Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2553
B I O S C O P Y
,DOOR L. J. JORDAAN
DE FRANSCHE FILM
Ménilmonlant" Princesse-Schouwburg
Den Haag
ET begon nogal ongelukkig. De
administratie en controle van het
Haagsche schouwburgje had kans
gezien een dusdanige verwarring te
scheppen, bij het toelaten van den
anderhalven man publiek, dat het
dik over tweeen was eer wij binnen
Waren. Maar nadat wij met al de
geanimeerdheid van kippen /.onder
kop tnsschen de verschillende loket
ten hadden heen en weer gedraafd
strookjes hadden gekregen met / 2.50 erop waren
teruggestuurd bij de controle om andere strookjes te
halen, eveneens met / 2,50 erop in een file van
hoogstens vijf of zes personen, twintig minuten
hadden gewacht werden wij eindelijk toegelaten
en zaten in enkele dunne rijen uit te zien naar de
dingen, die komen zouden.
Dit was alzoo toute la Haye", bijeengekomen om
onder auspiciën van de groep Wij nu !" het evan
gelie der Fransche filmkunst te hoor en verkondigen
deze luttele schare, vrij burgerlijk uitziende, belang
stellenden, slechts spaarzaam gelardeerd met een
indrukwekkenden flambard een braveerend zwart
hemd?een Mnrger-baard of andere ,,Wij-nu"-igheden.
En temidden van dit alles de eenzame figuur van een
bekend kunst-verslaggever, die het revolteerende
projectie-doek met schuwe, onrustige blikken
bestaarde.... !
De lezer, die de film-vertooning zon inleiden, begon
en het was duidelijk te merken, dat hij door langdurig
verblijf buitenslands met zijn moedertaal op
eenigszins gespannen voet stond. Jammer want de
algemeene strekking van zijn beschouwingen over de
Fransche filmkunst, was hierdoor moeilijk te volgen.
Maar tenslotte was daar de film-vertooning en dat
bleek een openbaring te zijn.
I'aseai" m.k
i rspn nueiük
arakterluu/e
..reveil" der
de giuute
Hoe voel irei lelijk en In e mcrkwaaidig
meuten uit Gribichc" en ,,.\iathici; I'as
waren - -? hoezeer zij zich doi r hun i
aspect onderscheidden van liet slappe,
Salammbó", dat ons indertijd als de
Fiansche filmkunst werd voorgezet
gebeurtenis was ,,A'éni!mi ntant ".
De film Ménilniontant" is doi i een
gesteld en de hoofdrol is in handen van een Kussin.
Het menswaardige assimilatie-vermogen \an den
Rus ten aanzien van den (Jallischen geest bleek ecliter
ook hier: de film is zuoFransch als ik ooit een werk zag.
Nu is er in deze rubriek herhaaldelijk gewezen op
de groote verdiensten der Duitsche cinegrafisten, die
totnogtoe het artistieke element in de film het hoogst
en het zuiverst hebben gehouden. Dat zij hun eigen
taal spraken dat zij het zware, grüblerische van
het Dtiitsche volks-eigen in hun kunst tot uiting
brachten wij hadden het te eerbiedigen en te aan
vaarden al droomden wij in stilte van een open
baring der Fransche ziel op liet witte doek. En zie
in Ménilmontant" leeft het eigenaardige
ick-enweet-niet-wat, dat alle Gallische kunst kenmerkt
de fijne voorname geestes-hotiding, de superieure
eenvoud, welke men aantjett bij alle Fransche kunste
naars of zij Stein'en heelen, dan wel G,peau
Anatole France of Debussy. liet leeft in het lichte en
toch strakke rhvthme der handeling - - het leeft in
de gemakkelijke en niettemin machtig suggestieve
compositie het leeft in het sublieme, nergens ge
forceerd aandoend ctair-i hscur - het leeft, niet het
minst, in het spel, waarin al de simpele groot stilheid
al de ontroerende gratie a! de IK.hele zelf-beperking
der Franschc kunst zich openbaart.
Ménilmontant" heeft eigenlijk geen intrige, l let
is een stuk apachen-leven zo.,als het zich dagcüiksch
i i de metropool voordoet, een gedramatiseerd gemengd
bericht maar liet heeft niet meer noc dig i m een
kunstwerk te zijn. Het is blijkens de aankondiging
?--- inconnnercieei" en vi nul dus een smadelijke
uitzondering op de coulante apachut-i'ilms, vul
sigaretten-rook, luifelpetten, p.iiitie-invallen en
naaktdanserij -? -waarvan velen mijner collega's /uu Miiciiiig
kunnen veitel'en. De stads-wijk is hier gedramatiseerd
tot een levend organisme, krud en iiartsl- chtcüik
tragisch en uitgelaten maar pülscerend in een
heftige, vitaliteit, lin verloren in d.e daverende
branding van het groote-stadsleven voltrekt zich het
noodlot van enkele nietige menschenzielen een
zwak accoord in de machtige symphonie van het
massa-bestaan.
Alles speelt mee in dit gesynthetiseerde drama en
krijgt volop gelegenheid te zeggen, wat het te zeggen
heeft: een teere meisjes-glimlach het wentelen
van een auto-wiel, nergens vandaan, nergens heen
het tragische, verregende plaveisel een hartstoch
telijke omhelzing het obsedeerende draaien van
een seconden-wijzer.... niets is onbelangrijk, niets
is ondergeschikt. En zoo wordt het doode, witte
beeldvlak een levende physiognomie, navrant en
boeiend.
De dichter van dit prachtige stuk Parijs heet
Dimitr iKjrsanoff en als alle millioenen, die de heer
Cecil. B. de Mille noodig heeft voor zijn
wurldproductions" zullen zijn weggesmeten, zal men zich
zijner herinneren. Het geheele werk kostte nog geen
/25HO.... !
Ken andere merkwaardigheid is het ontbreken van
alle bijschriften. Nu is het waar, dat proeven met
tekst-looze films reeds eerder zijn genomen, maar het
doel Was dan zuiver negatief: het elimineeren van de
storende tusschenscliritten. Hier is ecliter naar iets
anders getracht ? - naar iets hoogers gegrepen.
Kirsanoff heeft blijkbaar gezocht naar een vereen
voudiging?naar een purifieering van den
cinematografischen expressievorm. Hij heeft gevoeld, dat de
tweeslachtige aard der uitdrukkingsmiddelen: het
beeld en het \vnord, de bevrijding der film tot onaf
hankelijke kunst in den weg staat. Hij heeft ingezien,
dat al het streven van den modernen cinegrafist in de
eerste plaats hoort gericht te zijn op liet
visueeldramatische karakter van het lichtspel - niet omdat
de tekst de gesloten opeenvolging der beelden onder
breekt, maar unidut ://' die bcelden-:clf beïnvloedt en
tot op zekere hoogte denatureert. Zoolang de emanci
patie der film van den tekst, nog geen voldongen feit
is - zoolang is zij, in den grond genomen, niets
anders dan top-zw'are illustratie.
.Als zoodanig ik zeide het reeds - was Ménil
montant" een openbaring. Het duet niets ter zake,
dat de logische gang der handelingen nog allesbehah e
duidelijk was en moeilijk te volgen -- hoofdzaak is.
dat alles, ook liet verhalende element, tot uiting kwam
door de visueele impressie. Kn het verrassende was,
dat zij oneindig sterker werkt, dan het geschreven
woord. Als Voorbeeld haal ik hier aan de scène (volgens
mij de schoonste van het heclc werk) waar de arbeider
en de jonge, ongehuwue nn eder naast elkaar < p de
'itten. De uude man nuttigt zijn
piaeide en schijnbaar
uitgeput en In ngerig. /i
tue en w end.t het hm Ui
hen hen in,i p de bank,!;;.
a i wissel in:., . ,i;i'; s /-a u: IK
dat den teik'n sir
i-rtui nt en den
kr zich ui t s
r' jectie-vi
UIT HET KLADSCHRIFT
VAN JANTJE
ld tus.-cM'
P van d
kauwt . . . . !
hr»ud alleen ve
z.'ioals hel leeft in
hongerende. ! Jan
liet naar haar tue
subliem m ziin ee
brood gegrepen
de ougeii dm.r trane
den verweerden ko
n en kauw t ....
uet stupide -tuk
s overspannen brein du'
nis i va u de u u la ti. die
lel een rust ie-, uebaar
als de juiigi \ r< uw
i;,r den ni"nd gebr;
verblind zien wij n g eeiu
van den ouden werkman
recht vuur zich uilstaart en kauwt . . . . !
Zie, dit drama in zakformaat is at en compleet.
zooals het ons door \istieele impressies gegeven
wordt en geen proza, hoe treffend uuk, /uu het
kunnen verbeteren, (ken pen kan den indruk weer
geven veroorzaakt door liet verschijnen van hel. in
zijn doode onverzettelijkheid, zoo beteekeiiisvulle
stuk brood op liet doek dm r de gestie van de
knoestige, vereelte hand.
Dit is filmkunst in den absoluten en scboousten zin.
Vanwaar toch de vloek, die schijnt te rusten op alle
officieel geprotegeerde kunst?' ,,l.e miracle des
loups"en ,,Salammbó" werden met rijks-geld gesteund
en vertoond in de Opera, in tegenwoordigheid der
autoriteiten en hun middelmatigheid was ver
pletterend. Dit wonderlijk mouie werkje werd be
kostigd met de moeizaam hiieengcsappcldc duiten
van een arme Russische student en ternauwernood
vindt het in Holland de enkele rijen belangstellenden
Waarvan ik u sprak !
Uit de Rolprent v;m deze1 week :
Klassieke films" Een n.->;?i/V,,uK/.
De wonderen van het Heelal
De SterreknnJe en Je C,/fK'Hi,ifi\//\j//V.
In een auto naar Montenegro
door Hïins Belliye.