Historisch Archief 1877-1940
No. 2576
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
23
DE SLACHTOFFERS DER
CARICATUUR
DOOR MR. M. KANN
GE hebt het mis. Heusch, ge hebt het mis!
Er zijn er veel meer dan ge denkt slachtoffers
der caricatuur. En heel andere zijn het.
John Buil en Marianne, de door zijn zetel gezakte
Spaansche Generaal, Michel met zijn slaapmuts en
verdere Excellenties, zij trekken zich er niets van aan,
deze aangekleede Hoofden van Jut, waarop iederen
Zaterdag de slagen van ónze weekbladen neerbeuken.
Het beroert hen niet. Het laat ze koud, ijskoud.
Hoogstens strijken ze, echte of onechte exellenties,
de gratis-reclame op maar ook daarvoor ver
trekken ze geen spier van hun gezicht.
Neen, laat hen er stil van profiteeren. En wat
vreugde is daar al niet aan verbonden ! Le plaisir
de se voir impriméis ni/ds, maar dan ook heelemaal
niets vergeleken bij het pleizier jezelf voor de eerste
maal in een of ander blad uitgeteekend te zien.
Er zijn natuurlijk IJdelen, die zich in hun ijdelheid
gekrenkt voelen en den glimlach vreezen, maar
zijn die niet ijdeler, dan diegene die hun beeltenis
in den spiegel der openbare meening verrukt tegemoet
treden? En zijn zij dan niet hun eigen slachtoffers,
reeds voordat ze zich tot slachtoffers der Caricatuur
proclameeren?
Als dagen op kalenderblaadjes markeeren opeen
volgende caricaturen een politieke loopbaan. En de
steeds dwazer attributen, waarmee de heeren worden
afgebeeld, moeten 't hem doen. De arbeidersleider
met een pet en zonder boord; de plattelander
op klompen; de diplomaat met monocle en
actentasch; de predikant in buitenmodels gekleede
jas van anno Nicolaas Beets....
Wij kunnen er niet meer buiten. De attributen
teekenen*de figuren als de onderscheiden poppen
in een Jan Klaasenspel.
Maar wat zien we nu?
Niet alleen dat de caricaturist, die oolijke Jan
Klaasenspeler, de attributen noodig heeft om zijn
stukken te grimeeren. Ook de voorbeelden zelf,
zij grimeeren zich er mee ! Laten zij het niet ontkennen
al weten ze 't zelf niet. Want, onbewust of niet,
de wisselwerking is er! Al sinds Terentius.
Met onverschillig gebaar zal het Kamerlid een
onhebbelijk prentje ter zijde leggen geen
aktetasch is hem intusschen zwart-glimmend genoeg
voor Oenève. De Chef der delegatie mag niet min
over hem denken, laat staan buitenlandsche collega's
met hun scherpe tong.
Dominee, trouw geschraagd door zijn overtuigde
gemeente, vecht in rechtzinnigheid onverstoorbaar
voor iederen voet van zijn geestelijk terrein en
knoopt zijn jas nog dichter, nog dichter dan anders.
Of tracht terrein te veroveren op danslustige anders
denkenden , maar zou 'hij op zoo grooten
N.v.v/HF.VANDERHEIDE
HILVERSUM
'SORAVELANDSCHEWEQ, TEL. 1150.
VRAAGT U EENS TEEKEN INGEN
EN PRIJSOPGAAF VOOR HET
SMAAKVOL INRICHTEN VAN
uw LANDHUIS OF VILLA.
BEKNOPT PROSPECTUS FRANCO.
RRAAKENSIEK AAN HET WERK
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door W. Heskes
steun kunnen bogen als de gemeente, In waarheid de
goê-gemeente, die stijve gekleede jas niet juist eischte?
In ernst, want er is een land, waar de volksleider
zijn proletarische gezindheid afficheert en afficheeren
moet met boezeroen en boerenlaarzen.
Het is dus niet om het plaatje en de gekke situatie
dat De Prominente het slachtoffer is van de Caricatuur.
Maar om die wisselwerking, die tooverkracht, die ban,
die hem weer aan de gekke situatie bindt om in zijn
rol van Prominente te kunnen blijven.
Zoo zijn er Prominenten genoeg het slachtoffer
geworden. Niet van n caricatuur, maar van de
caricatuur, van die menschelijke behoefte om met
uiterlijke attributen dat te willen uitbeelden wat
men graag zou willen zijn. Desnoods wat men
zou willen schijnen. Slachtoffers van dien ziekeh'jken
hang om met blinkende uniformen en schneidige'
frazen Napoleonnetje te spelen.
Zeker zoo'n slachtoffer mag er eens vallen. Maar
zijn dan niet de ware slachtoffers,niet die twee, drie,
Prominenten, maar.... het publiek. Het Publiek
dat lacht, brult en giert om al die rare Jan
K'aassenattributen en er telkens weer om roept en er in
vliegt?
Daar ben ik, waar ik wezen wil. Want is het niet
die wisselwerking, die zoo oud is als de wereld, die....
Mijn God, wat ben jij daar weer filosofisch aan
het doorslaan", zegt een aardig kort-geknipt bruin
hoofd, dat zich over mijn schouder buigt. Zoo is het
toch altijd ! Zouden wij met korte haren rondloopen,
zouden wij deze echte jongensachtige vierkante jurken
aantrekken, als de bioscoop ons niet alle veertien
dagen suggereerde dat het zoo hoorde? Tot er weer
iemand iets anders uitvindt, uitgelachen wordt,
afgebeeld en nagevolgd. En om bij de bioscoop te
blijven, geloof je niet dat een heeleboel van onze
gewoonten, onze kleeding, zelfs onze gedachten worden
beïnvloed door de wisselwerking van het witte doek?
En met de mode is het niet anders. En het is nooit
anders geweest."
Zoo is het. Wat nu de bioscoop ons suggereert en
de schreeuwerige head-lines in de kranten, al is het
Kiest den Luchtweg!
HIJ IS DE KORTSTE
Vliegt per K. L. M.!
nog zoo als spot bedoeld, het wordt toch ook voor
ernst opgenomen.
Wat vroeger de Draak op de planken bracht, met
den traditioneel gegrimeerden Schoft Lombroso
vloog er onder anderen in ; wat vroeger de
ouwerwetsche politieke prenten brachten in de
ouwerwetsche bladen eert handleiding voor den poli
ticus, dat brengt Braakensiek nog.
Ik hoop, dat je ons allemaal nog lang tot je slacht
offers zult maken. Dat we nog lang, heel lang ons
zullen verbeelden dat dominees antediluviaansche
jassen dragen, dragen moeten (want wel degeen die
in jacquet door Amsterdam-Zuid wandelt), en dat
....maar ik zal niet al je prenten de revue laten
passeeren, want daar komt toch geen eind aan.
Dus lang zal je leven !
Kunsthandel D. G, SANTEE LANDWEER
Heerengracht 396 Amsterdam
Perm. Tentoonstelling van Schilderyen en Prenten
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied