Historisch Archief 1877-1940
4
DE GROENE AMSTERDAMMER ^AN i TJÈCEMB'ER 1928
Na. 2687
Hermann Sudermann
door Top Naeff
D K handigen in de kunst hebben een. bitter lot.
Het groote publiek, waarvoor zij zich
afslooven, kent geen trouw, en de kleine vrijmetselarij
der geduldige kunstenaars sluit hen buiten. In den
kring, waartoe zij eenmaal, vóór het succes hen in
de klauwen greep, droomden te zullen behoorerx,
worden zij niet den nek aangezien, als de valsche
spelers in het spel. Zij pleegden geweld aan het
mysterie, en er is eigenlijk niemand, die hun dit
vergeven kan.. .
Nog, na zijn dood. op 71-jarigen leeftijd, ge
voelen wij ons gegeneerd tegenover He mann
Sudermann en zijn omvangrijk oeuvre, en zoeken
in de prullemnand vol schimpscheuten zijner
tijdgenooten te vergeefs naar een verzoenend woord.
Zijn eigen verweer hij schreef o. a. een pamflet
Verrohung und Thoaterkritik'' doet ons ge
voelen hoe genadeloos men tegenover' dezen
tooneelschrijver, met zijn onmiskenbare begaafd
heid als zoodanig, zijn naïeveteit tot op zekere
hoogte, de stuwende kracht van zijn eerzucht, die
bijna tot bezieling werd, is geweest. Wij erkennen
daarbij zijn goed recht, als van. den schooljongen
op wien zedenpiklvsbben. Doch
ten slot-te opent ook deze kreet
van zijn hart pathetisch en
effectvol geen verschieten.
die in de toekomst op eenigerlei
revisie van het harde vonnis
doen hopen.. .
Wie zal zeggen in hoever de
tijd, waarin ee i meiisch geboren
werd en de omstandigheden.
waaronder hij leefde, verant
woordelijk zijn voor zijn wezen
en wandel ! Suderinann's wieg
had al om te beginnen op den.
Franschen Boulevard moeten
staan, men zou h«m daar zijn.
evoluties veel minder kwalijk
hebben genomen dan in het.
zit h van het conversatiestuk
tot het naturalisme ijverig bekeerende Duitschland.
Waar bovendien, in de figuur van (ierhart-
Hauptmann, het noodlot hem onmiddellijk tegentrad.
In 1880 ging diens ..Vor Sonnenaufgaiig". in
hetzelfde jaar debuteerde .S;idermann met ..Die
Ehre" en bezorgde het Lessingtheat-er een groot
succes.
Was Ifauptmann de machtigste concurrent en
gedurende beider tamelijk lang leven de roode lap
voor Sudermann. ook andere jonge;
tooncelschrijvers zaten hem in Duitschland en Oostenrijk
alreeds bij het begin, van zijn carrière dwar: .
Hartleben o. a. Max Halbe kwam met ...Jugetid"
uit. Otto Brahm zette in het J.essingtheater zijn
beroemden Ibsen-cycl ;s in. Ken enkele waagde
zich aan den jongen, lang niet zoo vriendelijk als
Sudermann glimlachenden Strindberg. Kn daarna
kruiste al gauw Wedekind zijn dramatisch? weg.
Het was welbeschouwd begrijpelijk dat hij. ge
voelend hoe tegenover deze overmacht zijn eigen
romantische aanleg en het salonstuk, dat- hem zoo
glad afging, in het gedrang raakten, ook ai.n zijn
tooneel een schijn van waarheid en waarachtig
heid, van naturalisme, verleende.. . Kn dat deze
schijn, de naturalistische etiquetten. die hij erop
plakte, en waarmee hij geen weg wist. hem op den
duur booze parten heeft gespeeld.
Bracht van dien kant het naturalisme Suder
mann dus slechts onheil, van een anderen kant
heeft hij er de groote voordeden van mee genoten.
Want als het ware met de schrijvers van dien
belangrijken tijd. was een keur van buitengewoon
begaafde, gewetensvolle en toegewijde
tooneelkunstenaars opgestaan. Hoeveel groote na-iin-n be
hielden hun klank uit die ju-ren. toen Kainz nog
leefde, Agn.es Sorma ..Nora." creëerde. KinmaMuel
lieieher, Klse Lehman. Hu,lol!' Kit t ner opkwamen.
de jonge Heinh'M'dt als tooneelspder d<- aandaehl
trok... Te veel om op te noemen. !>.? schrijx ei s
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
behoefden waarlijk met geen rol verlegen te zitten !
Kn die groote vertolkers waren ook beschikbaar
voor Sudermann's halfslachtig werk. Oscar Sauer
speelde zijn ..Stem unter Sternen", en aan hoevele
triomfen heeft later Hassermann dezen auteur
geholpen !
Het groote publiek kan men op het punt van de
stukken alles wijs maken. Op het punt van het
spel kan men dit niet. Daarover beslissen de
zinnen. Men. wordt gepakt, of niet gepak . en in
bet laatst e geval vergaat het werk met manen muis.
Sudermann - dit lijkt mij de lot', die hem toe
komt heeft, rollen geschreven, wa-ariu liet de
spelers gemakkelijk werd gemaakt het publiek
op zijn eigen niveau te bevredigen, gu :stige
spelgelegenheden. waarin velen voor zichzelf een
kans zagen: zelfs Duse achtte zich niet te goed om
als ./Magda" (Heimath) triomfen te vieren. Kii
deze rollen lieten Sudermann. kende voortreffe
lijk het métier - dan altijd nog speelruimte ge
noeg om zulke groote spelers, die adelen, wat zij
aanraken, in (h; gelegenheid te stellen, hier en
daar wat te verdiepen en te verfijnen, de gebreken
te camoufleeren. te verheffen.
wat zich maar even verheffen
liet.
In dien tijd. naliet
uiterlijkheids-succès der Meiningers. be
gon ook de Hcgiehaar innerlijke
tooverkrachten te ontplooien
en zich machtig te doen gelden.
Van dit alles heeft
Suderniaim's werk aanvankelijk
misschien nog meer dan het
stugge eerste werk van Haupt ?
mann. ? geducht geprofiteerd.
en dat het publiek hem. den
productieven toonedsclirijver.
voor wien geen onderwerp be
zwaren scheen, te hebben, voor
wien de Mijbel (...lohaimes")
en de politiek even geanimeerd
stof leverden, a.l gauw op de
handen droeg, is volkomen begrijpelijk. Had de
pers hem iets minder fel en hardnekkig bestookt.
verscheidene van zijn stukken zouden repertoire
gehouden hebben. Ik geloof zelfs, dat voor het
..nieuwe" publiek, dat thans onze schouwburgen
vult. Sudermann als iti zijn jongste jaren nog weder
,.de' man zou kunnen worden.. . mits
tooiieelspelers van het gehalte der boveiigeiioemden. voor
hem instonden ..en wij ..anderen" niet te veel
roet in bet eten gooiden.
De kwaliteiten van -,la pièce bieii faite" waren
bij dezen. Duitschen schrijver als bij de beste
Franschei! Voorhanden. Hij verzuimde geen effect
om de handeling tot de point,', en van de pointe
tot het- pakkend slot op te voeren. Hij mocht de
karakters naai' iie omstandigheden vervormen.
hij zoi'gde altijd wel dat ze op het moment zelf
geloofwaardig schenen en na een aantal valsche
noten te hebben aangeslagen, vond hij gewoonlijk
te rechtertijd het accoord. waarop men in de zaal
zat te wachten.
Waarom men eigenlijk Sudermann tot dei
zondebok heeft gemaakt voor allen - we kennen
er zoo eenigen ! die langs deze wegen de popu
lariteit najagen? Schoolde heimelijke oorzaak ten
slottetoch ilog in hi't feit .ilat d il-werk in zij n soort zoo
goed wa-s... alleen ma.ar zoo duldeloos als soort '?
Mij Sudermanu's zevent igst en verjaardag hebben
enkelen l'aul Fechtei1 o. a. bloed om Juin
hart gekregen en is hem de huldiging ook van de
collegae niet onthouden, Kn dit is dan misschien de
dag van hoogere tragiek in dit leven geweest, dal
men voor het overige, ondanks zijn \ ele onaan
genaamheden, niet ..t r.igisch" ka,n noemen, omdat
liet de nu eenmaal
gevonden heeft. ,
journalist toen hij i
in welstand en in h
-\ November j.l.
Melialve .
land hel i
Kuf" e,i ...l
houding van het
1 ooneeisl ukken la
Werk hi--r u euii - ;: ??
i'ell Z.i-'ll aa i d Ze l
en
en w
, li.
bek
vas: i
?u is
F. i!/
geWl il'detl l
sfeiii-e: "il leinicben ;
aantal een kl,
t Sud ei-man n na
l ? i: i a ' n -11 \ a i ^ >'
Een werkstuk van De Porceleyne Fles"
TOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
Het juliilciiiii vuil I.eoii S.-iil In j ..II,
l «?clf.vnc Fles" t<- Helft
KI- is een tijd geweest in (Ie historie van Holland
dat de nobele kunst van het pottenbakken
(het aloude ..geley- en pot hacken") jammerlijk in
verva.l geraakte. Oorlogen en het onder vreemd
juk verkeeren ga v el l den do< nis lag aan veel schoon s.
Slechts een enkele der beroemde Delftsche
industrieën had zich met groote moeite welen te
handhaven al was het op uiterst bescheiden wijze:
een bejaard pottenbakker, doorkneed in de oude
t eehn ieken. den echt ve.derlandsehen mut m drau< n d
van ('ornclis Tulk. bleef niet goeden moed werk
zaam. Hij was als hel w;tre de waardige dragei
eener groote traditie en het geluk diende hem
want hij vond een jong en geestdriftig ingenieur.
.loost Thooft bereid hem te steunen.
Hier ligt de grondslag van de bekende Fabriek
..de "I'orceleytie Fles" ('t Hooft en Kab, jiieli ere)
te Delft wa:>,r thans de bekende sierkunstenaar
l.eon Seiil' sedert vijftig ja,ren Werkzaam is gewee-t
in dienst van het seimone.
liet wil wat zeggen: een halve eeuw! Kn tien
tegeii een da-t de m'i n over wiens werk wij hier gu.:i n
reppen van geen rust weten wil.... De Kuu-t
houdt jong en dat is ma:ir goed ook, want m--t al
ha-ar heerlijkheid brengt /ij ook veel strijd....
Senf was en bleef de bekwame sierder. Hij gal
zich daaraan geheel en al. Hij behoort tot liegroep
(waaruit bijv. ook Ie ('omte stamde) der geboren
decorateurs, niet tot die der eigenlijke potten
bakkers, wier levenstaak liet is materie en vorm
te beheersehen.
Xoo kon hij dus. op dooi' anderen gelieven mo
dellen of wel op oude en uit heemscbe ceramiek
geïnspireerde schalen, potten, vazen en pullen
naa-r hartelust zijn nimmer aarzelend tooiend
talent ten volle uit leven en hij deed dit steeds niet
een. zuivere intuïtie en een volkomen begrip voor
de eenheid van hoofdvorm en decor.
Maar ook zocht hij naai- kleur. Als kenner en
bestudeerde!' van de prachtige IVrzische.
Spaansche en Italiaaiische voorbeelden wist hij menig
maal daarvan den rijkdom, zonder nabootsing
echt-er, doch als het ware in eenzelfden toonaard
eomponeerend. te evenaren en als wij met een
kort woord dezen trouwen werker wensclien te
loven dan is het vooral om de klare liefde voor
gloed en glans en om de wijsheid binnen de grenzen
te blijven va.n eigen a-:i-nleg en kunnen zonder zich
t.- l'oieeei'eii tot dingen die lu iten bet kader litrü'en
Vi!!l de in liet leven meegekregen gaven.
\\as/.ijn a rbeidza a n iheid da:i a! nie! inuvMeM,
(ip het verla n i;-en na-ar nieuwe leir/en. maar \eeiei-i
op het zoeken (Ie oude en Vergeten schoiinheid te
doen herleven. zoo heeft de k H11-1 el i;> ;l r Senf
Zich/.elf dool' eerlijk Stl'c'\e|l il-'t beMe 11 l o| e, l l l lel l '
geMieht in de harten \;"l allell die be la ! l-M - ? 11 i i i .:
en gen,-g. nheid hebben \ oor de \aderla:id->che
|io! leiibakkerskiinst. u-,-!.-'rbij men sleeM, ,<V:'
\\'enscli ka.'i. uilen dal .mk. al is dit jubileum ?????<
mijlna.ai. };ei in ;i!ie i > l >/!<? '; l ' M :?>?:* ;/:'.!; ^ . .-»: ;[(_? )'??'
] le"e ieli U l i, a a''beid-i i r .; il:: ll'ou<- bhjK. M !