Historisch Archief 1877-1940
No. 2687
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i DECEMBER 1928
De politieke bioscoop
TT7// vernemen, dut n-t den Vrijlieids'xjnd ook de R. K.
etn j>ro/>f/yti>id(ifi/»t zul doen virvutmlit/di.
De portiers Nolens en Fock: Gaat binnen, gaat binnen."
Mystiek
door Ds. J. Yntema
P T? OF. A al (Iers van Groningen heeft onze we
tenschappelijke litteratuur' verrijkt, met een
standaardwerk over' mystiek l). een belangrijke
aanwinst onder de werken op liet gebied van de
wijsbegeerte van den godsdienst. Het werk is breed
opgezet. De schrijver schildert de mystiek a,ls een
veelvormig en veelzinnig levensversehijnseï, dat
uitdrukking geeft aan de hoogste vormen van
geestelijk leven, religieus in de eerste plaats, maar
ook in het algemeen wijsgeerig. aesthet.isch. ethisch.
cultureel in den breeden /in d<-s wooi-ds. Als een
verenging dezer breedheid voelen, wij hel standpunt
van den schrijver om van alle mystiek de Christe
lijke als de Wezenlijke en eenig zuivere mystiek aan
te merken. Hij zegt zeil' hiervan: ../ie hier een voor
oordeel dat voor velen een vóór-óórdeel is. Dit
beteekent niet alleen een verschil van accent
maarvan beginsel. K n wel een zoodanig beginsel, dat bij
persoonlijke keu/.e het/ij aanvaard of afgewezen.
wordt."
Dit, kan men een bezwaar maai ook een voord"cl
vmd"n dat in dit werk een sterk persoonlijke toon
d-mrklinkt. l f et omvangrijk en diepgaand
onderKoek van het veelomvatl end ? verschijnsel d"r
mystiek levert den schrijver telkens weer stof en
materiaal om te duidelijker y.ijn eigen standpunt
naar voren te brengen. Kr lig', iets aantrekkelijks
irr om op een vrij onbekend levensterrein zich te
lat "il rondleiden en voorlicht en door- een bekwamen
gids die d" gave bezit om de rijke verscheid-nln-id
d"r verschijnselen -/oo te gmepe.'\-eii d'i.t daardoor
een hoot'dgezichts.'irnt (eiken-; weer
duidelijkerbelicht wordt.
De schrijver geeft een uitvoerige rechtvaardiging
van d-'Ze ni"(hod". 11 ij acht het een hachelijk" zaak
over mystiek t" schrijven omdat hier /eer- stel k
dveigl het gevaar van liet chaotisch" da:1 r wij
onbevind''U op het gebied v:\n hel h\pevindiv iduee!- .
Kr bestaan ongeveer een kleine dertig d--finit
;evan mystiek en ond"i- deze is er geene die algemeen
wordt aanvaard. \\ ie <l" mysl:ek beha.nd"It. wordt
gerioopt een eigen gezichtspunt te kiezen van
waaruit liet geheele gebied wordt overzien. De
schrijver kent geen. beter, eigenlijk geen ander
gezichtspunt dan d it der theologie en wel bepaal
delijk dat d"r godsdienstphilosophie. Deze
opva,1ting vind"ii wij in het werk doorloopend
bevestigd.Over d ? rnyst iek.haar vcrsehijningsv ornien.
h.'iai' Wezen en waar-d" is aan het woord een Chris
telijk godgeleerd'. Daarom behoeft het ons niet te
verwond"ren dat de Christelijke mystiek van
centra,le bet eekenis wordt geacht.
Hudolf Otto karakteriseert in zijn
..WestOslliche .Mystik. Vergleich und l nt 'ischeidnng znr
AVesensdeut ung d"i- l lan[>t -t y pen der .Mystik des
Ostens und d"s Westens" het verschil tusscheii
t)eid"ïi.
AlbeH. Schweitzer maakt in zijn boek over ..Het
Christendom en d1' wereldgodsdiensten" een soort
gelijk onderscheid waü.r hij zegt: ..De Oost ersche
godsdiensten zijn logische mystiek, het, Christen
dom is ethische mystiek."
Scherper nog dan Otto en Schweitzer trekt.
Aald'-rs de scheidslijn 1 usschen Christ elijke en niet
Christelijke mystiek. Mij alle mystiek gaat het om
het e!-|a,ngen van een bovenzinnelijk heil. Onder
mystiek, dat afgeleid is van het, (iri'-kx-he
werkwoord myoo - zich sluiten, kan men ver--1,aan een
zich opsluiten bij zich y.elven. een zich verliezen in
zich zelven. waard' 101- nien de. tachtig wordt >[??
hoogste za Imheid, dat men in den tijd bov en <l ->t
1'jd wordt ui! geheven en de volkomen v eieeniijnu
bele, f( met het ho\ ent ijd"l ij ke. bo V i a ia a n l- " hè,
h"lne!sche. eell wi-'e. God. Het mv-t iel-..- -chouv e
is een zaligend zien. M v ?-! iek wordl u
d-'e^g del /iei luie'/ ',ai-J en \ivd.e.
geborgenheid door liet n y.ijn met !
eeliU i^'lleid of (l ?!! KeuulL'e, God.
/!llk een ziei.-.proce~ k;;n |ei;!.eï] (,
ont :ardinu. Me), g,-..,M ui,.; elt j'1 op
t-.-i :i"i- \\ (trd' n ??::;? 11 r!' e i i; i ?/]?. }\ \ e >
ii.iker \\ eei . \V i e Ie ! .-mai-t eüik-l
heiligen God. heeft kans
om door voortdurende
KelflK'i'zierdng te stijgen
tot zedelijke grootheid.
De mystiek met haar
voortdurende eu vaak al
te groote gemeenzaam
heid met het goddelijke
en gewijde draagt groote
gevaren in zich. De my
stiek kan het zondebesef
ondermijnen daar- het niet
aankomt, op verzoening
maar op vereeniging met
(iod. De «ogenblikken dat
men die beleeft zijn r/r
momenten des levens.
Daartegenover is het
andereonbelangrijk en even
min erg gewichtig wat,
men in dien anderen 1 ijd
doet. of laat. O p d'.
genblikken van
extase.hernelsche verrukking en in
nigste zaligheid komt het
tenslotte aan. Vandaar
dat in d" mystiek liet
zinnelijke zoo'n rol speelt
en de gevaren der zinne
lijkheid zoo ernstig drei
gen. De mystiek verzwakt
menigmaal 's meiischen
y,ed"lijk bewust/ijneii zijn
wil. Aalders karakteri
seert dit gevaar van
ethischen en religieuzen
aard aldus, dat de my
stiek kan ond"iani jnen,
ja. soms geheel wegnemen
den. eerbied d'e den.
rnensch tegenover God
voegt . l 'eZe eerbied is a.ls
de schaamte. Neem hem
weg en d ? m-'iisch is
schaamt eloos. i (oor
overheersching van h"t gevoel
dreigt liet geestelijk leven
te worden leven zonder
meer. zonder norm en
ideaal, levensdrang in het
algemeen. Bij de mystiek
' valt alles te winnen of te
aat niet voor niets om
eeuwigverliezen. Het
heidswaarden.
l'rof. Aahlei's nu stelt d" Christelijke mystiek
verre boven eiken anderen vorm van mystiek
omdat hij van oordeel is dat bij d" Christelijke
mystiek de kans op winst voor de ziel vee) groot er
is dan op verlies daar' hier altijd onver-zwakt,
gehandha.al'd wordt het distant iegev del tnsschen den
zondigen rnensch en derr heiligen (iod. Hier wordt
wel ernstig gestreefd na.ar vereeniging maar wordt
vermeden het gevaar dat dreigt bij een gevoel van
vereenzelviging van God en mensch.
Kr zijn er wellicht die oordeelen dal bij deze op
vatting d" Christelijke mystiek 1e sterk
geidealiseei'd en daarom boven verdienste geprezen wordt,
dit hangt samen niet het uitgangspunt van den
schrijver, waarop in den aanvang is gewezen en. dat
hij in de inleiding uitdrukkelijk vooropstelt en
recht v -aanligt. Deze sterk uitgesproken persoonlijke
opvatting deed hem /ijn boek met liefde en warmte,
,ja ik zon willen zeggen met overtuiging schrijven.
Hiervoor mogen wij hem dankbaar zijn. \Vie, aan
zijne hand zich laat rondleiden de eeuwen en de
land"ii door. y.al aa.n liet einde van dezen tocht door
een vaak onbekend gebied Van inensellelijk geestes
leven zjeh verrijkt gevoelen. .Met meer begrip.
eerbied en waardeering /.a l men voortaan slaan
tegenover he( wondere I-M eigenaardige !ev en>- en
y.ieU V er.-cl] i;; i.-^e' lief !IIV>1iek.
BRANDBLUSSCHER