Historisch Archief 1877-1940
fc
fi
U S R U B E N S
? van den Grootmeester
m Staat geschonken
In de Kunstzalen van
Goudstikker - Amsterdam
Thetis ontvangt van Vulcanus de wapens van Achilles
n Achilles
s tegen Agamemnon
grootst als de volmaakte harmonist, die het historische en
logische, het naturalistische en het allegorische, het
het lyrische samen doet stroomen tot n
plastische kleurenvloed, wa,ar figuren van man
nen, vrouwen en kinderen, in de pracht van
vorstelijk gewaad, of zonder anderen tooi dan
die op den zesden dag de Schepper hun gaf,
zich losmaken van. of verdwijnen in licht
en lucht, schaduw en kleur, wolken en architec
tuur.
Niemand in de geheele geschiedenis der schil
derkunst heeft het zóó verstaan zijn intenties
aan medewerkers over te dragen, medewerkers,
die zeer talrijk waren, uiterst geschoold en
8 zijn overwicht niet alleen erkenden maar ook gretig aanvaardden.
Niemand als hij wist een heel orkest van zijn geest te doordringen en het
bespelen als n instrument.
De heer Goudstikker heeft echter terecht en volkomen begrepen, dat voor
ollandsche oogen het aantrekkelijkste schouwspel niet speelt in de groote
aropeesche werkplaats der barok en van de contrareformatie, waar een
mderdtal schilders de intenties van den meester in het groot
verwezenkten op doeken die in kerken en paleizen, op altaren en plafonds het
coord vonden met en tusschen de bouw-en beeldhouwkunst, maar dat hij ons,
iverbeterlijke individualisten, moet brengen in het eigen atelier van den
-hllder, waar deze in snelle creatie, maar met opperste distinctie, de schetsen
ekent of schildert waar zijn uitvoerders op wachten als de staf op
dedirecven van den militairen aanvoerder.
In opperste distinctie 1 En Bubens is smakeloos ? Natuurlijk kan men
onmogek zeggen dat Rubens smaak heeft. Hadden Rembrandt en Shakespeare
mak? Heeft de Schepper smaak?
Smaak hebben is een kostbare tweederangs eigenschap voor ons voor
voor mij maar de groote scheppers staan er boven.
Maar Rubens, die het meerdere heeft, komt het mindere niet te kort.
jn teekeningen, mij grijpen zij het meest aan als de orders van een groot
invoerder, waarop veldslagen gewonnen werden. Maar ook zonder de
ge»lgen zijn deze teekeningen bewonderenswaardig en zijn de geschilderde
hetsen meestal, en camaieu" of met zoo ingehouden kleur op roomkle-arige
nds geworpen en door een ivoren patina aaneengebonden, van opperste
schaving en volkomen te genieten voor Hollandsche oogen. De teekeningen,
jv. voor de jardin d'Amour" in het Prado, zij zijn gelijk in rang aan
hetmythoepische en
Achilles wordt door Chiron onderricht
die van de grootste kunstenaars aller tijden.
En de fleurige paneelen, zooals die waarop de guir
landes van blanke vrouwenarmen werden neergeworpen
als gulden arabesken op den duisteren grond voor de
zoldering van het zonvreezende Londensche paleis van
White Hall !
Ik vraag u, bestaan er schoonero dingen in de wereld?
't Is in de eigen schetsen van den meester dat zich
zelfs in de ruwste gruwzaamheid van sommige onder
werpen de gratie mengt dit woord genomen in eiken zin.
't Zou mij niet verwonderen indien voor velen hier
deze expositie een openbaring werd. Do teekeriaar. de
schetsen, de schilder, de machtige portrettist, de
romantische landschapschilder, kunnen als belommerde
zijpaden genoten worden, ook door hen, die den breeden
zonverlichten Rubens-heirweg te warm en te ver vinden.
Maar ik geloof, dat zij langs die beschaduwde zij
paden op den een of anderen dag toch tot den meester
zullen komen, die voor Vlaanderen is wat Rembrandt
beteekent voor Holland. Rubens is de vorstelijke
vertegenwoordiger van het intellectueele en artistieke
leven van die menschengroep, die zelfstandig deel
heeft aan het heele leven van den Nederlandschen
stam, zooals Helene Fourment de blondste incareatie
is van Nele, de onsterfelijke geest van Vlaanderen.
I1UIB LUNS
Nereïde o p'een triton rijdend