Historisch Archief 1877-1940
l
Kay Francis
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
Parljsche notities II
De ia het vorige artikel vermelde rijke en toch
«orgvuldige selectie mag wel de oorzaak heeten,
dat de filmliefhebber die slechts voor een paar
diagen Parijs bezoekt, -tijd te kort komt om alles
te zien wat er aan belangrijke films gegeven wordt.
Ea zoo heeft uw onderdanige dienaar, hartje zomer,
ia het zweet zijns aanschijns een serie bioscopen
moeten af-rennen, om althans eenigermate bij te
zyn. In twee dagen tijds vijf voorstellingen bij
wonen, zou dan eok een prestatie mogen heeten,
wanneer door de bovengenoemde omstandigheden
het films-zien geen genot ware.
Want werken als Cavalcade", Extase", The
Phantom-President" en One Million Dollar Legs"
sluiten ieder op zijn wijze, door hun belangrijkheid
Verveling en vermoeidheid ten eenenmale uit.
Daar is dan in de eerste plaats Cavalcade" -van
Frank Uoyd een interessante en veelszins voor
treffelijke film, die wjj van harte hopen komenden
Winter ten onzent te mogen zien.... zij het dan
geflankeerd door een levensliederaar of een
dansnummer.
Cavalcade" werd gemaakt naar het gelijk
namige tooneelstuk van Noël Coward en beoogt
niets meer of minder dan een beeld te geven van
het tijdperk der laatste dertig jaar. Evenals het
ten onzent reeds vertoonde Back streef'wil het
de wisseling der tijden van 1900 tot op onze dagen
omspannen. Waar echter in deze laatste film het
publieke leven met zijn spanningen, catastrofen en
verrassende wendingen niet meer dan den kleurigen
achtergrond vormde voor een simpele liefdeshistorie
daar werd in Cavalcade" de groote gang der
gebeurtenissen hoofdzaak. Een echtpaar beleeft
met zijn beide zoons en zijn dienstpersoneel dezen
roerigen tijd en het is door hun oogen, dat wij het
bewogen poque aan ons zien voorbijtrekken. De
vader en zijn butler maken als vrijwilliger den
boerenkrijg van 1900 mse "bij hun terugkeer uit
ZuidAfrika nemen zij aan de begrafenis van Koningin
Victoria deel de oudste zoon komt op de huwe
lijksreis met zijn vrouw bij de ramp der Titanic"
om de jongste sneuvelt in den grooten oorlog
tenslotte blijft het echtpaar vergrijsd en eenzaam
achter. Op deze wijze ontstaat het belangwekkende
retrospectief van een periode, die de meesten onzer
hebben gekend.
Zonder op de vertooning in Nederland te willen
vooruitloopen, mogen een paar opmerkingen hun
plaats vinden. Cavalcade" is een der vele bewijzen
van de veranderde tactiek in Hollywood die zich
vastberaden afwendt van de abonné's op de
slotkusmet-een-liedje. Men voelt: dit is nog geen film
dit is nog niet uit n hand gemaakt dit is nog
niet in volkomen harmonie met den aard van het
medium. Maar hier is niettemin een poging gedaan,
die eerbied afdwingt hier is getracht een stof te
behandelen, evenredig aan de belangrijkheid van
het materiaal.
Opmerkelijk is de zorg, waarmee dit
typischBngelsche sujet door de Amerikanen behandeld
werd. Geheel afgescheiden van de dramatische
handeling, stond men hier voor het probleem de
film dat eigenaardige Britsche karakter te geven,
waarmee het werk staat of valt. Het gold hier, al
thans in opzet, een Engelsen epos te realiseeren
dat ook door den Engelschman kon worden aan
vaard en het is verbluffend met welk een virtuosi
teit de Amerikaansche regisseur Frank Lloyd
hierin slaagde. Dat hij zijn personages uitsluitend
door Engelsche acteurs liet spelen lag voor de hand.
Dat hij tot zelfs in de advertenties op de bussen, in
de replica van Trafalgar-Square en het transport
schip uit 1900, nauwkeurig de orijjineelen volgde
kan desnoods nog als uiterste nauwgezetheid wor
den aangemerkt. Maar dat hij in de heele atmos
feer van het werk in zijn tempo en physiognomie,
dat ondefinieerbare gesloten, hooghartige, aristo
cratische karakter van Old-England wist te leggen
mag inderdaad een verbluffende prestatie heeten.
Een film om uitvoerig op terug te komen, wanneer
zij hier vertoond zal worden.
Ook Extase" van den Tsjech Machaty hopen
wij eenmaal hier te zien. Een merkwaardig werk
merkwaardig om zijn opzet als wel om zij n techniek.
Een documentair van de liefde", zou men haar
kunnen noemen de bijna symbolieke vereen
voudiging van den paringsdrang, uitgedrukt in het
conflict van drie figuren: man, vrouw, minnaar.
Met dezelfde kuischheid en openhartigheid, waar
mee Eisenstein de natuurkrachten in zijn
Generallinie" behandelt, volgt Machaty in Extase" het
kosmische feest der zinnen bij den mensch. Zonder
de minste achterhoudendheid of pruderie, stelt hij
het geval reeds aanstonds in zijn extremen vorm,
door de eerste ontmoeting van den minnaar-en de
vrouw te laten plaats grijpen terwijl zij naakt is.
Een ijselijk geval, dat van onze censuur het ergste
doet verwachten.
The Phantom-President" en One Million Dollar
Legs" (?Ursulines" en Studio '28") draaien beide
reeds geruimen tijd, zonder dat de Parijzenaars er
blijkbaar genoeg van kunnen krijgen. Hetgeen den
vreemdeling eénige verwondering kan baren. Want
tenzij men aanneemt, dat de uitersten hier elkaar
zoeken (een vrij bedenkelijke these!), lijkt het
tamelijk wel onverklaarbaar, hoe de Pransche smaak
in dit soort films behagen kan scheppen. Wij hebben
hier te doen met de herleefde slapstick-comedy"
den smijter" uit de dagen van Olim en Mack
Sennett. Een ruige, ruwe humor, die geen oplawaai
schuwt en geen blad voor den mond neemt. .. .
regelrecht geïmporteerd uit mijnwerkers- en cow
boy-kampen. Een wonderlijk en onwennig meng
sel van moderne satyre en technisch raffinement
eenerzijds een ouderwetsche hartigheid en sim
pelheid anderzijds, dat ons iniÖ'^ar brengt. Wij
zijn het niet meer gewoon een groote film" van
anderhalf uur vertooningsduur, ongegeneerdweg
te zien openen met de botsing van held en heldin,
die beiden tegen den grond smakt. Wij weten niet
goed raad met een handeling, die in opzet een lo
gisch, aaneengeschakeld verhaal wil zijn, in uit
voering op de meest gedurfde methoden van de
burleske" neerkomt. Maar het zonderlingste van
alles is, dat deze dolle capricen, die enkel gemaakt
schijnen terwille van het oogenblikkelijke
lachsucces, bij nader inzien rake en niet-ongeestige
parodieën blijken te wezen. The
PhantomPresident" geeft de historie van een verlegen en
onhandigen candidaat voor het presidentschap,
die terwille van de reclame wordt vervangen door
een dubbelganger. Deze dubbelganger blijkt de
ideaal-candidaat te zijn, wijl hij van origine een
. .. .kennis-charlatan is! OneMiilion Dollar Legs"
behandelt de avonturen van 'een gezelschap uit
den fictieven staat Klopstockia", dat met den
President (alweer de President!) aan het hoofd,
aan de Olympische spelen deelneemt. Van de partij
is ook een beroemde vamp", the woman,
no man can resist", om door haar lichamelijke
bekoorlijkheden de deelnemers aan te vuren.
Enfin drie-dubbel-overgebaalde nonsens
zeer vermakelijk, maar vol met venijnige
toespelingen. Ik heb mij persoonlijk onmatig met
beide producten geamuseerd niet het minst
door hun vreemde, doch in ieder geval origineele
makelij. Alleen ben ik razend nieuwsgierig, hoe
ons ordelijk en bezadigd publiek er op reageeren
zal. Dat de Franschen er blijkbaar op verzot zijn,
mag gelijk gezegd verklaren, wie het kan.
Van de Franschen gesproken daar is tenslotte
Poil-de-Carotte", naar het bekende tooneelstuk
van het onbegrepen en mishandelde knaapje
Peenhaar, dat in wanhoop zelfmoord wil plegen
door Duvivier tot een film omgewerkt. Het
geval biedt alle mogelijkheid tot uitbuiten van
het gevaarlijk-sentimenteele kinderleed," alsmede
tot een melodramatische verergering van het toch
reeds zoo akelige gegeven. Alleen de film, met
haar natuurlijke soberheid, is in staat uit al deze
narigheid het zuiver interieure conflict te puren
alleen zij kan het onuitstaanbare
tooneeljongetje terugbrengen tot den argeloozen,
ongeEddie Kiesler en Pierre Nay
repten staat van het kind. Maar helaas, dat
is alles buiten den Fransch-theatralen waard
gerekend. Nu werd het: theater, theater en nog
eens theater l Of men het daar aan de Seine nooit
leert? !
Duvivier is naast Clair nota bene het eénige
filmtalent der Parijsche studio's iemand die
bewezen heeft uitstekend te weten, wat film is.
Maar hij strandt hier maar al te duidelijk op zijn
acteurs. Zonder te beschikken als RenéClair over
een zorgvuldig gedrilde en bij elkaar gehouden
cast, staat hij machteloos tegenover een groep
onverbeterlijke comedianten. Men bespeurt duide
lijk hoe hier het film-instinct van den regisseur
en de onuitroeibare speel-manie der sujetten tegen
elkaar optornen. Zijn Pappenheimers blijkbaar
kennend, vermijdt hij zooveel mogelijk alles wat
op een scène-a-faire lijkt - bouwt hij handeling
en sfeer bijna uitsluitend op met autonoom camera
werk. Maar zoo listig kan hij niet te werk gaan,
of de spelers weten gelegenheid te vinden om hem
van katoen te geven: een simpel gebaar, een enkele
volzin zijn voldoende om het geval erg te maken
en pathetisch en onwaarschijnlijk. Zelfs het jon
getje, dat Poil-de-carotte" voorstelt, is reeds
door den speel-duivel bezeten en rekent bij zijn
kinderlijke spelen zoowel als bij zijn verdriet, op
het applaus van het schellinkje.
Men verwondert zich in Frankrijk permanent
over de geringe geestdrift van het buitenland, om
Fransche films te importeeren. Wij kunnen ons
slechts verwonderen over deze verwondering bij
een volk, dat zulke voortreffelijke films te zien
krijgt en zulke miserabele films produceert.
Ziedaar dan het resultaat van een korte ver
kenningstocht door de Parijsche cinema's. Een
verzameling indrukken, die moge dienen om ons
publiek voor te bereiden op enkele belangrijke
verschijningen in de komende campagne !
Uit: One Million Dollar Legs"
-j?1*1 JKfc- *
?