Historisch Archief 1877-1940
-r
^- * *
Boeken
Schilderkunst
l
WAGNERIAANSE TRUC
Albert Heiman
Francois Pauwels: De Madonna van
Juan-les-Pins (Scheltens en Gilcay,
Amsterdam)
D IC laut ^middeleeuwse l roitbadours. ~ om
niet direet bij de In-er l'auwt Is te beginnen.
- - waren merkwaardige lieden. Xe hit Ideii
er oen soort van kuisen verheven madonna-ideaal
op na. dat zo projecteerden op een aardse vrouw.
die 'meestal karig met haar gunsten wis. omdat.
?/.»? wél wist< dat het verlangen do dl-hlkunst
beter voedt dan de vervulling. De samenhang
tussen deze tiitt indelijk niettemin op verovering
, «m bezit" gerichte ATouwcndionst en do
platonUcho. verheven madonna-cultus die juist in
deze dagen hoogtij vierde, valt- echter niet to
loochenen. Juist verlangen en onvorvuldlioid
schiepen de goddelijke symbolen.
Kn nu wij nog immer in de sint periode van dio
roemruchte nmhtelcemven leven, houdt ook iedere
dichter or nog zijn madonna op na, in z\jn voor
stelling hemelhoog verheven boven liet lust-object
vrouw", maar in lo realiteit niets dan do af
splitsing van oen enkelvoudig idoaal. werelds en
goddelijk tegelijk, kuis en wulps, bereikbaar en
bovcn-allcs-verhoveii. Do splitsing is geweld
dadig, oen kultuur/.iekte: ?/.«» is eon moedwillige
deling van hot moedeiMdeaal in twee
wenscomponenten: de onberoerde maagd on do volleerde
hotaire. Men is gewend ?,e «Is volslagen tegen
stellingen, elkaar vijandige tuuchtcu te lu schouwen.
Kn wanneer hot do een of andere «lii-htèr dan wol
eens gebeurt dat hij deze beide einanaties van
eenzelfde oerverlangen weer' to dicht bij elkaar
brengt-, dan ziot iedereen lichtelijk verbaasd, zo
niet grondig-goërgerd op. Niet voor .niets heeft
de grootste psycholoog van «loze eeuw dè/o splitsing
Die uIliicuKtMtc Krniodrigung des Lieboslebens''
genoemd. ?
Dio oude troubadours zijn vandaag dan toch
nog ergens goed voor: zij hebben ge/.orgd voor do
precedenten welke de hoer l'auwels hot recht
geven oen van de heldinnen van zijn roman tot
..Madonna van Juan les-1'ins" te stempolen. zonder
dat hij het nodig heeft zich to beroepen op eon zo
uitgo.«l;tpeii ??olloga als Dokobra. die precies wist
wat hij aanhaalde toen hij ..l.a Madonna des
' Hlcupingj*'* scbroef. of op Wagnor, dio dey.o splitsing
'tob systeem in zijn opera-hoeken gemaakt .hooft.
liet ligt voor «Ie hand. dat- lang ni<et iedereen
iots Mudiiium-achtigs zal viiulon aan do niet eon
Kiiooduanl gehuwde <ieg<-|ijk«> dame. die liever'
alle onrecht en verdriet duldt dan haar huwelijk
«raan to g»-v«-n. en die door dit voorbeeld do eigen
lijke hoofdpersoon van het. bock, do lichtzinnige,
zwakko levenslustige i advocaat. "-Oston «ervoor
liehoedt een «oweiie misdadiger to worden. Ook
inzako Madonna's valt over de smaak niet te
l-wisten.
Foitelijk is het geval van dio verheven dame
ook vaiii/eer ondergeschikt belang iu hot boek
van do heer l'amvels. liet is niet erg voor do hand
liggend dat Oston juist dooi- haar aanwezigheid
in het ntulermaansu een beter mens g.-worden is.
of behoed is voor de fatale stap in do afgrond. Dat
is een, kwestie van goedgelovigheid'-. Maar
toogigcvon: bij eeu madonna hoort óók geloof. Veel
meer <l«n liefde. Kn de oi'rstiionooiwh» (uirilinalo.
deugd be/.it Osk-n in lioge: mate. ICerstons «lab
bravo burg'-rlijko geloof waaniioe ineti hot zo ver
kan brengoti: dat hot vlees beter is dun de botten.
en dat de botton botor zijn dan volstrekt niets.
'IV n tweede: dat la-t t ooit prettiger in te sloteen
met d« gedur-lito ik ben oen goed mens al weten
jullie'het ook goon van allen," dan met het volle
vollo-bewustzijn van zijn «*igon zakkorighcid.
Als Mr Osten dan ook aan het eind va'n zijn
l^atijn is, en in ooit bekend hotel te Amsterdam,
r:-' de diroctio zal dankbaar zijn voor de reclame,/
oen poging tot zelfmoord doet. dan is or geen .
7.weeni van objocbiève herinnering meer,aan de
madonna", maar wel een vage satisfactie dat hij
dan toch maar boter is dan zij en alle anderen
weten. Zoals altijd is ook hioi- onmogelijk meer
ile grens te trokken tussen noodwendige handeling
on pose, tussen zichzelf-willpn-overtrocven on
gedwongen-worden-tot-het-uitcrste. ,
Wat het incesttowaardefen, valtinditboek.isdo
natuurgetrouwheid waarmoe personen on situaties
iHteehroven zijn* De auteur deed goon moeite ze tfi
construeren of, te vcrantleren; hij groep z« uit de'
werkelükheid en gaf ze precies .g»'lijk hij ze daar
aantrof, niet beter of Mocht or. vooral niet mooier.
.Ms rotnuiitieus zoekt hij felle togolistollirgcii.
maar met de zokorhi id een vi-rzooiicnd resultaat
te zullen vindi-n. Klko regel over het huwelijk die
hij .se 11 rij ft. getuigt van zijn skcpsis ten op/.ichtc
van dit saerosaiirtc instituut, maar het slot van
de geschiedenis is toch. dat de ..madonna" bij
baar porvorscling blijft, en de lichtzinnige Mr
Osten in de veilige, zij het- onlioftalligo armen
van zijn vroegere echtgenote terugkeert.
Bij niet al te strak holmndi Ido romans
komthet vaak voordat het bijwerk veel sterkere aceenten
bex.it. en daardoor een sterkere indruk maakt dan
het eigenlijke hoofdbestanddeel. Ook in dit boek
zijn het twee nevenpor*-oiu-n dit» veel sterker bij
blijven dan Oston of do tamelijk amorfe dame die
hem tot ideaal" dient, liet zijn het snullotju
Olly en de oude Joodse handelsman die de ver
standige, vader is van Oslon's stagiair. Beiden
hebben veel meer persoonlijklu id". in do
romantechnische zin, en veel meer eigon-levon
dan alle andere figuren uit het boek. De uitbeelding
van Olly's leven in do ochtenduren van eon wille
keurige dag is stellig het beste wat ik tot mi toe
van l'amvelfi las. on hier is zijn bekende vlotheid
geen vluchtigheid meer. maar een met .élégance
zoggen van zeer juiste on sehorp-gozieno dingen.
, liet te berde bretigon van de Semitische
techtschaponheid van do oude Seotnum is een vondst
dio uitstekend werkt, ik vermoed vooral als
ajitidolum voor alle madonna'zoetigluid. liet zijn
tenslotte de/o twee figuren welke imiken dat de
roman niet topzwaar gcwmdcn is niet z'n fantas
tische knthaj-si». al z'n veraouningstendt-nzen
on" z'n moraal, dio natuurlijk op hun beurt weer
de over-compensatic zijn van de kennelijke wollust
waarmoe Oston z'nn grote en kleine wandaden
bedrijft. Maar het is moeilijk zodanig te bemiddelen
dat- partijen te ener zowel te andere r zijde tevreden
gesteld worden, gelijk klaarblijkelijk toch de
ed-ielin-jc was van dexe Wagneriaanse. Krlüsuug
nwlt d;ia Weib"....
* . ?' ?
MMIMIMItllMMIIIMIIttMIMMIIMIMIIIMM
?" : ,.--.' ' ?
Gedichten
^??HM^^H^^^^KÜ^^B *
HET EENIGE GOEDE
Anthonie Donker: Gebroken Licht
(Van Loghem Slaterus, Arnhem)
OM te bozitton en om in te lex.eti is oen goede
vorzenbundel oon beerlijk iets; het is
dikwijls moeilijk er over to schrijven. Elk
vers op zich zelf is een volledig ding. Ken bundel"
is in de meeste gevallen toch eigenlijk o«m raar
samenraapsel. Ken bundel van meerdere dichters
is voor m'ijn gevoel altijd nog eon prettiger bezit.
dart van n enkelen. Onwillekeurig vergelijkt, men
het onve.rgelijkbaro en wat als losstaand gedicht
gewaardeerd zon kunnen worden, lijdt, onder dn
drukkende nabijheid van schoonere buren. Want
wit* van poëzie houdt, zoukt altijd gespannen naar
hot allermooist.»' on hierna verbleekt do rest.
(lobrokon Licht" van Anthonie Donker bestaat
uit drio afdt»t*Hn«on van verschillenden aard. De
eerste, m.i. bulangrijksto, bevat du -meer persoon
lijke gemoeds.»rvaring«?n. van den dichter, do
tweede, getiteld ...Scherzo", wordt door dien naam
voldoende g»skarakto.t iseerd. de dorde geeft hoofd
zakelijk gestalten van anderen, die naar mijn
smaak niet allemaal voldoende doorleefd zijn en
waaruit ile littuvator moer dan de dichter spreekt.
In de eerste u f doe I ing dus krijgen wij den dichter
op zijn bost: zijn genoKe.nho.id voor het leven, zijn
huivering bij de kouduro aanrakingen van het lot.
Wat w'ü. van een dichter zoozoer verlangen, dat hij
ons nauwer1 zal brengen bij de bronnen van het
aardscho bestaan, alsof hij het schynt to zullen
ontraadselen, indien hot ontraadtielbaar waro
, dat hij ons meeneemt op zijn levensreis zon dicht
naast hom. ddb wüzijn warmte vofilotu verschoideno
van de corste verzori' uit den bundel vervullen dit
verlangen geheel.
' Uehalvo sierlijk sbylist is Anthonie Donker hierin
tevens de'primitieve mensch, die zich bewust is van
hot broze van zijn'zoo begeerlijke bestaan. Krach
tige on welbewuste woorden worden telkens
ondet1broken door aarzelingen, door kinderlijke vragen.
Enkele gevoelens zijn zoo gelukkig in woorden
uitgedrukt, dat ze verrukken.
PAG. 10 OE GROENE No. 30|0
Beek louwers
ALBER 'LASSCHAERT
TIJDGENOOTEN
Inleiding
H KT is waar, wij konden ons meer be/L
houden met de beeldhouwers en wij zullen
voortaan dat doen. Dat wij z«' wat ver
onachtzaamden is niet uitsluitend onze schuld:
wij zien zo to weinig; zo verdedigen vich in bepaald
opzicht slechter dan de schilders. Kr is een Kring
van beeldhouwers, wiuir tentoonstellingen nu on
dan door georganiseerd worden en wij hadden wol
ootis het genoegen zulke tentoonstellingen te
kunnen openen. Maar -toch hoo zeldzaam zijn
do tentoonstellingen niet. waar de beeldhouw
werken alleen bij elkander staand, aanleiding
geven tot vergelijking l Meestal staan de beelden
vreemdsuortig-vcrvreemd, en als wat arme gasten
tusschon de trots-uitgcdoste schilderijen! Torwij
wij dikwijls de kans hebben en soms zeker ruim
schoot s de kans hebben, schilderijen te zien in
i Iraaglijk-verlichte en daarvoor geschikt» ruimten.
blijven de bccldonschuwachteraaninccn ongunstig
licht. En zij moeten hut licht bobben,* waarin zij
ontstonden, willen hun eigenschappen zich ont
plooien. Kr zijn toch in ons land tegenwoordig
meer beeldhouwers van bepaalde verdienste dan
wij in lang bezaten. Verscheidenheid ontbreekt
hun niet zeker niet minder dan büde schilders.
Door gelijke verlangens bezield, zijn zij als dr
schilders op verscheiden wi.izo bezig. We -hebben t «?*
onder hen ook de romantici (zooals John Kaedeckei
n is) en scherp-ingeslelde realisten,
zooahOswafd We.nckebach dat is. Sommigen makel:
beolden. die. z'oudt ge moeten zegzen weerkeeren
willen naar do groote ruimte, waaruit zij onwillig
zich afzonderden; de beelden van anderen hebbei '
ten eerste hot verlangen in hun afzonderlijkhoid
die groote ruimte te weerstaan (de realisten). Wi
hebben p totepeuters en groot-houders; welige»
en. dorren; zoogenaamd eenvoudigcn, die dot.
banale welkom zijn en anderen die een geheim
van heb leven te verborgen hebben: wij hebber
Runsueelcn en de kuisehen al hebben wij goei.
beeldhouwers van een grootte, zuoals andcr<".'
Do man. die de vrouw veilig weet van hè'' doods
gevaar, waarin hij haar heeft gezien:
..Ver van do bezonde wegen
waar wij onbekommerd gingen.
ver van aarde's goode dingen.
? o kind. waarheen waart ge ontstegen,
in overijlde vlucht.
langs sidderende bliksemtrcdcn.
«teil door de duistre lucht
De aarde lag beneden,
een kleine droom, een blauw gehucht,
en in hut wilde, onmcetlijk wijde
allén ging --d' óeno van ons beiden."
Uit du derde afdceling kan ik alleen liet Rei '
t en volle- waardeeren. Ik vind i'u dio uitstekend-.
maar mij n u-t duidelijk genoeg aansprekende ?? ?
dichten den dichter nauwelijks terug, die mij u '?
de eerste verzen was vertrouwd geworden. Ik vo l
hem niet ademen in deze- avonturiers, zeelu .
blinden, eenzamen, stervenden, bedolven?!! en g ?
hangonon. Kr is iets ftoforcoerds in dezn moticv'-i..
Maar wat zorg. du kracht van den dichter li t
elders en hij heeft immers zijn eigen gebied o> k
gevonden en betreden? Toch zijn ook' de/.e f ??
schreven met dezelfde bevallige, Vlooiende weel 'e l
van rhy bh me en beeld.
Men vraagt echter van een bundel verzen ni-.t,
dat. het een verzameling meesterwerken zyn wd:
men is gelukkig als er n of misschien eonL'o
vereen dit mysterieus, ondefinieerbaar vermom n
bezitten vonken te doen schitteren tusschon d 'ii
dichter en óns. Zulke verzen zijn goeden behoor--!»
voor altoos tot de waardevolste eigendommen V;>H
den mensen v tot de waarden waarvoor hjj leeft ??'n
die. hem het leven bemind maken.
..liet eenige goede zijn de kleine dingen,
na drift en werk n leed een licht solaas.
naar'recht en wijsheid enkle vorderingen,
een zonnig vergezicht, ecu morgenwaas,
«en lach, een oogopslag??"
..Gebroken Licht" is zulk eon bundel en da»f:
mede is, voor myn gevoel, alle .critiek''uitgepraat.
1 V"; O. J. KELK
i-asseu die regelmatig vinirtbrongen. Wij hebben
goede portrettisU'ti onder de beeldhouwers, maar
niet de makers van een wezontlijk heroïsch portret
en wij hebben, g.nm enkele* die Ma i l lol In wetdsuh*
beid benaderen of die Dcspiau n oogcnblik kun
nen doen vergaten: geen oog.-nblik herinneren
wij ons bij eon vrouwenportret, zooals bij hem,
hoe langTUaiu-aan een bekoring kan zinken uit
zulk vrouwe.ng.daat. 10n hoe edel is toch, uit een
sterk brons zulke liefelijkheid te ervaren! Kn
<lan hebb;*n wij beeldhouwers, dit* het genoegen
onzer hoogmoedige architecten zijn, het hoog
moedigst genus onzer kunstenaars, die alles weten
en alleen niet Hollandsen genoeg tieren op onzen
tragen bodem! Wühebben do toegepaste"
kunsten, waarvoor wij geen Duitscher noodig
hebben en wij hebbon do architecten tegenwoordig,
verachters van alles, behalve van zichzelven. en
die oen vrij" beeldhouwwerk of liever eon vrij
beeldhouwer behandelen alsof zijn bestaan een
?«mot is op de ktesche vesten onzer athletcn in
do bouw-des-kundighcid (hoc- afzonderlijk staat
daartusschen een bouwwerk van De Hazcl. dat
ook als een rijk-versierde doos is i) We hebben.
ik herhaal en wil hier niet misverstaan worden.
4oen beeld homvers, die ons gansch-en-al ver
rukken (hebbon wij ook zulke schilders?) Maar
zijn toch makers van ,.Tronies", die óns tqch
niet verstoren, al hebben wij geen Hik Wouters
meer, die den dans konden doen loven, schijnbaar
nutetisporig on toch bedwongen, en die een klein
\\\\d kon doen glimlachen alsof er iets over de
rt'ereld ontlok, noch hebben wij een beeldhouwer.
//Jó ualvmutisch-fatsocnujk bleven wij l) die van
lo lokkende lust heb spring-grage lijf dorst
model?eren, noch hebben wij een beeldhouwer, die van
ion eenvoudige, een mcnschlijk koning maakt,
zoot Is liombrandb de schilder dat deed. Maar wij hebben
?nzcbeeldhouwers.wien wij te wcinigeischenstellen.
)ok wij moeten durven, zullen zij durven ! Waarom
'?lijven zij ten achter tegenover den dichter, die
.iet schroomt en tegenover don prozaïst, die
:-»ekoioos soms wordt van stoutmoedigheid?
Wij moeten ze een durven gunnuu, zullen zij
< at durven niet stremmen en weerhouden, liet
- «matwerk hooft van zichzelf een rijke
woeri -mding genoeg; zullen wij ze verlammen, do
'* <,'öldhouwt*rs in eon calvinistische vrees voor het
unstwork? ' .
Wij moeton tot den beeldhouwer onbeschroomd
?'urven gaan.
Kritieken
W;
Escher bij Santee Landweer, Amsterdam
ANNKEB ik zoo eenvoudig tnogolijk wou
vaststellen wat in hot werk van Kschor
verandert en veranderd is. on dat is oen
i : .'rijpende verandering! dan %ou ik niet anders
l ;rimm schrijven, dat het werk meer objectief op
l ' oogenblik is, minder arcliaïseorond, minder
'i ;érair; dat hot als zwart-on-wit dus meer om
?? iizelf bestaat. Ken noodzakelijk gevolg van
/. 'A'o vorandorihg is altijd eerst oen koeler worden.
?' " ontstaat door moor zolfbedwang.mindurvriji«-id,
1 '-en bepaald oogenblik, in oen. bepaalde jMnlodo.
l '40 soringcit» vrijheid behoeft daarotn niet et*n
'?'üvende t<> zijn; het Is zelfs no-.idzakelijk voor
v; . 'Ieren blooi, dat oon \TOi»gotx^ vrijh» id.
gowij/I ! opnieuw vcrsehijïxt. Oe zoudt om dit- alles
'? do \-raag kunnen stollen : is er bij Kschor winst,
?'??-.'? minste» kans op .winst na dat, wat hij reeds
i itcte en bestond? liet lijkt mij toe, dat baat
«yinst mogelijk was. K ft welko? Tegenover hot
scerende, dab dikwijls bij oen, schilder meer
nnorinj? is of wordt, dan tolkcms weer
noodlijko drang, kon Kschor on kan Kschor zijn
? onlijkht'id herstellen. 'J'c-gonnvor hot litterair»!
/-t werk (oigonschappon van een antierc kunst
?:«.; dan de y.ijne is) zal Kschor in stuut kunnen
do daden van hot «ligon vak duidelijker to
"baren; het werk zal daartloor
innerlijk'liirlijker worden. Verwachtingen, zooals de/e.
lvf-n boniouwd. naar wat Kscher in het vervolg
rnukeii. ?
?'"?J
l' ;
"«'
?!"?
in
ui
'"
' '
D
j. Dooyewaard en Vreedenburgh
bij'Buffa, Amsterdam
IC verscheidenheid der schilders is n der
dingen, dio het ambt van den kritikus
verrassend doen blijven. Kr zijn schilders.
Teekening voor ..De Groene" van Ch. Roelofsz
al» go hon zoo ton minste wilt noomon. «Uo zleh
steeds miskend wation, omdat, terecht, hun work
niemand intercs>oert dan hun zohvn. Zij zijn
oenmaal, op eon v«*nvoiMWHjk«*n das- be^onn«*n
, met iets mot verf t o doen-, waartoe geen onkole
reden hen droef, on z«« zijn dat blijven do -n.
iodoiin«n kont /.o eigent lijk. die wat met schilder
kunst, te maken heeft: ik ken>r velen, die
teuenover «Ie onvotschilligh' id ook der krili k te hunnen
opzichte, zich bij gelijke verfbehand»-laars scharen
on door «Ie menigte undefer middi'lmntiu.-n
kundigon kunnen toeschijnen to zijn. Wij laten
zo in hun onvrede rusten ! Kr zijn andere sehildors.
dio beloofden, deden, nuiiiv ni.-t lang. \Mlhielilen.
Siulke teloiirslelliiig«'ii kiimn-n ons niet meegevoel
vonnillont'hun kunst toch ontaardde tot een dor
skelet ! Kr zijn anderen, dio onmiddellijk troffen
«loot* do gevoelens van hun hart. door -hun
ontfoerineon. di«» juist konden uitgedrukt -worden
door oon daarmee gelijkgaand schilderkunstig
vermogen on zij rijpen t net' do jaren: zij zijn. dio
blijven ! Xo zijn altijd gering in sr.'tal. .maar altijd '
klein of groot, toch een verzadiging <>f «!?? roem
van oen land. Kr zijn nog undoivn.-dio. steeds teleur
stellen, omdat, nu on dan. zij blijken bij
mooikarakter, bij zuiv««rder lovensvorliouding of bij
meer kvitisch toozii'ht <>f voi'Xoi-ging van zich zol\v
moor to kunni'ti zijn dan zij gewoonlijk zijn. llun
kunde van hot ambaoht «»vortreft dikwijls do
grootte huniior ontroeiing. ' ?
Konigszins behooron tot deze laat sten
Doojywaaid o»i do Vroodonlniruh. dio nu. als daar
gewono votschijninpon. tontoiitistellen bij ..Huffa'
to Amsterdam. Kr' is otigotwijfold i-on- gewone.
ambacht olijke vaardigheid bij beidon. Zoowol in
«Ie schilderijen van Donyowaard ' als in de
a(|uaivllen (landschnppon) van Vvoodonbxn^rh.
Do/e laatste is op zijn best. wanneer hij hot meest
nadprt tot Tholoii's tiant van zien on zijn: oen
schuit in oen inham maakt dat duidelijk, on
duidelijker maakt tot wat hij reiken knn do aquarel
van een mannetje aan oon tafoh Vóór eon herberg
(wol een roisaehotiK). ? Tot wat Dooyewaard kan
reiken'zioi- g« hot best in oon détail vatiootv
bloemtakje bij een gelend marmoron heoldjo, on'go ziot
daar ook tot hoe eigenaardige fouten, schildci-lijk
onredbaar, hy tegelijk 'm staat is. J let i» eon klein
.takje, dat als. oen hultle.'voor het beeldje is neer
gelegd en waar werkelijk wat innigheid in to vindon
is. Dat is dus hot goede deel van hot stilleven, maar
hoe foutief een stille venschilder van professie.
kan staan tegenover een uitdrukking van de
stoffen, ziet pc aan de schildering van hot golond.
marmeren beeldje zelf. waar noch de "materie is
.begrepen, noch hot wezen van zulk beeldje.
PAG. II DE GROENE No. 3010
J. Scharl bij Van Lier, Amsterdam
DIT werk. figuur bovenal, is onmiskenbaar
Duil>fh. Het heeft alle geestilijko moi-itt-n.
die wij sinds jaren in veel Duitse!» werk
terugvinden. Het-'.Duttsjoho werk. zooals wij dat
hi. r bedoelen, is steeds /«tnder tiv«-rwinning: de
inak-.n' ziet geen gat in wat <»ok. liet i.* voj van oen
Véflteton tobberij, ge riet dat niet allee«i aan
iio kleur: hot heei't nooit do ruimte, die alle
bevrijditig natuuilijketAvij.* eigen is: hot hooft nooit do
overwinnende bekoring van iets. dat den .-tnakof
gelukti-: lul i* nooit ..oppervlakkig' geheel-en-al.
Minilat or altijd eon hnogmueilig wroeten in. x.ich
/.elf stee«l.« medo verbi»n«leli is. Verwant wel mot
de tneliseheli. lilijft' h.'t .««teetl-ïte Ver van het
kunstwerk. ' l'l.
DE VOORLOOPIGE' BEXOEMIXG
7V xr/Vt/»/,1»' '//
tuf ///V/f///'/.1 hiuHilciTiwr in i
/{. IV. Jfatuml IfoM tuin ti
mlt' K <
ra n
imtr. Tiw»»1' tti'j is ifiil «?«'»
Imil maler* r;r/Mio/»/
ntrlHnij »wh
fin ImilmlitHilrr //
«Vw
tch'HrtdflIiritii ik
t>ifnri* hri ntnf tut j. ilul
/»/«i»i/x krcffl. 'ttir ik cru
Innl lim.iciltirhL Jk icirt
»?«?
ro«rin i!»;t'
IwtmkkfH. hrlilint rnnr cru
run .
no<i HMjclijk. T"n»i </«?»« ' -ktinl »/rr
r/1//, ii'irw tl U alh'#' ten si^wtc tnimiti-tl ! Jfrt
soti sijn.tfitt zij. n h'ltwnnla.n mïr-sij tillen h tni
?uM-jVirn inzonden tdjcn siilkf
strli. nln fitcrdtt. zwifh-r prologen, ti'cc r
zowlfn hilrii mnltrailt-rrfn- ffi gemakkelijk lir.l .
unritlrcïiir »/rr<* bennrtninu zoufon tvryeten
'ran den Hfiniulrr. <in ilcn referenda r ia
iwmrMchijnlijk rcnzrcr. run het runiltiriinn onder
leltUmj IYI/I den hfcr J\. Westendorp. Deze
Jiecrcn toch heMten dóór hun doen- in deze
stink inwnnconden tle. mindertraardif/heid- ronr
firn. run de IfoUttndfirhe kiinfitrnanrs aan het
land doen roefon. Ten filatlo een f
ojwirrhing. icnarniedc ik deze t/nat-nlie ft/slttil. Kr
/« 'wij' (icm benoeniinii bekend, icaarjn ik
stwele iicnoonlijkf elementen licb sim op'
/m/r».
PLASSCtlAKRT
- «v
'm
i- ^
ilir
%'!M:l
luie
t h:
fd«
u
li
'?>' »
ir'
«?r
-.11
'II
III
n r
i!
ii
r.
s
i