Historisch Archief 1877-1940
A
BRAND
in Cryrfal Palace
TERWIJL ik dit schrijf, ligt
achter mijn rug Crystal Palace
als een geweldige lampion te
branden. Boven het huis dreunen de
uliegmachines om te rapporteeren waar
de vonken, die kilometers ver
rondschietent gevaar brengen. Langs den
tuinmuur razen de fire-engines en
politie-auto's, aan den voorkant van het
huis schuift een rij van auto's die
trachten bij de inferno te komen. De
vogels vliegen, wakker door den
$eveldigen gloed, angstig door den tuin,
waarboven een prachtige volle maan
een belachelijk figuur slaat tegen deze
gruwelijke illuminatie. Ik heb mijn
kinderen uit bed gehaald en zij hebben
met stilstaand hart en open mond de
60 meter hóoge middenkoepel zien in
storten als een supervuurwerk. Door
het geboomte zien wij de spuitgasten op
hooge torens water schieten, door de
radio wordt verteld dat geen mensch het
bij dien vuurgloed kan uithouden. En
steeds n gedachte: als de wind draait
zijn wij onder den vonkenregen, De
tuinman houdt de wacH op het dak
maar zijn cockney-berichten getuigen
meer van zin voor sensatie dan verant
woordelijkheidsbesef : ,, The old palace is
beating its own fireworks easily."
Het is belachelijk te denken dat in den
zomer de groote galastukken in duizend
kleuren uiteen spatten. De vliegtuigen
scheren nu vlak langs de vuwlinie om
foto's voor de ochtendbladen te krijgen,
het is zoo licht dat men op 300 meter
hoog hun mtrk-letters makkelijk kan
lezen. Madrid moet zoo zijn, dit is een
waanzin van vuur, motoren, een gloeien
de meccano-massa, waarvan stukken
witgloeiende constructie afvallen alsof
het een filmgag was.
De radio speelt Bach en vertelt
daarna dat in de windrichting huizen
2 kilometer ver waarschuwing tot ont
ruiming hebben gekregen.
Dit duurt nu 4, uur en nog is de
hemel feller dan een roodgloeiende
zonsondergang. Ik heb angst voor mijn
haardvuur dat rustig vlamt. Ik zie het
wonderlijke gebouw dat op zomer
avonden zoo prachtig doorlicht in zijn
glazen facetten kon schitteren als een
thing begone", een geweldige droom,
die eerst in het vuur werkelijkheid werd.
Ik woon niet meer by Crystal
Patace". A. VAN RAVENBEEK
St. Nic. etc.
CH, och, zeg ik,
tegen Willem
van de biljar
ten, dat heetst.
Nicolaas, ik zeg, het is ook
nooit goed. Ats het leeg bij ons is op
5 December is het, omdat de mensch en
geen geld te verteren hebben, en zeg ik,
is het vol, dan komt het, omdat er niet
meer gevierd wordt om de hooge
kosten. Zoo weet je nooit, wat je
moet denken. Ik zeg, je wordt nog
sentimenteel, zoo'n stemming hangt
er in de zaak, alles met van die
gezichten, en daar merk ik wat bij den
ingang en daar komt hij binnen hoor,
met zijn rooden mantel, met zijn s*af
en met zijn mijter, dat je hem niet zou
herkennen al was het je vader. Ik
schrik, ik denk, o wee, hij gaat bedelen,
want daar was ook al een Piet, ik zeg
tegen Chef Pot, moet hij eruit? Nee,
zegt Chef Pot, doet het niet, misschien
. is het een klant, en zeg ik beleefd, wilt
U niet gaan zitten, Doorluchtige Hoog
waardigheid en gaat hij zitten bij een
Dame alleen, met al zijn rokken.
En zeg ik beleef d, wat mag het wezen,
Doorluchtige Hoogwaardigheid voor de
Directie, en zegt hij: Kist, een glaasje
Bisschop, maar gauw, met zóo'n dikke
stem, dat ik denk, o jee, want de Dame
is een van de Blauwe Knoop, die
niet van grapjes houdt, en zegt zij, al
tegen St. kunt U niet ergens anders
Meneer, en komt al Pot om te
kalmeeren, want St. wil haar omarmen.
Maar vóór dat zij raak slaat, staat St.
al op een tafel en gaat uitdeden en Zw.
Piet houdt mij tegen, want Pot zegt,
haalt hem er af.
Daar spreekt St.: een cadeautje voor
iedereen. Waar is Wethouder Rustige,
zegt hij, die krijgt van mij xo millioen,
nu de regeer ing het niet wil ge
ven. En alle
Heeren en
Dames van
den Raad
krijgen een
glaasje
Bok, omdat
de begroo
ting zoo zoet zonder moeite is
gepasseerd. En zegt hij, de Heer
Wessels, de N.S. B.-kruisvaarder geef
ik nieuw belastend materiaal, wat hij
maar wil en Dr. Vos krijgt een
tandaitsenopleiding in Amsterdam. En toch
kwam Chef Pot en trok hem aan zijn
beenen dat hij in de armen van Zw.
Piet viel.
Is dat een voorbeeld denk ik voor
een heilige. Nee dan de Heer Ds.
Padt, die ons in Amsterdam over
Spanje kwam vertellen, van hoe ze
daar te keer gaan, en die jonge Heer
Professor M. Valkhof was er ook bij, in
een vergadering, en later nog bij ons.
Dat is wel erg, zegt Ds., daar, Kist
wees maar blij dat je hier in de zaak
staat. En dat ben ik dan ook, hoewel,
verdienen doe ik hier ook niets, ik moet
alles hebben van de fooien. En daar
komt de Heer Louis Gimberg van het
A.B.C.-cabaret, zoo geeft hij mij een
kwartje. We gaan naar Belgiëzegt hij,
om te spelen; op tournee en ik kan het
me best begrijpen. Je krijgt zoo'n
internationaal gevoel en het is reclame.
En vind ik het er altijd wat leuk, met
die Dames en Heeren, die zoo grappig
zijn. Daar zit laatst bij ons de Heer
August Defresne zoo met zoo'n boos
artistengezicht in een trui. En zeg ik:
Nou meneer, waarom doet U niet als
in Den Haag, met een nationaal stuk
van Meneer Ben van Eysselsteyn?
Over de Historie. Maar zegt hij, nee
Kist, we doen al veertien dagen per
jaar Kloris en Roosje, om nou nog
zoo'n bruiloftsstuk te bedenken, dat
is wel Wat rg veel.
En moet ik hem gelijk geven.
Dat de Amsterdamsche Vrouwen
en Dames xo.ooo gulden hebben
opgehaald vind ik wel prachtig.
l Maar wat heb ik er tenslotte aan ?
Want in
mij n bedrij f
moeten we
ook leven.
En ik moet
het van de
fooien heb
ben l
II 1RN1EMSCHE HTPOTWÏBM NOR HEDERUKD
HYP. KAPITAAL beschikbaar
tegen billijke voorwaarden
Dt Dlr. i Mr. *. J. VAN ZMST. Mr. J. P. VEMSTCKVEN
JEUGDLECTUUR
J. RiemenS'Reurslag
ONDER de jeugdlectuur, die wij
hier willen bespreken, vinden
we talrijke boeken voor de.i
leeftijd, waar de belangstelling van
jongens en meisjes geheel verschil
lend gericht is.
Ko weet uitkomst, door Anna
Mers (Uitg. van Holkema en
Warendorf) speelt in Friesland. Ko is een
dienstmeisje met een fijnen smaak
en een nog fijner gevoel, dat veel op
z'n pootjes terecht doet komen. Men
moet het gegeven nemen voor wat het
is: Anna Mers weet het aannemelijk te
maken, doordat haar stijl zoo overtui
gend en gevoelig is.
Kampeertocht naar de Mont Blanc,
door Machteld de Hertog (Uitg. v.
Goor) met teekeningen door de schrijf
ster, geeft een boeiende beschrijving
van zoo'n tocht, waardevol en leer
zaam voor hen, die er een willen onder
nemen, zonder dat het boek ergens
schoolmeesterachtig wordt; 't is een
van de beste meisjesboeken van dit
jaar.
Het meisje dat op de maan wachtte,
door Ver a Robinson. Ik houd van een
boek met grandiozen onzin, als die onzin
zi:h dan maar als zoodanig aanduidt en
geen verdere pretentie heeft. Er zijn
wel heel ernstige mannen, die van de
verhaaltjes van een onzer groote bladen
alleen maar lezen de avonturen van
Vera Robinson met haar man en hun
woonwagen. Hier vinden we dan een
heelen roman in elkaar geflanst, ge
zellig te lezen, en niet alleen voor jon
geren.
Alleen een vraag: hebben we hier
met een schrijver of een schrijfster te
doen? Zoo schrijft geen vrouw.
Puck net door, door A, Was?Osinga
(Uitg. Kluitman) en De baantjes van
Mia Reitsma, door A. van Oordt (Uitg.
Valkhoff), behandelen overeenkom
stige onderwerpen. Wat men ook van
onze jeugd mag zeggen, het idee: zich
geneeren voor werk is er heelemaal
uit. Ze pakken van alles aan, als het
moet. De twee meisjesboeken zijn
echte tijdromans" en goed geschre
ven.
Ten slotte twee boeken, die in Indi
spelen: Tussen Sawahs en Beraen,
door E. H. Sevenhuysen?Verhoef f
(Uitg.Valkhof') en Vriendinnetjes, door
Clemence Bauer (Uitg. De Tijdstroom).
Het laatste boek vooral geeft goed de
Indische sfeer weer: het behandelt de
moeilijkheden van een meisje met een
inlandsche moeder, en de verfijnde
plagerijen, die dit kind te verdragen
heeft van klassegenootjes. Het zou
geen meisjesboek zijn, als niet alles in
orde kwam maar of het in het leven
zoo gaat? Het boek is geïllustreerd
door het veertienjarig dochtertje van
den schilder Hugo Polderman; maar
de omslagteekening zal wel door den
vader geteekend zijn: er is een groot
verschil tusschen deze compositie en
het eerste prentje.
Tusschen Sawahs en Bergen behan
delt het kinderleven» padvinderij enz.,
maar het boek doet niet speciaal
Indisch aan: ze loopen over van welwil
lendheid en lievigheid en de ouders zijn
idealen, ja, als alles zóó gemakkelijk
ging l
Meisjes-Studenten in Parijs, dooi
Nan van Blaricum (Uitg. Servire)
geeft natuurgetrouw het leven weer
van studie, flirtatiën, en kamerleven
van meisjes in Parijs. Och, dat leven
heeft iets van champagne: het brui
sende maar toch ook wel het verfijnde
genot van dezen drank. In het boek
komt alleen het bruisende tot z'n recht;
de teekeningen van Otto van Tussen
broek geven dien diepen smaak der cham
pagne weer -alleen al door het te zien.
krijgt men heimwee naar de sfeer van
Parijs; doch de tekst vermag niet deze
diepere gevoelens op te wekken.
f AG. ia Dl GROENE
WINTERSPORT in OOSTENRIJK!
ZÜRSAM ARLBERG 1780 M.
Voor wintersport
naar
VORARLBERG
het heerlijke Alpenland in het westen van Oostenrijk!
Arlberg - Silvretta ? Montafon ? Bregenzerwald
zijn de schoonste ski-gebieden van Vorarlberg
Internationale Wintersportplaatsen - Aribergtechniek
inlichtingen en Prospectussen: Oesterr. Verkehrswerbung Utrecht,
Tel. 14470, de reisbureaux en het Landesverband für
Fremdenverkehr in Vorarlberg Bregenz am Bodensee
HOTEL ZÜRSERHOF
Het voornaamste huis in Arlberg.
80 bedden, 20 baden, alle comfort.
Skischool Zürserhof. Prospectussen
LECH AM ARLBERG
i
(HOTEL TANNENBERGERHOF
ALLE COMFORT CENTRALE VERWARMING STROOMEND WATER
AMERICAN BAR. 100 BEDDEN. PROSPECTUSSEN
D "" «J l HET ZONNIGE SKIPARADIJS! 1140-1467 M. b.d. zee,
r% ^) fl f^ l dÊ% boven Dornbirn aan de Arlbergbaan. Alpenhotel 80
bed"ension van S
10.den. Kamers met stroomend water. Alle comfort.
af. Kortste verbinding met K.L.M. Prospectussen.
BERGHOTEL. SONNENBURG
OBER-LECH AM ARLBERQ, 17OO M.
Het gezellige tehuis voor Uw ski-vacantfe. Alle comfort. Prospectussen.
GASTHOF PENSION OMESBERG ^ft^t
zonniggelegen, voortreffelijke verzorging, matige prijzen. Prospectussen
UIT HET DAGBOEK M PIERKEN
De Mikado beschermt de jeugd
H
ARAKIRI tsjitsjiboe heeft de
Mikado gezegd, geen films meer
in mijn land waarin er nog ge
kust wordt en gedanst ook niet met
hun beenen in de lucht.
Dat noem ik eenen koning die op de
hoogte van zijne plichten is.
Kussen en kussen is twee en dansen
ook. In de heilige geschiedenis wordt
er ook gekust, maar dat waren def
tige kussen. Uitgenomen die van
Judas.
Kussen gebeurt met den mond, het
geen echter nog geen reden is om uw
snoeter tegen een anderen snoeter te
wrijven en aldus burgerrecht te
verleenen aan de losbandige gebruiken
die men nog slechts in de verachterde
landen gelijk Parijs, Hollywood en
Kongo aantreft.
Eene moeder die haar kind kust, dat
is een schoon tafereel voor op den ka
lender en eenen echtgenoot die zijne
wettelijke wederhelft kust is insgelijks
eene hartversterkende gebeurtenis,
waarvan het gebruik nog veel te weinig
verspreid is, maar het moet er bij ge
schreven staan, want anders gaan de
toeschouwers denken dat het de weder
helft van zijnen gebuur is en dat is
streng verboden.
Kussen op de hand is toegelaten als
het niet te lang duurt en dat ge er niet
bij kriebelt, terwijl kussen op de voeten
een verklaring is van nederigheid als
ze gewasschen zijn met groene zeep.
Ge kunt ook van op afstand kussen
gelijk als de trein vertrekt, doch daar
hebt ge niet veel aan.
Om te kussen moet men alle dagen
glad geschoren zijn of anders valt men
in affronten.
Sedert de uitvinding van de
poederderie en het lippenstift is de verbuiging
van het werkwoord kussen een gevaar
lijk tijdverdrijf geworden voor
alswanneer ge 's avonds thuiskomt bij moeder
de vrouw zegt onzen Homer.
Op nieuwjaar zij t ge verplicht van
gansch de familie te kussen: Peetsen,
uwe schoonzuster, uw zwager en uwe
nichten ook. Maar als ge dat 's ande
ren daags wilt voortzetten, met uwe
nichten bedoel ik, en dat ze er per on
geluk opkomen, loopt het mis. Er zijn
er immers die zich inbeelden dat het
Nieuwjaar tot in December duurt.
Met het dansen is het van 't zelfde.
Ge kunt dansen van plezier, maar ook
van koleire. Dat behoort evenwel niet
meer tot de regels der kunst gelijk in
de opera wanneer ze Faust en Margriet
spelen met den duivel die uit den grond
komt om naar de danseuzen te kijken
terwijl de heeren die in de voorste zetels
zitten hunne jumelles juist zetten om
des te beter van de muziek te genieten.
De russen dansen op hun achterste
zooals het aan wilden betaamt en met
een mes tusschen hun tanden. Maar
dat levert een groot gevaar op voor de
kleine kinderen die op straat spelen en
voor de beschaving.
Daarom moeteft wij altijd gehoor
zaam zijn en naar de pijpen dansen van
de menschen die geleerder zijn dan wij.
Alzoo zullen wij nooit van het rechte
pad afdwalen en het ver brengen in de
maatschappij bijaldien we den wind
niet tegen hebben.
PAG. 19 DE GROENE Ne. 3105