Historisch Archief 1877-1940
T o e r i s me
No, 2929
M
i'
's
'
HOTEL SCHILLER
AMSTERDAM
REMBRANDTSPLEIN
?T. In het centrum van de stad
Is 'In 1933 verbouwd en voldoet aan de hoogste eisenen
Logeert In Schiller: het is er goed, billijk en gezellig:
A V*1*
*eV*te
*&&""
k»*1
??&&&&
V u**** ^ w^V'V^
jfipl
^^ oeVÖ**
iss*^
*-/ ><^*s
P^nê*» 6
^
VER W-E EG E N & KOK
AMSTERDAM
Kalverstr. 86?90
DEN HAAG
Noordeinde 64c.
LEDERWAREN REISARTIKELEN
KASTKOFFERS, AUTOKOFFERS, PLAIDS ENZ.
Een vacantie-geschenk voor de jongens!
DE MAROKKAANSCHE REIS
door C. F. van Dam teekeningen Is. van Mens
Prijs f 1.10, gebonden f 1.75
Wat zullen de jwngens van 12?16 jaar popelen en smullen als zij dit alles
lezen. D?-if*t»-een Tiapje waar zij wel meer van believen". Haai/sche Courant.
;,!S1et ieder kan zoo boeiend over vreemde landen en volkeren vertellen
als deze auteur." liet Kind.
Tiet is een heel aardig boek, vooral voor jongens die van avontuur en van
verre landen houden. En zijn ze dat niet allemaal? Ook wij hebben dit werk
dan ook met pleizier gelezen, vooral omdat het den jongelui ook wat kennis
bijbrengt van dit land in het Zwarte werelddeel." Utrechtsch nieuwsblad.
Elke jongen van 12 tot 15 jaar, die de Marokkaansche Reis" verslindt,
zal aan het slot de verzuchting slaken: Jammer dat het al uit is ! Wat een
fijn boek l" Rotterdamsch Nieuwsblad.
Kan in alle opzichten worden aanbevolen." Breslcensche Crt.
De toon tusschen de vrienden is uitstakend weergegeven eri een spannend
avontuur aan het slot van het boek zal de aandacht geheel vasthouden. Het
boek zal zeker succes hebben bij onze jongens." Sallandsche Crt.
Avonturen van een tweetal -jongens op een Marokkaansche reis, waarbij
op onderhoudende wijze heel wat omtrent de levenswijze wordt medegedeeld."
Bresk. Crt.
,,üe illustraties van Is. van Mens zijn geestig." Held. Crt.
Is. van Mens verzorgde het omslag en de illustraties op keurige wijze."
Amers/oortsch dagblad.
Een boek dat boeit van 't begin tot het einde. Luidop zeggen en wenschen
we uit het diepst van ons hart: moge er vele zulke boeken verschijnen."
Librado, Vlaamsche radioomroep.
In eiken goeden boekhandel verkrijgbaar
Kampeeren
H. A. Meerum Terwogt
F.en sport voor allen
Vroeger, dat wil dan zeggen in de
jeugd van hen, die thans ridderorden
op de revers krijgen en die verrast
worden door de lieftallige kinderstem,
die opa" roept.... vroeger bleef
men thuis. Gewoon thuis. AVij hebben
onze moeders nooit zien uitgaan met
een tennisracket, noch met een
hockeystick; ze deden evenmin aan
stijlsnelroeien of aan snel-stijlroeien; ze
bridgeten niet met vreemde mannen,
die papa niet kenden en ze spraken
ook niet op vergaderingen.
Ze waren thuis, behoudens dan de
boodschappen voor het huishouden
in de stad, de noodige visites, het
Concertgebouw, zoo nu en dan naar
de comedie, een dinertje of een
avondsaletje.
En de vaders hadden hun zaken,
hun Groote Club, Doctrina of
Zeemanshoop en als. ze niet heimelijk
ondeugend waren bleven ze ook thuis.
De dochters, die onze zusters waren,
mochten eigenlijk niets. Er waren nog
geen fietsen en nog geen auto's. Ze
hadden 's winters haar bals en diners
bij Couturier of Zomerdijk Bussink,
toen nog in een toe-huis" op een van
de grachten.
De zoons mochten meer. Als ze
student waren mochten ze alles. En in
Leiden nog meer dan in Amsterdam.
Ze gooiden nachtkoetsiers in het water
en papa stopte en dekte de schade.
Ooms en tantes vonden het leuk; zoo
echt studentikoos.
Vrijheid was schaarsch.
Die is gekomen met de ontwikkeling
van de sport, met de groote toeristi
sche verbeteringen.
* *
*
De sport heeft tal van deugden,
maar ze maakt uithuizig.
Sportmenschen van onze generatie hebben nog
getob gehad met een voetbalwedstrijd
in Haarlem, voor wie woonden in
Amsterdam of een cricketmatch in
Hilversum; want", zei papa, als jo
aan die Engelsche spelen wil doen,
kan dat toch evengoed hierachter,"
en hij wees met de hand naar het
Rijks Museum, toen nog belendend een
grazige vlakte, op welke Suasso
museum, Rijkspo3tspaarbank, Jan
Luyken-, Honthorst-, van de Velde- en
andere straten nog moesten verrijzen.
Alleen was er de waskaarsenfabriek
aan de Ruysdaslkade met den mis
prezen geur en met de geprezen
meisjes in wit jak met baaien rok,
rond wiegende heupen.
Maar de vrijheid kwam. We vochten
ons vrij.
Er was toen van '70 af geen oorlog
geweest, dies was er geen vredesbewe
ging. Allen weerbaar !" was de leus.
Er was een Weerbaarheidsvereeniging
n we gingen kampeeren op de
Laarderhei. We speelden echt soldaat je;
allemaal nette jongens uit netten
stand, wier papa's het maar wat goed
vonden dat er wat uniformgedoe kwam
als duidelijke waarschuwing voor
sociaaldemocraten, die toen nog
revolutionair en oproerig konden doen.
Kaïnpeeren deden toen ook de echte
soldaten; wij waren maar namaak.
Iedereen die dienen moest kocht een
remplacant voor zeshonderd gulden.
Populair was in die dagen de Kamp
van Zeist, wat ook bleek uit het
toentertijd gangbare liedje:
Strijdt, broeders, voor het laatste,
Want we gane naar de Kamp van
Zeist.
Ik heb noch Kloos noch Verweij
ooit van deze regels verdacht, maar
ik verzeker u, ze waren bekender dan
wat de tachtigers van toen der persen
toevertrouwden.
De sport greep om zich heen, bleef
naar buiten te lokken. De gemengde
spelen maakten vrij-baan voor onze
zusjes. Die mochten in onzen tijd niet
met jongetjes loopen; kwam niet te
pas. Het racket heeft uitkomst ge
bracht, redde de heele situatie. Men
nam eenvoudig een racket mee en
dan mocht het wel, dan gingen we
tennissen, leuk tennissen, gezellig
tennissen.
Ook toen wilde de wereld al be
drogen zijn.
* *
*
De padvindersbeweging, later ge
komen en ook al wortelend in
Engelschen bodem, bracht nog meer vrijheid.
Die maakte het kampeeren eerst
recht populair.
De groote wereldoorlog van '14 kwam
en de na-oorlogsche tijd met de sociale
hervormingen, zoodat de werkman
het beter kreeg. Hij en zijn kroost had
den het dan ook wel noodig. Ze waren
voorheen niet anders gewend dan de
bedompte vóórkamer met de alkoof
en de bedstee met de gordijntjes en de
potjes geraniums op het kozijn. Daar
leefden ze hun vrijen tijd uit en als
het goed weer was mochten de jongens
op den hoek van de straat wat staan
dobbelen of knikkeren of baasje-over
springen of jaren" spelen met die zalig
langgerekten uitroep van: 't eerste
jaaaaar gaat in !" Vader en moeder
lazen Het Vliegend Blad" of Het
Predikbeurtenblad", dronken jenever
of koffie. Maar zaten thuis.
De di-ang naar buiten werd jaar op
jaar grooter en krachtiger. Het kam
peeren kwam in de mode. Het was
goedkoop. En het was, eri het is nog:
voor alle standen.
De zomervacatitie werd niet meer
verklungeld in de smalle steeg en het
meisje uit betere kringen vond het
even leuk als haar broer, om niet
meer bij een braven oom, die notaris
was in Doetinchem of Rijksontvariger
te Zwolle of soms con-rector aan het
gymnasium in Sneek, uit logeeren te
gaan. maar in stee daarvan te gaan
kampeeren.
We hebben nu nog het georgani
seerde kampeeren en het vrije" of
wilde" kampeeren.
Het ging goed staan, het werd
bonton om te kampeeren. Het georgani
seerde kampeeren vond zijn regeling in
de Nederlandsch Christelijke
Studentenvereeniging, in den
VrijzinnigChristelijken Jeugdbond, in den Vrij
zinnig Christelijken Studentenbond,
in organisaties van gymnasiasten en
in tal van padvindersvereenigingen.
Politiek en religie gij hebt het
reeds bespeurd namen hun aandeel
en sloegen er wat propaganda uit^
De A.J.C. kwam. en later ook De
Graal.
Kampeeren is genieten van vrijheid,
is anders-doen-dan-thuis. Thuis is er
een badkamer en /.ijn er vaste
wasch"'t, ?