Historisch Archief 1877-1940
No. 2666
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 JULI 1928
ir
De ingang van Amsterdam's eersten schouwburg: den Stadsschouwburg
De ingang van het Circus Olympiade te Amsterdam
SCHILDERKUNST
Haverman te Leiden
Ik schreef het pas nog: de portrettist is de ge
vaarlijke of de grootste. Hij kan het moeilijkst
spel winnen, of verliezen. Hij is de speler met den
mensch ! Die mensch is het grootste onderwerp
voor zijn soortgenoot en daar gaat het spel mee
voort; daar wordt mee begonnen, en daar wordt
mee geëindigd. Hij, de portrettist, kan in woorden,
in vormen, in kleuren zijn soortgenoot verdelgen,
of bijna goddelijk maken.
Er zijn onder de portrettisten een aantal,
die hier buiten bespreking blijven. Wij hebben
niets te maken met die heeren, die een opper
vlakkig handwerk bedrijven, of die als een mode
artikel, zelf oen modeartikel, met het kenteren
van een mode verdwijnen. Wij hebben geen ge
dachten voor voozen zwier, of pijnlijk het doel
missende diep7,innigheid; wij hebben hier te maken
met menschen, die, begaafd, beeltenissen maken
van andere mens.ch.en. Maar die hebben wij na te
gaan hoe zij zelf zijn; wij weten dan, wat zij onge
veer van anderen zullen maken. Die wij nagaan
moeten niet alleen het handwerk kennen, zij
moeten zich zelf zijn, hoe zouden zij anders het zijn
van de anderen kunnen ontdekken? Zij moeten
geestelijk mobiel zijn (hier is een groote ontdek
kingsreis te maken) en zij moeten weten door welke
rangschikking van volumina en van lichtval
zij dien vormen en dien lichtval hun geestelijke
bedoeling zullen opdringen, en hoe zij het wonder.
d.at ieder goed portret is, ons zullen doen gevoelen.
Want zonder dat gevoel van het wonderlijke, zij
het door liefde of door haat, kunnen zij niets
formeeren. Een tijd zonder verwondering zou een
tijd zonder kunstenaars zijn en bekennen wij 't
of bekennen wij 't niet, wij zijn de zoekers van het
Wonder in een Vrouw, in een Star, in een land
schap, in een avond of in een nacht, zwaarbetrost
van duisternis. Wij hebben dus den portrettist na
te gaan; te weten hoe hij is, en hoc daardoor zijn
kunst is, hoe, daardoor, het portret zal wezen.
Haverman is een realist, uit de school van, Allébé.
Met Veth was hij dat, en hij bleef dat. Dit beteekent,
dat hij niet als een bezielde vlaag een mensch ziet,
maar dat hij langs en door de materie, langs en
door de verschillende stoffen, langs en door de
verscheidenheid der stoffen, den mensch tot een
beeltenis maakt, en hem tot een geestelijken staat
wil voeren. Hij ziet den mensch niet in een wcidsch
verband, maar als een te determineeren
at'zonderlijkheid. Dit is. ... hoe Hollandsen ! en .... hoe
algemeen? Het realisme is de diepe taal van het
daaglijksch verkeer, en het spreekt van zelf, dat
wij, Hollanders, dat niet alleen spreken. Maar
waarom heet het dan zoo zoo Hollandsch? Dat
heeft toch een reden. Ons is van tmturc het eerbare
N.V. J. S. MEUWSEN'S
grootste k e uzc . . -7STETSOXS
van het daaglij1<sche zeer vertrouwd, on ook wel.
door de natuur hier te lande zijn wij minder voor
bereid op hot weidsch schouwspel van vele lichamen
buiten. Haverman is dus een Allebéeseh realist,
maar dat te weten is niet genoeg; we hebben vorder
te weten, want, hij was n der twee portret t iston.
van een periode, hoe is hij zelf, en wat volgt
daar-uit? Misschien is het juist hem te déj'inieeren
als een eerzuchtige, jaloersche natuur, met eeu
groote lust voor het volledig/'; niet oen schuwheid
voor de eigen gevoeligheid en mot een levendige,
leerzieke intelligentie. Uit die eerzucht als schilder
en uit die jaloerschheid volgt, gecombineerd met
de overige eigenschappen, dat hij een altijd bezig
schilder zou zijn; een, belust op 't vak, op de kennis
van het vak, en gaarne de onkunde y.ou erkennen
van wie zich wat aanmat wat hem niet paste. Deze
eigenschappen zoudon dus voor hem aanleiding
zijn technisch zóó volledig mogelijk te willen
wezen wat een realiteit ook zeker moet zijn.
Zij zouden het werkmanschap van hot portret,
dat hij maakte, dus beïnvloeden. Maar van groot er
en van psychisch belang voor de Afgebeelden zou
zijn dat Haverman een lust heeft voor het totale,
voor het volledige type. en dat hij daardoor tel
nrstellingen zou ervaren, 't zij dat hij zich een ver
keerde; voorstelling van zulk type maakte, 't zij
dat hij niet wist dat volledige gaafheid vr,n liet
type het gewoonlijk onmeiischliik y.ou maken, en
dus niet voorkomt. Maar uit di<' teleurstellingen,
die hij zou ondervinden, y.ou iets belangrijks voort
komen voor de portretten: deze teleurstelling,
vereenigd met zijn activiteit, zou hem karikaturaal
doen worden; zijn teleurstelling zou zich op de
tekortkomingen door een reactie wreken; hij zou
beter, nu 't geheel niet zonder fouten was. de fouten
zien?en ze geven. Ik geloot, dat wij ook op deze
wijs een dor hoofdstukken van Haverman's kunst
kunnen verklaren. U ij zou verder, onul.it hij schuw
is op de eigen gevoeligheid, in 't gevoel geen heil
kunnen vinden tegen de decepties, en hij zou.
omdat hij intelligent is en dus weerbaar, de intelli
gentie in 't algemeen een grooter plaats geven in.
zijn werk dan het gevoel ofschoon nu on dan,
waar het ongemerkt kan, dat gevoel openbaar
wordt (als in het dood muildier X'o. !) te Leiden).
in 't algemeen vindon wij hem, naar ik meen,
zooals ik hom schetste, te Leiden op de tentoon
stelling: als portrettist, als schilder van naakten.
De beste portretten (ik begrijp niet waarom
Haverman hier sominiijc uitkoos) zijn die van.
Krelago, van den courantenlezenden .Birmie, de
teekeningen naar van Eeden, naar van Deyssel on.
bovenal die naar van do Sande liakhuj zeti. Het
verfijndst van kleur is de cigarettenmaakstor uit
Sevilla (29), het groote naakt (ongeveer op den rug
gezien) het landschap met de kameelon. uit .Algiers
(Xo. 3) zoo tenminste het glas ervoor ons daar geen
parten speelt en do 4 Oostorsche oliorvorfschetson.
Van do lithographieën on etsen noem ik don
Bomde (ets) om de uitdrukking het eerste. Na
tuurlijk zou er hier en daar nog goeds te melden
zijn, maar deze beschouwing word niet zoo zeer
geschreven om een tentooiistelliiigsoverzicht te
zijn, als wel om oen inzicht te geven in den mensch
Haverman zelf want deze mensch zelf is toch
immers primair; de tentoonstellingen volgen
logischerwijze uit do7.cn meiiseh '.
VLASSCII AKUT
Behangsel-ontwerp Chris I/aiiooy
Hot in het vorig nummer gereproduceerde
ontwerp voor bohongsclpapier va. n de firma,
(Joudsmit?11 of f on Zoon is niet. zooals stond
vermeld, van Chris Lel: eau, doch van C In ix Lotiuoij.
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
Lizzy Ansingh bij Iluffa. 27 Juni tot 14 Juli
Ken. alleraardigst teekeningetje. dat de
uit-noodiging tot deze kleine tentoonstelling siert, geeft
tegelijkertijd den sleutel tot Lizzy Ansingh's
kunst. Het stelt in poppen-bezetting de ontmoeting
en de begroeting voor van een correct jongmeiisch
en een zelfbewuste jonge, dame en belicht met
vergoelijkenden spot n de dramatis personae n
liet drama. Iets dergelijks doen de meest kleine en
schetsmatige schilderijtjes die tot 11 Juli bij Buffa
te zien zijn. Ik geloof dat het schetsmatige karakter
deze stukjes niet schaadt. De spot van. juffrouw
Ansingh is geen satire en niet van langen adem..
J laar ironie is fijn en haar solierts puntig, maar
noch de misstanden, noch de misbaksels als ik
het zoo mag noemen waarom /.ij zirli \ roolijk
maakt.lijken onverbeterlijk. Wie de versjes gelezen
heeft waarmede zij een charmant prentenboek van
Xelly liodenhehu relief heelt gegeven, kent mis
schien de guitige allure van haar geest in y.i.jn meest
1 ypischen vorm. Als zij in gedaante en kleur iets
even luchtigs en toch even eompleets ko» geven als
die schijnbaar onnoo/.ele rijmpjes, 7.011 zij onze
schilderkunst met een geheel eigen genre hrhhen
verrijkt. Ken poging daartoe lijken mij de i-pisodes
vat ,,eeu vrouwenleven." die '/.ij ditmaal exposeert.
I>ie episodes zijn. onbelangrijk op zichzelf, maar
typeeren daardoor het gebrek aan inhoud van menig
vrouwenleven. Als zoodanig zijr. ze v;in belang.
doch wie dat picturaal wil belichten, moet eve.i
pikant /.ijn in den vorm als grotesk en phantaisiex ol
in de kleur. Zijn geest moet van een stuntelig
vlammetje een vuurwerk maken, .luist Liy?y,y
Ansingh bewijst met haar ,.steeplechase", op de
Olympische kunsttentoonstelling, hoe/eer haai ?
werk wint als zij haar phantaisie den vrijen loop
laat. Het gebrek aan eerbied waarmee zij dam ?
een hordenren parodieert, zal geen
paardenliefhebber haar kwalijk nemen. Zooveel argeloo/c ?
vroolijkheid uitgevierd in zulk een wel geurdender,
chaos van vormen en kleuren ontwapent elke des
kundige kritiek. De hier geëxposeerde schetsen
bereiken die hoogte niet. Om van ..een praatje'
iets even amusant s te maken moet men over een
scherper visie en een markanter t ypeeringskunst
beschikken. (Je ziet ook aan ..de onverwacht
*ontmoeting" dat dit niet do sterkste zijde is van
deze kunstenares. Het resultaat dekt niet geheel
de bedoeling. Maar wat aan den vorm ontbreekt...
vergoedt de kleur. Die leeft en tinfcit. is rijk <?','
bloeiend en vol van gelukkige vondsten, ontsproten
a.an een joligen en y.ich i n zijn coloristischet -.-capad<
.vei-kreiikelendcii geest. Kn het is die ongebonden.
en toch sappige en harmonische kleuiviivivugd.
soms a.an aehttiende-eeuwsche Yrni't i;mcu ;;':'?
l.onghi herinnerend, die deze kleine tentoonstelling
tot. een feest maakt voorliet oog.
11 K N M S
DEöESTEVARiriASi