Historisch Archief 1877-1940
v
t»
Boven: Henri Mat/sse, Citroenen
Onder: Raoul Dufy, Atelier
adopteren. De schilderijen in zijn
kamer gaan leven en het zijn allemaal
Shirley Temples l Denk u de mogelijk
heid in: Shirley Temple als ridderknaap
in fluweel in romantische omgeving,
als vissertje in een boot (ook roman
tisch) enz. enz. En al deze Shirley
Temples glimlachen en wuiven de
melancholieke jonge man toe. Het is
een extra stukje romantiek voor wie de
werkelijkheid" van dit
millionnairsbestaan misschien nog te werkelijk
zou zijn. De ponnie en de eend eindigen
hun bestaan in deze film in een wit
gelakte stal bij de millionnair. Zij
waren blijkbaar toch een vergissing
van de scenarioschrijver, waar hij
geen weg mee wist.
Het succes van deze films?
Het leven is maar al te vaak hard
en troosteloos en de mens heeft
behoefchompoonc kruo
crr\ ? ~7 dm f~~ ' --*
LJAjnaesea Tloorr-vroainen
te aan een beetje liefde en een beetje
geluk. Dus vlucht hij een uurtje uit de
werkelijkheid in de bioscoop om te
dromen. En hij droomt zich het geluk
anders dan hij het kent ? of niet
kent. Voor velen is dan wat ongecom
pliceerde Kitsch, die geen enkele
inspanning vraagt, wat zoete rose
suiker is voor de kinderen. En Shirley
Temple is zo lief en haar jurkjes zijn zo
lief en het zusje is zo lief en de million
nair is zo lief en alles loopt zo heerlijk
van een leien dakje. En men weet wel
dat het leven niet zo is, maar het is zo
prettig een uurtje in luilekkerland te
zijn ook voor grote mensen.
Maar het is wat dan ook de psy
chologische oorzaak moge zijn
toch wel triest, dat men zich zelfs voor
zijn dromen met zoveel hartstocht op
surrogaat werpt.
Misschien hebben wij
met deze laatste ver
zuchting ongelijk om
dat wij in de minderheid
zijn.
HEDENDAAGSCHE FRAffHE KUNST
Tentoonstelling Haagsch Gemeentemm< utn|
ALBERT PLASSCHAERT
Deze Fransche tentoonstelling
is de tweede tentoonstelling in
het nieuwe Haagsche Museum,
van de reeks der tentoonstellingen, die
de directie er zich voorstelt te houden.
De eerste was die der Marissen (wan
neer zien we eens een volledige van
Weissenbruch?) en was een natuurlijke
plicht jegens de Hagenaars", de
Haagsche schilders. De tweede is gansch
anders van aard. Zij verzamelt beeld
houw- en schilderwerk van de nog le
vende, invloedrijke Franschen in een
eenigszins willekeurige samenstelling;
van enkele buitenlanders, die niet allen
getuigen van een gelukkige keuze bij
de twee organisatoren dezer verzame
ling of van voldoende kritisch inzicht,
terwijl er daarenboven nog Hollanders
gevonden worden, die door diezelfde
organisatoren wat te hoog geschat
worden (zie b.v. de Kikkerts) ten op
zichte van een aantal der gekozen
Franschen. Dit alles te saam vormt dus
een tentoonstelling, waartegen logi
scher wijze bezwaren moeten rijzen,
hoewel de pogingen te waardeeren zijn
en een aantal der belangstellenden in de
schilderkunst toch deze verzameling
van buitenlanders niet zonder nut
zullen bezoeken en er hun wat ge
brekkige kennis kunnen vergrooten.
Dit is ongetwijfeld een winst; maakt,
dat de poging te loven is en verwekt,
noodzakelijk gevolg, de verwachting,
dat betere tentoonstellingen van andere
samenstelling zullen volgen. Deze ten
toonstelling maakt het nut van het
museum als tentoonstellings-gebouw
en als factor in onze aesthetische ont
wikkeling duidelijk, zonder daarom
echter geheel-en-al voldoende te zijn.
Wanneer ik begin met de schilders
te noemen, die op deze tentoonstelling
van franschen afwezig gebleven konden
zijn, dan noem ik de niet-franschen
Detthow (Zweed), Goerg(te Sidney ge
boren), Kikkert (Hagenaar) en
Osterlind, wiens naam niet op
zuiver-fransche afstamming wijst. Natuurlijk heb
ben deze niet-franschen in Parijs ge
wet kt en hebben zij naast het voordeel,
dat Parijs hun bracht, toch een eigen
aard daar niet verloren maar zij zijn
geen schilders in wie ge de meest be
korende fransche eigenschappen zult
vinden. Zelfs is bij hen de vraag te
stellen of zij, anderszins, de eigen
schappen van den eigen landaard op die
groote of doordringende of
verteederende wijze bezitten, die hen ook daar
tot belangrijke schilders, schilders van
de eerste orde, zouden hebbe .11_ _,
Voor mij is zeker, dat zij no h hete
noch het andere voldoende ver
dat zij dus hier te veel zijn Heti
van Eric Detthow heeft, ze!< >
Hollanders, een bepaalde ir, gerte
kleurvolumina, die ons er uet
. begeerig naar maakt no( i
Goerg eigenschappen, die. ter
eer duitsch aandoen, ons r «
brand doen zijn ze op ee fra
keuzetentoonstelling aan te
Zelfs wanneer zij in bepaa Ie
in Frankrijk, juist door dat..nde
de aandacht mogen t rekke; dootl
ethischen inhoud een be> mg
wekken, is dat voor ons Hol: uidenl
geen reden daaraan mee t» doeal
Kikkert, de Hollander? Hij .salsj
der in Holland door sommigen j
vreugde geprezen. Niet te ontken
dat hij een bepaalde macht
vertoont, een onbevangenheid in]
stoutmoedige, maar daartcgeno
onmiddelijk te vragen of de-e uit<
schijn van macht niet mee' op i
paalde ruwheid berust va i ir
meer op een zwaarte van zijn
dan op een onweerstaanbr re,
macht (er zijn in elk schil i -rij
heden!) terwijl,eigenaardi; ! eenj
derij als de Cap d'Ail" i ij aan]
schilder herinnert (dien Kikkert!
verachten zal) aan Calame, vienslj
technische werk door een ege
dige hervat zou zijn op brute i trantj
En wat Osterlind aangaat, o., k dai
ik wat de franschen zelfs bij alle i
zelden missen, die eigenschap der j
die niet bestaat zonder het gevoel]
het spaarzame, voor het n aatho
(het eenige schilderij van"
dat iets trof is het stillev
venster uit 1924 om de gr ij
Zijn dit de niet-fransch
tegenvallen, ook onder dt
zelf vindt ge een aantal, di
tegenwoordigheid de ten. >onsti
niet versterken, ja, eerd>
stellen naar wat wij in onz, ver
ting toch van van hen ho' pten,|
wachtten en herinnerden.
Hiertoe behooren Yves Al:
de Segonzac (niet goed ver; ger
digd en onaangenaam van te
uitgevloeide verf),Holy (niet bels
genoeg), Lhóte (een talentvo een
schrijver over kunst en x
docent naar het schijnt en w.ens'
anders dan het vroegere dikwijl
niet-overtuigende decoratie\ of'
doet zien), Lur$at (meer curi. us<
iiiiiiiiiiimmiimiiinmii
mum iiimiiiiimiiiiiin iiiiiimNiiiiiiHiiiiiiimiiiiHiniiimiiHiiiiiii '"'
D. C. VAN DER POEL
Dalend peil
yvE Staatscommissie voor het
exaJ J men voor toelating tot de univer
siteit heeft haar verslag openbaar
gemaakt, en wie het leest, krijgt wel aller
eerst den indruk, dat de
hoogeronderwij'sbegeerigen een examen volmaakt als een
loterij beschouwen. Een echte loterij met
veel nieten en weinig kansen. Het is
altijd een bof , als je iets trekt, maar....
je kunt nooit weten.
Zoo gaan zij op en doen examen. En
de ernstige, degelijke examencommissie,
welke deze visie op het geval in geenen
deele wenscht te aanvaarden, schrijft
dan verontwaardigd in haar verslag, bijv.
van het examen in het Nederlandsen, dat
zij een bedenkelijke daling" constateert.
Zij vroeg zich af of de candidaat wet
ooit getracht had eenige gedachten op
schrift te stellen, en, buiten
sportverslagen, ooit iets gelezen had". Met
alseindconclusie: verarming v<<.i tefl
groving van taalgevoel, gebrt
wikkeling en hoogere geesteli
stelling".
Dat is dan wel erg, m< -r m
eenigszins andere wijze do i
missie waarschijnlijk metit.
vraagd, zal zij zeggen, dat hi-r
woordelijke lichtzinnigheid, '.uw
verschilligheid, altemaal g* ^8
daling van het beschavingspt.'?.'
pijnlijke naaktheid kwamet te
Doch het is de vraag of utz66\
gezien is. Het staatsexamen n de
poort naar de academie, en i.e
de heden ten dage nog nm;u>«r«|
naar een baantje in de maats- hap
op dit baantje is het gansch.
richt, en de rest, de geleerdig
die jongens en meisjes ijsk
niet luiheid en eigenlijk
ooiheele onverschilligheid, w&nt j
sport en luchtvaart zijn zij
onverschillig. Maar het geld;
PAG.'01
dan wezentlijk), Planson (wiens
t oi ;etwijfeld door de
organisa,fl Ov.????schat werd) enz.
zr .en het dus bij de Franschen
'n, de we hier, ter verheldering,
? vinden en gedeeltelijk ook
,den. '*annard en Vuillard, hoewel
,e ? ? anschen, bespreken wij niet
?tails ij zijn te veel van een andere
riode, i1 i dat wij hen zuiver hierin,
|dit art -;el, zouden kunnen voegen.
[j begit ien dan met Henri Matisse,
er: der vele buitenlandsche!
rsz nder wien wij bepaalde
werkJar Sluyters niet wel zouden
verno i bepaalde voorwerpen op
Jderijev. van hem. Wat vinden wij in
itisse, dtn Fauve ? Op deze
tentoonjng is hij zeker een der
aangeroloristen (zie Citroenen op
schotel met de twee rooden en
Buffet; groen, blauw en oranje)
schilder met een welbehagen in de
en ereenvoudigenden vorm en
in die tleur toch een aantal lijnen,
r zoo ge wilt, die den vorm
u. E?n schilder met een
breeden ruimte, maar met den franschen
van toch soberheid in zekere
de; een schilder goed te verstaan
eenig villig begrip, voor den
opmden Hollander. Voor dienzelfden
der ? s Marquet ('75) zonder
eenitwij; , een der genoegelijkste
fclders er. Hij is dat vooral in de
Bne sd- derijtjes (No. 73, 72, 70)
wij .-eer bij vereenvoudigingen
[detail ier en daar aantreffen, dat
zijn .eestige kleur en plaatsing
; heele verkje verlevendigt, in zijn
Ivoud ( is vertrouwd en natuurlijk.
[groot' e schilderijen van den Pont
: mis n deze bekoring; de brug bij
nee 't in het eene schilderij een
uiste -laats in de compositie in
ligt te hoog in het schilderij)
rijl r oh hier, noch in hetzelfde
ven ,<j nacht wij de kleur vinden,
l lucht'n aangeduid, toch Voldoende
lom verwierf en van een
onbetwist'rheid is. Ongeveer hierbij,
Mati -e en Marquet kunnen wij
Don >n noemen, om zijn ironisch
f guren in landschappen. Wij
n d n schilder hier niet op zijn
, wel op zijn meest modieuze en
m. nier. Van Dongen is voor
in Holland te uitsluitend de
ilder vin langbeenige, ranke
vroudie uitmunten door een klein
S' ilume; hij is echter ook de
Ider r zoo hadden wij hier hem
vi <den van franschen uit den
iwoc-digen tijd, die een ruimte of
plaat innemen in de wereld,
geesen lichamelijke volume, terwijl
schilderij als dat van Laffitte uit
iterda.n (museum) zijn trefzekere
itie tevens had kunnen bewijzen
«umin... iiiiitiiiiiiniiiimiiMiHiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimi'
~ g estelijke belangstellingen
jongeren niet meer begrijpen.
[ooe/er uoor gemeenschapsdoelen in
'en d-snoods in politiek, mcar la
mot" heef t voor hen geen zin.
du
jditon. lat zij maar zoo weinig mot"
',ten.
e. kan men dat hun niet
vert' hebben die examens
nietgei <> waar zij door heen moeten
*kun en leven. Zoo trachten zij met
nir..am aan de eischen te voldoen
1 rni .imum zal voor die weinig
behoofden nog meest een
maxi, met pijnlijk zwoegen
vern daarbij hoort dan de
opvat|oon ,'tet examen als een verplichte
PJ> Wiarin men wel eens
verwonderspelen kan. En
examen«ssiYs uit oudere generaties
saamzullen nog jaren lang blijven
oier maar steeds dalende
pei
F. C.
Expositie
der nieuwe modellen
voor liet a.s. voorjaar- en
zomeraeizoen
krause en vogelzaii
kalvergtraat 114
amsterdam
N.V. DE HOLLANDSCHE
VOORSCHOTBANK
KRUISWEG 7O HAARLEM
De Bank verstrekt voorschotten met
een minimum van ? 1000.- op bil l ij keen
wat de terugbetaling betreft gunstige
voorwaarden, onder borgtocht of zake
lijke zekerheid. Een prospectus wordt
op aanvraag gaarne toegezonden.
In 32 Landen
van de wereld geniet Lakerol ver
trouwen.
't Ii zoo vérfrisschend in den
mond en 't beschermend laag)*
dat zich vormt op de teere
ademhcilingsorgcmen voorkomt
kouvatten. U kunt gerust Laierol
nemen, ook voor de kinderen.
't Helpt en .... T is zoo lekker
friseh In den mond.
E4KEROE
*de Wereldberoemd* Pesft/e.*
N.V. UURWERK, GOUD
EN ZILVERHANDEL
T/H GEBR. BREEN
Nleuwendljk 17»
HA*rlemmev«tr. 84
RITIBIB SOBTEERISO
BIiBOTB. KLOKKEN
?
Vert. ZentRa Horloges
?? - ?
Beparatle Inrichting voor
UVIIWBBKBN,
GOUD BH E1JJT10B
Bezoekt onze vernieuwde
meubel-af de el i n g
Een reeks van modelkamers toont
U aan, hoe Uw woning gezellig en
comfortabel. kan worden ingericht
Onze prijzen zijn bovendien van dien
aard, dat dit niet mét groote kosten
behoeft gepaard te gaan.
Hebt U plannen Uw woning in te
richten of te vernieuwen ? Onze
meubel- met aansluitende
tapijtenen gordijnenafdeelingen geven U
antwoord op de vele vragen, welke
zich daarbij voordoen
Mocht U geen gelegenheid hebben
zelf een kijkje te gaan nemen, vraagt
dan heden franee toezending,
van onze fraai geïllustreerde
CATALOGUS VOOR
WONINGINRICHTING
Bezichtigt
op de meubelafdeeling onze
modern Ingerichte keuken
DE WONING-ETAGE IN
de QSenkorT
A _- M ^B^ _ _ * *m * A & A.
; ;.t
r
K