Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 MEI 1931
No. 2814
Met het Concertgebouw-orkest in de
klankfilm-studio
door L. J. Jordaan
HET is heb ik mij laten vertellen -1- nog
niet zoo heel lang geleden, dat Mengelberg
voor het eerst in zijn druk bezette leven een klank
f'lm zag en hoorde. En reeds nu, na zóó korten tijd,
werd hij geroepen door den Moloch van den nieu
wen tijd. Mengelberg in wien al de glorie van
een poque, dat ten einde nijgt culmineert
gaf aan dien roep gehoor en zoo werden dan plaats
en uur vastgesteld, waarop deze twee ongelijk
soortige en contrasteerende grootheden elkaar
zouden ontmoeten. Merkwaardige confrontatie van
een cultuur, die nog steeds vergeefs den arm uit
gestrekt houdt om den fakkel over te dragen aan
een waardig opvolgster en een toekomst, die
de leden rekt in onzekerheid, wat met haar jeugd
en formidabele kracht aan te vangen.
Historisch treffen van hetgeen no;/ en hetgeen
reeds is !
Het valt niet te ontkennen, dat de leden van
het Concertgebouw-orkest er in den prillen zonne
schijn, die over de vroege Champs-Elysées huivert,
a'anzienlijk minder vertrouwd uitzien, dan op hun
plaats achter de Amsterdamsche lessenaars. Stips
zonder contra-bas, Loevensohn zonder cello,
Willeke zonder fluit.... zij doen aan als
slechtgelukte imitaties van zichzelf en het is ongelooflijk,
hoe vreemd een menseh een hoed kan staan !
Dan vindi het talrijke gezelschap van een kleine
honderd man de supporters niet meegerekend
zich keuvig verpakt in een aantal
mammouthautobussen en hobbelen wij, eendrachtig zwaaiend
en zeilend met de curve der vehikels, langs de
Etoile. de Avenue Mac-Mahon. de Avenue des
Ternes, den Boulevard Victor-H ugo naar de Quai
Miehelet en verder langs de JSeine naar Epinay.
Flarden gesprek schieten door het atitogedaver
heen. langs schokkende lijven eri knikkende hoof
den. Ik noteer een opvallerftl lauwe belangstelling
voor 'de gebeurtenis, die komen gaat. Misschien
ligt het aan mijn eijJjen buitengewone interesse
misschien aan de geAVeridlieid A-an het gezelschap.
om .steeds niemve milieu's, nieuw publiek, nieuwe
omstandigheden tegemoet te trekken: wie op alle
podiums van Nederland, in vele concertzalen van
Europa slag geleverd heeft en daarbij de myste
riën van het spelen A-OOI- de grammofoon kent
laat zich niet zoo makkelijk meer opwinden.
,./ou 'et er werkelijk zoo AA-arm zijn in die studio's.
als ze zeggen:'" ..We AVordeii allemaal
geschminckt, hè.... 'f'' ..Tjasses. dat doe ik A-ast,
niet hoor!" ,.De l'ri'tinfcs'vervalt schijnt
minder geschikt voor de klankt'ilrnreproductie. ...
ik voor mij ben er- niet rouwig om l" Och, dat
weet ik nog zoo niet.... die Liszt is toch maar
altijd...."
En hierineo kabbelt de conversatie weer terug
in de oude, vertrouAvde- bedding dor
coUcei-tpractijk en Kpinay. mot zijn klarikfilinAvonderen
moge komen, denkt men zoo, of kan ook weg
blijven. Het komt niettemin en wel na tAvintig
minuten geanimeerd hobbelens. Met een zwaai
buigen de autobussen A-an den grooten weji. af en
trekken de primitieve, doode dorpsstraatjes van
het Fransche Hollywood binnen. '(Vn ruk'?en AVÏJ
staan stil op een A-rij groot terrein, (lat half doet
.denken aan een kloosterbinnenplaats half aan
een A'ervallen, verwaarloosden theetuin. Iemand
komt naar buiten loopen en wijst ons den AA-eg:
-Hier rechtuit, is de kleine studio tijdelijk als
? cantine ingericht en als bewaarplaats der instru
menten. .
GEiVEKAAL. ACïE.XTEtf VOOIt
A MATVE UKTKIXO- UI Til U9TI.VG
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 A l» S T E H 1> AM >
Rechts boven liggen de kleedkamers. Links de
groote studio, waar gewerkt zal Avorden. Wij dralen
wat in het lekkere zonnetje, alvorens de wereld van
het kunstlicht binnen te trekken. Maar reeds
komen opgetogen pioniers van een
onderzoekingstocht terug.... ,,Nee zeg.?gaan jullie 'res even
kijken: verschrikkelijk aardig! Het heele podium
van het Concertgebouw is daarbinnen!" There's
no place like home dat moeten we zien ! Wij
treden binnen door de groote deur, die voorzien
is van de waarschuwende roode lamp en de op
schriften Défense de fumer !", Entree interdite !"
en Avaar derhalve Jan-en-alleman met brandende
sigaretten in- en uitdraait wij staan een oogen
blik te star-oogen in de enorme, schemerige ruimte.
Achter de grillig-zwarte stilhouetten van zware
studio-lampen, touwen, stellages en practicabeis,
sluimert in het mystieke aquariumlicht van enkele
plafonniers het wonder, dat zelfs de gelijkmoedig
heid van ConcertgebouAV-musici verstoort. Daar
ligt in den zachten, omvezenlijken schemer ? stil
en vreedzaam temidden van den wilden chaos
eener filmstudio *.. . het podium van het Con
certgebouw ! Ordelijk rijen zich. de lessenaars,
opklimmende in amphitheaten'orm naar het orgel,
met links en rechts de uitAA-aaierende trappen naar
dirigenten- en bestuursloges. Zelfs de vertrouAA'de
klapstoelen van het podium ontbreken niet en wij
missen met eenige venvondering de decoratie A-e
figuren van de habitué's dier plaatsen. Het gerucht,
dat bij zoo'n groot gezelschap-op-reis steeds en in
lichtelijk oncontroleerbare gedaante aanwezig is,
wil, dat deze kunstige imitatie A-an onzen
Amsterdamschen muziektempel in een dag en een
nacht is verrezen. Ik snuif liet met een behagelijk
korreltje zout op, maar breng niettemin in stilte
hulde aan den architect een Kus, Meersson
geheeten.
* *
*
Dit is dan de eerste emotie. Avelke onze musici
overrompelt en het zal blijken, de heftigste te zijn.
Want het is verwonderlijk hoe snel men aan een
milieu AVent zelfs aan dat van het beloofde
f Umi-and ! Zeker daar is eerst nog de belangwek
kende ceremonie van het poederen. Niet zonder
opAA-inding staan wij in de kleine studio rondom
den kapper geschaard (AvaarA-an hetzelfde gerucht
wil, dat hij eens een wereldberoemd filmacteur zou
geAveest zijn. hoewel ik zAA'eren kan hem nimmer
op het projectiedoek te hebben gezien !) en'Ver
wachten met spanning hoe zijn A-aardige grimeer
kunst uit Loevensohn een barschen marquéen
van Kimniermann een. adorabelen jeugdigen min
naar /al maken. Helaas het blijft bij poederen:
nadat de kopstukken van ons muziekleA'en op
eenigHzins achtelooze wijze met een tampon zijn
toegetakeld, voegen zij zich Aveer bij ons lich
telijk blauAV van aanschijn en zoekend naar een
reddend grapje, maar overigens ongedeerd...'
langzaam stroomt het podium vol het ge
bruikelijke stemmen en preludeeren is .in'vollen
gang 7 het bekende rood-pluche bankje wacht
op den dirigent naast het orgel droomen de
namen van Handel en Bach hoog boven de hoofden
hun droomen A'an eeuAven-her.... en het begint
reeds moeit* te kosten, zich te herinneren, dat
daarbuiten niet de ayóndlijke van Baerlestvaat
ligt, maar de zonnige stilte van pinay-sur-Seine.
Evenwel nog staan daar de ruAve stellages met
hun zonderlinge batt-erijen van camera's en ver
sterkers, vreemd en vijandig -?nog reiken uit
de zaal" een wonderlijk-soort hengels, hun lokaas
in den vorm van microfoons boA'cn het orkest
nog staat daav een ongewoon publiek van ouvrextses
,in grauwe' jassen en .assistenten in A-erall's, de
vreemde gasten ciïtisch te bekijken. Maar ook
aan deze «torende elementen zullen Avij geAvend
raken en reeds wordt daarmee een begin gemaakt
door het verschijnen A-an den. baas". Correct.
vierkant, uitdagend als altijd stapt de kleine figuur
van Mengelberg uit don wit-Avar der buitenste
duisternis naar voren, beklimt het podium en
kijkfc met precies denzelfden caesarsblik over de
rommelige uitdragerij der studio, als waarmee
hij thuis de laatste laatkomers naai' -hun'-plaatsen
The whispering bariton
l lui 7artllUfDn komen tot rust,
kalUW I.GIIUWGII meeren en worden
daarbij tevens gesterkt door het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten
biologeert. En reeds verAA-achten AA-ij, dat eon
korte, scherpe tik op den lessenaar en een sugges
tief geheven arm den Franschen bodem zal doen
verzinken en ons auf FKigeln des Gesanges'^
naar Amsterdam dragen. AA-anneer een nieuw ele
ment zich tegen de tot standkoming dezer
illusie'verzet. Het is de onmiskenbare aanAA'ezigheid van
den heer Max Tak, die hier zeer klaarblijkelijk als
als metteiir-en-scene fungeert. Met den Polygoon
directeur, B. D. Ochse, heeft hij het scenario
voor het komende spel ontworpen en het is dus
volkomen in den haak, dat hij als zoodanig op
treedt. Niettemin is het een eenigszins ongewoon
schouAA'spel het orkest oA'er het hoofd van den
Concertgebouw-dirigent heen te zien toespreken
door den dirigent A'an Tuschinski. Ook moet men
er even aan AA-ennen om te zien, hoe Mengelberg.
op zijn troon en om zoo te zeggen voor het front
van den troep. A*an dezelfde autoriteit aanwijzingen.
krijgt, op welke manier hij heeft te staan en zich
te bewegen, om met succes Mengelberg te kunnen.
voorstellen. Maar het is alles onvermijdelijk
zichzelf te zijn tegenover een geestdriftig publiek
en zichzelf te zijn tegenover een gapende holle
ruimte onder een kruisA'uur van schijnAverpers,.
zijn twee totaal verschillende dingen. En dus
accepteert Mengelberg. niet on-geamusccrd. deze
regie-lessen in het Mengelberg-zijn en worden
het orkest de eerste grondbeginselen A'an het
filmspel: ruslijf AA-exen, niet buitengcAA'oon doen en
vooral niet in de lampen of eatneralensen kijken
ingeprent. .Terwijl deze geAvichtige praeparatiA'ei*
in gang zijn, bekijken Avij, supporters, de studio.
* *
*
Ik tel drie camera's, opgesteld rondom hot
podium, die de e.lose-ups en medium-shot»
zullen opnemen. In de duisternis tichter ons,
A'erNo. 2814
DE GROENE AMSTERDAMMER VAM 9
MEI 1931
liezen zich steeds hooger wordende stellages.
waarop de apparaten straks gericht zullen worden
voor de totaal-opnamen of long-shots. De bodem
bestaat uit een griezeligen, kronkelenden warwinkel
van kabels kabels voor het licht, kabels voor de
camera-motoren, kabels voor de versterkers,
kabels voor de microfoons en het verbaast een
oogenblik, dit gevoelige en belangrijke zenuwstelsel
van het klankfilm-organisme aldus nonchalant
overgegeven te zien aan iederen onverschillige!!
voet. Op een paar nieter hoogte van. den vloer,
in den achterwand naast den ingang, zie ik een
klein verlicht venster een soort insteek in deze
wonderlijke architectuur. Enkele mannen
numteeren en controleeren daar de apparaten, die
de klanken en woorden, door de microfoons op
gevangen, op de vereischte geluidsterkte zullen
afstemmen en doorzenden naar de
sound-studio. liet is de z.g.
mixingroom en de tonmeister, Herr Storr.
resideert daar met zijn ingenieurs.
Halverwege tusschen podium en
luixingroom staat een-instrument, dat
Met is thans meenens On A'a
tourner !. . .. Silence ! !"
Men ^tnoet. toch Ave op rare A'errassingen
A-oorbereid zijn. Stel u A'uor, dat in de
strengritueele ruimte A-an het Concert-gebouAv op
het moment. AA-aarop de Heei-seher den staf
heft AA-aarop de goden zelf den adem schij
nen in te houden. . . . stel u A-oor, dat op dit
geAvijde oogenblik plotseling een brutale kobold
in trui en AA-erkbroek. hamer in den gordel.
naast den Meester op den zeshoekigen
uithouAA' zou springen en hem een toestel, be
staande uit tAA-ee rinve latten, onder den
neus. zou duAA-en. Iedereen is dan ook diep
geschokt, Avanneer dit ongehoorde gebeurt
en zelfs Mengelberg. die zich hier overigens
vnu zijn prettigsten en geduldigsten kant laat
kennen. AA-ijkt eenipszins beteuterd achteruit.
De kobold-zelf is echter niet het minst onder
den Indruk.... il en a vu-bien. d'autres !. . ..
maar kijkt gespannen over het hoofd A*an
den dirigent heen, naar de hooge houten
stellage, A\'aar drie mannen -/orgvuldig een
camera stellen. Plotseling Aveerklinkt een
tAVeeA'oiidig geloei, als A-an een auto-claxon:
het sein A*an de klank-installatie, dat men
alles gereed maakt. Dan begint het vreemde
telegraaftoestel uüdden in de studio te snor
ren, tic assistent met de telefoon aan het oor
en een,
ruimte. Niemand
papier wordt meer
meer verzet. Dan
roept opnieiiAv: ..Silenee !"'
stilte A-alt in de enorme
beAveegt meer geen blad
omgeslagen peen voet
- na een commando door de telefoon
klinkt opnieuAV do stem A-an den srmnd-assistetit:
..Moteur! Zero, neuf, simile, quatorze !"
Onmiddellijk vangt, na deze kaballistische formule
een stem op het hooge camerapraeticabel aan t»
tellen: Un. . . .deux.. . .trois !" Het laatste Avoord
is nauAvelijks verklonken. als de kobold in
Averkbroek en trui. de tAvee latten met een nydigen
knal voor Mengelberg's neus toeklapt en als een
kAVaadaardip spooksel in de duistere diepte
verdwijnt. Ken moment lang kijkt de groote man.
na dezen onpeAVonen knip A'oor zijn neus naar
hét orkest, met den hulpeloozen blik A-an: ,A\>1
alle....!" Dan herstelt hij zich bliksemsnel
heft den staf en de eerste weeice hoornklanken
van de Oberon-ouverture" zetten in.
Alles goed en Avel maar AA-at'beteekent heel
deze vreemde coniedie? Even recapituleer*?!!:
de lichten zijn ingeschakeld, alles is pereed. Or
kest en dirigent, de ..spelers" van deze film.
AA-achten onbeAvegelijk het aanvangssein af. D.»
assistent, midden in de studio bij zijn telegraaf
staande geelt de laatst* rondvraag: Tont est
pn-t'r" Dan Avaarschmvt hij de ingenieurs, daar
achter-boven in het .verlichte 'insteekjo. die allr-.s
A-OOI- de klankopname pereed maken.
Over die opname in het volgend nummer.
sterk aan een scheepstelegraaf doet denken.
Het AA-ordt bediend door den assistent-tonmeistev
en hij vormt, telefoon aan het oor, den
verbindingsschakel tusschen het levende peluid en zijn
nierhauiwhe echo. Verder schijnt men alle be
schikbare ruimte met lampen' te hebben willen
vullen: in dreigende batterijen, zien zij vanhoopi'
houten stellages op de plaats des onheus neer, zij
A'ullen den studi"-hemel en richten hun muilen, als
mortieren,van den vloer af naar het podium omhoog.
Inmiddels zijn de discussies tot een dusdanige
levendigheid gestegen, dat het begin der werk
zaamheden nu ieder oogenblik verwacht kan
Avorden. Van een hoog practicabel af spreekt de heer
Max Tak opnieuw h et.'orkest toe en geeft zijn
laatste aanwijzingen. Dan klinkt een kort bevel:
Allumez !" en de altijd weer nieuwe verrukking
van de studioverlichting doet zich aan onze op
getogen blikken voor. Van links, van rechts, van
boven van onder.... allerwegen beginnen de ge
weldige lampcylinders te gloeien in een zwijgend',
maar imposant crescendo groeit de lichtsymphonie
aan tot een gloriënd. f el-brand end tutti. En midden
in die kolking A'an licht zit het orkesf; nieuws^
trierig, onbeweeglijk, \vachtend op do dingen die
komen zullen. >