Historisch Archief 1877-1940
?ftffe' t** .' I.'A r' -'?'
**f'^ 1^-f ** V -i? \/
"?«V j<* * » -i s
,De Groene Amsterdammer van 4 November 1983
No. 2944
w
V",
w;
Schilderkunst
Willem Witsen bij kunsthandel
van Wisselingh, Amsterdam
'k Had gedacht op den dag der
opening van Witsen's tentoonstelling
een. groot aantal menschen bij
Wisselingh te vinden. Ik had dat verwacht,
niet omdat ik het werk ooit zoo hoog
heb kunnen stellen, als dat indertijd
door velen geschiedde, maar omdat
ik meende, dat deze Amsterdammer,
die een schilder was van Amsterdam,
bij Amsterdammers niet gauw uit
het geheugen zou gaan; dat er toch
altijd een reeks Amsterdammers zou
den zijn, die hem nog uit vroegere
liefde voor het werk of zeker om de
voorstelling getrouw bleven. Het
kleine aantal menschen, dat ik vond
bij Wisselingh was een teleurstelling,
en het gaf mij het gevoel (een onaan
genaam gevoel) hoe spoedig, hoe
snel een bepaalde reputatie of bekend
heid welken kan, mat kan worden,
.zonder drijvende kracht kan zijn.
Het gaf mij ook dit inzicht, hoe
gauw werk, dat meer op beschaving
dikwijls berustte en op een verworven
vaardigheid, het verliest van werk,
dat ontstond door en in bewegingen
van het gevoel. Dit is niet omdat ik
tegen beschaving ben, die dikwijls
een voorzichtige hanteering van
nietgroot gevoel is of van wat daarvoor
gold; ' het gaf mij de zekerheid,
?dat waar het gevoel ten diepste niet
omwoelt en omwoelde, het werk
door schraalheid snel kan sterven....
Ik vond dus de Amsterdammers
ontrouw aan een vroeger bekend
schilder van Amsterdam; aan een
in zeker opzicht ook persoonlijk schil
der van Amsterdam. Want Witsen,
ik heb dit reeds vele malen herhaald,
is de schilder van het peinzend Amster
dam, van Amsterdam, dat zich herinnert
(hij zag Dordt op dergelijke wijs).
De afwezigheid van rumoer en bezig
heid in zijn stadsgezicht is geen
toeval; zijn weemoedige herinnering
verdroeg dat niet. Natuurlijk is het
waar, dat hij het stadsgezicht van
Amsterdam te veel heeft geschilderd
wat de kracht zijner ontroering aan
gaat en eveneens, dat hij door te
photographeeren n daar n ook wel
in Dordt, zichzelven schaêheeft
gedaan; hij is de eenige niet, die zich
zelf kan zien als een offer van een
succes in den handel. Toch is een
schilderijtje b.v. als No. o hier, een
werkje, dat allerlei aangename hoe
danigheden in evenwicht vertoont.
Stadsgezichten schilderde hij niet alleen
in Amsterdam en Dordt, hij werkte
te Londen (hij was dikwijls gelukkig
daar met duiding van atmospheer, van
stemming) hij zocht het te Wijk bij
Duurstede, waar hij geenszins vond
wat hij daar dacht te verkrijgen: ver
nieuwing. Wij vinden tevens alles, wat
wij van zijn schilderijen constateeren,
in zijn etsen (die hij door een ander
liet drukken). Maar naast deze stads
gezichten schilderde hij landschappen,
enz. te Ede. Daar vindt ge een aantal
voor hem frissche schilderijen, waar
echter de koele kleur niet warm werd
door de omhulling van lucht en licht.
Maar er is nog meer bij Witsen en dat
is van eer ongelijke hoedanigheid.
Er is in zijn bloemstukken (tegen
den bruinen achtergrond) weinig van
de schoonheid over bloemen; zij,
deze bloemestillevens, zijn bijna alle
hard van kleur, natuurlijk niet zonder
vaardigheid; zelden somptueus of tee
der.v Een dergelijke opmerking is te
maken omtrent zijn portretten. En
toch heeft Witsen meer dan n goed
portret gemaakt. Het portret van
Kloos o.a. is een voortreffelijk portret
wat karakter aangaat van den afge
beelde, wat het in zijn realisme in
psychisch opzicht verwerkelijkt en
er is nog een portretstudie in olie
verf mij bekend, die in haar sterke
en open kleur (een man buiten zittend
is het) zoo veel gang in den schilder
doet zien, dat zij verrast en blijvend
verrast. De vele andere portretten,
zooals ik schreef, stellen te leur. Geen
schoonheid van kleur zal ze tegenover
den tijd redden kunnen; het geheel
is star, te droog de colorist Witsen,
hoeveel was hij de mindere vergeleken
bij Breitner, vergeleken bij Isaac
Israëls. De daimoon van het In
stinct ge bespeurt zijn woeling
niet bij Witsen.
PLASSCHAEBT
t'or de Wolff bij kunsthandel
Aalderink, Amsterdam
Cor de Wolff had men de laatste
jaren uit zijn houtsneden en etsen
reeds leeren kennen als een verbeelder
l
Willem Witsen
Winter
Willem Witsen
van kermissen, markten, enz., waarin
hij blijk gaf van een sterk compositie
talent en waarin een caricaturaal
element op den voorgrond trad. Er
was in dit werk tegelijkertijd iets
plaisants" en iets macabers". In het
caricaturale, zooals de Wolff het gaf,
leefde dikwijls een tweespalt tusschen
lachende aanvaarding en de afwijzing
van den haat. En omdat er, dieper in,
steeds deze heen-en-weer-zwalkende
gevoels-stemming was, werkte dit cari
caturale niet altjjd overtuigend,
deed het, bij diepere beschouwing,
tenslotte ietwat leeg en (of) gewild
aan, hoezeer het in eerste instantie
ook zeer vitaal mocht schijnen....
Het meest verheugende bewijs voor
het feit, dat de Wolff's talent den
laatsten tijd zich op gelukkige wijze
aan het ontwikkelen is, ligt voor mij
hierin, dat hij in zijn schilderwerk
blijk geeft het vermogen te hebben,
zich voor de eenvoudige" natuur
gegevens, landschappen tot nu toe in
de eerste plaats, weer te kunnen open
stellen" en zich in het werken naar
,,de vrije natuur" te kunnen
afreagoeren van dezen tweespalt.... Er
zijn, naast dit, nog vele andere bewij
zen, die men. bij uitgebreider bespre
king van deze belangrijke expositie
dan hier thans mogelijk is, zou
kunnen aanvoeren....
A. E. VAN DEN TOL
Nieuwe uitgaven
Zeeuwsch Sagenboek, door J. B. W.
en M. Sinninghe, met houtsneden van
N. J. B. Bulder. Uitg. W. J. Thieme &
Cie te Zutphen.
Fonds Catalogus van uitgaven voor
het Hooger Onderwijs en Algemeene
Werken. September 1933. J. B.
Wolters. Groningen-Den Haag-Batavia.
De Opleiding van den Leeraar in
Pruisen, door Dr. G. A. Dudok.
Losse paedagogische studiën. J. B.
Wolters, Groningen-Den Haag-Bata
via 1933.
Drie afstammelingen van Den Zwij
ger, door A. J. Bothenius Brouwer.
Zutphen, W. J. Thieme & Oie. 1933.
Het Buischende Woud, Leesboek
voor de lagere school door Jac. van
der Klei en J. B. Ubink. VI. J. B.
Wolters' Uitgevers-Mij. N.V. 1933.
Groningen-Den Haag-Batavia.
Het Middelbaar Onderwijs
(WTenschen en Mogelijkheden) door Dr. W.
J. Kolkert Jr. J. B. Wolters' Uit
gevers-Mij. N.V. 1933. Groningen-Den
Haag-Batavia.
Jodenho ut tuinen
Ten toonstellingen
Kunsthandel 't Olde-Huus, Amster
dam. Werken van Gust. van de Wall
Perné. Tot 6 November.
Amersfoortsche Kunstkring.
Coninckstraat 41. Schilderijen van Sara
van Heukelom en D. Komter. Tot 6
November.
Kunstzaal van Lier. Amsterdam.
Beeldhouwwerken door Tjipke Visser.
Tot 9 November.
Kunstzalen A.Vecht, Bokin,
dam. Schilderijen en. Aquarellen van
Joseph Mangold. Tot 10 November.
Stedelijk Museum, Amsterdam.
Kunst S.O.S.-tentoonstelling. Tot 12
November.
Arti et Amicitiae. Amsterdam: Na
jaarstentoonstelling. Tot 13 November.
Kunsthandel Scherft, Laan van
Meerdervoort 88, Den Haag.
Teekeningen, houtsneden en litho's van
M. C. Escher. Tot 18 November.
Kunsthandel Van Meurs, Amster
dam. Oud-Japansche Houtsneden. Tot
18 November.
Kunstzaal Buffa, Amsterdam. Schil
derijen en aquarellen door J. H.
Weissenbruch. Tot IS November.
Kunsthandel Aalderink, Amster
dam. Werken van Limburgsche kun
stenaars. Tot 18 November.
Voor de kunst", Nobelstraat 12
Utrecht. Werken van leden. Tot 10
November.
' Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Schilderijen door Judy Michiels van
Kessenich. Tot 23 November.
Kunstzalen Firma E. J. van
Wisselingh & Co. Bokin, Amsterdam.
Schilderijen, Aquarellen en Etsen door
Willem Witsen. Tot 25 November.
Kunsthandel Willem Brok,
Melkpad 25, Hilverum. Schilderijen door
Peter van der Braken. Tot 30 No
vember.
JUNCKEft
BEZORGD». IEWIELERS
NEDERL
FABRIKAAT
TOONZAAL
njUKUCEMUBENLUN
AMSTERDAM A TEL.
: