Historisch Archief 1877-1940
No. 2903
De Groene Amsterdammer van 25 Februari 1933
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
De film in de Litteratuur
Vlekt Itaum Leben ohne Cieheimnis"
Geen ohderwerp, dat zoo meedoogenloos naar de
snijtafel der essayisten wordt gesleept als de film
geen ook, dat dermate door de romanlitteratuur
verwaarloosd werd. Het mag iets onbegrijpelijks
heeten in een tijd, die meer dan welke andere ook,
liaar phenomena en problemen aanschouwen wil in
den spiegel der belletrie. Is de film te onbelangrijk
of te ordinair" voor den romanschrijver? Dit ware
moeilijk vol te houden tegenover een kunstvorm,
voor welken geen levensverschijnsel ooit te gering
was. De eenige aannemelijke verklaring is wellicht,
dat een litteraire behandeling van de film een te
ingewikkelde en vooral moeilijk te erlangen kennis
van het onderwerp vereischt.
Dit laatste trad duidelijk aan het licht, toen
eenige jaren geleden de eenige poging van
beteekenis werd gepubliceerd in Jacob's Bloed en
?celluloid", met nadruk als de film-roman aange
kondigd. Het werk door Theun de Vries overi
gens brillant vertaald bleek een gruwelijke
teleurstelling. Een volkomen dilettantische en
onvoldoend georiënteerde visie op het
studioleven, maakte dit letterkundige product als drager
van het filmprobleem tot een paskwil. En wij
Weven reikhalzend uitzien naar den roman, die een
der grootste en beslissendste levensverschijnselen
van onze cultuurperiode tot basis zou kiezen.
In denzelfden tijd mi, dat haar populairste werk
zijn verfilming beleefde, heeft de schrijfster Vicki
Baum gebruik makende van de gelegenheid haar
door een langdurig verblijf te Hollywood geboden
benut om een roman te publiceeren handelend
over en spelend in het filmmilieu. Er bestond alle
aanleiding, Leben ohne Geheimnis", met eenige
spanning en verwachting tegemoet te zien. De
conjunctuur leek gunstig genoeg. Niet alleen
immers, dat deze auteur als geen ander in de
gelegenheid was de Hollywoodsche filmwereld door
en door te leeren kennen ook met de film als
zoodanig kwam zij in een dermate nauw contact,
dat zij met de interieure beteekenis van dit ver
schijnsel op zeldzame wijze vertrouwd kon raken.
Bovendien mocht van de schrijverspersoonlijkheid
"Vicki Baum verwacht worden, dat het onderwerp
jnaar niet slechts zou liggen, doch daarbij sterk zou
boeien. De misschien wat vluchtige, doch stellig
intelligente belangstelling van deze auteur voor
maatschappelijke kwesties van allerlei aard,
maakte haar bij uitstek aangewezen voor deze taak.
Tenslotte zijn er weinig schrijvers, wier oeuvre
dermate door de film beïnvloed werd, als dat van
"Vicki Baum gelijk in de bespreking van
Menschen im Hotel1' reeds met eenige voorbeelden te
dezer plaatse werd aangetoond. Een natuurlijke
verwantschap met den cinegrafischen uitdruk
kingsvorm alzoo, die in dit geval niet te onder
schatten viel.
Op grond van al deze overwegingen mochten wij
dus ditmaal een werk verwachten, dat in roman
vorm d.w.z. in een afgeronde, synthetische
gedaante een nieuwen, frisschen kijk zou geven
-op een cultuurverschijnsel, dat reeds al te lang
met nagewauwelde gemeenplaatsen werd afgedaan.
'Want Hollywood" wat wij ons dan ook bij
dit willekeurige verzamelwoord wenschen te
denken is een legende geworden, temidden onzer
overigens zoo voortreffelijk georiënteerde samen
leving. Iedereen van den professor tot den
kantoorbediende heeft geleerd het te verachten
en er met succes op te smalen. De philippica's tegen
het Amerikaansche film-Babel" zijn langzamer
hand van een burgerlijke platitude geworden, die
slechts tot wrevel en verzet kan prikkelen. Er is
voortreffelijk repoitage-werk geleverd door H
llliegel in het Berliner Tageblatt" en door Ali
Hubert in zijn boek Hollywood" maar het
bleef reportagewerk.. .. vhichtige impressies tij
dens een kort verblijf opgevangen. En op die
indrukken, neergeschreven door menschen welke
plotseling in een verbijsterend nieuwe en onbekende
omgeving werden overgeplaatst teren wij nu al
jarenlang. Het altijd gistend, kokend centrum van
een motorische kracht, die onze cultuur in al haar
geledingen beïnvloedt, bleef aldus het bizarre
wonderland, dat ephemeere journalistenblikken
meenden te ontdekken. Niemand kwam nog op het
idee, dezen alle minachting ten spijt
onbluschbaren haard van moderne energie en activi
teit eens met andere blikken te zien, dan die van
den nieuwsgierigen tourist. De filmkritiek, die met
dit cultureele pionnierswerk niets te maken heeft,
kon Hollywood slechts vermelden als productie
centrum .... en dan meestal in weinig vleiende
termen.
Aldus bleef Hollywood wat het in de oogen der
wereld nu eenmaal was: een vrijplaats van al de
ondeugden, ontsporingen en decadenties eenor op
hol geslagen wereldorde. En het kan niet anders of
een zaak, die door den slager, den bakker en den
notaris zoo eenstemmig wordt veroordeeld, moet
haar goede en belangwekkende zijde hebben.
In hoeverre heeft Vicki Baum-'s boek nu mee
gewerkt om dezen philistreusen achterklap te
ontzenuwen? Het resultaat mag veilig bij de
teleurstellingen geboekt worden. De groote. onbe
grijpelijke fout in dit werk is, dat de schrijfster
en in haar omstandigheden nog wel! een film
milieu is doorgetrokken, zonder de film te zien.
Ontegenzeggelijk is het boek, vergeleken met
Jacob's Bloed en celluloid", een vrij betrouwbaar
en behoorlijk gefundeerd document al impliceert
dit geenszins een jurer gros". Maar het verbijste
rende is, dat deze auteur het leven en bedrijf eener
wereld heeft aangezien en niet zonder ijver ge
noteerd zonder de geweldige stuwende kracht,
welke haar animeert, eenig begrip waardig te
keuren.
Wij worden rondgeleid over de studio-terreinen
wij bezoeken het front-office, het
scenario-department en het casting-office. Wij wonen zelfs maar
hoe weinig suggestief verbeeld overigens !
repetities en opnamen bij.... alles heel aardig en
interessant, doch nergens boven het peil van
journalistieke oppervlakkigheid uitkomend en ten
overvloede door pennen, die op dit reporterswerk
uitsluitend waren aangewezen, reeds uitvoeriger
en vollediger vermeld.
Van de film zelf echter geen spoor. Niets van den
feilen, bloedigen strijd, die daar gestreden wordt
tusschen een omhoog worstelenden expressievorm
en de loodzware inertie van een moordenden
sjachergeest. Niets van het zoeken en experimen
teeren van het desperate tegen den stroom
oproeien, dat ons bijwijlen uit sommige resultaten
tegemoet treedt. Niets van de tallooze problemen
in dit mysterieus complex van tegenstrijdige
krachten, die heel een wereld bezighouden.
Er komt in dit werk n zegge n regisseur
voor, die meer dan in het voorbijgaan geschetst
wordt. Het is de director Eisenlohr en hoewel
zelfs verschillende détails in zijn persoonsbeschrij
ving duidelijk doen vermoeden, dat in dezen
bezetene driften werken, wier analyseering op
het creatieve filmbeginsel en daarmee op deze
heele maatschappij een gansch nieuw en verrassend
licht zouden kunnen werpen blijft de mentaliteit
van deze representatieve figuur voor ons een
gesloten boek. Wij vernemen alleen, dat hij als
een tyran zijn menschen opzweept en zware,
zwarte sigaren rookt. . . . voor de liefhebbers een
indicatie, die naar Ernst Lubitsch heenwijst.
Slechts af en toe ontsnapt de schrijfster een
vluchtig genoteerde opmerking, waaruit wij het
gemis van een analyse dezer persoonlijkheid slechts
te pijnlijker voelen. Voor het overige vertelt
Baum ons, dat hij zijn personeel af jakkert zooals
iedere meesterknecht op een fabriek dit doet,
maar het besef, dat het hier toch wel eens iets
anders kon gelden al was het alleen maar een
droomen-fabriek" ontgaat haar.
Met déhoofdfiguren de beide star's" Oliver
Dent en Donka Morescu, gaat het niet veel beter.
Dit rampzalige en door een béte publiciteit vol
komen aan ons oog onttrokken genus, blijft in
Leben ohne Geheimis" hetzelfde cliché, waar
mede wij ons al jaren vergenoegen. De karakter
analyse raakt alleen den particulier en dan nog
hoofdzakelijk den verliefden particulier in deze
individuen zelden en slechts terloops de film
acteurs. Het goed recht van den auteur, zal men
zeggen? Inderdaad maar dan heeft dit boek
voor ons slechts een zeer matige beteekenis. die nog
aanzienlijk verkleind wordt, waar een 7.00
essenVicky Baum
tieele factor als het beroep" hier is, vrijwel ver
waarloosd werd. Want dit weten wij nu wel zeker,
dat nergens ter wereld de mensch zoo verteerd
wordt door zijn métier als in dit Hollywood
waar iedereen film denkt, spreekt en voelt. En deze
algemeene koorts deze; pathologische frenesie af
te, doen. als een nuchtere jacht op dollars en
affichei'oem strijdt niet alleen met de ervaring van
iedereen, die wel eens een studio aan het werk
heeft gezien, doch tevens met de meest elementaire
psychologische kennis.
Dent's ieven wordt verwoest door liet gebrek aan
(Jeheimnrs" door den honger naar eenzaamheid
en zelfbezit poneert de schrijfster. Maar zij geeft
nergens de verklaring, waarom deze
eenzaamheidsmaniak na oen paar slordige millioenen verdiend te
hebben, niet met walging en triomf iri het hart, het
vervloekte filmambacht verlaat en voorgoed
forellen gaat visschen in Clearwater. En geen
wonder want dan zou zij gedwongen worden het
terrein te betreden, dat zij zoo hardnekkig mijdt.
Dan zou zij zich moeten verdiepen in de mysterieuse
kracht, die al deze wezens afgejakkerd, ont
zenuwd, opgevreten door angst, niettemin op
onverklaarbare wijze aan dit moordend bestaan
bindt. Dan zou zij moeten doordringen in een
raadsel, grooter en oneindig belangrijker dan de
privé-geheimpjes van haar
movie-inagazirieidolen. . . . dan zou zij zich met de film-zélf
moeten bezighouden.
Het is jammer, dat een auteur als Vicki Baum,
die zoo gepredisponeerd scheen voor een groote,
belangrijke taak, haar kansen zoo slecht heeft
benut. Haar Hollywood-boek werd niet meer dan
een tamelijk ordinaire sleutel-roman, waarin een
populaire legende omtrent Pola Negri en Rudolf
Valentino, tot een handig geschreven novelle werd
omgewerkt. Een met kennis van zaken gecompo
neerde magazine-story, die een beroep doet op de
meest vulgaire sensatie-instincten van een massa
publiek, maar die de groote, synthetische be
schouwing van een bizar en fataal complex als de
Hollywood-wereld onaangeroerd laat.
Zoodat wij w-eer voor onbepaalden tijd kunnen
luisteren naar de ariathema's vari hen, die
Hollywood' in hun zak hebben. . . . dat is : van
iedereen !
KUN STZ AAL
VAN LIER
DOORLOOP END
TENTOON G ESTEUD
ROKIN 19R =
AMST ERDAM
BEZICHTIGING V R IJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS