Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 5 Augustus 1933
No. 2931
Muziek
Constant van Wessem
?sr
i
Godenschemering" Legende en
werkelijkheid over Wagner
Terwijl dit jaar, het herdenkingsjaar van Wagner's
50sten sterfdag, volop bewees, dat Wagner nog
steeds de mooie legende-figuur is gebleven, wiens
leven en streven het All-deutsche hart van
rechtmatigen trots doet zwellen er is Kelfs alreeds een
Duitsche professor geweest, die tot onderwerp had
uitgekozen: Richard Wagner en Adolf Hitler
gaan er hier en daar en nog aarzelend in het Duit
sche land stemmen op die aan de goddelijkheid
van Wagner's persoonlijkheid durven tornen.
Er is onlangs een boek verschenen van Eduard
Stemplinger over Wagner's tijd in München en zijn
vriendschap voor Ludwig II van Beieren. 1) Het
boek gaat inderdaad eenigszins stoutmoedig, hoe
wel met terecht de erkenning van Wagner's
muzikale genialiteit, den mensch en strijder Wag
ner te lijf en behandelt de voor Wagner zoo be
langrijke jaren 1864?1870 te München op grond
van een nauwkeurige en onpartijdige bronnen
studie, waarbij hij uit zeer veel tot nog toe onbe
kend geblevens put. Met het resultaat: dat dit
geheele hoofdstuk uit Wagner's leven reine legende
blijkt te zijn geweest en geheel opnieuw geschreven
behoort te worden (zoo zegt de auteur).
Stemplinger heeft zich van zijn werk allesbehalve
met een Jantje van Leiden afgemaakt. Zijn studie
is zoo degelijk en zoo nauwgezet verricht, met zulk
een minutieuse opgave van alle gebruikte bronnen
en bescheiden, dat zijn boek er voor den algemeenen
lezer .bijna onleesbaar door is geworden: het is veel
meer een commentaar voor hem, die de feiten,
zooals zij bekend zijn geworden, wil toetsen aan
de werkelijkheid dan een psychologische studie
van Wagner, die als mensch en karakter zelf
zoozeer aan de verdraaiing der feiten in het vcor
hém gunstigste licht heeft meegewerkt,
fcstemplinger's boek is n groote annotatie, n groot en
marge"; geen stuk nieuwe biographie, maar het
.materiaal er voor.
Dit is ongetwijfeld jammer. Een dergelijke
serieuse en goed gedocumenteerde poging had in een
leesbaarder vorm in veel ruimer kring bekendheid
kunnen verwerven dan nu het geval is geworden.
Men zet zich nu tot lezen en ervaart, dat men zich
met een eindeloos geduld moet wapenen en steeds
het belang van de zaak zelf in het oog houden, om
door de dicht gedrukte en voortdurend door bron
vermeldingen en citaten onderbroken bladzijden
heen te komen. De algemeene lezer zal, afgeschrikt
door de befaamde Duitsche Tüchtigkeit" (Das
Kamel !) dit boek wel spoedig ter zijde leggon.
Maar men kan na lezing, dit in het kort.
concludeeren:
Wagner is geen ocgenblik in het onzekere erover
geweest van welk belang het voor hem was den
koning Ludwig II van Beieren, een
,,schwarmerisch" en geëxalteerd jongeling, tot een speelbal
in zijn handen te maken. Hij heeft heel duidelijk
en zakelijk overlegd ingezien, dat via dezen jonge
man de weg na&T de macht?en niet alloen in artis
tieke zaken voor hem openstond en hij heeft
nooit geaarzeld van de hem gunstige omstandig
heden zooveel mogelijk gebruik te maken. Hij
droomde zich een rol als van den Markies Posa in
Schiller's drama en het is alleen te danken aan het
feit, dat de koning zoo gek niet was als hij leek, dat
Wagner's politieke intrige niet gelukt is en hij
niet tot den eersten man van het land naast den
koning is geworden. Wagner was een revolutionair,
hij was in 1849 als vluchteling uit Saksen naar het
buitenland uitgeweken en hij droomde zich nog
steeds ook iets in de politiek te zullen bereiken.
Maar wat hem als politicus mislukte gelukte hem
als particulier des te meer: hij heeft van zijn per
soonlijken invloed op Ludwig II en speculeerend
op diens romantische vriendschap en bewonde
ring voor den kunstenaar voor zich zelf op de meest
onbescheiden wijze gebruik gemaakt, hij heeft voor
zijn veel eischende en luxueuse persoonlijke be
hoeften en zijn overal kwistig gemaakte schulden
de particuliere kas van den koning dusdanig
geplunderd, dat deze op zijn beurt weer gedwongen
was de staatskas te plunderen om zijn vriend te
,,helpen".Het ging waarlijk niet om kleine bedragen.
Behalve dat Wagner dadelijk een jaarlijksch bedrag
van ? 4000 met vrije woning te München kreeg,
vraagt en verkrijgt hj}|JUa.rnaast bij tusschenpoozen
schenkingen" van ? 16.000, f 18.000 en voorschot
ten tot ? 30.000 (op de Nibelungen-pattituur).
Doch intusschen deed Wagner ook nog naar elders
zaken": zoo verkochtjhij de Nibelungen-partituur,
die toch den koning rechtens toekwam, aan Otto
Wesendonck voor ? 12.500 en deelt dan koelbloedig
na eenigen tijd mede, dat Wesendonck dit geld
maar ais verloren mcjet beschouwen, want dat de
partituur eigenlijk aaa den koning toebehoort. En
Wesendonck, die voor Wagner in diens Zwitsersche
ballingschap al zoo vaak financieel heeft moeten
bijspringen ter wille van zijn vrouw Mathilde We
sendonck, die Wagner's Muze" was, berust in
wat wij van een minder groot" man als Wagner
ronduit oplichterij zouden noemen. En onbe
schaamd praat Wagner zijn handelingen goed met de
verklaring: hij is niemand dank verschuldigd, want
zijn werken verdienen al deze betalingen.. . . Dat
er soms gespannen verhoudingen tusschen de vrien
den Wagner en Ludwig II ontstonden is niet ver
wonderlijk. Want Ludwig was geen werkelijk licht
zinnig vorst, hij had zijn hobby", maar wilde ook
een goed regeerder voor zijn volk zijn; wat niet
verhinderde, dat hij b.v. in het kritieke jaar 1866,
toen de Beiersche troepen overal docr de Pruisen
verslagen werden, zich geheel afzijdig hield, ver
borgen in een van die fantastische kasteelen in de
bergen, die hij had laten bouwen en waarin hij
zich al moer en meer begon terug te trekken, totdat
de catastrophe: zijn waanzinnig worden, de regee
ring eindelijk dwong hem als koning af te zetten.
Wagner heeft werkelijk schaamteloos van
Ludwig's niet geheel normalen aanleg voor zichzelf ge
profiteerd en hij verschijnt ons in de naakte feite
lijkheden, die door Stemplinger te boek werden
gesteld en die een geheele legende vernietigen,
uiterst antipathiek en koud als een koopman.
Even onverkwikkelijk als Wagner's rol in de
omstandigheden is de rol van tusschenpersoon, die
zijn vrouw Cosima daarbij vervult. Wij kunnen dit
van haar echter eerder inzien als een vrouwelijke
zwakheid, die bereid was zich voor den vereerden
man op te offeren. Maar uit haar brieven aan den
koning en aan staatspersonen, waarmee zij ont
stemmingen en gerezen conflicten in verband met
Wagner's rücksichtlose" zelfbevoordeeling weer
tracht goed te maken, blijkt toch, dat deze vrouw
de rol van intrigante" goed lag, hoewel zij door
overijver de zaak wel eens schaadde.
Verder blijkt uit Stemplinger's boek, dat het
Wagner zelf is geweest, die het plan van de stich
ting van een Nibelungen-theater in München (welke
stichting later te Bayreuth tot stand kwam) heeft
verhinderd en niet de afgunst van
regeeringsperso? nen die trouwens nooit zoo krachtig tegen Wag
ner hebben durven intrigeeren als de
Wagnermaniakken, die hun held gaarne voorstellen als een
slachtoffer van een intrigante hofkliek, beweren.
M iet het verzet van buiten, maar de ontstemming
van den koning over Wagner's faits et gestes" te
München, gaf tenslotte den doorslag bij Wagner's
vertrek uit München naar Zwitserland. Ook dit is
nieuw in deze geschiedenis van een vriendschap:
want hoe anders zou Ludwig het hebben uitgehou
den, den eertijds als een God vereerden vriend daar
na vijf jaar lang geen enkele maal te zien?
Nogmaals, het is jammer, dat Stemplinger zijn
hoogst belangrijke studie niet in een leesbaarder
vorm heeft gepubliceerd: zij bevat te veel, dat het
lezen en overdenken meer dan waard is en het is
voor een nieuwe levensbeschrijving van Wagner,
voor zoover het den tijd te München betreft, baan
brekend.
1) Richard Waf/ner in München, 1804-1870.
Knorr & Hirth, München 1933.
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906-Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
COMPLETE BADKAMERS
in eenvoudige en luxueuse uitvoering
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C. Tel. 43S83 Keizersgracht 447
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX J r.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftstraat 38
Tel. 20341 2426O
BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
INVITATIE!
De Directie van den
HOLLANDSCHE SCHOUWBURG"
Inviteert de abonnees van dit blad voor de
REVUE HIER PARKEEREN!"
Met de sterren: Roosje Kohier-Van Gelder, Emmy Arbous,
Alex de Meester en Luigi dl 'raën.
30 Di Fraën-Girls! «root orkest onder Ja nies Wilton!
Meer dan 1OO medewerkenden!
U kunt deze invitatie uitknippen en aan den Seliouwburg inwisselen
tegen een VRIJBILJET,
dagelijks van 10-12 uur! 17 betaalt alleen de belasting!