Historisch Archief 1877-1940
No. 2786
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 OCTOBER 1930
KINDERKUNST
door Otto van Tussenbroek
DE kunstenaar J. G. Jordens, leeraar in het
teekenen aan de Gemeentelijke Hoogere Bur
gerschool te Helpman (bij Groningen) heeft nu
reeds vijf jaren lang als onderdeel van het door
Mem* gegeven onderwijs naast het gebruikelijke
beekenen ook het snijden in linoleum laten be
oefenen ten einde zijne lessen wat meer afwisselend
«n aantrekkelijk te doen zijn.
-;Jk4ieb destijds (in de Groene Amsterdammer
?van 21 Maart 1925) de verrassende uitkomsten
aijner proefnemingen prijzend mogen beoordeelen,
maar wat vooral opviel bij de Eerste
Twintig".afdrukken was het opmerkelijk expressief vermogen
dat den jeugdigen beoefenaren van de
linoleumdruk-techniek eigen bleek, een indruk welke
ater bij het verschijnen van het tweede twintigtal
bevestigd werd.
De leeraar Jordens verkoos m.i. terecht het
linoeum-materiaal boven hout, omdat het zachter is
«n zich dus lichter laat bewerken en daardoor ook
<mede doordat hierbij het aanwenden der bekende
,,Tif"-mesjes en gutsen mogelijk is) minder kans
feestaat voor uitglijden der vlijmscherpe gereed
schappen met het direct gevolg van meer of minder
?ernstige verwonding aan de hand welke het te
bewerken materiaal vasthoudt. Want zulk een
blad linoleum of zulk een blok hout wordt steeds
fcewogen al naar mate de richting der lijnen welke
men daarop insnijdt.
Thans is een derde twintigtal afdrukken
getoundeld (gedrukt door H. N. Werkman te Gro:
iingen) voorzien van een korten verklarenden tekst
?door den leeraar geschreven, waaruit blijkt dat de
leerlingen graag naar gegevens werken, geïnspireerd
door het voorlezen van de geestige Galgenlieder"
«n - verzen uit den bundel Palmström" van
?Christian Morgenstern (uitgave Cassirer).
Een der aardigste versjes is dat van de beide
trechters (naar het schijnt als parodie op Wagner's
Regenbogenlieder" bedoeld,) die af gedrukt werden
in een halven boog, Die Trichter" betiteld. Het
luidt als volgt:
Zwei Trichter wandeln durch die Nacht
Durch Ihres Bumpf s verengten Schacht
fliesst weisses Mondlicht
still und heiter
auf ihren
Waldweg
Laat ons nu eens zien wat twee leerlingen der
«erste klasse hiervan maken: De een gaf eene
oe*1 we°*AP**ue»»* .-,
waarlijk geestige indeeling van het geval niet de
warrelige boomtakken boven een witten weg,
maar hij slaagde er niet in het nachtelijke uur uit te
beelden, wat niet wegneemt dat zijn werkstukje
veel ernst en toewijding in de uitvoering vertoont.
De ander ging wijselijk van sterke tegenstellin
gen uit in het zwart en wit. Met eene opvallende
beperking in middelen bereikt hij zoowaar (be
wust of onbewust, wie zal het ooit met zekerheid
kunnen uitmaken?. . . .) een ongemeen krachtig
effect. In zware slagschaduwen en breede
maanlichtplekken gaan klein en bedeesd in deze ge
heimzinnige nachtelijke sfeer de twee trechters
met hunne conische koppen, als weze.ns uit eene
andere wereld. Het ligt misschien aan mij en wel
licht zie ik meer in deze dingen dan er in zit, het
kan ook best zijn dat ik er veel meer achter zoek
dan wel naar waarheid daarin te zoeken is, maar
ondanks alles: welk een grootheid !. . ..
De heer Jordens vond tegenstanders, maar men
zou zoo zeggen: wie hunner is in staat tot het
maken van zulk een ding? Want wie het
schoolsche verkiest en al wat zooal vast zit aan de tradi
tie van het zuiver academische teekenen zal met
zijne leerlingen verre blijven van wat naar het mij
voorkomt tot de zuiverst denkbare kinderkunst
behoort. Er moge dan al eenige onbeholpenheid
merkbaar zijn in eene snede als van den derde
klasser als illustratie van het galgenlied Zw
lfElf," daarnaast staat onomstootelijk vast dat de
uitkomst bezield is en waar uiterlijke bekwaamheid
het hart koud laat is deze stameling juist zoo
roerend.
Het versje is vol van gegevens welke tot uit
beelden verlokken: de late wandelaar, het kerkje
welks torenklok twaalf wijst, terwijl het maanschaap
in den lichtcirkel gevat staat en de galgenbroeders
bengelen in den wind.
Het kan best zijn (en het is misschien wel zeer
waarschijnlijk!) dat deze jeugdige graficus in
later jaren het vermogen kwijt raakt om aldus zijn
gevoelens vast te leggen, maar toch kan ik niet
aan den indruk ontkomen dat de oefening om het
dichterlijke aldus aan te raken en weer te geven
invloed moet hebben op de ziel met het gevolg,
dat er uit deze kinderen menschen in de maat
schappij groeien met eenig kunstbegrip.
Dat nu reeds, in de kinderjaren, bepaalde
karaktereigenschappen duidelijk tot uitdrukking
komen, staat onomstootelijk vast. Men verge
lijke eens den hierboven beschreven afdruk met
dien van een ander leerling uit dezelfde klasse.
Waar de n het totaal-beeld aanvoelt, bepaalt
de ander zich uitsluitend tot de détails. Wat de
n weglaat brengt de ander naar voren. Wat
den n hoofdzaak is, is voor den ander bijzaak.
En zoo ziet men op de tweede wedergave van
het galgenlied (op eene manier welke aan heel
oude en primitieve volkskunst van boeren doet
denken) alle dingen uit Morgenstern's lied ver
antwoord: daar is der Schluchtenhund," die
Dommel", , der Moosfrosch" der Schneck",
das Irrlicht" ja wat al niet en ten slotte boven
op de galg in den linkerbovenhoek de kraai die
Rabe Ralf" heet en Kra !" roept: Kra ! Das
End ist da l Das End ist da !"....
Zoodat ook ik het hierbij wil laten.. . .
Nieuwe Kinderboeken
Maren Koster, Rie.
Truus Eygenhuysen, Wilde Kees.
E. Nesbit, Wij met ons vijven en Madeleine.
Clémenoe M. H. Bauer. Haars vaders dochter.
Jeanne Koning Coeterier, De dolle avonturen ran
Waaijhalsje.
Uitgaven van G. B. van Goor & Zonen, Den
Haag.
Tentoonstellingen
Koloniaal Instituut, Amsterdam. Werk uit
Noord-Afrika en Ned. Oost-Indiëvan Is. van Mens.
Tot 26 October.
Botterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Werk
van Johan van Heil, J. J. Moolhuizen, W. Oepts
en Wout Schram. Tot 26 October.
D. G. Santee Landweer, Amsterdam.
Teekeningen van Fransche en Hollandsche Meesters.
Tot 27 October.
Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Werken
van Willy van Schoonhoven van Beurden. Tot
l November.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Werk van
P. Cornelis de Moor Tot l November.
Toonkamers Bij den Dom, Utrecht, Grafisch
werk van Kees van Urk en Aardewerk van Nel
Houtman. Tot l November.
Kunst- en Antiekhandel ,,Sena", Den Haag.
Werk van Coen van Oven. Tot l November.
Bijksprentenkabinet, Amsterdam. Etsen van
Rembrandt. Tot l November.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken van
Jan van Herwijnen. Tot 2 November.
Magazijn De Bijenkorf", Amsterdam. Tentoon
stelling van boeken van Mevr. Ina Boudier Bakker.
Tot l November.
Kunstzaal B. W. P. de Vries, Amsterdam.
Tentoonstelling van belangrijke oude schilderijen.
Tot l November.
Huize van Hasselt, Rotterdam. Werken van
leden van de schildersvereeniging De Brug".
Tot 2 November.
Kunstzaal Vecht, Rokin, Amsterdam. Schilde
rijen en beeldhouwwerken van hedendaagsche
kunstenaars.
Kunsthandel Jac. Niekerk, Amsterdam. Schil
derijen en aquarellen van Johan Kuypers. Tot
2 November.
Kunstzaal Groningen te Groningen. Grafiek
en schilderijen van Gesina Bouve, W. v. Heusden
en L. Sengers. Tot 8 November.
J. H. de Bois, Haarlem. Herfsttentoonstelling
van moderne schilderijen.
Neem een proef
met boter van
OUDBUSSUM