Historisch Archief 1877-1940
No. 2786
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 OCTOBER 1930
Oude Schilderijen bij
R. W. P. déVries
De Nederlandsche Wacht am Rhein
3f.
l
P'
?kl
F*
.*?
MEN kan op het oogenblik bij de firma
B. W. P. de Vries enkele, wel zeer bijzondere
nieuwe aanwinsten bewonderen, waaronder in de
eerste plaats een tot nu toe onbekende Vermeer te
vermelden valt. Van Vermeer zijn niet meer daa
een 30-tal doeken bekend en iedere gelegenheid, die
ons in staat stelt dezen grooten
zeventiendeeeuwer, in de laatste jaren door velen zelfs
boven Bembrandt gesteld, nader te komen, moet
met dankbaarheid worden aangegrepen.
Het hier tentoongestelde schilderij, door een
expertise van prof. Vogelsang als echt" gewaar
merkt is een groot figuur-stuk, waarop het be
kende Bijbelsche tafereel van Lot met zijn beide
dochters verbeeld wordt.
Vermeer zou men kunnen noemen de groot
gelukkige, die in zijn interieurs en stadsgezichten
de rust van een verklaarde wijsheid wist te leggen;
die de hem vertrouwde wereld van het Hollandsch
binnenhuis en landschap gaf met een volkomen
open realiteits-zin, die geen enkele factor van een
romantische of andere vlucht" meer kende en
door wiens werken, voornamelijk door middel van
den wonderrijke, glaszuiveren toon van zijn
kleuraccoorden (saam-gecomponeerd, in de eerste plaats
met zijn prachtig citroengeel, zijn rood en Turksch
blauw) de adem. gaat van een volledige, vreugdevolle
aanvaarding, van een geluk, dat deze wereld
tenvolle bejacht". Het is niet zoo, dat hij de
dramatiek uit den weg gaat om zich in de intimiteit
van het dagelijksche te verschansen; hij is de
dramatiek, in waarheid, te boven.... Dit blijkt,
voor wie het nog niet besefte, ten duidelijkste uit
dit doek. De dramatiek, de bewogenheid der
menschelijke handeling: de dronkenschap van den,
op den grond liggenden vader het gebaar
waarmede de, links op den voorgrond knielende
dochter hem den beker nogmaals reikt, het
gespannen-afwachtende, waarmede de andere doch
ter,' links op den achtergrond, in afschuw bij
de wijnkan den voortgang van het beraamde plan
gadeslaat, het wordt alles gegeven met meesterlijke
expressiviteit, het wordt gecomponeerd tot
een levensvolle, suggestieve eenhe id-van-beweging,
maar daarboven uit, of liever, daarin, ligt, toch
in de kleur (de samenklank van het geel van het
costuum der linksche dochter-figuur met het
rood der, over Lot's beenen gespreide doek.vóór
alles) in de lichtwerking van het geheel, een geluk,
dat, waar het alles aanvaardt, ook zelfs waar het
onderwerp er wel ver van af schijnt, een vrede
beteekent, die getuigt, dat het leven, ook hier !
goed en beminnenswaard is !
Een mansportret (kniestuk) van Titiaan komt
hier verder onze aandacht vragen. Men herkent
in dit doek voor alles Titiaan's vermogen zijn sujet
ten, zonder valsche vleierij, uitsluitend door hou
ding en gebaar en een zekere monumentale schil
dering, een imposant karakter te verleenen,
waarin men dan ook de reden heeft te zoeken van
zijn succes als portret-schilder onder de vorsten en
edelen van zijn tijd. Vooral ook het diepe rood van
het costuum werkt in dit stuk hiertoe mee. Overi
gens kan men hier de opmerking van dr. A. Pit in
zijn Denken en Beelden" gemaakt, deze nml. dat
waar Leonardo da Vinci in zijn koppen, in de
oogen de uitdrukking van het denkend leven wist
te leggen, de navolgers (zelfs Titiaan in zijn por
tretten !) falen dit te bereiken en aan den blik
iets starends, iets verontrustends bijna geven,"
duidelijk gedemonstreerd vinden.
Een zeer goede espressieve portret-kop van
David toont dit vulkanisch genie", die de groote
leermeester werd van de Fransche schilders der
19e eeuw, in zijn volle kracht, waarin een revoluti
onair temperament en een klassicistische
vormbeheersching tot een eenheid samenkwamen.
Een kleine Goya, enkele portretten en een
genre-tafereel van Longhi, een Greuze en een fraai
stilleven van Jan Jansen v. d. Velde, voltooien
deze kleine, maar belangrijke keur-collectie.
A. E. VAN DEN TOL.
SCHAKEL
1-17'AMSTEODAM
naar maat
VOOB
ZEPPEUrt'5
op
Eerst de luchtschepen, wanneer de vogels ?"
Schoon Verschiet
Bij ons verkrijgbaar [N.R. V. MONTA SCHOENEN
Wat weien wij, die onze daagsche droomsn
Als vreugde-voorland klaarlijk op zien Jcomsn,
Zalig te zingen toch! Treffende zinnen
Van het hoog-heerlijke-in-ons te btminnen
Bengelt de beiaard in ons binnenst-binnen,
Statiglijk stijgend tot de toren-tinnen.
En dan weer dalende als roze'-aromsn,
Die 't ledig leven zoetelijk omsoomen.
Want rhythme rijpt t'd blijds openbaring.
In teedre toonen als een' wondre waring.
Ruischend als reyemal op bladcrgrond.
Als bladgeritsel in den morgenstond.
Want rJtythms is de oorsprong van al-ltvcn,
Door w'ten w; aan o/izi' l'udi'en l:,v^n ijiven.
GOEI N TH U S N IE LS S EN
MEUBELFABRIEK
PRACHTIG
HOUT
ZORGVULDIGSTE ,
AFWERKING
VRAAGT ONTWERP EN OPGAVE