Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 4 Februari 1933
No. 2905
V
t
*
t,
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
Circus Knie
Er waren voorteekenen voor een groote première.
Het stuk had, met den faam vangrootheid om zich,
lang in ona land gezworven, voor iemand zich
«indelflk aan de moeilijke ensceneering van een
«ircusspel waagde en voor een troep meende,
daartoe de vele benoodigde karakters bijeen te
hebben. Zackmayer is een man, die niet op een
paar effecten meer of minder kijkt en Defresne is
een regisseur, die ervan houdt om te dresseeren
met de zweep en krachttoeren wil volbrengen,
waarover een meer op interieure zielsconflicten en
ontrafelenden dialoog ingestelden collega met de
handen in het haar blijft zitten.
Het is misschien geworden een artistiek succes
en een manifestatie van de werkgemeenschap en
de vitaliteit van de Amsterdamsche
Tooneelvereeniging. Maar toch geen première van den eersten
rang en geen overwinning op de materie, waar stuk
en vertooning midden in bleven steken.
Z acfcmayer is voor alles de man van handig
maakwerk op dankbare motieven. Zijn stukken
gaan niet diep, maar zij plegen breed uit te slaan.
Hij is oppervlakkig, grof, zonder zelfcritiek.. ..
goad. Maar hij is ook de man, die middenin ex
plosieve stof durft tasten met een intuïtieve gave
voor dankbare, soms ook voor heillooze effecten.
Het best in een gr-nrjte politieke re vue.rondom zulk
een intens b3g,'ijpalijken msdem^nsch, zulk een
arm3n slosbsr, die de Kapitein van Kópenick was.
Hat zwakst, het ergerlijkst in zijn platte vergro
ving van een stuk als Rivalen", waarvan ik te
laat helaas en m?t ontsteltenis om de banale ver
groving, de oorspronkelijke grootheid ontdekte
tosn ik Stalling's ,.What Peico Olory" ernaast logde.
* *
*
.,Katharina Knie" staat, met den wulpschen eu
driftigen Frohlichen Wemborg", in het midden.
Esn rijk motief: glorie en verval vau het reizende
circus, geleid door den laatsten stamhouder van
?ean overoude koor.ldanssrsfamilie.
Milieuschilderin? in een bivak tusschen de achterbalcons van
vier vervelooze woonwagens, opgeslagen aan den
Z3lfkant van elke provinciestad, klatergoud aan
den rand van de stadsvuilnisbelt, een vluchtige
tent m3t stroo en slijk en den scherpen geur van
Abonnementsprijs van
DE GROENE"
per jaar:
Nederland f 10.
Indië(Zeepost) 10.
(mail). . 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk .=«
Spanje ,3
Tsjecho Slowakije ?*
Zuid-Afrika -3
Denemarken 3
Italië£
Noorwegen ^
Zweden u
Engeland
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
f~f*.
11.50
f 13.50
paarden en van zwoegende menschen om een
schamel brood. Een circus, waarvan het bestaan
in n nacht vernietigd kan zijn, waarin men leeft
onder die voortdurende dreiging van een voorstel
ling, die door moet gaan ten pleziere van een hard
vochtig publiek van boeren en potverteerders. Een
ruwe, toevallig samengedreven familie, dit circus,
een familie, die elkaar in naijver, drift en hebzucht
slechts spaart omdat men van elkaar om der wille
van een moeizame broodwinning afhangt, een
gezin, dat de gelijke nood toch weer begiftigd
heeft met dien primitieven en wonderlijkentrek van
saamhoorigheid, die zich uit in een zeer bizoiidere
goedaardigheid en overdreven sentiment. Reizende
comedianten, tenslotte n figuur, die koning is:
de oude Knie. En een, die mokt en heengaat; de
jonge dochter. Om bij den dood \>an den ouden
Knie terug te keeren met een prachtig gebaar,
waarom Zackmayer dit stuk welhaast moet hebben
opgezet: de jonge Katharina Knie, in vol ornaat,
in de deur van haar vaders woonwagen, haar be
velen gevend aan de zich van misère dronken
gevoerd hebbende begrafenisgangers, fantastisch
uitgedost met het staatsiebezit van de
stadsleenbank, dat een bescheiden kunstminnaar hun voor
n uur had afgestaan. Een theatraal, maar ont
roerend gebaar van verder gaan, tanden opeen.
De voorstelling fia(d rloor. . . .
Dit is Z'jckinayer op zijn best : uiterlijk misschien
en stellig niet al te diep, maar vast en breed van
visie. De fout is, dat hij er vier lange bedrijven voor
nooiig had voor wat n groote scène scheen en
dat hij het tusschenliggende opvulde met lange
en niet al te rijke dialogen, die een torsene teekening
bedierven en een evocatie van de oorspronkelijke
circussfeer verzwakten door herhaling en
gerektheid. En misschien is de fout. dat ook Zuckmayer
tenslotte dit stuk, dat de tooneelspelers opvatten
als een allegorie van de trouw en den standvastigen
strijd van het tooneel in moeilijke dagen (laat ons
echter hopen, dat het tooneel toch altijd nog
bjtere argumenten heeft dan een vergelijking
m?t een verloopen reiseircus. dat zeker gén
toskom'-it had .') schreef met de middelen, die niet
wezenlijk van het tooneel waren, maar eerder en
wellicht beter niet de zwervende fantasie van de
film verwerkelijkt hadden kunnen worden: liet
circus zeïf, waarvan ook een goed
tooneelregisseur met de weinige middelen van geluidsregie
slechts een gebrekkige evocatie achter gesloten
roodpluche gordijnen kon geven, de trek van stad
naar stad, waar tegen de schamele achterkanten
van huizen een wit in den wind wapperende tent
wordt opgebouwd, de tragicomische optocht van
clownen, beesten en acrobaten met muziek door
de straat en vooral, vooral, het langzame verval
van het ambacht en het ineenstorten van de zwieri
ge en trotsche figuur van den ouden Knie. Wat de
fantasie van den toeschouwer prikkelt, is ook
hier tenslotte meer het beeld dan het woord en de
illusie der atmosfeer was te beperkt in het stand
vastige decor van vier woonwagens en een aan
duiding van een arena op den achtergrond, hoe
verrassend van Dalsum's decor daarvoor ook was,
hoe ingenieus menigmaal de oplossing van den
regisseur Defresne.
Ook aan de hoofdrollen van Albert van Dalsum
en Charlotte Kohier scheen mij dat element van
absolute geloofwaardigheid, dat juist deze vast
en enkelvoudig opgezette figuren toch hadden
kunnen hebben, te ontbreken. Kr werd door beiden,
met lofwaardige overgave en met technisch raffi
nement overigens, te krampachtig en te
doodlitterair gespeeld. Men stak niet in de huid van deze
elementair levende menschen. men trachtte veel
tekst, veel onnoodigen, zwakken en divageerenden
tekst behoedzaam uit te spelen, waarbij vooral vau
Dalsum de homogeniteit van zijn figuur verloor eri
een veel te weinig fantastische gestalte bleet' en
Charlotte Kohier haar overdrijving- van deze
Katharina, die ik mij veel jonger, argeloozer.
wilder en trotscher voorstel, eerst verloor in de
prachtige slotscène.
De spelers der beide hoofdrollen kwamen daar
door ook los te staan van het door bijna alle
overigens voortreffelijk uitgebeelde, door Defresne
strak en zuiver geregisseerde circusgezin, dat in
zijn treffende schildering, in zijn soms brillante
details de mooiste winst van den avond bleef, met
als hoogtepunten een oude, slovende clown op
vermoeide, kromme beenen, een gestalte, waaraan
Jules Verstraete waarlijke grootheid gaf, een kei
hard en zuiver van tragiek geteekende slons van
Aaf Bouber en een scherpe en juiste charge van
Cruys Voorbergh als de ingebeelde krachtpatser.
Men zal zich uit deze voorstelling sommige
momenten blijven herinneren: de presentatie van
deze familie door den ouden Knie, het bedrijf op
vollen gang aan het eind van de eerste acte, het
triestig-mooie slot. Maar levende beelden raar
een rijk motief vormen nog geen stuken geen voor
stelling, die helaas misschien, in dien harden
eisch ? als een circus-show moet boeien en leven
in onze verbeelding van acht tot twaalf, zonder
pauze en met muziek.
Nieuwe Uitgaven
Dr. W. C. Wittop Koning-Rengers Hora
Siccama en Herman Poort, De Bottende Bongerd,
Leesboek toor het Ondencijs aan Gymnasia, Lycea,
Burgerscholen, Kiceekscholen en soortgelijke
InricMiruian, Deel II, geïllustreerd. Uitgave J. B.
Wolters, Groningen?Den Haag.
Huishoudboek, door Mevr. J. E.
EckenhausenTetzner. In dit boek is ook op genomen een ka
lender-agenda", waarop afspraken, verjaardagen,
enz. kunnen worden aangeteekend. Dan zijn
eenige bladzijden gewijd aan medische wenken",
huishoudelijke raadgevingen, dingen die dagelijks
voorkomen, zooals verzending van brieven en
paketten. uitgave: Vereeniging van Huisvrouwen
te Soerabaia.
Tentoonstellingen
R. A. I., Amsterdam Automobieltentoon
stelling. Tot 6 Februari.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Werken van
Bobeldijk, Jurres, Westermann en Woltjer. Tot
6 Februari.
Teyler's Museum, Haarlem. Teekeningen door
Joseph Teixeira de Mattos. Tot 12 Februari.
Rottsrdamsche Kunstkring, Rotterdam. Werk
van Toon Kelder. Tot 12 Februari.
Amersfoortsche Kunstkring, Amersfoort. Schil
derijen van Charley Toorop en Edgard Fernhout.
Tot 12 Februari.
Voor de Kunst. Utrecht. Werken door Elisabeth
Adriani-Hovy. Tot 13 Februari.
Toonzaal Helene Meyer Timmerman Thijssen,
Den Haag. Verzameling toegepaste kunst. Tot
14 Februari.
Kunstzaal A. Vecht, Amsterdam. Tentoonstel
ling van werk van Spaansche schilders en beeld
houwers. Tot 15 Februari.
Kunsthandel Dorus Hermsen (Het Huys van
Jan de Witt) den Haag. Oude kunst. Tot
15 Februari.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen
en teekeningen door G. Hordijk. Tot 16 Februari.
Kunstzaal van Wisselingh & Co., Amsterdam.
Franssho schilderkunst. Tot 19 Februari.
Kunsttaal Jansen & Zn., Nijmegen. Werken van
Herman van der Avoort. Tot 20 Februari.
Kunsthandel .\alderink, Amsterdam.
Jubileumtentoonstelling Alex Boom. Tot 25 Februari.
Kunstzaal d'Audretsch, Den Haag. Beeldhouw
werken van. Hildo Krop. Tot 25 Februari.
J. IE. de Bois. Haarlem. Schilderijen van mo
derne meesters. Tot l Maart.