Historisch Archief 1877-1940
4
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
TUTOROL
REDT UW BETONWERK
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
MAAKT WATERDICHT
VERHARDT 1O-VOU D l G
WERKT VERBLUFFEND
NV D W P P G T UHl Q' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK
*?*? U. flLLULfflJO VAN MARMERWERKEN
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
£en }V[inimax-blu5ïcher bij de hand
jfelpt l( altijd uit den brand"
SCHOOL VOOR AUTOMOBIELTECHNIEK
Zwetstraat 73 en I09 - 's GRAVENHAGE
OPLEIDING VOOR LEIDENDE FUNCTIES IN DE AUTOHANDEL
Directie: Ir. G.J.TONKES
Vacantie-adres: Schelmscheweg 7 ARNHEM Telefoon 26968
VRAAGT PROSPECTUS!
Geef adresveranderingen (ook tijdelijke) vroegtijdig op!
Als wij Woensdag met de eerste post bericht van Uw
verhuizing krijgen ontvangt U die week DE GROENE reeds
aan Uw nieuwe adres.
COMMISSIE WAALBRUG
= 1936EEEE
NIJMEGEN
TENTOONSTELLING
16e en 17e eeuwsche Hollandsche,
Vlaamsche en Italiaansche schilderijen
(o.a. Rembrandt, Jan Steen, Joos van
Cleef, P. P. Rubens, Lorenzo dl Credi)
en antiquiteiten uit de collectie
firma D. KATZ te Dieren
Huize Belvoir", Keizer Lodewijkplein
(ingang Waalbrug) te Nijmegen
15 JULI TOT l SEPTEMBER
Geopend (ook Zondags) 10 tot 5 uur. - Entree 50 ets.,
ten bate van de Commissie Waalbrüg-1936
'T NIEUWE IMMIWES
DUIKER'S LAATSTE WERK f Hotel en Schouwburg
Grand Hotel Gooiland" te Hilversum
Ir. J. B. van Loghem
E
EN verrassing en een ^bevrijding dan anderen in een lang leven. Duiker
brengt ons het laatste werk van
Duiker.
Een verrassing, niet in den geest
van een volkomen onverwachte ge
beurtenis, want we weten, dat Duiker
steeds iets nieuws en frisch ontwierp.
De verrassing ligt mser daarin, dat we
op het eerste gezicht ons zelf afvragen:
Hoe komt iemand op het idee, op die
plaats en in die omgeving een schouw
burgzaal voor 700 personen en een
hotel-restaurant van dien omvang te
bouwen?"
Tegelijkertijd geeft het gebouw ons
een gevoel van bevrijding, zooals Dui
ker zoo bij uitstek in staat was ons
door zijn werk te geven. De bevrijdende
werking van dit gebouw is spontaan.
Het bevrijdt de omgeving van haar
neerdrukkende burgerlijkheid; dat wil
niet zeggen, dat die burgerlijkheid
thans niet meer aanwezig zou zijn, ze
is alleen door Duiker's werk als het
ware gedecimeerd, van haar
deprimeerende kracht beroofd, tot onschade
lijke bijkomstigheid geworden.
De omgeving is eigenlijk verdwenen,
Duiker's Hotel-restaurant alleen is er,
het geeft een geheel nieuwe noot aan
Hilversum, de stad der forensen en van
Dudok.
De nette menschen"-gemeente wordt
door het werk van Duiker uitge
lachen.
Niet in sarcastischen zin, daarvoor
was Duiker te menschelijk en daarvoor
was hem zijn werk te lief. Hij lacht in
dit werk zijn laatsten, menschelijken,
bevrijdenden lach.
Spontaan is alle geslotenheid, elke
beperking, elke deftigdoenerij, elk
aesthetisme Verdwenen. De
hofjeslucht van de omgeving eromheen is in
een oogwenk weggeblazen. Geen plaats
is er voor de dikbuikige hotelportier,
die altijd n oog gericht houdt op de
vestzak der gasten. Gouden portier
tressen zouden een anachronisme zijn
in dit hotel zonder de zoo
deprimeerende met etensgeurtjes bezwangerde
donkere hotelgangen. Hier openheid,
licht, lucht, ruimte. De hotelgangen
zijn in haar soberheid en door de fijne
belichting feestelijke ruimten gewor
den. Zooals het licht daar om de ko
lommen speelt bewijst het ons, wat in
de architectuur uitsluitend met licht
kan bereikt worden. We zien hieruit
hoe weinig nog in het algemeen de
lichtwerking in onze gebouwen is be
studeerd, en hoeveel alleen met
lichtvalling en Hchtverdeeling in onze
ruimten bereikt kan worden.
Als we daarbij bedenken, dat in de
bouwverordeningen meestal vermeld
staat, dat het lichtoppervlak van een
was alles behalve een peuteraar. Veel
in zijn werk is geladen met de uitbun
digheid, die de natuur kenmerkt in
haar onvernietigbare overdaad.
Lang niet alles is bij Duiker verant
woord in den zin der mathematische
techniek, en dikwijls niet verantwoord
Joh. H. Groenewegen, Arch.
H
EEFT van Loghem ons getoond
van welke beteekenis Duiker
voor het Nieuwe Bouwen was;
wij achten het van belang dit laatste
werk van Duiker hier, ook in het
meer concrete, nader te beschouwen.
Het gebouw, dat twee betrekkelijk
uiteenloopende functies heeft: hotel en
schouwburg, moest geplaatst worden
op een zeer onregelmatig bouwterrein.
Duiker slaagde er in alle ruimten welke
benoodigd zijn voor dit toch steeds in
gewikkelde bedrijf zoo te groepeeren,
dat men de ligging en werking van
deze ruimten als volkomen vanzelf
sprekend ondergaat. Dit typeert eigen
lijk wel het meest het karakter van dit
werk; het is goed met nadruk hierop
te wijzen. Immers wanneer straks de
hotelgasten, café- en theaterbezoekers
het gebouw in gebruik genomen heb
ben, zullen zij deze vanzelfsprekend
heid, juist uit den aard der zaak, niet
bewust waarnemen, zij zullen deze
slechts ondergaan, er zelf deel van
uitmaken.
H'
uit een oogpunt van eeuwenlange
bruikbaarheid. Maar juist dit maakt
dat zijn werk de frischheid heeft van
de zich steeds vernieuwende natuur.
De af brekers van zijn werk, zij die de
li .<:aal en rekenlat bij uitstek bemin
nen, zij kunnen zijn waarde maar half
beseffen. Zijn vereerders nemen zijn
gebreken gaarne mede in het schoone
spel van zijn verbeelding, die minder
verbeelding zou zijn, als alles juister
doordacht en met minder drift en
meer braafheid was voorgedragen.
Nu hij niet meer is, nu zijn
geestesbeeld door anderen tot werkelijkheid
is gebracht, beseffen wij met des te
meer ernst, hoe verheugd wij moeten
zijn, dat zijn schetsen voor dit gebouw
door de uitvoering niet in waarde zijn
teruggeloopen, dat zijn fantasie niet
door de rekenmeesters is vernietigd.
Wij zijn Bijvoet, zijn vroegeren com
pagnon, bijzonder dankbaar voor het
feit, dat hij zoo weinig mogelijk zich
zelf heeft uitgeleefd bij de uitvoering
van het werk, dat hij, in samenwerking
met architect E. Buurke te Scheemda,
zoo gewetensvol den geesten de luchtige
verbeelding bewaard heeft, die Duiker
I
ruimte circa »/6 tot1/? van het vloer- in zijn schetsen had nagelaten. Grooter
oppervlak moet bedragen, dan beseffen
we tevens hoe groot nog de afstand is
tusschen de mathematische
lichtbepaling en de schoonheid van het licht,
dat door een kunstenaar werd
beheerscht.
eerbied aan de nagedachtenis van
Duiker had Bijvoet niet kunnen be
wijzen.
Door dezen eerbied heeft Hilversum
thans een hotel-re staurant-schouwbur'^
verkregen van zoodanige breede allure
dat ongetwijfeld velen, die anders het
EEN van ons is zoo bevrijdend in Gooi zouden passeeren om de groote
zijn werk als Duiker dit was stad als verblijf op te zoeken, door deze
niemand van ons heeft dien durf, die
volkomen onbevangenheid. De mees
ten van ons zijn te degelijke construc
teurs of te verstandelijk, anderente
aesthetisch, te zwaartillend of te
deftig.
Hij had een luciditeit, die ons zoo
dikwijls treft bij hen, die als het ware
steeds gereed zijn om het lange leven
vroeg te eindigen, omdat ze in dien
korten tijd reeds zooveel meer gaven
laatste schepping van Duiker, in het
Gooi vastgehouden zullen worden.
Wij zullen hem uitermate dank
baar blijven voor dit werk, waarmee
hij het nieuwe bouwen" een grooten
dienst bewezen heeft. In dit werk liggen
veel gedachten besloten, die ons den
ET hotel, caféen restaurant is
gelegen aan het plein, waarop
Emmastraat en Langestraat uitkomen;
hier werd ook een winkel met daar
boven liggende woning voor den
directeur ondergebracht.
De tooneelzaal ligt op een binnen
terrein; deze zaal heeft den hoofdtoe
gang aan een derden weg, den
Luitgar der-weg.
De kelder bevat koelruimten, wijn
kelders enz., pakruimten, wasscherij,
machinekamer, fietsenbergplaats, toi
letten.
Op den beganen grond liggen restau
rant, lounge, café, keukens, dienst
ruimten en schouwburgzaal met foyer.
De tusschenverdieping bevat in hoofd
zaak vertrekken voor het personeel,
tearoom, bar en enkele hotelkamers.
Op de eerste en tweede verdieping
liggen de eigenlijke hotelkamers.
Bij een bespreking van dit gebouw
moet een nadere toelichting van het
schouwburgcomplex voorloopig
achter*wege blijven, aangezien dit in bouw
nog niet voldoende ver gevorderd is om
daarvan een juist beeld te krijgen. De
tooneelzaal zal, evenals het geheele
gebouw, verwarmd worden door middel
van plafondverwarming volgens een
door Duiker, in samenwerking met den
verwarmingstechnieker, den heer De
Ridder, gevonden en gepatenteerd
systeem. Een climatiseerinrichting zal
een goede luchtverversching waar
borgen.
WANNEER men het Kerkplein
betreedt, een pleintje van een
niet nader te beschrijven burgerlijkheid,
en men ziet zich geplaatst tegenover
Gooiland", dan valt wel het allereerst
op welk een ontspannende verruiming
van het enge dorpspleintje hier ont
stond; met een gevoel van opluchting
verlangt men er naar Gooiland binnen
tte gaan om, figuurlijk gesproken, de
dorpssfeer van zich af te laten spoelen.
Het zijn verschillende factoren welke
tot deze, ook werkelijk plastische ver
ruiming van de omgeving medewerken:
de terugliggende flauw gebogen glas
wand welke café, lounge en restaurant
afscheidt van het daarvoor gelegen ter
ras; de gebruikte materialen (voor de
bekleeding der muurvlakken de fijne
geel-grijze tegels), maar vooral het feit
dat de eerste en tweede verdieping, de
eigenlijke hotelverdiepingen, U-vormig
terug liggen. Boven de cafézalen
ontweg wijzen naar de nieuwe stad",
d. i. de stad zonder de menschonwaar-^L»^,stond als het ware een nieuw plein,
dige steenklompen, die wij gebouwe-J»\ ****? "'" J~'~L J~'~ -"-?*
plegen te noemen.
het prachtige dakterras, aan drie zijden
PAG. 13 DE GROENE Ne. 3M7
PAG. 12 DE GROENE N..3067
omsloten doch aan de straatzijde ge
heel open. Dit terras met de daarop
gelegen vijver, vormt de tuin, het zonne
bad der hotelbewoners; het is van een
wonderlijk fijne sfeer en geeft een tinte
lend getuigenis van Duiker's raffine
ment.
Deze sfeer vinden we trouwens
overal in dit gebouw terug. Welk een
ruimtewerking beheerscht het
zalencomplex op den beganegrond! Een
ruimtewerking welke ontstond niet ten
koste van de functioneele eisenen van
het bedrijf, doch welke integendeel daar
door werd gestimuleerd. Zoo b.v. de
zwevende bar die langs de fijn ge
bogen ijzeren trapjes bereikbaar is zoo
wel van het caféuit, als van den foyer
en de hotelafdeeling. De genieters zul
len van het zwevende vloertje door
spiegelruiten en aquariums neerzien op
weer andere genieters die zich tusschen
de bedrijven der voorstelling verpoozen
op het elegante dansparket; ook ziet
men van hier op de groote cafézaal,
op het waaiervormig presenteerblaadje
vanwaar een luchtig strijkje de muziek
zal opdienen.
Door gebruikmaking van verplaats
bare wanden kunnen verschillende ruim
ten gecombineerd worden gebruikt. Zoo
kunnen, wanneer de vloer der tooneel
zaal is vlakgelegd, de café- en biljart
zaal, de foyer en de tooneelzaal als n
groote ruimte gebruikt worden, als
n groote zaal van 60 meter lengte.
Ook in de restauratiezaal kunnen
door middel van schuivende wanden
verschillende nieuwe vertrekken ge
vormd worden. De in deze zaal
doorhangende tearoom met de licht ge
bogen balustrade geeft ook hier weer
een typische ruimtewerking.
De lounge met de fijne ronde, met
rood koper omkleede kolommen, is de
verbindingsschakel tusschen restau
rant en caféen vormt het hart van het
bedrijf. Hier zijn trappenhuis en lift,
hier bevinden zich réception, admini
stratieruimten en de hoofdtoegang tot
het geheele complex keukens en dienst
ruimten. Een nadere omschrijving van
deze dienstruimten zoii hier, hoewel
op zichzelf belangrijk genoeg, te ver
voeren. Hoofdzaak is te weten, dat men
uit volkomen hygiënische ruimten een
behoorlijk maal geserveerd zal kunnen
krijgen, juist zóó warm en juist zóó
koud als het behoort te wezen.
ZOOALS reeds gezegd liggen de
hotelkamers grootendeels op de
eerste en tweede verdieping U-vormig
om het groote dakterras, waarbij het
open gedeelte van de U naar het Noor
den gericht is. Deze ligging ten opzichte
van de zon verlangt hier nadere bespre
king.
Zeer zeker zou een open ligging naar
het Zuiden te verkiezen zijn en was
hier sprake van gewone woningen, dan
ware deze oriënteering op het Noorden
onvoorwaardelijk af te keuren, daar
immers de middenvleugel practisch
geen direct zonlicht ontvangt. Waar het
hier echter geen woningen doch hotel
kamers betreft, speelt deze ligging een
heel wat minder belangrijke rol. Een
hotelkamer met zonlicht is aangenaam,
maar geen levensbehoefte. In zoo'n
kamer verblijft men slechts een zeer
kort gedeelte van den dag, die men toch
m hoofdzaak buiten wil doorbrengen.
Bovendien is het grootste aantal kamers
gelegen in de beide Oostelijke en Weste
lijke vleugels, welke kamers resp. mid
dag-en ochtendzon in overvloed hebben.
In de achter de kamers liggende
gangen, bereikte Duiker een wonder
lijke lichtwerking. De kolommen wer
den hier niet tusschen de ramen, maar
juist vóór de ramen geplaatst; elk zuiltje
werd hierdoor een fijn lichtornament.
Zoo is geheel dit gebouw in elk
onderdeel doorvoeld, zoo werd geheel
dit gebouw n stralend bewijs van
Duiker's kunnen. Wij zijn Duiker
dankbaar, niet slechts voor wat bij
persoonlijk contact tijdens zijn leven
van hem uitging, maar ook voor dit
laatste en beste werk dat hij ons nalaat.
HET RAADHUIS
IN de raadsvergadering van 22 Juli
j.l. stelden Burgemeester en Wet
houders van Amsterdam aan den
Raad voor: een samengestelde prijs
vraag voor het nieuwe raadhuis.
Deze samengestelde prijsvraag zal
aanvangen met een openbare idee
nprijsvraag, waaraan elke
Nederlandsche architect kan deelnemen.
Door het aannemen van dit voorstel
heeft de Raad den eersten stap gezet op
den eenigen juisten weg om te geraken
tot een Amsterdam waardig raadhuis.
Indien het programma verschenen
is zullen wij nader op deze interessante
prijsvraag terug komen.
Wij volstaan thans met het Gemeen
tebestuur geluk te wenschen met deze
beslissing, en spreken de overtuiging
uit dat de Nederlandsche architecten
zich bewust zijn van het vertrouwen
dat het gemeentebestuur in hen stelt,
welk vertrouwen zij ongetwijfeld niet
zullen beschamen.
Bij de door De Groene ingestelde
enquête bleek overduidelijk dat de
meeste architecten de openbare prijs
vraag als het eenige juiste middel zagen.
Dat B. en W. zich hiervoor -hebben
laten winnen, stemt hoopvol voor de
toekomst l
We zijn thans op den goeden weg l
B. MBRKBLBACH, arch.
BIJ DE FOTO'S
Onder: Duiker's laatste werk:
Grand Hotel Gooiland" te Hil
versum. De ingang van hotel,
caféen restaurant aan het Kerk
plein. Rechts en links de verdie
pingen der hotelkamers. In het
midden het dakterras.
Midden: Het dakterras op de
eerste verdieping; daarboven de
terrassen der hotelkamers.
Boven: Gang in het hotel; de
zuilen werden, .door plaatsing voor
de ramen, tot lichtornamenten.
Foto's Eva BesnyO
rrI