Historisch Archief 1877-1940
No. 2582
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
19
NIEUWE DANSEN
DOOR AMBER
Inleiding
NU de Charleston" de oorspron
kelijke-, de X-beenen-?Charleston"
wel te verstaan alweer op zijn laatste
beenen loopt (of moet ik zeggen:
danst"?), ben ik zoo gelukkig, n
en ander te kunnen vertellen over
wat ons binnenkort ter vervanging te
wachten staat.
Ik twijfel niet, of deze mededeelingen
zullen in den wijdst mogelijken kring
belangstelling wekken, want wie, die
over twee gezonde en min of meer be
weegbare beenen beschikt en tusschen
de twaalf en de tachtig jaar oud is, doet
tegenwoordig nu niet aan dansen?
Voor ik met mijn profetische ont
hullingen begin, wil ik er echter eerst
nog even op wijzen, dat, wanneer het al
van slechten smaak getuigt om ver
ouderde dansen te dansen, het nog veel
grooter zonde is tegen de gangbare
dancing-etiquette, om passen en figuren
uit te voeren, die nog niet officieel door
de erkende hoogepriesters van
Terpsichore zijn gesanctioneerd.
Men oefene dus hoogstens vast wat
in zijn eigen huis, maar beginne nog
niet met de hieronder beschreven dan
sen in het openbaar te demonstreeren.
Wanneer wij het hierover eens zijn
geworden en ik twijfel niet, of de
intelligente lezers van dit blad zullen
als n man, of n vrouw, of laat ik
ineens maar zeggen: als n danspaar,
met mijn opvatting accoord gaan?, kan
ik beginnen met u als eerste der te ver
wachten noviteiten aan te kondigen:
De Bananenschil
Deze dans is gebaseerd op de be
wegingen en verdere gedragingen van
iemand, die uitglijdt over de gele, het
vruchtvleesch omvattende schil van de
gewone West-Indische banaan of pisang
(Fructo Bananos. L.).
Hoewel vrijwel alle andere muziek
eveneens kan dienst doen, zal deze dans
toch het best tot zijn recht komen, wan
neer het orkestje een nu al weer wat
verouderd deuntje speelt, waarin werd
meegedeeld, dat we geen bananen hadden
en op de wijs waarvan thans als vanzelf
de woorden zullen worden gezongen:
De zaal ligt vol met bananen,
Ik trap op een bdnanenschil.
Dit kan aanzienlijk meehelpen, om
de dansers te doen denken bij wat ze
doen, hetgeen een misschien wat ver
moeiende, maar toch niet onaangename
afwisseling vormt op de eisenen, aan het
uitvoeren van de meeste overige mo
derne dansen gesteld.
Veel kan hierbij aan de fantasie en het
eigen initiatief der dansers worden
overAAN DE INZENDERS
Alle voor het redactioneele gedeelte
bestemde inzendingen moeten
worden geadresseerd
AAN HET SECRETARIAAT DER
REDACTIE VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM,
zonder vermelding van persoonsnamen.
De geschiktste omvang van artikelen
bedraagt ten hoogste 1800 woorden.
Indien de bijdrage voor illustreering
met foto's in aanmerking komt, gelieve
de inzender, zoo mogelijk, de foto's .
die niet reeds in andere week- of dag
bladen mogen zijn gereproduceerd ?
tegelijk met het artikel in te zenden.
De copy moet in machineschrift zijn
geschreven, terwijl slechts n zijde
van het papier mag zijn gebruikt.
gelaten, mits men maar de zoo karak
teristieke bewegingen maakt van iemand,
die op een verraderlijk gladde
bananenschil getrapt heeft en nu hevig tracht om
op de been te blijven.
Het verdient aanbeveling, om zijn
partner daarbij slechts met n hand
losjes vast te houden. Komt dan de n
ten val, dan kan de ander nog wat alleen
doordansen.
Daar vooral het rondzwaaien der
armen, ter bewaring van het evenwicht,
een cachet van net echt"-heid aan het
geheel moet geven, zal men goed doen,
er voor te zorgen, dat niet al te veel
paren tegelijk den gladden en in dit
geval door de verbeelding nog gladder
gemaakten vloer betreden.
Door de boven omschreven arm
bewegingen en de eveneens voor een
natuurgetrouwe weergave noodzake
lijke achteroverhelling van het lichaam,
zal deze figuur eenigszins gaan lijken op
de destijds uit Amerika tot ons gekomen
cake-walk". Niet onmogelijk is het dan
ook, dat de bananenschil" al heel
spoedig door de spraakmakende en
graag Engelsen sprekende dansgemeente
de banana-walk" zal worden genoemd.
Heeft de eerste figuur, de glissando",
lang genoeg geduurd, dan eindigt de
dans met een harden slag op de groote
trom, hetgeen voor ieder, die nog over^
eind gebleven is, het sein vormt, om
zich zoo snel, sierlijk en pijnloos
mogelijk achtover te laten vallen. Op
onze nieuwste veerende dansvloeren kan
dit als men maar voldoende geoefend
is geschieden, zonder dat men daar
veel van voelt.
Beginnelingen zullen echter goed doen,
met 'het oog op deze pakkende en abso
luut onvermijdelijke slotfiguur, onder
hun kleeren een kussentje aan te brengen,
op het voor het breken van den schok
bij achterover vallen meest geëigende
lichaamsdeel.
De opgejaagde voetganger
ook wel Het oversteken van de straat"
geheeten, is mede n der nieuwste
snufjes, die binnenkort hun intrede
zullen doen in onze openbare dansge
legenheden.
Het is een choregraphische uitbeelding
van de gevaren, die den weerloozen
wandelaar voortdurend bedreigen door
het zich steeds uitbreidende snelverkeer
op den publieken weg.
De eerste passen zijn heel eenvoudig:
De beide voetgangers verlaten schich
tig links en rechts kijkend , het
trottoir, waarop zij zich altijd nog min
of meer veilig kunnen voelen.
Dan nadert echter met vervaarlijke
snelheid een auto, waarvan de bestuur
der zeer duidelijk op hen mikt. Enkele
stooten op de claxon, die in geen enkele
waarlijk beschaafdejazz-band ontbreekt,
illustreeren dit. .
Haastig rukt nu de heer zijn dame op
zij en daarna worden weer enkele gewone
wandelpassen gemaakt.
Nu komt een slagersjongen op een
fiets aanracen, hetgeen het orkestje
door hevig gebel en geschreeuw aan
duidt. Is men ook dit gevaar door enkele
snelle passen nog juist ontsprongen, dan
kondigt getoeter een motorfiets aan.
Tot slot geeft een langgerekte zucht
van verademing door alle dansenden
gelijktijdig te slaken te kennen, dat
het tegenover gelegen tiottoir veilig
bereikt is.
//e/ boordenknoopjc
Zooals iedere man weet, is dit het
meest trouwelooze onderdeel van zijn
toilet. Juist als men haast heeft, zal het
u uit de jachtige vingers glippen en naar
de onbereikbaarste plaatsen rollen, bij
voorkeur onder het bed.
Vaak ook zal het u 's avonds bij het
uitkleeden ontsnappen en onvindbaar
blijken. Ge besluit dan, om den vol
genden ochtend, bij daglicht, te trachten
den voortvluchtige te achterhalen.
's Morgens echter denkt' ge bij het
uit uw bed stappen natuurlijk aan het
heele boordenknoopje niet meer, tot ge
er met uw blooten voet op trapt.
Op dit contact - krijgen nu van de
onbeschermde voetzool en het gedeser
teerde knoopje, is deze alleraardigste
dans geïnspireerd.
Zoodra de voet het verraderlijk op d
loer liggende boordenbedwingertje one
moet, worden namelijk de passen inee.
veel levendiger. De dansenden mogen
dan hardop lucht geven aan hun gefin
geerde gevoelens, mits zij daarbij binnen
de grenzen van het betamelijke blijven.
Als laatste figuur grijpen alle deel
nemers met twee handen den voet, die
het knoopje gevonden" heeft, en
huppelen op n been rond.
Gelijk veel van onze moderne dansen,
is ook deze van de kannibalen af
komstig.
Uw tegenwerping, dat wilden toch
geen boorden dragen, snijdt namelijk
heelemaal geen hout. De voornaamste
kleedingstukken van den met zijn tijd
meegaanden anthropophaag, bestaan
tegenwoordig afgezien van de
traditioneele halsketting van
zendelingenbeenderen uit een boord, een frontje
bij wijze van lendenschort) en man
chetten, die niet alleen om de armen,
doch ook aan de beenen worden ge
dragen.
Plaats genoeg voor knoopjes dus. En
bloote voeten zijn onder de
menscheneters altijd mode geweest, wanneer men
een eeuwenoude traditie tenminste
mag noemen met dit woord der eeuwig
durende verandering.
De Andalusia
Deze dans is even eenvoudig als
sierlijk.
De deelnemers worden geacht
An-delussiërs" te zijn, zooals de volksmond
ze noemt, dat wil zeggen: staande
trampassagiers, die zich vastklampen
aan de door een niet alleen vooruit-,
maar ook omhoog-ziende directie
boven hun hoofden aangebrachte lussen,
waardoor gezegde passagiers komen van
een toestand van labiel- in n van (min
of meer) stabiel evenwicht.
De dansers stellen zich op in een lange
rij, vrij dicht opeen, en de partners gaan
tegenover elkaar staan, met de rechter
hand boven hun hoofd, alsof ze bengelen
aan dg bewuste leeren lussen.
De meest typische karaktertrek van
dezen dans is het onderhouden van een
eigenaardige, heen en weer zwaaiende
beweging van het lichaam in alle rich
tingen, zonder daarbij de voeten te ver
plaatsen, niet ongelijk aan het stil"
staan van olifanten.
Slechts wanneer het geknars en gepiep
der muziek erop wijst, dat de tram een
bocht neemt, of bij plotseling remmen
(aan te geven door een korten roffel op
de kleine trom), worden enkele haastige
passen gemaakt.
Wie van een beetje extra realisme
houdt, kan op die oogenblikken tegen
zijn dame, of tegen de partner van zijn
achtei buurman, aanbonzen. In dat
geval zal men er echter goed aan doen
met het oog op eventueele represailles,
in den vorm van venijnige schoppen van
puntige damesschoentjes zijn voeten
te pantseren met gewone straatlaarzen,
desgewenscht nog versterkt door slob
kousen.
Een bijzonder aardig effect kan ten
slotte nog worden verkregen, wanneer
een lid van het orkestje nu en dan luid
keels plaatselijke straatnamen afroept.
Slotbeschouwing
Zooals de even kunstzinnige als
schrandere lezer niet zal hebben nage
laten op te merken, zijn de middelen,
waarvan de muziek zich bij deze nieuwe
dansen bedient, zuiver naturalistisch.
Daartegenover staat, dat de gebaren
en bewegingen der dansers hoe
realistisch ook op zichzelf als expres
sionisme pur-sang moeten worden aan
gemerkt.
Bovendien kan ieder, die meent aanleg
te hebben om voor de film te spelen
dat wil dus weinig minder zeggen dan:
iedereen door passende gelaats
expressie het levendig effect van deze
dansen nog verhoogen.
Ook het zoeken naar nieuwe vormen
en de specifiek moderne onrust komen
op treffende wijze tot uiting.
Eén en ander tezamen vormt dan den
chaos, die geacht mag worden op de
volmaaktste wijze dezen tijd uit te
drukken.
Weliswaar is het feitelijk onzinnig
om te spreken van volmaaktste", maar
alle grenzen worden tegenwoordig toch
overschreden en waarom dan ook niet
die van het volmaakte?
N. V. PAERELS
AMSTERDAM
C O MPLE TE
JMÏeublleerlng
Jo eiimmeringen
Rokin 128, Tel. 44541
Complete Badkamer
van af f 285.
Prima drukautomaat, Bad, Kranen, Bidet,
Waschtafel met marmer en spiegel.
G. J. DE KONINGS ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
? Verlovings^
Ringen
alle maten en modellen
in massief 1 4, 18en22krts goud
geheel uit n stuk gesmeed,
zonder lasch, stukspringen dus
uitgesloten. Gravure gratis
Ook voorradig 18 krt. wit goud
l V.
Hoek
St.
Piet -Hein Zoutmanstr'.
Den Haag
Nic, Geschenken:
briljant -ringen, brochettes,
aanhangers, armbanden, colliers
tafelzilver. Zaansch zilver, hor
loges, tooneelkijkers,
leesglazen, brillen, barometers,
projectielantaarns enz.
Reserveer NU reeds
Wacht niet tot den laatsten dag.
Vooruitbetaling wordt niet verlangd
Clubfauteuils
van prima Engelsch
fabrikaat, in elke
gewenschte bekleeding
VANAFflO.-PER MAAND
Vraagt nadere offerte onder motto
Fauteuil", NIJGH & VAN DITMAR,
Rotterdam.
Agentessen»
Groote Linnenfabriek stelt
Dames uit den beteren stand
aan tot agentessen. Prachtige
collectie. Gunst, conditiën. Br.A429
Alg. Adv.Bur. ROUMA &Co., A'dam.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Uurwerk, Goud- en Zilverhandel
v/h Gebr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
ROZENGRACHT 53
HAARLEMMERSTRAAT 64
Groote sorteering in Trouw-, Verloving».
en Zegelringen. Zilveren Couvert» ea
diverse Schepwerk tegen scherp concu
rrerende prijzen ovo c\o ovs 8s»
Uurwerken net Wntmlutar en
RUIME KEUZE HORLOGES
1ste Klas reparatie-inrichting voor Goud.
Zilver en Uurwerken eva os c«