Historisch Archief 1877-1940
'O
UVA uiaiuopnasd)
3JI UBAJBBM '3JJ9M l|3SUO)SIl{
U99 JOOA iBBU9)Biu
{9UIBZJ9A
3P"
uap ui u9U9qasj9A si SIISAOU SJB [a
U9pj(9ZUap japUO JBM '3utUU93|StUI
UB3f U93BJP 9) 9pJBB 929p
pU9A9{ SU9)UI U99 JBA\ 'U92aj3|
9) a)SJBBAVZ ;aq 2(1 q9l( <JB p
UVA U9 (l<SuiJ9)nO'|<< atz) '
UflUI J9AO U9UUO)SSU9A9t
ua8ui3 j VB f apuai)jftA ufiui do
PUOJ&IOOA U9p do ajjajs 4(u9p
UBA J93]UO||9£)<<
" SIB SUBUIOJ aja;
uftlU UT }BA\ '93tai)SA*UJ }9U, JBBU
U99 )9UI U9 jnn)BU 9p )9UI U99
SBM 3
ODIHN3 af
V9J99(U9S
tip
"j-p
ilUOJ9
U99
wruy
Sooup iu9ij JDD; :
pjooq 9p ;vjft
si pnoy )9i{ SJD uy uajypaod sn9u ui
?U9qq9ij 9} i/;?;? fjq
?UOJDJUVd U3JJ9UD]/V99 fiq U9ÜDJp
'S9JID J',
/; sww '9jdwis
9J99131//0 fiq
-uanoq U998 '
U99 uva jyoojp apu0;m/s;in yp jpj;
SJD
nmrmnnnninniiiiiniminiini
|SJ3Q
'si
?U9UU9:
sp UBA s)«
azap UB.
U9J99J uaqqaq
uaufissaqy ap
{99pJOOA 99IU99
-sajd U99 jaiq ;aq JBBM jaaiu 9) '
-J3A uapaj^do japua^sBjJOop uaa uappBi
MnOl{DS )lp J9AOU999) SOO
'9tuisS9qv
'puo^s
-99 jm [BBiaads 'jSïqDajspiaqos 9Q
uaq joop ap JBBM ^
-uiy ap do uaj^aajA*. sjjaz qoiz fiz
'p[93pf?->da9 ooz uaufissaqy
ap ua uapaq3friiTaouiUia.ua:) ap
uajBM uauBjiBii BQ *puoopaA suo
sajjB )Bp 'ua;B[SO[ japuB)Sua9a) uftz de
sabnoMSBÜ'uaddBJi 'üajqoij
'P«H
a; jaaui s;am pjqv
pja))iqj9A uaa suBq; uauuoSaq 'uaiuo>
a; (p3ipapjaA pao3 ;sjaa
joop) (9op aqosufissaqv
a)iaotu SUBAUBB uap ui atp 'uauBife)]
a(j -{adsMnoqos ^ftja3feM uaa JOOA
uias )aq safimdssBS UBA sftruqaS
)3UI }B3 'J9SUBSJOOA uf]Z UBp SI
-do ufiz ut japua)SB)Joop atp' 'JOOA
-pitu azaQ 'uaStiBAjaA oij3opBg joop
fiq pjaM ua ua)B[jaA PJSA jaq ouog ag
-saqy a;sjsa ;aq JOOA U9A3 -puajjaqjaA
SIUISM ST^I U1SA pds )aq SBM )j[aq
ufiz aip 'piaadsaSjB qa^Bui aSipjBBM
-suaSB^aq uaa ipiz 4jaaq
irauf|MMiv "P
j«| '|MJp do )i|9t|s ouog i
i IIMOS eiHtopte -dti|otuM|duini *|t|u
e-w '
iiodg
sioc '"N 3N3OXD 30
(U»>|)|njpu»*)$ u» .)f«og -fj muiy 'A'
pusq ufitu UBA aip 'UBUJOJ ua^sjaa uap ui
uaAajipsaq '31 uaaui '*ip qaq in -jnn+BU
ap joop uaÜuippuBM ua ua9ui8tau
)9ui 'af^asdaqos Suauioojp
U99 Sp»9J 3ff SBM pUI3f S(y
?uauuiiteq snp aft )BB~I
?UBAja piaq3(fij8uB[aq ap
do 3oo j»q jaui ufiz noz jauiuref IBM
U9UUIUI J99UI SSlIOUiaUI U998
--' ?- T'
f
ud
fiv
n
concurrentie van de bezitlozen onderling maakt,
tiat het loon niet boveo een levensonderhoud stijgt.
Dit heeft niets te maken met de goede of kwade w
van wien ook; een kapitalist, die zich aan de wet
ten van de kapitalistische maatschappij niet stoort,
zou op den duur de concurrentie niet kunnen vol
houden.
Zo kan in deze maatschappij de koopkrachtige
Vraag van de bezitloze massa der bevolking nooit
boven een minimum stijgen, dat wel rekbaar en
onder verschillende historische omstandigheden
verschillend is, maar dat toch met het aangroeien
van de productie geen gelijke tred kan houden.
Want terwijl de kapitalistische klasse enerzijds de
tonsumptiekracht van de maatschappij beperkt en
laag houdt, ziet zij zich anderzijds gedwongen, de
productie voortdurend te vergroten, in de volle
omVang, die haar economische middelen en de tech
nische vooruitgang mogelijk maken. Ook hier werkt
de dwang van de concurrentie, die iedere onder
nemer, elke kapitalist tot een voortdurende verbe
tering van de productiemethoden en tot productie
op grotere schaal aanzet. Maar de capaciteit van
de moderne techniek is zo groot, dat deze voort
durende uitbreiding van de productie in een maat
schappij, waar de koopkrachtige vraag door de
klasse-verhoudingen binnen nauwe grenzen beslo
ten blijft, ten slotte moet leiden tot
over-productie" en tot crisissen met al de gevolgen, die wij
gezien hebben.
Die gevolgen, wij zagen het reeds, worden steeds
ernstiger, hoe meer de kapitalistische maatschappij
feich ontwikkelt. Zij hebben nu een punt bereikt,
?waarop de vrees voor een ondergang onzer maat
schappij, het bewustzijn van een beslissende crisis,
?welhaast algemeen geworden zijn. Waar is de uit
weg?.
egen een radicaal euvel helpt alleen een radi
caal geneesmiddel. Als het waar is, dat de crisis
en het oorlogsgevaar, die ons leven teisteren, met
het wezen van de economische verhoudingen zelf
samenhangen, dan kan alleen een grondige veran
dering van die verhoudingen baten.
Wij willen de resultaten van de technische en
?wetenschappelijke vooruitgang niet verliezen; wij
?wensen geen terugkeer tot het primitieve klein
bedrijf, geen terugkeer tot de middeleeuwen", zo
als het populair genoemd wordt.
Dan echter blijft er geen andere weg open, dan
een radicale wijziging van de productie- en klasse
verhoudingen. Dan moet de scheiding tussen de
productiemiddelen en de massa van de producenten
?worden opgeheven, door de productiemiddelen te
socialiseren", d.w.z. in gemeenschapsbezit te bren
gen. Het gevolg zal zijn, dat mét de klasse-tegen
stelling ook de klassen van proletariërs en kapita
listen zelf zullen verdwijnen. Allen zullen werkers
zijn, met een gelijk recht op de gemeenschappelijk
bezeten productiemiddelen.
Daarmee zullen ook de mogelijkheid van over
productie en het crisisgevaar opgeheven worden;
de georganiseerde stijging van de productie zal ge
paard gaan met een geordende stijging van het
inkomen van alle werkers; de toeneming van de
productiviteit van de arbeid zal niet tot werkeloos
heid, doch tot een algemene verkorting van de
arbeidsduur leiden. Niemand zal er belang bij heb
ben, de koopkracht van de massa op een laag peil
te houden; de groei van de productie, de verbete
ring van de techniek zullen in aller belang zijn,
er zal geen verlokking meer bestaan, om in de oor
logsvoorbereiding een afzetgebied te zoeken, dat
elders niet te vinden is.
In een planmatig georganiseerde maatschappij
verdwijnen de door de concurrentie veroorzaakte
botsingen; bij de algemene invoering van het
socialisme verdwijnen ook de internationale tegen
stellingen, die ons thans met oorlog bedreigen. Zie
hier enige van de voornaamste (niet de enige)
14 DE GROENE
i i N3J.3OA MO
N3Q3H OON XHOSVM
gronden, die thans de socialisatie van de productie
middelen gewenst en noodzakelijk maken.
Zeker, dit is niet te bereiken zonder een bittere
strijd, daar het hier om de diepste tegenstellingen
van belangen en de strijd der klassen in onze maat
schappij gaat. En omdat de klasse, die de produc
tiemiddelen bezit, tevens de heersende klasse is,
daarom Is de Invoering van het socialisme ook niet
mogelijk zonder verovering van de staatsmacht.
Zonder socialisatie van de productiemiddelen is
er geen uitweg te vinden uit de doolhof, waarin de
mensheid zich bevindt: en de waarde van alle
plannen" of gedeeltelijke hervormingen kan dan
ook slechts hierin liggen, dat zij de weg bereiden en
de krachten verzamelen, die nodig zijn om dit doel
te bereiken, ofwel de tegenstanden overwinnen, die
aan de vestiging ener klasseloze maatschappij In de
weg staan.
P. ?. Schmldt:
l, 4b
Overwinning van klasse
tegenstellingen door
internationaal communisme
H
et internationale communisme of revolutio
nair-socialisme aanvaardt thans meer dan ooit de
marxistische stelling, dat geen enkele maatschappe
lijke orde uit de lucht komt vallen". Het ontkent,
dat vroegere of hedendaagse standen en klassen
door de een of andere goddelijke bestiering tot stand
komen of dat de verhouding tussen heer en knecht,
overheerser en overheerste, door mystieke, boven
natuurlijke krachten, al dan niet via een van-god
gegeven Leider", worden geregeld of zelfs maar
worden beïnvloed
Integendeel: het internationale communisme
baseert zich nog steeds op de overweldigende hoe
veelheid feiten, die aantonen, dat elke maatschap
pelijke orde in eerste en laatste aanleg bepaald wordt
door de wijze waarop de
mensen in hun materiële
behoeften voorzien, door de
productie-verhoudingen.
Het stelt vast, dat door de
hele geschiedenis heen, van
af de primitiefste tijden tot
op deze dag, de productie
krachten verbonden zijn
met bepaalde eigendoms
verhoudingen en dat deze
eigendoms-verhoudingen op
hun beurt standen- en klas
sen-verhoudingen scheppen,
waardoor de materiële en
geestelijke inhoud van elke
maatschappelijke orde, deels
bewust deels onbewust,
wordt bepaald.
Het
revolutlonair-socialisme constateert bovenal,
dat deze productie-krachten
aan een voortdurende ont
wikkeling zijn onderworpen,
waardoor steeds nieuwe vor
men de oude verdringen en
de ene klasse de andere
overwint. Als de voorziening in de materiële be
hoeften van de toenemende bevolkings-massa door
een uit de oude productie-verhoudingen gegroeide
heersende klasse wordt gehinderd of geremd, ont
staan de klasse-botsingen, uitgroeiende tot
revoluap UBA
NIZ30 38I1SV1 13H
ap UBA uapu:A)in ua3B(sa3usdo pBjqjft[ uhq 'puapaoui
UBA paap SuTfaapapatu sjdza[ -JBA s^aiu 'uaSjoui azap ajp 4
uftz pB[q suo UBA 'jawuinuBj^ea autajjj BQ UBA sjazaj aMnoj; SQ
9NIA31N3WVS 30 NI SiVVld MVVH N3 1NVMX 3NI31X 30
f jupyuajinq
iwn ??? ?
XMVHM 3MI31M 3Q
JÏQ
onsl
DE KLEINE KRANT
AVONDBLAD B
tles, die de weg naar de nieuwe productiekrachten
moeten vrijmaken.
,o schiep de bourgeoisie zich door de Franse
omwenteling haar maatschappelijke orde".
Economisch, door, op de basis van het particuliere
bezit van de grond en de productie-middelen (dus
van een economische dictatuur), de techniek en
tevens de splitsing en uitbuiting van de arbeidskracht
van de grote bezitloze massa zo hoog mogelijk op te
voeren, voor de opstapeling van haar rijkdommen.
Een nieuw productie-systeem dus, gebaseerd op oude,
sociaal barbaarse eigendoms-verhoudingen, n.l. op
de exploitatie van de ene mens door de andere, op
de schepping van een kleine klasse rijken ten koste
van een grote klasse armen.
Politiek, door de schepping van de Nationale Staat,
die uit de opruiming van de enge feodale grenzen te
voorschijn kwam als het politieke machtsinstrument
waarmee de nieuwe klasse, de burgerij, haar econo
mische klasse-dictatuur moest bevestigen.
Cultureel, vooral door de vorming van en propa
ganda voor het begrip vaderlandsliefde", dat meer
en beter dan iets anders scheen te kunnen dienst
doen om de bezitloze massa te binden aan dat poli
tieke machteinstrument der bourgeoisie; de Natio
nale Staat.
Doch in wezen ligt juist daar, waar de twee klas
sen, de bezitters en de bezitlozen, door n (natio
naal) lot verbonden schenen, de scherpste tegen
stelling. .
Want voor de arbeiders had en heeft dat begrip
vaderlandsliefde een abstracte, on-wezenlijke be
tekenis. Zelfs in de slaven-maatschapij en bij de
horigen, bestond bij alle tegenstellingen, een directe
verhouding tussen heer en slaaf, die hen beiden zo
rechtstrseks en uitsluitend binnen een bepaald pro
ductie-gebied bond, dat er althans in die zin van
een zekere lots-gemeenschap" kon worden ge
sproken
In het kapitalistische stelsel echter is van zulk een
directe verhouding geen sprake. De arbeiders worden
volkomen van hun producten en van de productie
middelen gescheiden. Elke rest van patriarchale
verhouding tussen heer en slaaf, gezel en meester,
knecht en patroon wordt allengs opgeruimd. De
kapitalistische burger kan deze verhoudingen niet
langer verdragen. Hij moet vrije" arbeidskracht
kunnen kopen, vrij" kunnen uitbuiten en de vrij
heid" hebben arbeiders tot onderdelen van machi
nes te maken.
Daarbij heeft de bourgeoisie de Nationale Staat,
hdar Wasse-staat, nodig, als het administrerend en
besturend lichaam, dat zorgt voor de handhaving
van haar orde", de handhaving van haar econo
mische macht over en tegen de andere klasse, de
ge-exploiteerden, de grote meerderheid. Zo on
wezenlijk als het begrip vaderlandsliefde" voor de
arbeiders is, zo wezenlijk is het voor de bourgeoisie.
Dit is de permanente innerlijke verscheurdheid,
waaraan de Nationale Staat ten onder zal gaan.
En toch: al moge de vaderlandsliefde van de
bourgeoisie deze concrete inhoud hebben, haar winst
bejag drijft haar telkens weer buiten de nationale
grenzen. Zij toont steeds opnieuw, dat zij, als haar
materiële belangen het eisen, geen greintje respect
heeft voor liefde" tot het vaderland". In haar
koloniale rooftochten onderwerpt zij het ene volk na
het andere en ontneemt hun dus hun vaderland. In
de ontwikkeling van het monopolie-kapitaal breekt
zij haar eigen nationale grenzen finaal stuk en leven
zelfs met gretige hand oorlogsmateriaal aan de
vijand", opdat straks met het vaderlandse" mate
riaal de eigen vaderlandse" cultuur tot gruzele
menten kan worden gebombardeerd!.
TT U moesten hierop alle nadruk leggen, omdat
juist in die opvattingen over de begrippen Natio
nale Staat" en vaderlandsliefde" thans alles tot
uitdrukking komt wat ons van alle andere politieke
partijen onderscheidt, dus ook van de partijen der
z.g. Tweede en Derde Internationale (soc.-dem. en
communisten of juister: Stalinisten), die zich beide,
ieder op eigen wijze, laten meeslepen door de haast
krankzinnige uitbarsting van nationalisme, die thans
in alle hele of half-fascistische vormen van massa
suggestie een uitweg zoekt.
Ook voor deze jongste uitbarsting bestaan n.1. zeer
duidelijke economische motieven. Kort samen gevat
komen ze op het volgende neer: De bourgeoisie is
met haar productie-stelsel vastgelopen. Haar nor
maio" expansie-mogelijkheden zijn uitgeput. Haar
geweldige techniek past niet meer bij de primitieve
eigendomsverhoudingen. De oplossing ligt in werke
lijke* internationale organisatie der productie en dis
tributie. Doch dit zou een aantasting van de natio
nale machtsposities der bourgeoisie en het einde van
haar heerschappij als uitbuitende klasse betekenen.
De bourgeoisie wordt nu van een revolutionaire een
reactionnaire factor. Zij zoekt te behouden wat zij
heeft, met alle middelen. Zij trekt zich terug binnen
de grenzen van haar historisch gegroeide en geves
tigde politieke machtsgebied: de Nationale Staat,
zelfs zover, dat zij naast de ruwste aanvallen op het
levenspeil van de bevolking, tracht de door haar zelf
geïnternationaliseerde economie binnen de nationale
grenzen terug te brengen.
Economisch wordt deze reactie dus uitgedrukt In
alle autarkistische pogingen, pogingen tot nationaal
herstel", tot nationaal-economische zelfstandig
heid", d.w.z. tot zo groot mogelijke afsluiting van de
rest van de wereld, en tot beperking der mechani
satie. Politiek vindt het zijn volle afschuwelijke uit
drukking in de fascistische beweging, waarin alle
achterlijke gevoelens en instincten zich kunnen uit
leven om de machtstraditie van de heersende klasse
nog eenmaal tenvolle in en door de Nationale Staat
te laten geiden
Niettemin blijft de economische werkelijkheid
deze, dat in de internationale productie en distri
butie de landen meer dan ooit internationaal op
elkander zijn aangewezen, wülen zij niet tot primi
tieve productie- en handels-vormen terugvallen.
Het materiële bestaan van de huidige ontzaglijke
bevolkings-massa's hangt af van de voortzetting
van het economische ontwikkelingsproces, dat zich
dus in deze phase van nationalisme naar interna"
tionalisme bewegen moet.
H
ier zijn we tot de kern van het probleem ge
komen. Wij, revolutionnalre socialisten, zijn van
mening, dat op de burgerlijke, de socialistische pro
ductie-wijze moet volgen, gebaseerd op het gemeen
schappelijk bezit van de productie-middelen en daar
door op de opheffing der klasse-tegenstellingen. Wij
menen echter tevens, dat het socialisme en commu
nisme internationaal moet zijn, of anders niet kan
zijn. De theorie van het Socialisme in n land"
zoals ze door Stalin c.s. wordt verkondigd, sluit zich
ibil
rneuoileeren
ad vis e e ren,
ve r b ouwen
M GROENE 15
.'?' !
l
DE VLUGT
^ ^
l
MEER WERK-ACTIE IN DE HOOFDSTAD
Burgemeester De Vlugt c.s.: Niet toekijken, allemaal meehelpen!
DE MIRANDA
it