Historisch Archief 1877-1940
f«o. 2583
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
KRONIEK VAN
DEN DANS
'DOOR J. W. F. WERUMEUS BUNING
. XXXV. Variaties over een beweging
DRIE dansavonden uit de laatste
weken gaven ons drie voorbeelden
"van wat geen dans, ongeveer dans en
?waarachtig dans was, zoo kenmerkend,
>dat geen rechtgeaard kroniekschrijver
«en beter Sinterklaaspresent van de
muze kan verlangen.
Toevallig immers zag men bij Anita
Berber, bij Clotilde Sakharoff en bij
Argentina nzelfde of zeer verwante
fceweging zoo verschillend gehanteerd,
?dat ze nauwelijks zal zijn opgevallen als
gelijksoortig: die eenvoudige beweging
?namelijk waarbij de knie geheven, het
t>een naar voren gestrekt en daarna
zijdelings geopend en ontwikkeld wordt,
itot het achterwaarts gestrekt is; be
kende balletoefening uit het a.b.c. van
<len dans, die goed uitgevoerd, een der
«delste, helderste open figuren is.
Anita Berber, wie men vroegere ballet
scholing en acrobatische training aanziet,
in een thans op ergerlijke wijze ver
waarloosde techniek, opent met die
figuur haar wals van Brahms, in den
langen grijzen dansrok en plotseling
zweeft, in haar troebele sfeer, iets van
het wonder der beweging. Een halve
seconde, dan ziet men dat zij op haar
anderen voet staat te zwikken en te wie
belen; een seconde,danheef tmen algezien
?dat er op die groote figuur niets volgt,
?dat het een los toeval is, een lelie op
den mesthoop.
Clotilde Sakharoff benut de figuur,
?met een paar sierlijke bewegingen ter
inleiding, een paar andere tot naspel.
BEGIN DER BüDOELDE
BEWEGING
Het is tenminste een fragmentje, al
voert het tot niets voortgaands.
Maar Argentina in haar Bolero neemt
die beweging en neemt ze op in een
dans-strofe, zoo zuiver stroomend, dat
ze ieder nog voor oogen staat: dat groote
figuur, eerst links, dan rechts, midden in
den achtergrond, waarbij, als het been
zijwaarts ontwikkeld is, een rond
jambe", een kleine cirkel, de breede
open beweging van het been nog even
vertraagt en verrijkt, en ze .dan weg
laat vloeien en glijden, als gleed het
water fonkelend van een zwanenhals.
Men kijkt, inderdaad, naast haar
voetspits op den grond, waar die be
weging gebleven is, als ware ze een
gevallen juweel, een
kring in het water,
dien men zou moeten
zien glinsteren.
Maar reeds glanst
het aan de andere
zijde, hoog, lager, en
vloeit weer weg, en
reeds volgt een andere
figuur, volkomen ge
schakeerd met deze,
'edel, helder, vitaal...
VOORTZETTING DER
BEWEGING
Enhetisalles,Anita
Berber, Clotilde Sak
haroff en Argentina,
dezelfde eeuwenoude
open dansfiguur, de
zelfde open klinker,
waarmede duizend
dansers, duizend dich
ters sinds het begin
der wereld goed en
slecht werk hebben
hebben gedaan.
Alweer: tant de choses
dans un ménuet!" Want hier blijkt weer
dat het niet de bijzondere" beweging is
die den dans maakt ? o, experimenten
maar de wijze waarop een beweging
zuiver tot dans gemaakt wordt. Het
is een figuur zonder bepaalde directe
beteekenis, het stelt niets voor, het
krijgt zijn beteekenis eerst door zijn
plaats in den dansbouw, door zijn span
ning, zijn rhythmeering. Bij de eerste
danseres zinloos, bij de tweede met
talent, bij de laatste plotseling een
wonder.
Een bekende anologie uit de poëzie
licht een en ander nader toe. Keats
schreef eerst:
,,A (hing of beauty is a constant joy.'
Toen keek de muze over zijn schouder,
en hij veranderde:
,.A thing of beauty is a joy for ever.''
Gelijke prosodie, gelijke beteekenis:
het wonder ligt in de kleine andere
rimpeling van klank, plaatsing en
rhythme, eene indeloos wegvloeien aan
het einde
Was het niet Cézanne, die een hinder
lijk theoreticus afscheepte met de de
finitie van een teekening: de goede lijn
op de goede plaats?
Deze Bolero heeft ons meer geleerd.
Ze is, zooals Argentina ze danst, zuiver
ballet.
Hoe verwerpelijk scheen ons allen het
ballet, tien jaargeleden. Hoe verrukkelijk
is het hier!
Ongetwijfeld, er is andere dans moge
lijk. Nog steeds fluisteren eenige ver
stokte
artistiekelingen dat dit dansen
geen ziel" bezit, dat
het van een lager"
genre is. Zeer zeker
staat een dans als van
Raden Mas Jodjana,
als genre, hooger: haar
sfeer van religie en
ritueel wordt niet on
derschat. Maar het
wanbegrip ligt hierin,
dat men de bezieling
thans zoo vaak alleen
wil privilegeeren voor
die kunst, die in haar
onderwerp zichtbaar
de ziel" dient, in een
offerdans, een goden
figuur, of wat dan
ook. Een volksdans,
een Bolero" van
Argentina kan even
zeer bezield zijn, ge
stuwd door de heldere
vreugde van den dans,
bewegend in die sfeer,
waarin het vervoerde
lichaam louter instrument is. Gaf
Beate Angelico zijn dansende enge
len niet een simpel volksdanspasje en
een verrukt kindergezicht? Ik geloof dat
hij wijzer was dan velen die bij de dans
kunst geen drie woorden kunnen spreken
zonder het woord ziel" en hoogere
sfeer" op den tong te nemen.
Ik geloof, dat als levenskracht en harts
tocht zoo helder gedanst worden,
Angelico's engelen er een plaatsje voor in het
paradijs zouden inruimen en dat Petrus
den anderen al te verstokten zielsenthou
siasten misschien wel de poort voor den
neus zou dichtslaan....
Want in ieder geval gaat ons, in den
dans als kunst, de ziel slechts in zoo
verre aan als ze, in het wonder der kunst,
weer vleesch en bloed werd, de beweging
stuwt en verheldert, spreekt, zichtbaar
wordt.
Om met Heine te spreken: die Seele
kannst du behalten; habe selber Seele
een ander figuur uit dezen dans. In
deze Bolero danst Argentina een paar
entrechats: zeer historische entrechats.
In de Bolero heeten ze cuarta en nu
harrewarren de dansgeleerden sinds
Camargo of deze beroemde ballerina de
entrechat uitvond, dan wel of zij ze stal
van de Bolero, of de Bolero van haar.
De kip en het ei van den dans
Maar, wat er dan eerder geweest moge
zijn, de entrechat heeft, met de pirouette,
het zwaarst de vervloekingen te dragen
gehad van alle anti-ballet-schrijvers.
Dwaze, virtuose, overbodige achttiend'
eeuwsche versieringen.... Bij de mu
zen ! en men weet niet eens of zij
van den spontanen volksdans kwamen of
niet, en er is een stevig vermoeden dat
Sofocles, en wellicht Noach, deze
overbodigheden al reeds gezien heeft.
Hoe vaak is de tirelantijn al niet
gestreng ter dood veroordeeld en van
de armen begraven, om ergens spring
levend weer op te krullen en zijn over
bodig leven voort te zetten.
En hoe fonkelend springt hier de
entrechat met haar kleine figuur niet
van deze kleine voeten af, tusschen alle
breeder en edeler bewegen !
De drommel mag het weten, maar ik
geloof dat zij juist zoo geestig en snel en
glinsterend gebleven is, omdat geen
kniesoor ooit te maken wilde hebben
met dit dansende dwaallichtje, en dat
het er zelf weinig om malen zal of
men het La Camargo als moeder f i
donc of een Spaansch dansmeester
tot vader gaf. Want het is in ieder geval
geboren uit twee lichte bezielde voeten
en dat is geen kwade kans op een af
komst van voor den zondvloed en op
een vroolijke onsterfelijkheid
En kijk! als wij onze dansprenten
boeken doorbladeren, daar is het al,
met een Etruskisch danseresje als bet
overgrootmoeder, o historieschrijvers, die
meenen dat er in den dans, als in de liefde,
nog nieuwe figuren uitgevonden worden !
Variaties....
genug.'
Een snufje historie, tenslotte over
DE ENTRECHAT OP EEN
ETRUSKISCHE POTSCHERF
AANPLAKBILJETTEN
DOOR JAN D. VOSKUIL
Een drietal affiches van F. van Bemmel
De N.V. Reclame Bedrijf Aneta*' zond ons uit
Weltevreden eenige reclamebiljetten ter recensie,
welke ontworpen zijn door F. van Bemmel.
K-In de platen voor de jaarbeurs te Bandoeng en de
Pasar Gambir te Batavia, moet men het toepassen
van groote vormen en sprekende kleuren en het
streven naar monumentaliteit waardeeren. Doch dat
durf" allén niet voldoende is om een goed stuk
werk te leveren, ondervindt men aan het jaarbeurs
biljet. Hier overstemt de helgele achtergrond te
sterk de bescheiden grijs getinte weergave van het
jaarbeursgebouw, die bovendien zelf nog te veel de
droogheid heeft van een dorre bouwkundige pers
pectief. Ook vertoont de benedenhelft van de plaat
weinig overeenkomst met de bovenste, zoodat zij als
't ware in tweeën gezaagd lijkt. Het beste gedeelte
Antieke Kant gevraagd,
TER VERKOOP.
Brieven letter K-, Bureau van dit blad.
wordt nog gevormd door het woord jaarbeurs",
terwijl de letters van het onderschrift duidelijk en
forsch zijn neergezet.
Beter geslaagd is het affiche voor de Pasar Gambir!
In de paarse tint van den hemel, waartegen de
silhouetten der tempels plechtig afsteken, leeft de
geheimzinnige sfeer van den oosterschen nacht
terwijl de witte strepen, die de lucht doorsnijden als
felle zoeklichten, herinneren aan de westersche
techniek, waar deze pasar veel propaganda voor
maakt. De tegen een diep oranje fond in zwarte
schaduwbeelden gehouden figuren ter linker- en ter
rechterzijde, die de arbeidende inlandsche bevolking
voorstellen, zijn echter te naturalistisch gebleven,
waardoor zij zich niet bij het decoratieve karakter
aansluiten. Evenals in het eerste biljet ontbreekt
ook hier de eenheid, die de kern van het gegeven
in n krachtige compositie samenvat.
Van een fijnere conceptie is het affiche voor de
Pasar Malam te Cheribon, waaraan men het be
schaafde karakter van de litho herkent. Voorstelling,
letters en ornament harmonieeren veel beter met
elkander, alleen houdt het witte onderschrift weinig
verband met het overige gedeelte van het biljet. Ook
is de gestalte van den inlandschen bediende nog te
natuurgetrouw weergegeven voor een decoratieve
plaat. Simpeler en pittiger lijn zou figuur en ver
siering ongetwijfeld ten goede zijn gekomen. Bij het
ontwerpen van affiches kan men zich niet genoeg
bepalen tot de kenmerkende eigenschappen van de
opdracht en wanneer van Bemmel dan ook zijn
onderwerp zuiverder en soepeler zal weten te behan
delen, mag men in de toekomst nog menig belangrijk
werkstuk van hem verwachten !
Ten slotte rest nog de opmerking dat, al zijn de
ontwerpers aansprakelijk voor de artisticiteit van
hun werk, de opdrachtgevers de taak van de kunste
naren dienen te verlichten, door hen zooveel mogelijk
vrij te laten, want eerst dan kunnen zij aan hun
schoonen arbeid de beste krachten geven.
De hierboven besproken biljetten werden bij
G. Kolft en Co. te Batavia en in Weltevreden uit
gevoerd.
HUIS
IIAAKD
HEERENGRACHT OO
AMSTERDAM
pEUBE
MEUBELEN TAPUTEtt GORD'JMEM
D'JMEM l