Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 1 Juli 1933
No. 2926
Duitsche boeken
l
Musil en zijn Mann ohne
Eigenschaften"
Boekbespreking L. H. van Elhorst
Robert Musil der Mann ohne
Eigenschaften", deel I (1075
pag.) deel II (606 pag.) Ernst
, Rowohtt Verlag, Berlin.
Men kan en mag het den kroniek
schrijver der Duitsche letteren niet
kwalijk nemen, dat hij Musil's epos
over de ontbinding eener cultuur
niet eerder in deze rubriek aankondig
de. Ook thans, na lectuur dezer
1681 pagina's en geruimen tijd na
verschijning van het eerste deel kan
een dergelijke aankondiging onmo
gelijk het karakter van een critiek"
dragen en ook degeen, die misschien
aanvankelijk meent, dat deze roman
geen kunstwerk is dat de problemen
der toekomst in zich bergt en in een
kunstwerk nog andere problemen be
handeld wil zien en gevormd, dient dit
boek te prijzen. Prijzen is moeilijk
wanneer het tevens een groote, diepe
eerbied voor een dichter wil uitdruk
ken. Het eenige, wat een kroniek
schrijver in dit nauw bestek dan ook
doen kan, is met eerbied dit boek aan
kondigen. Onmogelijk hier een karak
teristiek te geven, en onmogelijk en
aanmatigend hier een critiek over dit
meesterwerk, waaraan de auteur vele
jaren werkte, uit te spreken. Ik geloof
niet te overdrijven wanneer ik zeg
dat der Mann ohne Eigenschaften"
tot de belangrijkste boeken der laatste
tien jaren behoort minste!^ sjnds
het verschijnen van der Zaubérbêrg".
De Weeïxschéschrijver Robert Musil
was tot nu toe weinig bekend, ook al
sprak men in literaire kringen steeds
met een eerbied over hem, die her
innerde aan de. vereering, die men
voor den Prager schrijver Franz
Kaf ka koesterde.
In 1906 Musil was toen zes en
twintig verscheen zijn eerste werk
die Verunmmgen des Zöglings T
rlen", dat een grooten invloed uitoe
fende en misschien nog het best met
vanDayssel's Kleine Republiek" kan
worden vergeleken. Langen tijd zweeg
de schrijver, tot 1021 een drama ver
scheen die Schwarmer een werk
van den omvang van Faust's tweede
deel, dat veel besproken werd, doch
natuurlijk maar enkele malen
werd opgevoerd. Na een
novellenbundel drei Frauen" verscheen nu
der Mann ohne Eigenschaften" een
werk van 1681 pagina's, dat eerst
wanneer het derde, laatste deel
ver.schenen is, volledig zal zijn.
Der Mann ohne Eigenschaften"
is het epos der Donaumonarchie van
vóór den oorlog en behandelt het
tijdvak van de ontbinding eener
culFa F. SINEMUS
Leldschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f
8.60PRIMA COUPE
Eigen Ate lier
tuur, gezien door het oog van een
geniaal dichter. Deze dichter stelt
hooge eischen aan zijn lezers. Onmo
gelijk dit boek vluchtig te lezen. De
lectuur van der Mann ohne Eigen
schaften" vraagt tijd. Veel tijd. Men
moet het lezen, zooals men vroeger
Wilhelm Meister" las of Plaubert's
Education Sentimentale" en met de
vele figuren van dit boek bevriend
worden als met menschen uit onze
naaste omgeving.
Maar: wat is eenman zonder eigen
schappen?" Wat heeft de dichter met
dezen titel bedoeld? Musil heeft
tot nu toe 1681 pagina's noodig gehad
om het ons mede te deelen en men
kan van den kroniekschrijver dus niet
verlangen, dat hij het in een paar
zinnen doet. In een der hoofdstukken
gaf de schrijver toch terloops
een korte definitie: ein Mann ohne
Eigenschaften ist ein Mann, der alle
Eigenschaften hat." Veel wijzer wordt
men uit deze definitie natuurlijk niet.
Iets nader brengt ons de titel van een
der volgende hoofdstukken: ,,Wenn
es Wirklichkeitssinn gibt, musz es
auch Möglichkeitesinn geben". Alles
wat om ons gebeurt, kan ook op
andere wijze gebeuren, meent Musil
dus, en iemand, die een orgaan voor
deze mogelijkheden heeft, of, liever
gezegd, daarvan volkomen doordron
gen is, moet zichzelf voorkomen als
een man zonder eigenschappen. Men
zou op deze wijze den inhoud van het
boek verder kunnen analyseeren, de
handeling schetsen en Musil's ideeën
pogen weer te geven, maar toch geen
indruk van het boek wekken. Men
kan het ook moeilijk met een ander
werk vergelijken, hoewel men aan den
anderen kant ook weer met recht be
weren kan, dat Musil's meesterwerk
een geestelijke en literaire synthese
vormt van hetgeen tot nu toe over
vele romans verdeeld was en nog
nimmer tot een eenheid was volgroeid.
Der Mann ohne Eigenschaften" is een
kunstwerk, van welk oogpunt uit men
het ook beschouwt. Het is een iro
nische roman, die stand houdt naast
het beste van Anatole France, een
psychologische roman, die in n adem
genoemd kan worden met het werk
van Marcel Proust en Henry James.
Het is in vele opzichten belangrijker
dan sommig werk van Huxley, waar
mee het eveneens aanknoopingspunten
vertoont en in zijn schildering van het
pathologische dringt Musil dieper door
dan Döblin in. Alexanderplatz",
doch elke vergelijking moet hier uit
den aard der zaak onvruchtbaar
blijven.
Dit boek, dat in het Weenen van
vóór den oorlog speelt, is een hoogst
actueel boek tevens. Ulrich, de
hoofdpersoon zegt ergens, dat de
menschen alleen doen, wat er om hen
gebeurt. De wereld van het oude
Oostenrijk voerde de menschen naar
een catastrophe. Men verlangde ener
gie, doch deze hartelooze wereld
zonder verstand en fantasie eindigde
met een wereldoorlog. De menschen in
dezen roman weten het nog niet, maar
wij weten het, en voelen dit nader
komen van een catastrophe als iets
dat ook ons dreigt. Plotseling is
OP ELKE HOLLANDSCHE TAFEL
WELLNER-ZILVER
SLAAPT U WERKELIJK GOED?
Zoo niet, beoordeel dan
onze comfortable en heerlijk
zachte matrassen. Wij maken dezen,
zooals U die ook in het buitenland vindt.
KOLDEWEY & CORBIÈRE
LEIDSCHESTRAAT 30 - TELEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM
Als ik vriendinnetjes krijg
en ik ze eens extra tracteeren wil, be
hoef ik nooit lang te bedenken, wat ik
daarvoor kiezen zal. Want n voor n
dwepen ze - net als ik zelf - met die
heerlijke Droste Pastilles!
Spaart plaatjes voor het album Balt".
ALTIJD WELKOM!
VICTORIA-WATER
Nederlandsche Mij
OBCRIANMSTCIM
Opgericht
1887Musil's roman geen historische" ro
man meer, maar
schrikwekkend-actueel. Is het onderscheid tusschen den
tijd van.vóór den oorlog en de wereld
van nu eigenlijk wel zoo groot?
Bergt ook de vrede van nu niet een
komenden oorlog in zich? Waar is
redding ? Musil beweert dat moraal
in haar diepste beteekenis gelijk
staat met fantasie, een uitspraak,
waarin de Duitsche auteurs Kobert
Musil eri Thomas Mann en de
Franschman AndréGide elkaar ontmoeten.
Het boek van Musil is een kunst
werk, dat blijven zal. Zelfs in zoo
bewogen tijden als deze, waarin ook
in de moderne Duitsche literatuur
meer nog dan vroeger naar duurzame
waarden zal gezocht worden, die deze
temporaire storingen overleven, [kan
men dit met eenige zekerheid voor
spellen,
'J,