Historisch Archief 1877-1940
No. 2687
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i DECEMBER 1928
ir
Eervolle vermelding
Onze Woning-prijsvraag
Afdeeling B. Motto Maas"
Zooals onze lezers uit het rapport van de jury Paul Bromberg, Elis. M. Rogge en Otto van Tussenbroek en uit
de artikelen van Paul Bromberg hebben gelezen., was deze inzending de eenige in af deeling B. die voor publiceering in aanmerking
kwam en ambtshalve door de jury eervol wordt vermeld. Dientengevolge wordt hierover het oordeel van de lezers niet verwacht.
In de volgende nummers van ons blad verschijnen de inzendingen van de af deelingen C. en D, zvaarover wel het oordeel
der lezers zal worden gevraagd.
SCHILDERKUNST
In den kunsthandel. Ituffa Houthakker.
De teekeningen en aquarellen van Breitner <lie
de l'.eeren Buffa laten zien y.i.jii op y.ich /.elf niet
zoo heel belangrijk, maar als bijdrage lot de kennis
van Breitner s kunstenaarsschap hebben zo t e
zamen hun waarde. Breitner was een snel samen
vattend en een energiek teekenaar. Zijn contour is
hoekig, gedecideerd, definitief; zijn lijn so>;><l en
nerveus. Als hij vrouwen toeken* heeft hij gee i
neiging tot chic, maar wel tot bevalligheid. Ken
groepje fabrieksnieiden met weinig vegen omlijnd
heeft iets bekoorlijks. Soms, als hij een vrouw
teekent voor den spiegel, of opstaand in spiedende
houding, trekt hij den contour van den rug in n
strakke en toch bewogen lijn, vast van richting
maar licht van toets, zooals Wattena i het deed.
Er moet meer verwantschap met Hochusseii b<
staan hebben dan die van meester en leerling.
Daarop wijst ook de aantrekkelijke aquarel van
een jonge vrouw in uitgaanstoilet. N iet alle mogelijk
heden zijn in Breitners evolutie tot volledige ont
wikkeling gekomen. Aan de misschien complete
verzameling van zijn etsen, hier voor het eerst
bijeen, ziet ge wat ook op dit terrein in windselen
bleef en verwaarloosd werd. De etsjes met artillerie
op de heide zijn kabinet s tuk j es van smaak en
gratie en toch te forsch. te compleet, te mannelijk
in hun klein bestek om aan illustratiekunst te doen
-^N' DEF
|NOORDBNDF-'!Ö2
'TWONINGINRICHTINGEN
deuken. Tientallen veelgeprezen Kngelsehc eisers
van dezen tijd hebben, in hun oeuvre niet iets zoo
eenvoudigs, dat aantrekkelijk en inne.nend is
<?)! toch niet lief.
* *
*
De expoHiie van den hoerHouthakkeraa.il oud,.
kunst gewijd, reikt veel verder. Beneden vindt ge
oude l lollanders, boven oenClilude en
aehttiendeeemvsche Vransehen. De beste namen komt go
tegen. Jan Steen is met twee doeken vertegenwoor
digd. Aart van der Neer met een winterlandschap.
Adriiian va.n Ostade mot een preeievis interieur.
van (io\cn met een ijsgezicht vol figuurtjes.
helder en kleurig, gesigneerd, en Kil!) gedateerd.
De groot o Jan Steen, een driekoningonfeest. spant
de kroon. De voorstelling is beknopter en soberder
dan op het grooter schilderij in Kassei. Maai'het is
de vraag of daarop een. figuur voorkomt met zulk
een begrijpend meegevoel bekeken on weergegeven
a.ls hier de oude vrouw die in een zaligen roos
dreigt te verzinken. 7e is haast monumentaal
van uitbeelding en toch zoo huiselijk mogelijk van
visie, liet grootsehe gaat met het. intieme zoo
wolgemoed samen als nergens anders. Over do
stillevens van dezen meester is al veel gezegd. Hiel'
staat in den linkerlioek vooraan een leunstoel van
weinig pretentie 011 de schildering is even pretentie
loos. Maar liet is de vraag of ergens bij Jan Steen
oen. ham of een glanzende schotel voorkomt die
zoo t' tscineoreiid geschilderd is als dit weinig
zeggende meubel. De evolutie der portretkunst
wordt gedemonstreerd aan een kleine serie por
tretten die begint mot een stemmig echtpaar
va.n Maarten v;:u Heemskerk en via. een stali^'en
Nie< > la as K l ia s en een int ieinen-n vroege. i I'Vrdinam l
Hol. beide portretten van llollandsohc mat n >ne.-.
eindigt bij liet portret van een Kalmijn dooi- 1.
I.ult iehitys in IliTl geschilderd, waarin minde].
puriteinseho degelijkheid. ma,:ir grooter verfijning
in expressie en kleurselert ie inion '/ie de Iri.ndeii en
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam.
Qostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
liet lichtblauwe tafelkleed) de oorza'ik y.i.ju van do
aparte attractie die van dit boeiende kont orfeit sol
uitgaat. Onder de gozelsehapsstukkeu heeft een
tuin feest van l lieroniinus .lansse is. geschilderd met
ecu verbluffende bravour en. ovongrooto vakkennis
maar niet met een daaraan evenredige concen
tratie, opmerkelijke decoratieve kwaliteiten. Hij
de l''rausclieu gaat do zonsondergang van ('lande
do l.orrain vooraan. Het is een dook in zijn he
kendon lyrisehen trant en bezingt de zoet lieden
va.n een idyllischeii a.vond. evenzeer als het die
schildert. Men zou wensehenda.t het voor ons land.
wa.-ir een schilderij van ('lande naar ik meen ont
breekt, behouden bleet'. Jammer genoeir maakt een
zeer fraaie in Italió geschilderde avond van Mot 11
geen dool meer uit van 's heereu Houthakkers
verzameling. Ken vergelijking t Ussclien den Kranseh
ripin on den Hollander viel niet oneervol voor den
laatste uit. II KNM'S
DÜBESTEVARINAS