Historisch Archief 1877-1940
8 Nov. '19. No. 2211
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Restaurant Be Oude Doelen"
TOURNOOIVELD
DEN HAAG
PLATS OU JOUR
t»12.30 tot 2 uur ?? van 7 uur tot 1.80
Restaurant-CaféLa Réserve"
Rernbrandtplein 44 bij de Vftrechtschestraat
AHSTERDAn
Huis van den Eersten Rang
Prima Keuhen en Wijnkelder
Le
C06NAC
MARTELL
est garant! comme tant
Ie produit naturel des
vins récoltés et distillés
dans larégiondeCognac.
Koopman? & Bruinier
WIJnhandelaren to Amsterdam
ROTTERDAM
AMSTERDAM
De
Eiwit Product Cacao
(DE E.P. CACAO)
Is oordeelkundig vervaardigd van cacao
poeder mat eiwitstoffan van groota waarde
voor da voeding,
overtreft verder elke gewone cacao.
Schrift, wanneer Uw winkelier gaan voor
raad heeft mat opgav»van diens naam aan
de E. P. AMSTERDAM
Vraagt prijsopgave van
Cognac
Hennessy'
aan
Wijnhandelaren,
ZWOLLE,
X
HOOFDVEBTEGEIWOOBÜ10EBSvooRNEDERLAND
vAftHETOBFÈVQEPIE CMDISTOFLE
SPECIALITEIT IN ECHTE BROMZEN
EM
-IIIIIIIIIIIIIIIIÏUIIIIIIIMMIIIIHIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIHIIHIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIUIIIUIIIIIIIIIIIIINIUIIMIUIIIIII- f
1 STARK'S OXYDOL" Ij
(CHLORAS KALICUS TANDPASTA) II
iNaaml. Vann. STARK & Co. - Chamlscha Fabrlak ,,'s-HAOE", 'a-Ormnhaga 11
iiiiitttiMiiimiiitmMiiiinititittitttiiiiittttttiiiiiniiiitimtiiiiitttiittiE i
ii
JAGERTJE' UTRECHT
MOSTERD Beslist de bist
Amsterdam
^r^^^^^^^^^^^^_
mm
ELECTRICITEIT
P. H. Kade 68
N. V. ALG. NED. ELECTR. MIJ.
V/H GROENEVELD, RUEMPOL & Co.
Briefadres A.N.E.M. - Tel. N. 4826, 4827, 7004
Electromotoren. Generatoren.
Schakellessenaars.
Hoogspanningsinriohtingen.
Schakelkasten. Electr. Sirenes.
ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED.
FJORD-LEVERT R AAN
Prima Medicinale Noorsche Levertraan zonder vlschsmaak is
verkrflgbaar bij H.H. Apothekers en Drogisten tot den prijs van
? 2.75 per halve Literflesch. Deze traan voldoet aan de eischen
der Nederlandsche Pharmacopee en wordt gegarandeerd door Dr.
J. BLOMBERG, Apotheker en scheikundige, Den Haag, Holland
Import: Handelsrereeniging FJORD", Den Haag.
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE
BERGPLAATS VOOR INBOEDELS
Amsterdam, Frans van Mierisstraat 90. Telefoon Zuid 822
DEM HAAG ARNHEM
Woatelnde 48 Parkstraat 52
JAC. URLUS
HAVANA
SIGAAR
jiiiiiiiiiiiimiiiioiiiioiiiiiiniifflmiiiiiiiiiniiitë
MEEREN MODE-ARTIKELEN I
HEERENSTRAAT 12, GRONINGEN
TELEFOON 1083
Spoors
Mosterd
WA.Spoorjr. Culemborg
VERMO UT H
FRATELLIGANCIA A Co.
CANELLI
HOOFDVERTEGENWOORDIGERS
VOOR NEDERLAND
VAM DIEPEN & Co., AMSTERDAM
POSTBOX 628. TELEFOON No. 383.
IIIMIIIIIIllltllllllllMllltllllllllllMIIllllllllllllllllllllllllllllllIllllllIllllllllllIIIIlIIIIIIIIIII
iiiiiiiiiliii HUI iiuiiiiiimnimi iiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiMiiitiHiiiiiiittiiiiiiiiiniiiiiiiili
lltlllllllllllllltltll
lltlllllllltlllllllfltlllllllllllllllllllllllll
Zóvat ik 't zelf op, en ik zou dat niet
zoo ronduit zeggen, als ik niet overtuigd
was, dat al onze ernstige critici, welke
dan ook hun smaak, hun richting, hun tem
perament zij, hetzelfde doen.
Dat er desondanks zulke eenloopende
critieken komen over een zelfde werk, wien
die eenige kennis van menschen en wereld
heeft, zal dit bevreemden ?
En dan hoeveel zuivere literatuur
dichte loof langs de stammen, plekte zonne
bloemen op den grond; room-wit stond 't
geiije in 't felle groen, en blauw-wit het
huisje met de paarsche schaduwen der lin
den, en de felle gloed van vuurpijlen en
zonnebloemen er vór. Ik had mijn schets
van gisteren geheel omgewerkt. En zóver
diept zat ik, dat ik opeens met een schok
merkte dat Pedro achter me stond.
HQ kuchte even, dan met een grappig
quasie-berouwvollc stem: ik dacht gisteren
dat je geen ziel hadt, misschien... as ik je
werk zoo zie ... heb je der ... wel ntje,
of je vindt er ergens een, en daarmee maak
Je .peilen", en je gooit die voor de zwij
nen" ... hé? ... De meeste kunstenaars
denken dat ze parels maken en 't zijn sui
kerboontjes of glaskralen of kiezeltjes. Echte
parels groeien langcaam aan. Ze zeggen dat
't zlekte's zijn van de oesters, ziektever
schijnsel", dat zeggen ze van mijn bochel
ook, en toch is 't mijn kostbaarste schat,
en zonder die zou jQ mfj niet aanzien. De
parels die ik meen benne geen ziekte's, dat
zijn trane, waar je doorheen gelachen hebt.
Hoe grooter traan, hoe kostbaarder parel...
Kan jij wel lachen ? ... jfl die daar giste
ren zat met zoo'n lange lip, zeker een stem
ming van je? jelie doet aan stemminge,
dat is 't nieuwste hè? ... Zoo zat je ...
... c ..., en zijn hoofd scheef houdend
trok hij de bovenlip in een halfrond naar
omlaag. Ik schudde wat geërgerd het hoofd.
Nee..., schrete mag je wel, schreiemot
je tot je haast kapot bent. Maar as je bijna
kapot ben, lach dan kerel om je zelf en je
elge tranen. Jelle kunt niet meer schreien
en jekunt niet meer lachen, je dreint alleen...
De oude schilders, die konden lachen om
de zon, om het leven, om hun lief en om
de wereld, die toch zoo goddelijk mooi zou
zfjn, als de menschen er niet waren, en nu
ze der zijn nog meer om te lachen is"...
Heb je veel schilders gekend, Pedro?"
Maar n, die echte parels maakte, de
anderen waren van dat soort dat glazen
levert. Maar die eene was er een met een
echte ziel, een raare was 't, die pakte 't
leven bQ de kop en dreinde niet: jaap van
Looy heette die. 'k Weet niet of aie rijk is
geworden of roem heeft in de wereld. Als
je 't allergrootste bent, hé, dan komt die
roem eerst na je dood. En wat geeft zoo'n
kerel om roem, daar zuchten alleen die om,
die 'm toch niet krijgen, wat jij ?" Ik wou
hem meer vragen, ever Van Looy, over hem
wordt er geleverd ? Hoeveel Is er niet met
uitgesproken of verholen strekking, waarop
gereageerd wordt, niet door het artistiek
besef, maar door eigen inzicht, overtuiging
of sympathie?
Wat zou het worden, juist voor die boeken
en voor de gemiddelde literaire producten,
die voor een groot deel eenvoudig school
werk zfjn, herhaling van eigen procédéof
onbewuste navolging van anderen, als er
iimiiiiiiiitiiiiiiiiitiimiiiiiiiiiiiiii
iiiiiitiiiiiiiiititiiui
zelf, maar met de handen achter den bochel
weg stappend, keek hfj slechts even over
zijn hoogen schouder mfl aan, met een:
't werk wacht."
Wat was zijn werk, wat was zijn
leven ?
Hem zelf zag ik de volgende dagen niet.
In de herberg hoorde ik dat hij in hout
sneed, en vooral antieke meubels
opscharrelde, restaureerde, en in de nabfjzijnde
plaatsen, waar vreemden logeerden, of aan
schilders verkocht. Met zijn moeder was hij
voor jaren in 't dorp gekomen. Wie zijn
vader was wist men niet, zijn tweede, sedert
gestorven, was in dienst van de gemeente
geweest, waardoor de moeder het huisje
achter de kerk gekregen had. Maar de bur
gemeester had getegd, dat, zoodra ze dood
was, hu den zoon uit het huisje zou zetten,
als hij hem al niet vroeger gepakt had. De
burgemeester beweerde dat hrj het Gezag
ondermijnde", en daar was wat van aan,
in zoover het Gezag" dat van den burge
meester betrof die zijn postje aan protectie
te danken had en van de rijke boeren de
grootste woeker en Inhaligheid door de vin
gers zag, terwijl de armen om 't minste
gestraft werden. Een keer vór hem ge
roepen toen hij een strooper geholpen had
te ontsnappen, had hij gezegd: Edele bur
gervader, jagen is een gunst, stroopen is
een kunst. U houdt meer van de gunst en
ik van de kunst."
En vór de burgemeester met rijn ant
woorden klaar was, ging hij voort:
Wilt U mfj een gunst toestaan. Vraag
de Koningin mr] tot rfjksveldwachter te
maken, alle rijke dieven weet ik te vinden,
de andere veldwachter heeft 't te druk met
stroopers zoeken. Een andere keer zelf
van stroopen verdacht, had hfj gezegd: 't
spijt me voor U, ik ben niet handig genoeg.
'k zou het anders zeker doen; maar wilt U
Edelachtbare me opsluiten, ik heb maar een
klein hokje noodig, en Ik ontsnap door een
klein gaatje, net as de groote dieven door
de mazen van de wet."
Beter was zijn verhouding tot den goed
moedigen predikant dien hrj zijn collega
noemde, en evenmin spaarde. Jij geeft
lange preeken, en ze slapen in, collega, ik
zeg korte grappen en ze worden wakker".
Ook gaf hem de haan van den toren aan
leiding tot grappen: Waarom hebben de
protestanten een haan op den toren collega?
Omdat ie Petrus verraden heeft ? of is ie
geen recensenten waren, die 't geduld hadden,
om er telkens weer, met de fouten, het
goede van aan te wijzen ?
Zou men denken, verder te komen met
de reclame-advertenties, die dan toch ook
weer critiek" zijn, van de allerslechtste
soort? Dan waren de schrQvers geheel over
geleverd aan de eerlijke vinders". De eene
mode-serie zou de andere opvolgen. En
niemand zou de moeite nemen, de aandacht
lllllllltlIllllllllllflIlllllllllllIIIIlIllllIllllllllllllllIIIIlllllIIIllllIlllllltlItlH
zelf met zijn draaierij een beeld van Petrus
verraaierij? of een andere keer: Jammer
dat ie niet kraalt, je kon 'm van de spits halen
om de gemeente wakker te kraaien". Maar
toen, nadat in een gemeentezaak domlné's
weinig vast karakter gebleken was, Pedro
den predikant zelf met het haantje, dat met
alle winden draaide, vergeleek, begon ook
hi) dien Moppentrom" hinderlijk te vinden.
Ik zat nog verscheidene dagen achtereen
des morgens op hetzelfde plekje te schil
deren. Pedro kwam niet. Wel zag ik hem
soms even buiten het huisje bezig, maar
nauw dacht ik naar hem toe te gaan, of hfl
was weer binnen. Zijn moeder was ernstig
ziek hoorde ik, en begreep dat dit de oor
zaak was.
Toen, met mijn schilderij gereed, besloot
ik, vór het dorp te verlaten, zelf bij hem
aan te gaan. Vór ik geklopt had kwam hij
buiten, bezorgd gezicht, vinger tegen de
lippen: Stil, ze slaapt... ik ga even met
je 't plein om".
Is je moeder erg ziek?" vroeg ik.
Ja, 't licht gaat gauw uit."
Je houdt yeel van der, hè?"
Vraag ik jou, of je van je moeder houdt?
Mijnheer die op het land komt en denkt dat
ie van den boer alles vragen mag, Boer,
hoe staan je kooltjes, hou je van je vrouw,
en zijn je kindertjes zoet, en naar 't
antwoord luistert hrj niet. En weet jij
wat je dacht toen je 't vroeg, dat oude
bruine vrouwmensch, jammer als 't sterft,
om te schilderen wel mooi tegen 't witte
huisje: wat oker en wat blauw, en een
tlkkie chroom". Maar dat oude bruine
vrouwmensch, dat is mijn moeder, en mijn
dochter en mrjn koningin; bruin is ze, zoo
bruin en leelijk as een pop van een rups,
maar een koningsvlinder zit er in. Dan, met
een diep bewogen droefheid in zijn stem:
Ze zal wegvliegen, weg, nog deze week".
En omfloersd keken zijn oogen in de verte.
Na eenige seconden vroeg ik aarzelend:
en jq?
HQ antwoordde niet.
Als je me noodig hebt, Pedro, dan...
Daar brak opeens de spot-tinteling door
het droomfloers dat even zfjn gelaat over
schaduwd had. Noodig? heeft de kraai
het kwikstaartje noodig, of de veldrat de
hazewind?"
Ik dacht dat je betere vergelijkingen
maakte, Pedro."
]Q verbeeldt je 'n arend of koningstijger te
te vestigen op het subjectieve, buiten de
lf]n vallende kunstwerk, een taak die
wij zonder aanzien des persoons en met
liefde verullen.
De heer Van Raalte en zijn talrijke mede
auteurs mogen het gelooven, dat 't voor
den critlkus, die in zijn werk andere satis
facties zoekt dan het honorarium en de eer,
zich gedrukt te zien, de grootste voldoening
is, zieltjes te winnen voor een boek, dat
iiiiiitifiiiiiiiiiimumiitiiiiiiiiiiitiuiiitiiiiiiiimmtHiiimimiiiimiiimi
zijn! Ik geloof der niks van. Misschien zullen
ze je er voor houden later, te erger voor jou.
En, wat jij, zouden arend en tijger soms
kraal of veldrat beschermen ? " Dan, ge
moedelijk: maar je meent 't goed, dank je,
nee, alleen me moeder had ik noodig, anders
geen. Ik kom met m'n moppentrommel en
m'n oude viool de wereld wel door. Alsz|
heen is, ga ik ver weg, uit de benauwdheid
hier, over de duinen, over de zee... tot ik
m'n moeder weervind.
Wees stil, ik hoor haar l"
We waren rondgaande weer aan het huisje
aangekomen, waarin hij na een wuiving
met de hand verdween.
Na ongeveer twintig jaar kwam ik weer
in dezelfde streek terug. Hoe had ik mQ er
op verheugd, al had de mare dat de streek
zoo vooruit was gegaan" mij angstig ge
maakt. Ja, vooruit gegaan bleek de streek,
erger dan ik dacht. Optrekje naast pension,
pension naast uitspanning of hotel, gansch
den vroeger eenzamen boschweg langs.
Inplaats van het kwinkeleeren van vogels,
uit n pension piano-getingel, uit een ander
het schorre gezang van een gramaphoon.
Nu moest ik voor een motorfiets, dan voor
een auto uitwijken.
Maar het dorpje zelf, het kerkplein, het
oude huisje waar Pedro de Nar met den
moppentrommel woonde, dat zou, stelde ik
me voor, nog zijn zooals vroeger. De herinne
ring aan dien vroegeren tijd, aan Pedro's
zonderling wezen en z'n grappige en
ernstige gezegden, ze kwamen, naar ik
het dorp naderde, mij al helderder voor den
geest, en telkens moest Ik denken, hoe zou
hij nu in dezen 11] d van opperste dwaasheid,
stof voor humor gevonden hebben l" Ook
toen een auto langs kwam met personen,
blijkbaar behoorende tot de nieuwe
menschensoort, waarvoor een andere Pedro den
naam O.W.er" heeft uitgedacht, verkneu
kelde ik me, wat toepasselijke grappen hfj
dezen toegevoegd zou hebben. Zoo kwam
ik eindelijk in het dorpje aan, langs den
kerkhofmuur, die in nieuwen steen met een
ijzeren hek er op, herbouwd was, den
gerestaureerden kerktoren langs, en daar, in de
verte stond, neen niet het oude huisje, maar
n dat zoo pas nieuw in Oud-Hollandschen
stijl met trapgevel gebakken scheen met het
jaartal 1580 en den naam Oud Holland"
er onder.
Eenige jonge dames zaten er ter zijde in
niet door tendens, pikante" of andere bij
komstige dingen de openbare aandacht trok.
H. J. STRATEMEIJER
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiMiiiiiii
SPAAN3OH, EN O ELS O H,
FRANSOH, DUITSOH e t O.
Borlltz-School
Hoorongrmoht 4&1 - H. 3288
Praet, OndarwQs door bultanl, laararan
iiimiiiiiiiiiiimiiiiiii
een anachronistische veranda, andere speel
den op een tennisveldje er naast. Er vór
stond de familie, die me in de auto voorbij
getuft was; een rood-verhitte heer, in 't
bruin, sigaar scheef in den mond, wijdbeens,
handen in de zakken, auto-bril op de muts;
een oudere gezette dame, die in
boerinnekostuum zeker een flinke verschijning was
geweest, puffend in satijnen, bont-omzetten
mantel, en twee jonge dames met orchideeën
in 't knoopsgat van de geel-zij den
tailormade, en de voeten gekneld in te nauwe
hooggehakte witte schoentjes, een
livrfjknechi je er achter met een sjaal van mevrouw
over den arm. Stem en taal waren mij vol
doende bevestiging, dat de deftige hoogheid
van zeer recenten datum was. Van het
gesprek hoorde ik slechts eenige hoogst
onaangename woorden tusschen dochters en
moeder, waarvan de hoofdzaak scheen, dat
de laatsten veor soo'n pension bedankten,"
heelemaal niks sjiek" en de prijzen veels
te laag."
En opeens zag ik weer het oude vervallen
huisje er vór Pedro, die voorzich
tig zijn zieke moeder op het
s t o e l e n-b e d j e legde.
Toen ik dien nacht sliep in het nieuwe
hotel, dat op de plaats van het oude her
bergje stond, had ik een vreemden droom:
Uit de verte, een open eindelooze ruimte,
hoorde ik schieten, en ik zag in nevel een
ontelbare menigte ellendigen, die te schreien
schenen. Uit hun midden naar den voorgrond
verscheen Pedro, niet in zijn armoedig
pakje, maar in schitterend narrencostuum,
en hem wachtte vlak bij mijn bed, een
groote figuur met een koningskroon op het
hoofd, in wien Ik den burgemeester van
oudtijds, meende te herkennen en sprak:
Pedip, ik stel je aan als eerste officieelc
nar, het is een nieuwe, zeer noodlge be
trekking in onzen tijd." En Pedro haalde
zijn moppentrommel van den rug en deelde
moppen rond in den vorm van groote ver
gulde en verzilverde pillen, aan den rijk
gekleeden kring van heeren en dames,
waaronder ik die van dien middag her
kende. En ik richtte mij op in bed en zei:
Eet ze gerust, ik weet het b| ondervinding,
de bittere werking komt achterna, maar
brengt zeker genezing."