Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2583?
DRAMATISCHE KRONIEK
DOOR TOP NAEFF
Met teekening voer de Groene Amsterdammer"
B. van Vlijmen
i
T^HE next: Louis de Vries. Met een Eerecomité,
?*? dat, geloof ik, alle eere-comité's in omvang
en voornaamheid slaat, omkranst door huidebetui
gingen, waarbij we ons bewonderend afvragen:
wien gelukt het in ons onverstaanbaar vaderland
zooveel internationale grootheden Max Reinhardt,
Gerhart Hauptmann, enz. voor zich in beweging
te brengen en met een circulaire mér dan
eerste klas!
Wij voegen er hier gaarne onze nederige en beste
wenschen aan toe, zij het in een iets minder onver
vaarden stijl. Het eenvoudig, hartelijk, en gemakkelijk
aansprekend talent van Louis de Vries heeft, zoo meen
ik, het overdrachtelijk woord niet noodig om in zijn
soort warm te worden gewaardeerd. Wij kunnen ten
slotte ook niet allen in de houding van het genie
gaan staan, noch al onze vrienden in deze houding
doorloopend steunen. Het zou dan met de genieën
gaan als met de Sinterklazen, er komen er te veel en
wij verliezen het geloof in hunne heilige
bestaanbaarheid.
Louis de Vries heeft in onze tooneelwereld altijd
een aparte, en in het oog vallende plaats jngenomen.
Reeds zijn entree in het leven, als welsprekende zoon
van doofstomme ouders, was bijzonder; als man en
vader kwam hij op de Tooneelschool; en op het
oogenblik is hij de eenige Nederlandsche tooneelspeler, die
een eigen schouwburg bezit, waarin hij zelf op
merkelijk is ook dit zelden of nooit speelt. En daarbij
schijnt de geheele persoonlijkheid van dezen acteur,
met zijn innig goed gezicht, zijn teederen glimlach,
en zijn prachtig week geluid, met zijn, uit deze voor
rechten voortvloeiende neiging naar het overgevoe
lige en louter melodieuse, bezwaarlijk aan eenig
ensemble aan te passen, en ligt het behalve aan som
mige sociale, ook wellicht aan zekere innerlijke om
standigheden, dat hij nergens lang geworteld bleef,
en er veelal de voorkeur aan gaf in de positie van
ster" op te treden, nu in het eene, dan in het andere
milieu. Met zijn gaven, in de lijn van Louis Bouw
meester, doch meer op het détail gericht, minder
monumentaal, kon hij zich daarin wel handhaven,
echter niet altijd zóó, dat wij er de omgeving om
vergaten"; vandaar dat wij bij de herinnering aan
zijn spel ook altijd onthielden, dat de figuur wat uit
het kader sprong.
Was men in ons land bijtijds tot specializeering
gekomen, dan zou, m.i., Louis de Vries de man zijn
geweest om aan het hoofd te staan van een speciaal
Joodsch theater, laten we zeggen, naar het voorbeeld
van het Wilna'sche. Een kleine groep ras-genooten
gelijk van geest en temperament, waarmede hij in
het genre, dat hem het best ligt de vrome inti-,
miteit van het Joodsch gezinsleven op den duur
vermoedelijk veel zou hebben bereikt, en ook als
acteur bij uitstek op zijn plaats zou^zijn geweest.
Wie stelt zijn Sender Lehman" niet bovenaan de
reeks schoone en innige karakteruitbeeldingen, die
hij ons gaf? Wie herinnert zich niet gaarne de, in dit
werk van Tempte Thurston zoo wel te pas komende,
naïeve pathetiek van den Wandelenden Jood"?
Met daarnaast de hartstochtelijke, smartelijk gebro
ken, blinde Sachel" in Ghetto.
In alle Heyermans-werken vindt de Vries zijn taak
als het ware gereed liggen. Wat intusschen niet zeggen
wil, dat hij het ook in het christelijke" niet heeft kun
nen vinden. Onze herinnering gaat nietmindererkentes
lijk naar den Dokter" in Hutchinson's Het recht tot
staken". Die bijna zwijgende figuur, met zijn doffen
blik, en sloffenden gang, zooals hij zich, na den dood
van zijn eenigen zoon, weer in het gareel van den
dagelijkschen plicht begaf staat ons na jaren
nog volledig voor oogen. Slechts contact-door
ontroering vermag aldus een tooneelbeeld in ons
levend te houden, al het andere vervliegt. En over
tuigd van' dit criterium, aarzelen dan ook wij niet
Louis.de Vries een der uitverkorenen" te noemen,
al heeft dit talent zijn zwakheden, die tot overdrij
vingen leidden,en al moet het,met de beste bedoelingen,
liever niet te ver buiten zijn sfeer gaan wij denken
hier bijv. aan de proef met Wildgans' Kaïn",
niet te ver buiten zijn terrein, dat meer aan de thea
trale, dan aan de litteraire zijde van de dramatische
kunst ligt.
De omstandigheden, waaronder dit zilveren jubileum
wordt gevierd zijn zoo weinig positief, dat we nauwe
lijks weten wat den zwervenden jubilaris toe te wen
schen, behalve dan de vervulling van den, in den
omzendbrief uitgesproken wensen, die meer den
mensen en het gezin geldt, dan den kunstenaar. Dat
dit warm en krachtig talent daar nu ook maar zijn
beste jaren werkeloos moet rondwandelen Hetzij
doordat het zich moeilijk voegt, hetzij doordat de
tegenwoordige gezelschappen op dit soort van
spel niet meer berekend zijn? Ja, dan verschijnen ons
de koppen van Reinhardt en Hauptmann, als ver
tegenwoordigers van een land, waar het talent in alle
genres tot zijn volste recht kan komen, ten slotte
weer lichtend aan den donkeren horizon, en zijn het
toch eigenlijk die namen, als symbolen, waarmede wij,
te midden van het feestgedruisch, Louis de Vries van
harte gelukwenschen.
Roflerdamsch Hofsfad-Tooneel. Leonlienl/e,
door Felix Timmermans en Ed. Veterman
De faam van Felix Timmermans davert zoodanig
door ons land, dat de beste Vlaamsche schrijvers
namen er door in het gedrang geraken. Een kostbaar
boekje als bijv. Landelijk Minnespel" van Fernand
Toussaint, dat men ver boven Pallieter" moet stellen,
wordt hier buiten den engeren litterairen kring nauwe
lijks gekend. Teirlinck's onvolprezen Mijnheer
Serjanszoon" verdiende meer alom nog zijn klassieken
roem, en feitelijk is ook de begaafde schrijver zelf min
of meer het slachtoffer van zijn ruchtigheid.
Symforosa", zijn meesterwerkje, wordt alvast minder alge
meen geprezen dan het naar verhouding zijner
populaire boeken toekomt, en al het succes van
Leontientje" weegt niet op tegen de stille voldoening,
die ons het eerste, inderdaad verrukkelijk geschreven
hoofdstuk van De pastoor van den bloeijenden
wijngaard" biedt.
Het komt mij overigens, naar wat men van zulk
een tooneelarrangement mag verwachten, nog wel
geslaagd voor, dit Leontientje"; beter dan Als
de ster stille staat", waar zoo heelemaal geen wezen
lijk gevoel onder de bekoorlijke sneeuwlandschappen
school. De geaffecteerde poëzie is hier licht en lief
lijk gebleven, zonder het eenvoudig sentiment ge
heel te overbloeien, het stukje behield in wezen en
bewerking het karakter der oude balladen, waaraan
Vlaanderen zoo rijk is, en wil, zij het met overzoete
middelen, ook niet meer dan als zoodanig even
ontroeren, in een schilderachtig" kader.
Moet men in deze ballade Roomsche propaganda
zien? Zoo'n vaart zal het wel niet loopen, animeerend
voor de andersdenkenden kan Leontientje's mar
teldood in elk geval niet genoemd worden. Het
spreekt overigens nog al vanzelf, dat in deze pas
toors-familie katholieke wetten gelden, en de gelieven
worden gescheiden op grond dezer wetten, die weer
andere zijn dan de noodlottige leuzen, welke Romeo
en Julia ten grave brachten. Hier zijn het eenvoudig
twee Vlaamsche kinderen, die trouw blijven aan zich
zelf en bereid blijken het offer te brengen, dat deze
trouw van hen vraagt. Het tragisch gegeven mag wat
uit de mode zijn geraakt wie brengt er nog offers !
het werd er niet minder om, en het kan zijn uit
werking niet missen, want het ideaal eener hoogere
gebondenheid zweeft altijd weer voor den vrijge
vochten tijd. Daarom ontroert ons ook hier en daar
deze zachte geschiedenis van liefde en geloof, onver
schillig, of wij dit geloof al of niet deelen, en zonder
dat we ons behoeven te verdiepen of de gevoelens van
Leontientje voor haren Isidoor ook ons den dood
waard zouden zijn. Men moet maar eens diep
gelooven, Isidoor, n keer, en men.gelooft voor altijd
zooals men maar eens diep moet liefhebben, en
men heeft voor altijd lief." Zoo is 't. En op deze
basis zou ik de deugdelijke romantiek dezer pasto
rale, waaraan ook de taal bekoring geeft, zelfs als
een kleine oase in de woestenij van compromis
kunnen genieten, hadden de schrijvers ons met de
helft minder, gelukkig gemaakt ! Hoeveel fijner,
hoeveel^ gaver,^zoujc,,Leontientje" geworden zijn,
wanneer het spelletje met het slot van het tweede
bedrijf afbrak en de rest te raden liet. Met het vertrelc.
dus van Isidoor en de vrome overgave van het meisjes
aan den onverbiddelijken eisch van haar geloof, onver
biddelijk wil het den naam van een geloof" waardig:,
zijn. , In uw voetspoor, o mijn welbeminde, loopen
dejonge dochters met lichten tred "
Het melo-drama van haar einde vliegende tering.
moet er aan te pas komen en bovenal de bekeering:.
? van Isidoor, die door zijn neerknielen aan het slot zijtk.
wreede, maar zuivere houding van vrijdenker te c
schande maakt, en inderdaad daar ergernis wekt
om het tendentieus effect, hadden we gaarne
gemist
Het zal wel het Lieve Vrouwke" Uit de Ster"
zijn geweest, dat de schrijvers inspireerde om voor
Annie van Ees nu eens een grootere rol te schrijven,
waarin het madonnaatje tegelijkertijd een
ontluikendmeisje mocht zijn. Zij stelden daarmede de actrice
voor een moeilijke taak, waarvoor zij van nature wel.
de lieflijke gestalte en het wezen meebracht, maar
niet de onbevangen stem, en den helderen jongen lach,
niet het accent. In het tragisch gedeelte, waar het
niet meer louter op de illusie van argeloosheid aan-?
kwam, kon haar talent zegevieren, en treffend heeft
zij toen, vooral in het tafereel met den brief, het
gemartelde hart doen uitschijnen, door een waas van :
ongerepte en teedere jeugd.
Superieur was de Pastoor" van den heer van der'
Lugt. Een schooner geschenk had hij zijn vrouw at
niet kunnen bieden op haar feest dan deze innig.
doorleefde, doorloopend zuivere, vol-menschelijke f i-
guur, waarvan zich trekje voor trekje in ons geheugen.
grifte, wiens stille strijd ons aangreep, wiens weemoed,
dieper dan de bedoeling der schrijvers, het ambt
hief op een hoog plan. Velen.hebben op het tooneeL
in de pastoors geëxcelleerd, maar die bleven dan veelal
pastoors, deze heeroom", in wien men den acteur
geheel vergat, was een prachtig mensch. Hij droeg
devertooning, waarin nog Jan van Ees (Isidoor>>
fijngevoelig werk leverde, en alles, ook de decors, een
vriendelijk cachet had, dat zich voor de gelegenheid»
eigende, en de feeststemming bevorderde, waarin
het geheele land met zooveel genegenheid heeft
gedeeld.
G R O O T - R O E M E N I "
La Grande Roumanie, par C. G.
Rommenhoeller. Nijhoff, 1926. 634 p.p.
De schrijver van dit beek over Groot-Roemenië""
(waarmee bedoeld is het door den wereldcorlog met
Bessarabiëen Zevenburgen vergroote Roemenië)
is de Nederlandsche consul-generaal van dat land.
De bedoeling, die bij het schrijven voorzat, was er
dus niet een van wetenschappelijken, maar van
handelspolitieken aard, hetgeen men bij de lectuur
ervan niet uit het oog dient te verliezen.
Dat de politiek en historisch geïnteresseerde de
politieke en historische partijen breeder en diep
gaander beschouwd zou willen zien, mag op zichzelf'
den schrijver niet worden verweten, te minder omdat
de politicus en historicus van de nieuwste geschiede
nis toch ook in de eerste plaats aan zijn onderzoe
kingen materiaal als het hier gebodene ten grondslag
moet leggen. Maar wel mag de vraag opkomen, of
de schrijver indien hij wat dieper op de historie
ook van den jongsten tijd ! was ingegaan, daarin
geen aanleiding zou hebben gevonden zijn over het
algemeen optimistischen toon die bijv. scherp ?
naar voren komt bij zijn behandeling van de agra
rische hervorming (p. 164?194) wat te temperen.
Immers alle Balkan-landen lijden nog onder het
feit, dat de verzwakking van den Byzantijnschen staat
in de middeleeuwen de macht in handen heeft ge
speeld van een onbeschaafde, brutale, in geen enkel
opzicht voor zijn taak berekende jonker-klasse.
Aan deze basis heeft het Turksche bestuur, dat
in den nieuwen tijd het Byzantijnsche kwam ver
vangen, niets veranderd. Anders dan in West-Europa
a n het einde van de middeleeuwen heeft het in de
XlXe eeuw er doordringende kapitalisme en natio
nalisme ook niet de macht aan een nieuwe klasse
gegeven, maar was het veeleer diezelfde jonkerklasse,
die, door de politi ke macht aan zich te houden, ook
de economische voor een groot deel zich wist toe
te eigenen. Essentieele wijzigingen in de sociale
structuur der Balkanlanden kwamen eerst tot stand
onder invloed der Russische revolutie door den
schrijver merkwaardigerwijze met geen woord ge
memoreerd maar het waren weer de jonkers, die
profileerden van de daarop gevolgde reactie. Men
volge maar eer s den gang van het proces tegen
den boerenleider Slefanow in zijn afstootelijke
bijzonderheden of leze maar een meer toegankelijk
als dat van Henri Barbusse Les bourreaux" (de
beulen) getiteld, het verslag van een enquête in
de Noordelijke Balkanlanden, om een heel ander
Roemeniëvoor zich te zien dan dat waarover de heer ?
Rommenhoeller het heeft.
Het verschil is zoo groot als tusschen diens Fransch ?
en dat van Barbusse.
Deze eigenaardige beperking gevolg van het
beroep en het doel van den schrijver diende dunkt
ons, tcrwilie van de objectiviteit gesigt aleerd, doch be
hoeft ons geenszins de erkenning te beletten dat hier
belangrijk werk gedaan is.
H ' J. ROMEIN