Historisch Archief 1877-1940
AMSTERDAMMER VAN i DECEMBER 1928
Pudowkin's film De Moeder bij Tuschinsky
~VT AAST Bisenstein, den Geweldenaar, staat
-L'' Pudowkin. de Menschelijke.
Deze jaagt de hartstochten eener duizendkoppige
menigte te pletter tegen den stalen muur van een
eskader pantserschepen gene laat een oud
staartklokje van den wand vallen. ... en bij beiden
?staat ons het hart stil ! Deze doet ons in de seconde,
die aan de uitbarsting van een seheepsbatterij
voorafgaat, een eeuwigheid doorleven. gene w-eet
?de Eeuwigheid vast te leggen in den moiiotonen
drup van een lekkend fonteintje. Deze tracht de
wereld met zijn titanen-armen te omvamen.
gene openbaart ons een wereld in den glimlach.
van een oude viouw.
Tusschen deze twee uitersten ligt de Russische
filmkunst besloten en ten slotte alle kunst van
alle tijden. . . .
Wat maakt Pudowkin's film tot zulk een gaaf,
meesleepend geheel? Het is liet ondoorgrondelijk
Mysterie. da.t een Kembrandt bepaalde kleuren
op een stuk linnen deed rangschikken dat een
Beethoven /ekere klankcombinaties voorschreef.
om aldus duizenden te verrukken en te ontroeren.
Wat doet deze filmmaker:' Hij fotografeert hij
fotografeert de jagende wolkgevaarten van een
stormhemel en den glimlach van een zuigeling
hij fotografeert de binnenplaats eener gevangenis
en. het raadje van een uurwerk hij fotografeert
een gebalde \mist, een aanstormende rniterbeiide.
de ijzeren spanten van een brug. liet brekend
oogvan een stervende.... Kn met deze chaos van
"beelden trekt hij zich in de stilte van zijn labora
torium terug en past en meet en combineert en
ordent en het uiteindelijk resnlta.at is. dat al deze
flitsen realiteit tot ons terngkeeren. als een auto
nome werkelijkheid, met een eigen broeiend.
brandend leven: het kunstwerk !
Dit is het groote geheim van dezen cineast: hij
tapt het leven het roode bloed af, om het zijn werk
toe te voeren, zoo dat het voor ons oprijst, warm.
groot, machtig. Hij verzamelt die tallooze snippers
celluloid, aan de werkelijkheid ontgrist, om ze te
rangschikken in beeldende reeksen, in teedere.
smartelijke of woest aanstormende zinneTi, als waren
het de woorden, waarmee hij zijn machtig po/em
uitzingt. Want dat ,.De moeder" een machtig
-cinegrafisch poëem is wie zal het betwijfelen:'
Hoe langer zoo meer leert ons de moderne film.
?en speciaal de Russische, dat de eigenlijke schep
pingsdaad van den cineast niet is te zoeken achter
de camera, maar in de montagekamer. Dit is een
wetenschap, voor de toekomst der filmkunst van
liet grootste belang: zij bewijst, dat de elementen
Kunsthandel W, H, HOFSTEE DEELMAN
Vondelstraat 10, Amsterdam
TENTOOHSTELLING 1.1. VOSIUIL
rhytlime en barer/in;/ souverein zijn geworden over
het beeld.Voor ettelijke jaren zoch' de filmregisseur
zijn artistieke aspiraties uit te leven in de statische
schoonheid zijner composities en wij volgden hem
gaarne op dien weg van ernst en good-will. Tegen
woordig' keert de cineast zich van de geconstrueerde
aesthetiek van het beeldvlak al'. Hij grijpt het leven
in zijn ijlende vaart, legt het vast in duizend
facetten in duizend contrastcerende momenten
en het zijn de tijdsduur, de opeenvolging, de
dynamische bewogenheid, die het karakter van
liet cinegrafische kunstwerk hepulen. .Men zou dus
kortelijk kunnen zeggen, dat de artistieke compo
sitie van de studio lutar de montagekamer is ver
plaatst. Kn bet is vooral in de moiita.gekunst,
«lat Pudowkin zich den Meester toont.
Ken voorbeeld :
Het oogeiiblik is du ar. waarop de Moeder in
blind vert rouwen op de belofte, da.t [uiac zoon
veilig zal zijn. wanneer hij slechts bekent, hem
aanspoort toch alles te zeggen. Daarmee is het
verraad half gepleegd - geen terug is meer moge
lijk en wij wachten, slechts op liet laatste fatale
woord. Tegenover elkaar KtaaH de moeder en de
7,0011 daaromheen de politieofficier en de sol
daten. In deze broeiende atmosfeer van verschil
lende mentaliteiten waarin de gedachten zich
kruisen als zwaarden, wordt de catastrofe voor
bereid. Lange opnamen van de twee hoofdper
sonen kortere gros-plans van den officier, in
listige afwachting en de harde, béte koppen der
militairen, half politie muts?half bajonet. Weer
het gezicht van den zoon. de oogen gesperd in
.stijgende ontzetting, over hetgeen gebeuren gaat.
Weer het masker van de moeder, in angst ver
stard, de lippen geopend, om het noodlottige woord
to uiten. Weerde koppen der omstanders. ? ? ? maar
alles sneller opeenvolgend. Dau wordt het tempo.
waarin de gezichten aan ons voorbijschieten
steeds opgedreven, steeds stijgt de spanning.
steeds wordt door dien ra/eiuleii «lans der beelden
de atmosferische compressie verhoogd, tot eindelijk
de moeder zich op de losse plank in den vloei'
stort en de verborgen wapens teVoorscliijnlKia.lt.
om haat' geloof en vertrouwen te zien weg/.inken
in gruwelijke ontgoocheling.
Het is door deze ..methode", zoo men wil. dat
de filnulichter altijd en overal heerscher is over de
situatie. De spelers geven, wat zij te geven hebben
hij eigent zich hun werk toe en vormt het om
naar zijn souvereinen wil. Hij weet liet selirik-wit te
gelaat van Haranovskdja. daar aan te brengen.
waar het ons de keel toeknijpt. 11 ij la.at den einde
loos goeden glimlach van Hatiilolïdoorbreken
over een ruïne van st ukgeslageii idealen, en liet
wordt een omfloerste zon. Hij drijft de
woestkruiende ijsscholleii tegen een opstandige menigte
in. en. er gaat een wereld van zwakke, onvoldragvn
utopieën ten ouder
Overal is liet de l lichte]', de Meester, de Schepper.
die zijn creatie vast in de hand houdt, l "t het i>
geworden een piwhtige dramatische eenheid
YAJS werk. /l.l N schepping.
?ntii
analyse eigenlijk nog van dit. voor de/.* n tijd.
volmaakte filmwei-k te zeggen:' Het trekt aan
ons voorbij in zijn heftige bewogenheid en
snbliemen eenvoud en het Verbijstert en over
weldigt ons. Wij gaan heen in een tumult van.
impressies, die zich vasthaken in ons ontstelde
brein - nu eens is het de woeste kop van den
vader, voor de lens gerukt met een grauw.
als een wild dier dan weer de zichtbaar geworden
stilte van de sterfkamei' andermaal de dreigende
cadans van aanstormende ruiterij en altijd weer
als een leitmotiv het bleeke. geteisterde masker
van de Moeder met de blindgeweeiide oogeii en den
marmeren mond. Het is een chaos van brandende
visioenen, die wij terug willen zien. steeds opnieuw.
om ze in bun superieure harmonie weer over ons
te lat en gaiui. a, l s een verlossing en een w< -ld a ;i d . . . .
( j. die de film liefhebt . ga. dit werk zien nmaal
meermalen, zoo vaak gij kunt in de korte spanne
tijds. waarin het mogelijk is. liet bel eekent een
experiment voor het Theater Tuschinsky. dat wij
allen behooreii te steunen terwille van de toe
komst.
Ten slotte een woord over de muzikale begelei
ding. die vaak uitstekend is aangevoeld. Hij/onder
effectvol y.ijn de stilte bij het lijk van den vader,
de enkele trom bij het oprukken dei' soldaten en
vooral de bas-pi/y.icali bij de vallende
waterdruppels.
I.. .1. .10 1! DA \.\
Wegens plaatsgebrek moet de hespivkingjvan
..Heil en sofa", op de Filmliga vertoond, tot de
\olnvnde Week blijven liggen.
Nieuwe Uitgaven
Van Keilen Knlf'f
Mi-, II. (lillay heeft een Open Hrief" gericht
aan Dr. (i. Kalft' Jr. naar aanleiding van Kalff's
boek /?'r.'rif/'(/,' i'tin Ei'tlfit, l>(' i>xi/rln>l<>!/ii' riittdt'ti
Ti/c/iiii/t'r.
Mr. (üiti'.y noemt dit werk: een Van
Kedeiirequisitoir dat ingegeven werd doorhaal en liefde.
..Toen l'w oo^eii eindelijk opengingen", zegt Mr.
11. (liltiiy a ui het eind van y.ijn brochure. ..toen.
het l" eindelijk duidelijk werd. dat l \v ideaal.. ..
geen ideaal was. - loeii hebt (ie dit niet. kunnen
verdragen en lieefl een .-tem in l'w hart uvsist
a's de stetn va,,-) (ïazna in l)u* J'itrtHlti'x mi'/ tlic
l'l'HI : ....Das Milist du bussen!"" Hoeten moest
van Keilen voor het feil, dal hij U had
(eleurgesteld.
Di-aidoor Werd l w boek een requisitoir, waar
echter nog altijd lh l'd >st ra'e:i doorheen spelen."
W. D. .M ei il' ma te Delft, is de uitgever.
Bij Scheren
gén Pijn en naschrijnen of stukgaan
der huid, indien men vóór het inzeepen
de baardoppervlakte inwrijft met
Doos 30, Tube 80 et.
PUROL