Historisch Archief 1877-1940
. 2648
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 MAART 1928
13
Schilderkunst
De A. S. B. tentoonstelling in 't Stedelijk
Museum te Amsterdam
Br is niets op deze tentoonstelling, dat de groot
heid van Baedeckers betonnen kop overtreft, noch
die van zijn leeuw, noch die van zijn kleine paard.
Kracht en innerlijkheid zijn hier vereend tot groote
uitingen. Niets in de schilderkunst evenaart deze
dingen, niets in de andere beeldhouwkunst, niets
in de uitingen der architectuur of in die van den
meubelmaker. Geen der andere werken heeft zulke
dracht en zulke mildheid; is zoozeer bewijs van
gewonnen en overwonnen ontroering van zeldzame
hoedanigheid. Charley Toorop mist tegenover
Raedecker geen kracht, maar de mildheid mist zij, die
't bewijs van den zegepraal van den kunstenaar
is. Dit is tegenover haar geen gebrek aan
waardeering van mijn kant, zij weet dat, en ik
schreef het pas nog neer, (ik erken steeds haar fel
karakteriseerende psychologische kracht) maar
de schoonheid heeft i ets verhef f ends in haar
hoogsten staat! Bij Van der Leek hebben de schema
tische" voorstellingen mijn voorkeur niet; er ont
stond geen groot ornament, maar, ik verkies de
geschilderde schilderijen nog steeds, en altijd.
Het schilderij, dat ik hier verkies is de Dans bij het
orgel; daar is een geschakeerdheid in de expressies
der gezichten, die het schilderij rijklijk onderscheidt
van de anderen. Alma besprak ik eveneens niet
lang geleden. Ge ziet hier zijn Bouwers, zijn Stil
leven, het transport, de werkstaking (er is daar
meer spanning dan gewoonlijk) en zijn houtsnede
Noord-Holland enz. Willink's laatste werken
vertoonen een nauwkeurig behandeld oppervlak van
dingen en landschap; de jonge Oepts is merkwaar
diger. Zijn teekeningen van orkesten en van het
straattafereel zijn nauwkeurig en toch bewogen,
gespannen zooals wij dat nu heeten; ge zoudt
kunnen zeggen: het zijn levendige illustraties, want
aan vroegere illustraties doen ze mij steeds denken.
In Mondriaan's compositie's zijn de oudare zeker
meer dramatisch (zie b.v. '89 uit 1914) dan de
latere, die klaarder zijn. Maar ook hier mis ik de
gebondenheid der kleurvlekken tot een groote
ornamentatie (in het laatste werkjendatis.
..eenarmoede toch. Wat van Heli's figuren aangaat, ik
bezie ze met bescheidener bewondering dan die van
de loftuiters. Voor dat loftuiten is de tijd nog niet
geheel-en-al gekomen; wij zullen zien, en wachten.
A. PLASSCHAERT
Kuastzaal Brok te Hilversum. Werken door
M. Adamse
Of het komt dat de Dordtenaar Adamse zijne
tentoonstelling te Hilversum houdt in de zaal
van den kunstfotograaf Willem Brok, maar voor
een oppervlakkig beschouwer zou hier inderdaad
de indruk kunnen worden gewekt dat men bij de
door Adams9 geteekende kinder-portretten (deze
worden zoo langzamerhand zijn specialiteit) te
doen had.... met fotografische opnamen in het
kool- of gomdruk-procédé, het is datzelfde matte.
datzelfde korrelige, ja zelfs is er een zelfde pose
?waarbij men tot de overweging komt dat deze
vergelijking niet in het voordeel van den teekeuaar
uitvalt.
Benjamin Cuyp
Paulus' Bekeering
In het Roomseh-Katholiske Wees- en Oudcliedenhuis te 's Gravenha'je kwam bij een vertimme
ring van een schoorsteen een oud schilderij te voorschijn, waarvan de Haa'jsehe schilderijen-restaurateur
C. B. van Bohtmen, om advies gevraa'jd, een restauratie aanbeval, omdat hij meende dat het een
kunstwerk van een der oude meetters ivas.
Inderdaad bleek dit zoo te zijn; tlr. Jiredius en dr. Schneiders verklaarden het voor een echte
Benjamin Cuyp.
De voorstelling brenr/t op dramatische wijze Paulus' bekeeriny in beeld ; hit paneel is 105 bij
86 cM. ; h(t ia in volkomen i/oeden f-.taat. Benjamin Cuyp stond nnrkbaar onder invloed van
Rembrandt. Hij leefde te Dordrecht van 1612 tot 1852. en was, met zijn neef AJbert Cuyp, een
leerling van H. Gtrritz. Cuyp.
Te veel fotografen hebben zich op het schilder
en teekenwerk geïnspireerd, wat ongetwijfeld
foutief kan heeten omdat het ..OOR" (do lens) van
een fotografisch toestel mechanisch middel is tot
wedergave van wat het levend oog van den foto
graaf tot het maken der opname boeide. Hij den
schilder, teekenaar, etser, lithograaf of houtsnijder
is de wedorgave steeds open voor opzettelijk
vervormen, voor een synthetisch zoowel als ana
lytisch te werk gaan waarbij de kunst handschrift
van het leven wordt.
Nu is bij Adamse schijnbaar een tegenzin aan
wezig tot het levcnsdriftige. Daar waar hij zijn
aangeboren teederheid des harten opzettelijk
verlaat, voelt men den moedwil en ontbreekt de
groote overtuiging. Een voorbeeld vormen de beide
groote teekeningen Bcce Homo" en Opstandig
heid" waarin niets leeft van het eeuwige verdriet
of de tot gewelddaad drijvende verbreking van te
knellende banden.
In alles is: voorzichtigheid welke voor Adamse
kenschetsend kan heeten en juist hierdoor een
gevaar voor dex.cn al te zeer ingebonden schilder en
teekenaar kan heeten, omdat men voelt dat er geen
krachtig ingetoomde of sterk behoorschte daad
kracht achter gloeit.
Verlaat hij v ooi' een kort oogenblik zijn schroom,
dan is een winst aan uitdrukkingskracht hot direct
gevolg: getuige hot knappe en karakteristieke (op
steen geteekende)*oi t rot van Dr. Jac. l'. Tliijsso of
Nederlandsche Munt
Holland'» beste 10 cenU sigaar
Tentoonstellingen
een kernacht ig portretje van <
gezien, mot oen eigenwijs. acht
profileering van voorhoofd, r
?n joiigon van tor/.ijde
?rlioofd 011 oen scherpe
ons e n mond (l lamiy
; met fotografische
min als voor een
Tentoonstelling A.S.B.?John Kaedecker
van B.) waarbij do vormelijk
voorbeelden niet opgaat, /,(
waarlijk subliem stukje van eoii jongeling, waarvan
hot kopje is als van oen gerimpeld fippolt jo.
Adamse. overigens moor teekenaar dim schilder
(hij is geen colorist / (loot zich in zijn schilderijen
kennen a's een y.ookor naai' uiterst toore tinten,
maar hierin is 00,11 woekheid welke- aan slapheid
ten nauwste is verwant. Want dit is liet. gevaar:
waar fijn gevoel in sentimentaliteit ontaardt
verliest hot alle waarde.
OTTO VAX TrsSKXHUOKK
Indanthrcn-lluis", Leidschostraat 89?93,
Amsterdam. Decoratie en Lichttechniok."
La Galerie d'Art Francais, Amsterdam. Schil
derijen van Valdo Barbey. Tot 4 Maart.
Galerij voor Moderne Kunst. W. II. Hofstee
Doelman, Amsterdam. Schilderijen van D. H. W.
lilarski. Tot l Maart.
Tentoonstelling Frans Buffa en Zonen, Amster
dam. Teekeningen van P. J. C. Gabriël. Tot 10
Maart.
Uw Zenuwen
komen tot rust en worden gesterkt door
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten
Tivoli", Enschedé. Xederlandsch Fabrikaat.
Meubelkunst. Tot II Maart.
Kunstziial van lAor. Amsterdam. Tookoningon
door Valentyn Edgar vau rytviiiick. Tot l April.
..De Onafhankelijken". Amsterdam.
Voorjaarstentooiistolling. Tot l April.
Kunstzaal Wil! on H rok, Hilversum. Werk van
Herman Kruyder. Tot I .April.