der werken, die hij als
solist zich ter voordracht kiest. Tartini's
Duivelstrlller-sonate gaf hij ditmaal in zoo
mogelijk nog gavere reproductie dan in het
vorige seizoen, en van Metdelssohn's
bloeiend-melodieus Viool-concert schonk hij
het Caecilia-publiek eene in ieder opzicht
prachtig-geslaagde vertolking, waarin ook
weer veel en velerlei zich presenteerde als
kostbaar resultaat van nieuwe, onvermoeide
en van hooge opvattingen uitgaande studie.
Het was een eclatant succes l
In Bach's Dubbel-concert, op 2 November
voor de eerste maal uitgevoerd met
medeGoed opgelost door J. S. te Zeist en
J. Rietman te Dieren.
CORRESPONDENTIE.
A. H. W. B. te S. l Lf7 faalt door l ...
a2 2. La2: a3, 3. Lf7, Ta7, 4. g7, Tf7:
5. Kh8, a2, 6. g8D, alD en wint.
De volgende partijen zijn uit den wed
strijd te Hastings.
GEWEIGERD KONINGINNE-GAMBIET
Gespeeld in het Minor-Tournament".
Wit: Zwart:
A. Speijer (Gouda) A. Gibaud (Parijs)
1. c2-d4 Pg8-f6
2. Pgl-f3 d7-d5
3. c2-ci e7?e6
4. Lcl-g5 Li8-e7
5. f2-e3 Pc8?d7
t). Pbl-c3 0-0
7. Tal?cl
In plaats van dezen zet wordt ook Ld3
of ook wel 7. Dc2 gespeeld, met de bedoeling
7. Tdl en 0-00 te laten volgen H-t
schijnt echter, dat zwart na 7... c5, 8 O - 0?0,
Dd8?a5 goede tegenkansen krqgt, zoodat
men van 7. Dc2 vrij wel teruggekomen is.
7 b7?1-6
8 c4Xd5 f6Xd5
9. Lfl-03 Lc8-b7
10. 0-0 Pf6-e4
11. Lg5-f4 C7?c5
12. DM?e2
Ook 12. Lbl wordt hier gespeeld.
12 Pe4Xc3?
Hier wijkt zwart af van den gebaanden
weg en niet tot zijn voordeel. Wit heef l nu
een vrijen diagonaal voor zijn raadsheer op
d3, terwijl de zwarte looper op b7 ongeveer
werkeloos is; zwart moest 12... a7?a6
spelen en eventueel verder oprukken met
de pionnen op den dame-vleugel.
umin uu iiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii minimum
werking van Mengelberg als cembalist, werd
Ztmmermann op waarlijk voortn ff lijke wijze
gesecondeerd door rijn jongeren collega
Helmann, wiens mooie, substantiële toon
zeer ten goede kwam aan het in dit meester
werk van den Cantor zoo volstrekt onmis
bare evenwicht. Ook zullen slechts weinigen
de bijzondere kwaliteiten ontgaan zijn van
het nieuwe instrument, dat Helmann sinds
kort bespeelt.
* *
?
Ary Belinfante gaat ons op acht avonden
al de piano-sonaten van Beethoven voor
spelen. Ik hoop, dat In de eerste plaats vele
jeugdige klavier-studeerenden zich hier onder
de hoorders zullen scharen. De voordracht
dezer boeiende toongedichten te volgen, met
de muziek in de hand, is bijzonder instruc
tief. Het wordt een practlsche les in analyse,
waarvan de waarde niet licht te hoog wordt
aangeslagen. Het is Belinfante toevertrouwd,
de hoofdlijnen met zorg te doen uitkomen,
en wat als poëtische achtergrond bedoeld
is te doen vervagen, evenwel zonder dat de
waardevolle détails verloren gaan. Er Is meer
lecrrijks nog in de manier, waarop Bellnfante
ons deze meesterstukken van
vormbeheersching en rijk wisselenden inhoud voor
speelt. Doch niet alleen docenten-gaven
spreidt hij ten toon, hfj geeft ook in deze
reproducties volop bewijzen van algemeen
k u stenaarschap.
Hij opende met een programma van wel
overwogen samenstelling, waarop de
Appassionata" als laatste nummer prijkte, en
j het fel-daemonische riep hij op, in markante
' tegenstelling met zoete vertroosting, en'er
was veel scfiimmigs naast vromen zang, en
fijne pareling in '. verrukkelijke variaties.
Zoodat het afscheid werd tot een hartelijke
huldiging.
* *
*
Als ik kiezen moet tusschen het Boeda
pester" strijkkwartet en het Hongaarsche",
13. TclXcS c5?c4
14. Ld3-bl )7-f5
15. Pf3-e5 g7-fe6?
Om het paard naar f6 te kunnen spelen
en om Dh5 te beletten. De zet verzwakt
echter den koningsvleugel op bedenkelijke
wijze, zooals wit terstond aantoont. Door
15. g7?g5 had zwart zijn spel kunnen red
den, bqv. 16. Lc3, Pe5: 17. Le5: Lc!6 enz.
16. g2?4!
Zeer juist l Nu is het zwarte spel niet
meer te houden.
16 Pd7Xe5
17. Lf4Xe5 f5Xg4
18. Dr2»g4 Lb7-c8
19. Dg4-g2
Nu dreigt L^6: het spel terstond te be
slissen.
19 Lc8-f5
Stand der partij na 19.. Lc8?f5:
ZWART
d e
WiT
iiiiiiiiiimni
iiiiiiiiiiiiimiuiiitimiiiiiiiiiimiiiiiMimiiiiiiimiiiiiii
dan prefereer ik het eerste. Het heeft zich
weten op te werken tot een bewonderens
waardige homogeniteit. In het ensemble der
Hongaren" is het spel van den len violist
Emerich Waldbauer een voortdurende be
dreiging. Afgezien vaneendubieusintoneeren
hier en daar speelt hij technisch-knap en
ook warm-doorvoeld, maar hij overheerscht
van den eersten inzet tot de laatste
phraseafsluiting. Het kan zijn, dat ook overwegende
klankrijkheid van zijn instrument hierbij een
rol speelt. Zfjn drie medewerkers hebben
meer ensemblespel-aarleg, maar de 2e Viool
(J. von Temesvary) en de Alt (E. Kornstein)
zijn overbescheidcn, en de Cello (E. von
Kerpely) op zijn beurt heeft weer last van
dominceren zoo nu en dan. Het kwartet van
César Franck, zooals dit viertal het voor
droeg, leed onder menig tekort aan plastiek,
en het was, tijdrns de voordracht van
Bcethoven's Opus 127, waarlijk niet alleen door
de nog immer krachtig in mij voortlevende
herinnering aan het zielvolle cpel van het
Capet-kwartet in dit breed-opgezette en
doorwrochte stuk, dat ik maar niet onder
den indruk kon komen.
Durigo liet zich door dit gebrekkig-
geequilibrrerde ensemble begeleiden in een
dnetal Bach-aria's, welke zij heel mooi zong,
maar die toch wel zeer vreemd deden
tusschen de twee strijkkwartetten van dezen
lang niet in ieder opzicht geslaagden avoad.
V
Mengelberg het f t twee talentvolle leer
lingen van Johan Wagenaar gelukkig ge
maakt door de meer dan consciëntieus
geleide uitvoering van tot dusver nog niet
gespeelde composities van hen.
De nog zeer jonge Emlle Enthoven zat
au srin de sa familie, op zijn gewone
plaatsje aan het begin van het balcon, waar
men hem op concert na concert verdiept
ziet in zijn orkest-partituurtjes. Ik ben er
zeker van, dat hij beseft, wat ernstig
werDe nauwkeurige afwer
king van BLK onderdeel
van het
FOMGERSrijwiel draagt er toe bij,
dat dit j aren zijn lichten,
geruischloozen gang
behoudt en zeer weinig
voor onderhoud vraagt.
ItllllimiIIIIIIIIIIIIIIIMIIIllllllllllllllllHllllllimilflIlllllfl
20 e3 -e4! d5Xf4
Op 20.. Le6 zou f2?f4 gevolgd zijn.
21. LblXe4 Lf5X*4
Gedwongen, want Ld5f dreigde.
22. Dg2Xt4 Ta8-c8
23. Tc3-g3
dreigt weer te offeren op g6.
r»o
23.
24.
25.
26,
27.
28.
Tf8?f7
Le7?f6
f2?f4
M-f 5 ~ 6~
h2?h4 h7?h6
h4Xg5 h6Xg5
Tfl?U Dd8?r.7
Zwart heeft geen goeden zet meer, en is
volkomen weerloos tegenover den aanval
van wit.
29. Tf2?h2 Lf6Xe5
30. d4Xt5 Tc8?c5
31. f5-f6 Tf8Xf6
32. Tg3Xg6f geeft op.
Wit heeft den aanval in meesterlijken stijl
geleid.
PROBLEEMWEDSTRIJD.
De Müichener Schachzeitung schrijft bij
gelegenheid van zijn 1000ste nummer een
wedstrijd uit in het componeeren van pro
blemen.
Gevraagd worden drie- en vlerzettlge pro
blemen, aantal naar believen. Eik probleem
moet, voorzien van motto, in duplo in
diagramstelling en voorzien van de uitvoe
rig toegelichte oplossing ingezonden worden
bij M. Weinlger.SchlotihauerstrasseteM
ichen. In een gesloten enveloppe, eveneens
voorzien van hetzelfde motto, moet zich
bevinden de naam van den Componist.
Prijsrechter Is voor de driezetters F.
Sachmann te Kaiserslautern en voor de
vlerzetters G. Ernst te Memmingen. De termijn
van inzending sluit 3l Januari 1920. Er zijn
in iedere groep vier prijzen.
Inhoud van de November-Tijdschrlften
Elfevii'r's Geïllustreerd Maandschrift: Ethel Fles,
Medardo Rosso. G. A. Brender a Brandis, Het paard
in de Beeldende Kunst. H. Moulyn. Hait^ma
.Muiier, De Stilte. Th. van Myveld, De Oost-Azia
tische Kunst. Just Havelaar, Boeren-Breughel.
Klis. Zernike, Een vrouw als zij. J. Zeldenthuis. Zoel
Visioen. P. Ottsn, weerlooze liefde; Liedje. Ernst
Groeuevelt. Gestoorde Drenm. Kroniek. --
Buitentekstplaat: Chair d'Autrui, naar een broos van Medardo
Kosso
D'' Girls: J. de Meester, Walmende Lampen. S.
PinkholT, Verzen. Dop Bles, Maan-ldylle. Ger. van
Kckeren, De Briljantspeld. Dr. H. 'ï. Colenbrander
Stu'lië'n over de Neder!. Restauratie. Dr. Jan Veth.,
KembrandtherdenkioK. Dr. P. Molenbroek Salaris
regeling en Belastinghefli g. DirkCoster. Dostojevski
Marginolia. Aanteekeni"gen en Opmerkingen.
Buiienl. O/erzir*it Bibliograpbie.
Xteynmi'n di's Tijds: Ds. H. Bavinck, Christendom
Oorlog en Volkenbond. Dr. A. Goslinga, Prof. Ver
dam. Dr. W. J. Aalders, Het Onbewuste. H S. S.
K., Hoe ik Engeland vond na den Oorlog- l'.
Oosterlee, Noodzakelijk T we heidin eOpvoeamg.?Willem
de Mérode, Gedichten Leestafel.
Vrniien vun tien liuy: Prof. dr. H. Blink. Ds tragedie
van het Hooger Onderwijs in de Aardrijkskunde in
Nederland. Mr. dr. J. G. Blink. Gemeentelijke
Woningzorg en Bedrijfswoningzorg. Dr. GeorgBrandes.
Normaudit en Frankrijk. W. V Stunrt. De Rnemeensche
boer en zijn wereld. C. Wiskerke. Fetisisme in Ned»rl.
l die. J. C van de Linde De Marskanalen. Dr.
A, RedJingius. Nnsr-hrii'o op de voorafgaande bij
drage. Martin J. I'remsela en J. Wolthuis. Oblieën.
Hibliopraphie.
0
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiini
ken is, en hij zal het met zijn ernstig werken
en door zijn gelukkigen aanleg stellig een
heel eind brengen. Of hfj het ver brengt,
moeten we afwachten. Ik wensch hem geluk
met het succes, dat zijn Adagio en zijn
Scherzo hem hebben gebracht. Wie zoo
begint, kan met goeden moed verder gaan
op den langen en moeilfjken weg naar het
kunstenaarschap. Het Scherzo" met zijn
eenvoudig-gedachte maar muzikale thema
tiek beviel me nog beter dan het Adagio",
waarin naar 't mi] voorkomt een sterk
element van onzekerheid zit. Waar ik mij
in 't algemeen bij het aanhooren dezer
eerste talent-proeven over heb verheugd,
dat is het onmiskenbare streven van oen
jongen Enthoven om de dingen uit te spre
ken, zooals hij ze zonder berekening voelt,
en in allen eenvoud zichzelf te zijn.
Van den 2l-jarigen Van Goudoever ging
eene .Impressie", gecalqueerd ik weiger,
een ander woord te gebruiken , gecal
queerd op Debussy, en waarineen paar met
moeite getolereerde melodietjes doen denken
aan den inzet van den 2en satz van de
Vierde van Brahms, en den aanhef van de
proloog van Pdijas". Het mag lijken, dat ik
wat onbillijk ben tegenover het toch zeker
ook wel serieuze pogen van dezen jongen
man, maar, al zal ik met ieder ander vol
mondig zijn knapheid als instrumentator er
kennen, en al vindt C. R. M. in het programma
dit zijn nieuwe werk eenvoudig meesterlijk",
ik blijf van meening, dat Van Goudoever op
dwaalwegen wandelt. En het wou me ook
niet bevallen, dat hij na de zeer mooie en
warm toegejuichte uitvoering van zijn stuk
zoo geheel als maestro uit de loge kwam
afdalen, om ten slotte trgenover den lichte
lijk ironisch lachenden Mengelberg te gaan
staan met een gebaar van: .Man, 't was
eenvoudig onverbeterlijk!"
H. J. DENHERTOO