Historisch Archief 1877-1940
I&#&**?F;^<!Ï&
'
*
i!
!
'f
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN p MEI 1931
No. 2814
Sea~Horse
de allerbeste
Moulwijn Jenever
M.P.POLLEN fr ZOON ROTTERDAM
STEUNZOLEN
'. PROP. NOFFA/
HAAR MAAT
FA J. A.M A S S l N G coMM.vcm
CKZ.VOORBURGWAL 334
*/? TIET eiMNEMGASTHUIS
OOSTER5EEI
Leverh uiteluirend aan
paiïiculieren
BEZOEKT DE
Hollanilsclie Badplaatsen
In het voorseizoen tot 15 Juli
zeer verminderd tarief
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANGS en
HOTEL DRIEHUIZEN"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL en
ZEE-DEPENDANCE.
Weet U dat de boter van OUD-BUSSEM
niet duurder is dan andere?
THE AMERICAN LUNCHROOM Cy.
K A L V E R S T R A AT 16-18 AMSTERDAM
RESTAURANT A LA CARTE
PLATS DU JOUR
** -r *_<« j f
???-**^^« .-*
In den Boekh. en na
postwissel bij RIËNTS
_ m ^^^ BALT, Den Haag,
jZelfond, 95 Ct f r. * -*-^£-1^<^» . Daguerrestraat 28.
DEGELIJKE OPLEIDING, mond en schrift, aan bovenstaand adres.
Voor Mad i, Ingewand c j^
Hart, enz.
Jon$»
Zomei en Wititcr.
Zitktn en
Ho\l.f>ro&yv.on ieder reisbureau
? , . ' H
Vóór U zich vestigt in
het land van de palmen
... vóór uw vertrek naar
Indië.... uw leven ver
zekerd bij de
MIUMII
's GR AVE N H A G E
Amsterdam-Utrecht-Rotterdam
VICTORIA-WATER
OBCRLAMMXTEIM
Nederlandsche
onderneming
Tikblaadjes
door Dr. R. Feenstra
Veranderend KctiJ
D K grooten zijn vaak te ondui
delijk, te omslachtig, houden te
veel slagen om den arm.
Ken kleine kan het soms zoo sappig
zeggen, zoo raak op den man af. Daar
heb ik honderd opstellen van Keynes
en Cassell, van allerlei
economicali'eview-redacteuren gele/en over de
wereldcrisis. Ik ben er geen biet wijzer
door geworden; maar daar waait een
snertvakblaadje op mijn lessenaar.
Mitteilungen der Textil Industrie,
Maartnummer uit Zürioh. En de
brave Zwitser die het redigeert begint
met Böcklins schilderij: Pest in de
stad. Waarschijnlijk gaat hot de
textiel-industrie beroerd; en zit de
redacteur in zware zorgen. Maar zoo
als hu deze schilderij analyseert; en
dan interpreteert in wat er nu overal
op de wereld gebeurt; het bij schokken
wegbarsten van alle economisch fun
dament, is hij m.i. een groote ver
klaarder.
Hij heeft toch heele mooie zinnen.
Wat dunkt u van deze: Der eist
unserer Zeit und damit der Geist
unserer Wirtschaft ist müde,
vielleicht verbraucht."
Of van deze andere: ,,Unter den
Maschinen wurde der Mensch selbst
zur Maschine". ?>
Maar met Pest ueber die Stadt"
begint en eindigt hij. Het donkere
gevoel, dat .daar een dreiging over
onze, nu zoo schoon en veelbelovend
ontbloeiende wereld waart, laat hem
niet los. Hem den kleinen scribent
niet; zoomin als het een grooten
dichter als Duhamel loslaat.
L'avenir de la France, de l'Europe, de la
civilisation tout entière Ie tient en
souci schreef nog deze week een
groot criticus over hem.
De dichters voelen de hamerslagen
op de brandkasten van de kapitalisten
blijkbaar het eerst in hun fijne
zenuwenbestel.
De pest komt. Maar vermoedelijk
niet in de figuratie van Böcklins
schoone doek.
Is het de Ueber-machine, die ons
den halfuurs-arbeidsdag zal brengen,
en de grenzelooze verveling?
Is het de Kozak, die binnen de
twintig jaar weer op onze grenzen zal
staan, maar niet om vetkaarsen te
eten?
Of moet een nieuwe oorlog" ein
delijk de papieren weer doen rijzen;
en opruiming houden onder de goe
deren en de menschcn, waarvan er
beide veel te veel zijn ?
? * *
*
Ik zet op den Kozak!
Niet omdat ik onder den indruk
ben van wat Prof. G'ombstoke
schrijft, en alles wat in den verge
vorderden maak is: 1. Magnitogorsk,
het grootste staalbedrijf ter wereld,
dat vier millioen ton per jaar zal
afleveren. 2. Dnjesprostroi, de grootste
hydro-electrische krachtinstallatie ter
wereld, met een productie van 2£
millioen kilowattuur; 3. de
Oeralasbestbedrijven, de grootste ter we
reld, die vier honderd millioen kosten;
4. de groote tractorfabrieken in
Stalingrad, Tscheljabinsk en C'harkow,
die reeds nu 50,000 tractors per jaar
afleveren» tegen het vorige jaar nog
maar 16 mille en het volgende reeds'
120, zoodat vóór afloop van het vijf
jaarsplan een halfmillioen tractors
over den Russischen bodem zullen
rollen.
Ook niet: omdat ik onder den indruk
ben van oliecijfers, bietsuikercijfers,
graanoogstcijfers, steenkoolcijfers; om
dat in Engeland Russische gloeilampen
tot idioot lagen prijs op de markt zijn
verschenen; en in Ned.-Indiëgeweven
stoffen.
Maar daarom, omdat ik het eens
ben met den textielman uit Züricli,
die schrijft: Der Geist unserer Zeit
und damit unserer Wirtschaft ist
müde, viclleicht verbraucht. En om
dat ik hier een energie een doel
bewusten weg zie inslaan: een geest die
jong is, niet verbruikt, die weet wat
hij wil.
Een geest die niet meer in den roes
gaat van woorden of collectivistiche
idealen; maar den keihard en
privaatkapitalistisehen weg gaat. De grootste
trust ter wereld, die over
honderdtachtig millioen hongerbuifcen beveelt,
gevangenissen, n honderdduizenden
bezielde oogen. Die in de
Sovjethandelsdelegaties over een luister
apparaat beschikt, beter dan dat van
Morgan of een Tweede Afdeeling van
een oorlogsdepartement. Die overal,
waar in den economischen mierenhoop
een zwakke plek zit. zijn slurf van
miereneter, de dumping, er in kan
steken.
Wat is het grootste kartel" naast
het Rusland, dat sinds anderhalf
jaarvoor ons zichtbaar is geworden; en
met den dag zichtbaarder wordt, in
zijn kapitalistische kwadraatsontplooi
ing; en dat de groote zwakke stee
van ons economische bestel heeft ont
dekt; productie, niet naar behoefte;
maar naar conjunctuurprijzen.
En dat in die zwakke stee zijn
hamer en sikkel drijft met een
vernietigingswil, die klaarder is, dan
zijn uiteindelüke economische
bouwwil en bedoeling.
* *
*
De Beschbosehnik, de goddelooze
wét en zegt wat hij wil. Hij wil de
mensch vrijmaken van een compen
satie-psychose", die hij in een vroe
gere antwikkelingsphase noodig heeft
gehad. Hij kan de Isaacs kathedraal
inrichten tot een antireligieus" mu
seum. Hij kan de Paaschklokken tot
zwijgen brengen; en alle schouwburgen
op Paaschavond anti-religieuze stuk
ken laten spelen.
De politieke baas van dezen
doorgewinterden idealist" heeft het
zwaarder.
Men kan makkelijker met Hel, He
mel en pope afrekenen, dan met het
internationale kapitaal. Men kan mak
kelijker de Paaschklokken tot zwijgen
brengen, dan het ontaarde en ont
aardende geld.
Toch dicht onze tijd hier een ver
heven epos, dat van den
communistischen" Bolsjewik; of misschien van
Stalins Napoleonshersenen. Het
rythme hiervan zwelt; het begint druk
kend te werken. Misschien kan dit
epos, als zoo menig ander, nog onder
gaan in bloed; maar niet meer in dat
van een paar witte legertjes. Dat
van ons allen ware er vermoedelijk
reeds mee gemoeid.
Hopelijk komt echter alleen een
andere wereldgeest onze müde
verbrauchte" straks aflossen.
f« F. SINEMUS
Leld«ohe»traat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
namr mmmt vanaf f
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
No. 2814
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 MEI 1931
SCHILDERKUNST
Htefnan CouwenbcPR MJ
llernhetm Jeune te Parijs
Wanneer wij het praecies willen
?/eggen (en nooit is anders onze wil)
«lan hebben wij van Couwenberg te
«eggen, dat het laatste werk, uit l UU l,
het begin van /ijn schildersluopbaan
kan beteekenen. Het werk, dat
daarAan vooraf gaat is een scholing van
een laten beginner. Het is, dat spreekt
bij de meesten niet van zelf, eer
,,kaal"; ge gevoelt, naast de studie,
een lust erin zich te onthouden. En
wel zich te onthouden, van overtol
lig» en onechts; van een nadruk, die
«een ernst achter zich heeft. Het ge
baar ia niet grooter dan de kracht,
die, gestremd, het drijft. Dit is een
fatsoenlijkheid, en ik begrijp, dat zoo
iets het autokratischo in hem werd
genoemd. Het is in allen gevalle
oen afkeer van luide drukte. Maar
in het laatste werk lijkt de tijd van
het enkele leeren overwonnen....
<ie ziet dat dadelijk aan een
vrouweportret enz. De soberheid bleef, maar
y.ij is levendiger; de kleur is met meer
vrijheid neergezet; zij doet den gang
van het manuaal zien; zij is spontaan
en'meer beeldend. Zooals het werk is
uit den allerlaatsten tijd is er on
getwijfeld mogelijkheid tot, het be
schaafde portret.
PLASSÜHAEHT
Ittrenhtsche Jongeren la ..Voor
de Kunwt" te Utrecht
De Vereeniging Voor de Kunst"
t» Utrecht, die in de stad der jaar
beurzen oogen en beurzen, behalve
voor niauwe artikelen en verleidelij
ke offertes, ook voor de beeldende
kunst, doormiddel van veelal zeer
goede tsntoonstelüngen en lezingen
tracht ts openen, heeft ditmaal in
haar gebouw aan de Nobelstraat,
waar zij over een voortreffelijke
expositie-ruimts beschikt, werk bijeen
gebracht van een dertiental
Utrechtsche jongeren". De meesten van
deze exposanten zijn inderdaad in
Utrecht geboren of hebben er enkele
jaren gewoond en gestudeerd: en de
meesten zijn ook ,,jong" van willen
n streven, zooal, niet jong naar
leeftijd, die uien gemiddeld gesproken
wel middelbaar mag noemen. Iets
meer dan een min of meer
handiggekozen verzamel-naam, die den
Utrechtschen burger via zijn plaatse
lijk chauvinisme (hij heeft nu ook. wis
en waarachtig, zijn eigen, kunst-jon
geren!) tracht t» lokken, behoeft men
dan ook niet achter dezen titel te
zoeken.
Alphabetisch genomen moet dan,
onder deze Utrechtsche jongeren, als
eerste (t«vens, toevalligerwijs, als
'.iO-jarige. ook verreweg de jongste !)
genoemd worden F. H. Abbing J r.,
d-ie in Teteringen geboren, van 1902??
1017 te Utrecht woonde en er teeken
en schilderlessen van J. Gabrielse ont
ving. Zijn eigenlijke vorming onder
ging hij op de Amsterdamsche Aca
demie voor Beeldende Kunsten, waar
hij in de decoratief-monumentale
afdeeling, die onder persoonlijke leiding
staat van den directeur prof. R. X.
Holand Holst, een der begaafdste leerlin
gen bleek. H ij ontwikkelde zich de laat
ste jaren voornamelijk als glasschilder;
op deze tentoonstelling kan men hem
als zoodanig alleen indirect leeren
kennen doormiddel van een drietal
,.cartons" voor glas-iti-lood-vensters,
aangebracht in de Engelsche kerk aan
den Amst?rdamschen Groenburgwal.
Leo Brom, die in de werkplaatsen
van zijn vader werd opgeleid, is
alleen vertegenwoordigd met oen re
liëf portret in brons (van Dr. Alphons
Ariëns) dat een sterke karakteristiek
geeft ou voorbeschikt schijnt aJs nobel.
gedistingeerd medaillon oen moderne
muur te sieren.
\V. van Leusden zou men. in zeke
ren zin, een soort, "in het
stereometrische getransponeerde
Mondriaan kunnen noemen. Ook zou men.
naar aanleiding van zijn ..compo
sities", kunnen spreken van een
Torn Tit, niet ..in de huiskamer"
ditmaal, maar in de teekenkamer.
D. van Luyn kan. in vergelijking
met van Leusden, een welhaast vol
maakte tegenstelling heeten: hij kent
geen ..uitslagen" naar t-.vee uiterste
Stefaan Couwenberg
Portret
ELECK VORÖS
SPEELT MET ZIJN
HONGAARSCH ENSEMBLE
IN CAFÉ.RESTAURANT
T R I A N O N"
AMSTERDAM
GORDUNEN
K geen overdrijving
maar de volle waarheid
In geen 2*zaalc in Amsterdam
vindt U zoon uitgebreide sorteering
zooals by on? terwyl onze prijzen
buitengewoon voordeelig zyn !! =^
KOMT U MAAR EENS OVERTUIGEN
NEERI. GPOOTSTg SPECIAALZAAK
'NEEM EEN TAXI
indien Uw tyd beperkt is
Wy vengoeden U de kosten
by inkoop bcwen
P10.IBIIDERD'JKSTR. 77-65^SMSTERPAMI
l ONZff MAC ZUN ceoPCNa TOT 6 UUR )
| ZATüftDACS VAN 9-12 CV 2- lQ>a l
zijden, maar blijft in zijn
teekeningen en hout-sneden doorloopend een
voudig-gezond, wat echter, zooals hier
lilijkt. op zichzelf niet voldoende
is. die hoogste opgave, het portret,
ftan te kunnen. maar in meer
simpele dingen, zooals in de eerste
plaats zijn teekening: Atelier (niets
dun een doodgewone werktafel op
schragen, met daarop
teeken-utonsilieën) een weldadige zuiverheid doet
ontstaan.
D. van der Zweep tracht ons door
expressumistisch-helle. enkelvoudige
kleuren. van zijn diepere" be
doelingen te overtuigen. Zonder veel
succes echter.
H. IJkelenstam treft men hier aan
met een van zijn, ook in het Amster
damsen milieu gewaardeerde,
sneeuwtafcreolen, een ,.Compositie van be
sneeuwde daken" hetwelk dit keer
wel wat hél erg blauw is uitgevallen
en met enkele stillevens, zuiver en
open van kleur en mooi van stof
uitdrukking.
J. Sjollema ziet men het aan (in
zijn olieverf-stukje op paneel: Profiel,
??interieur met figuur bijv.)
dat zijn aandacht uitgaat naar grooter
vlakken ter vulling dan die van het
schilderij, binnen welks grenzen hij
zich blijkbaar slecht thuis voelt.
Wat hij evenwel als wand-schilder.
die hij zich in de eerste plaats voelt,
presteert, kon men hier niet gewaar
worden.
Plastiek is er van Jo en Stof
l'iterwaal: beiden wvrken expressi
onistisch.
In de' afdeeling Architectuur en
(ïebruikskimst vindt men tenslotte
enkele goede voorbeelden van moderne
meubelen van Klaarhamer en
Hietveld; de laatste exposeert veider
o.m. enkele, m.i. voortreffelijke -mo
dellen, van een moderne
..Minimum-woning." een dokters-woning.
enz. voorbeelden van de gelukkige
wijze, waarop deze kunstenaar een
juiste economie, moderne technieken
scht.onheids2.in elkander de hand laat
reiken in ..natuurlijken eenvoud"
(het thema dat hij .overigens bij de
opening van deze tentoonstelling in
een rede, theoretisch, heeft uitge
werkt). Van W. Maas is er dan nog
eeii .?axiometrische"
perspectief-teekening van zijn bouwplan voor do
H.K Kweekschool voor Onderwijzers
te Zeist, terwijl Ir. S. van Ravesteijn
fotos van zijn zuiveren, modernen
utiliteitsbouw laat zien.
A. E. VAN DEN TOL
Nederlandsche Munt
Holland't beate 10 ceate rigaar
\ .
»